Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Kan hålla med om att det blir lite tjatigt.

 

Istället kan vi försöka få till den där bitcoinpollen det pratades om.

Done.

 

Är mer för att kolla läget än för att utreda något vars svar knappt går att tolka eller där hälften kommer ljuga. Vill man utveckla sitt svar går det bra att göra det ofc.

 

Satte deadline på 60dagar, kan jag göra en ny poll sen eller är det bara hur länge folk kan rösta?

 

 

Bitcoinnyhet(inte helt bekräftat):

http://bitcoinboard.net/tigerdirect-processes-250000-bitcoin-payments-first-17-hours/

cliffs: konkurrent till newegg accepterar bitcoin, får $250k i bitcoinorders på 17h

 

Kolla pulsen på Bitcoin:

http://www.bitcoinpulse.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. btc-kursen:

Ni minns när vi i början av november satt och mätte proportioner mellan bubbla och föregående minisignal, och gapade över hur stort det skulle kunna bli om vi fick en proportionerlig ny bubbla. Sen blev det ganska precis så.

 

Sen satt man där återigen och kollade vad som hände efter bubblan i April, tänkte återigen "nä, det är för enkelt", och nu är vi på god väg att återskapa det mönstret också.

Mitt förslag är "vad kmr du vidta för praktiska åtgärder för att undvika övervakning" FRA-style

(ja, Sverige är den nya måttstocken tyvärr, det har bara inte sjunkit in ännu)

 

Ingenting. Likt redan då internet kom till och skapade rabalder angående fri information blir jag antingen en lycklig människa i ny logisk ordning eller god martyr.

 

Jag ser goda chanser för att slippa bli martyr. Även om vi nu låtsas att centrala enheter har samma hjärngrepp som förut så: Exempelvis Google äger de demokratiskt invalda instanserna IMO. Det är Google som är Goaliat idag, för det är Google som har folket och en kombination av globalisering och decentralisering fördelar makten till fåren i allmänhet. Det är svårt att bestämma saker åt folket idag, men det är inget för hur svårt det blir att bestämma saker imorgon. Vill fåren inte övervakas så kommer de inte övervakas (rimligen kommer vi dock vilja övervakas, se facebook, twitter etc).

 

Jag tror Google är mer intresserade av att sälja telefoner till mig än att förtrycka mina åsikter. Fördelen med den typen av enheter är att de inte har en naturlig koppling till godtycklig politik. De vill veta vem jag är för att veta hur de ska få mig att betala deras löner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kommer en btc att vara värd 2015-01-01?

 

1. 100$

2. 500$

3. 1000$

4. 1 500$

5. 2 000$

6. 4 000$

7. 8 000$

8. 10 000$

9. > 10 000$

 

Skulle vara intressant att se vad för slags förväntningar folk har..

 

2015 tror jag inte på $10k+, nerdsen e redan inne o springer varv, media tröttnar snart på hypa och gemene man är väl 100-tals ggr segare på plocka upp saker än vad jag är och jag tvekade i månader o missade tåget som token och dem fick vara med på, men 2020 kan jag lätt se det vara värt $100k+ , men vi snackar typ inte BTC längre - vi spenderar pengar via saitoshicoinsen eller vad dem heter, microvalutan av BTC, var det en tusendels btc ?

 

 

mina 2 värdelösa cents :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en dåre?

 

Shiller is a student and expert in the nature of bubbles, and he's adamant that Bitcoin is one. He says he's blown away by how much fascination Bitcoin has engendered, though it makes sense because human nature causes us to be interested in markets that exhibit extreme volatility.

 

Says Shiller: "It is a bubble, there is no question about it. ... It's just an amazing example of a bubble."

 

 

 

Read more: http://www.businessinsider.com/robert-shiller-bitcoin-2014-1#ixzz2rLICx2r6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en dåre?

Dåre är nog fel ord, ligger bara längre ned på intelligensskalan. Alternativt oärlig (tex inte gjort något försök till analys), men det får man ju räkna med att folk inte är.

 

Bitcoin är en spekulationsvara vilket skapar bubblor. Har gjort och kommer göra. Duh. Bitcoin är inte en bubbla oavsett om värdet går ned på noll imorron eller inte. Det är inte "kanske en bubbla" eller "förmodligen inte en bubbla". Det är inte en bubbla. Hur det ens går att missförstå skillnaden går över mitt huvud, men jag är inte förvånad att han beskrivs som student/akademiker.

 

Antagligen är det inget man bör bry sig om. För någon framtida generation kanske intelligens alternativt ärlighet spelar någon större roll, vi är inte där idag så att gnälla eller bli irriterad hjälper nog inte någon, allra minst den som blir irriterad. Möjligen den man blir irriterad på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volvo rycker Zlatan för reklamfilm. Genidrag.

 

Att inte någon annan passat på är sjukt, och just Volvo som behöver övertyga en ny generation om att svenskt är coolt. Finns nog inget coolare än Zlatan i detta land.

 

Bara jag som tycker avståndet mellan gox- och bitstampkursen börjar bli orimligt? 950/790.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volvo rycker Zlatan för reklamfilm. Genidrag.

 

Att inte någon annan passat på är sjukt, och just Volvo som behöver övertyga en ny generation om att svenskt är coolt. Finns nog inget coolare än Zlatan i detta land.

 

Bara jag som tycker avståndet mellan gox- och bitstampkursen börjar bli orimligt? 950/790.

 

Köpa biligt på stamp och sälja dyrt på gox borde ju vara nöten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volvo rycker Zlatan för reklamfilm. Genidrag.

 

Att inte någon annan passat på är sjukt, och just Volvo som behöver övertyga en ny generation om att svenskt är coolt. Finns nog inget coolare än Zlatan i detta land.

 

Bara jag som tycker avståndet mellan gox- och bitstampkursen börjar bli orimligt? 950/790.

 

Var ju en gullig film, men säljer den?

 

Bitcoin upp fint idag, sägs bero på:

http://cashcoin.zipzapinc.com/

(zipzap har 28k växlingskontor i UK som börjar sälja bitcoins nästa vecka och sägs ha 700k kontor globalt som antagligen joinar sen)

#cashcoin will cost a flat fee of £3.95 per exchange.

https://twitter.com/ZipZapInc

 

 

11min börjar de snacka bitcoin

(roligt hur de anstränger sig för att förstå att vi inte vill bli övervakade av dem)

 

 

 

Hearthstone för iPad alltså, kan bli sjukt stort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ju en gullig film, men säljer den?
Garanterat, om de gjort sitt jobb ens halvdant.

 

Jag hade inte alls tänkt på det själv, det är därför jag kallar det genidrag för när man inte ens tänkt på det själv som ensam individ och en gigantisk organisation kommer igång med det så har de gjort det jävligt bra.

 

I det här fallet förstod jag först i efterhand att Zlatan var en outnyttjad guldklimp. Och sedan har vi fallet med Volvo, som just nu står inför en generation som tycker "volvo, villa, vovve" är bajs. Det kunde inte hamnat i händer som behöver Z mer än vad Volvo gör.

Bitcoin upp fint idag, sägs bero på:

http://cashcoin.zipzapinc.com/

Imo, just nu är marknaden död i händerna på dem som har mycket bitcoins. Om en vecka kanske "riktiga" saker spelar roll igen.

 

Angående att det blev en väldig massa "Z" här; när drar Zappos igång bitcoin? Om ni inte vet vad Zappos är så tycker ni per definition inte om kläder så då kan ni gå och lägga er istället för att fråga. I valfri HM-pyjamas. Eller nåt annat kul neandertals-stockholm hittat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att 'ingen' tänkt på att använda Zlatan i en massiv reklamkampanj så har du fel :). Zlatan har bara tidigare inte gett 2fucks att göra tv-reklam. Varför han gjorde en ko-vändning kan vi bara spekulera i. Gillar det faktum att killar som Tom Cruise, Brad Pitt etc inte är med i många reklamer öht på engelsktalande sändningar, om ens någon men varenda as har ställt upp i otaliga japanska reklamer. Pengarna är massiva och man slipper se sändningarna i sitt eget hemland annat än nån gång som skrattfest på fördojan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I det här fallet förstod jag först i efterhand att Zlatan var en outnyttjad guldklimp. Och sedan har vi fallet med Volvo, som just nu står inför en generation som tycker "volvo, villa, vovve" är bajs. Det kunde inte hamnat i händer som behöver Z mer än vad Volvo gör.

 

.

 

Inte direkt en ny stuation för Volvo. Precis så tyckte vi som var unga för 25 år sedan också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som kan hjälpa mig hantera constraints med Euler–Lagrange?

 

9CoPAFj.png

 

Ska jag teckna min holonomic constraint h(q)=r1cos(theta)+r3sin(fi)-h=0 ?

(Där q är mina generaliserade coordinater i theta och fi)

 

Och hur får jag ut mina lambda sen?

7d8cc942f728ffdb844435098a2d86be.png

 

edit: nm, listade ut hur man gör, bara lösa alla ekvationer i L :)

 

 

---

 

Lekte runt lite med blockchain.info. Sjukt hur snabbt bitcoinnätverket är. Testa klicka en ny transaktion, sedan snabbt som fan klicka på kartan där, scrolla ner och läs: Procent av Network, sedan reloadar ni och kollar igen. Antar att de som dyker upp först ofta är de största poolerna dvs de med mest cpu-kraft. Kontentan är iaf att såfort det dyker upp en transaktion i blockchain och inget märkligt har hänt första sekunden så är transaktionen i princip bekräftad och en attack skulle vara svindyr. Wp Satoshi :)

 

---

 

TigerDirect’s decision to begin accepting bitcoin payments has sparked “video card madness” at the online electronics dealer, brand manager Steven Leeds told CoinDesk. “Every single video card has seen a more than 50 percent spike [in sales],” Leeds said. Rounding out the top four items in terms of sales increases since the company’s 23rd January announcement were power units, tablets and Xbox units. Further, Leeds revealed that TigerDirect’s website has seen a 30% bump in traffic on the news. The top selling item in the first day was the Sapphire Radeon R9 280X VAPOR-X, of which 30 units were sold. Leeds reported that one buyer bought nearly half – 14 – of these components. As of press time, the item was out of stock on TigerDirect’s website.

 

$1020 och rejält med momentum :)

depth_mtgox_15d.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill passa på att varna användare av fybse att vara noga med att kontrollera de uttag ni gör.

 

Jag noterade att mitt saldo inte var korrekt och hade sedan ett tre veckor långt mailkrig med deras support innan de kläckte ur sig att jag hade missat att bekräfta ett uttag.

 

De visar inte obekräftade uttag i transaktionhistoriken, så hade jag inte själv påpekat att saldot inte stämde hade de förmodligen nöjt behållt degen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boken som fick mig att läsa skönlitterära böcker, av den författare jag garanterat läst flest böcker av, blir så till slut film.

 

 

Hornby gör alltid det ointressanta intressant, men det speciella med A Long Way Down är att det faller sig så väl att han gör det intressanta intressantare. 10/10.

 

Sen har jag ingen aning om huruvida man kan göra en bra film av detta. Men ändå. För en massa år sedan snackades det om Johnny Depp, vilket var synd att det inte blev av. Men vi får åtminstone återse en självdestruktiv Jessie.

 

När jag ändå rekommenderar saker kan jag säga att det rann någon form av tår längs kinden av filmen "instructions not included". Eventuellt för att jag hade väntat mig någon flummig komedi snarare än en grymt bra film, men både underhållande och gripande är den iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...