Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Se bara till att ha koll på detta när ni använder paperwallets:

 

Nån som har lust att utveckla detta? Har läst igenom men fattar inte helt.

 

Jag har mina bitcoins i en paperwallet, tror jag iaf.. :) Måste jag ta ut allt från min wallet på en gång när det är dags att spendera/sälja? Vad är det jag absolut inte ska göra?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första stämmer det inte att ingen handlar, en del företag har redan listat ut att det finns pengar att spara och en del gör det för image.

 

Den absolut största orsaken till att företag accepterar Bitcoins är för att transaktionen är säker, de utsätter sig inte för en kreditkortsrisk, samtidigt som de slipper kontanthantering.

 

Det sägs att 2-5% av alla kreditkortsköp på Internet är fraudulent, säkert en för hög siffra, men det visar ändå att det finns mycket stora pengar att spara för företagen i minskade risker, samtidigt som de slipper betala alla avgifter som kreditkortsbolagen tar ut.

 

Tar Bitcion fart skulle jag inte vilja äga aktier i Amex...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från bitstamp förde jag över nästan en hel bitcoin till en offlineskapad pappersadress. Reggade sedan konto på blockchain.info. Där importerade jag privata nyckeln tillhörande adressen jag skickade min knappa bitcoin till. Kunde sedan deposit:a tillbaka min knappa bitcoin till bitstamp. Gjorde detta enbart som ett experiment, så jag känner mig säker efter jag (snart) spridit mina bitcoins över några olika pappersadresser. Har alltså inte för avsikt att använda blockchain.info igen. Inte bitstamp heller, efter att jag cold storage-sparat coinsen.

 

Några frågor:

 

1. Är jag safe med denna metod? Historik/lösenord/skapade filer (?) från blockchain.info/bitstamp kan aldrig skada mig va? Jag kommer inte använda någon av dessa sajter igen förrän jag avser köpa några palats för mina coins :-P (Jag har förstått att efter jag använt en privat nyckel, som jag gjorde nyss i mitt experiment, är den förbrukad)

 

2. Hur många confirmations krävs för att en transaktion ska vara "helt genomförd"? Då jag skickade tillbaka från blockchain till bitstamp, var det bara 4-5 confirmations innan jag såg att coinen kommit in på bitstamp. På transaktionen jag gjorde TILL min pappersadress, stod det 5-6 timmar senare "40 confirmations" (då jag skrev in min publika adress på blockchain). Jag trodde det tog iaf nån halvtimme för en transaktion att genomföras "helt"?

 

Behöver man btw oroa sig för att någon där ute någonsin kommer råka skapa exakt samma publika adress som redan finns, så det finns två likadana adresser/konton, eller är det typ mindre troligt än att alla grisar på jorden förvandlas till apor?

 

/n00b som är tacksam för hjälp :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har lust att utveckla detta? Har läst igenom men fattar inte helt.

 

Vad är det jag absolut inte ska göra?

 

Det vanligaste felet folk gör är att de inte förstår hur en transaktion går till eller vad en plånbok är.

 

Här kommer en extremt förenklad* version som kan tjänstgöra som modell för din plånbok.

 

Din plånbok är dina samlade nycklar. När du skapar en plånbok skapas en privat nyckel automatiskt. Vi kan kalla den key1.

 

Om du importerar en annan key, din key till din pappersplånbok, key2, kommer din plånbok bestå av key1+key2.

 

När du skickar pengar från din plånbok kommer medel tas från key1 och key2. Du får tillbaka växel, denna går automatiskt till (mottagningsadresser genererade av) key1.

 

Om du förstör din plånbok och endast har key2 sparad (din pappersplånbok) kommer eventuell växel på key1 att gå förlorad föralltid. Beroende på storleken och tekniska egenskaper hos bitcoin kan växeln på key1 utgöra en ansenlig del av din totala plånbok efter transaktionen från den samlade plånboken (key1+key2).

 

Edit: Du ska alltså absolut inte ta bort din plånbok om du har a) importerat en private key från en pappersplånbok och b) genomfört en transaktion . Du ska överhuvudtaget aldrig ta bort en plånbok innan du verifierat att den är tom (eller har en säkerhetskopia på den).

 

Pappersplånböcker är förövrigt lite komplicerat, särskilt om du försöker göra hybridsaker som att importera nycklar till plånböcker för att "lättare" kunna göra transaktioner. Om du är nybörjare och osäker kan det vara bättre att använda mer "vanliga" lösningar. Särskilt om du tänker göra flera transaktioner. Pappersplånböcker är mer lämpade för användare som gör en insättning och sedan låter saken bero.

 

Samtidigt ska du ju naturligtvis inte vara rädd för att lära dig nya saker! :)

 

*

 

Förenklingen bygger bland annat på att vi hoppar över skapandet av returadresser och varför man alltid spenderar hela beloppet av varje enskilt transaktionsresultat för de delsummor som utgör plånbokens belastningsgrund för transaktionen i fråga, de samlade transaktionsresultaten utgör din plånbok).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

text

 

Tack för ett utförligt svar!

 

Men om man gör en transaktion och växeln hamnar i key1, hur gör man med den? Kan man då föra över den från key1 till key2 igen eller skapa en ny key3? Att göra en ny backup på min wallet varje gång jag varit inne och fipplat i den är ingen dum idé heller antar jag? :)

 

Jag är ute på djupt vatten känner jag, får sätta mig och plugga in hur allt funkar när jag har tid över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skapat ett bitstampkonto. Fått det verifierat genom att skicka in ID + bekräftelse på adressen.

 

Jag vill nu föra över pengar. Jag har fyllt i de första steget där det står hur mycket man önskar föra över.

 

Efter det kommer jag till en ruta med deras bankuppgifter.

Bank name: Unicredit banka Slovenija d.d.

Address: Smartinska 140

City: 1000 Ljubljana

 

Med mera.

 

Är detta standard förförande? Om jag överför pengar till den adressen kommer de att dyka upp på mitt bitstampkonto redo att handlas för?

 

Eller är det något som jag inte tänkt på eller annat som kan gå fel och jag skickar mina pengar till något konto som säger: "Tack för pengarna. Nu är de våra och lycka till med ditt liv?"

 

tog mindre än 24h för mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Radio Stockholm idag sa dom att det skall öppna en bitcoin-automat i Stockholm världens andra efter den i Canada?

 

Stämmer. Satt precis och researchade honom. Det är en 19årig snubbe från Stockholm som ska öppna den. Han är en bitcoin entusiast som spekulerat med btc i några år. Han sitter även med som advisor till ett intressant bolag som heter Safello, en svensk Bitstamp.

https://safello.com/sv/index.xhtml

Ena grundaren till Safello har btw en bakgrund som pokerproffs 04-07, vad nickar han här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har flyttat in hos flickvännen för ett tag sen och sängen min är för stor, ägen en riktigt skön Lectus Europa med en nyinköpt Carpe Diem luxury-madrass. Sover verkligen som en gud just nu men att behålla är inget alternativ.

 

Tänkte kolla om det finns några fler "lyx"-sovare där ute, behöver tips på något nytt? Nån som har kunskap om sängar och förstår hur mycket som skiljer sig? Man har ju läst att IKEAS sängar tex ofta fått bäst i test osv och dem kostar ju endast en bråkdel av vad de mer "exklusiva" märkena.

 

Tips mottages.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har flyttat in hos flickvännen för ett tag sen och sängen min är för stor, ägen en riktigt skön Lectus Europa med en nyinköpt Carpe Diem luxury-madrass. Sover verkligen som en gud just nu men att behålla är inget alternativ.

 

Tänkte kolla om det finns några fler "lyx"-sovare där ute, behöver tips på något nytt? Nån som har kunskap om sängar och förstår hur mycket som skiljer sig? Man har ju läst att IKEAS sängar tex ofta fått bäst i test osv och dem kostar ju endast en bråkdel av vad de mer "exklusiva" märkena.

 

Tips mottages.

 

testerna är uthållighetstester typ, de kör runt en 200kgs kloss fram och tillbaka, inte så relevant för hur skön den faktiskt är vilket är helt och hållet på hur den är uppbyggd, spiraltyp, vad för "viktklass" du tillhör etc, exempelvis skall fjädrarna vara lite styvare vid höft regionerna så ryggen avlastas. However, om du är en kronisk mag-liggare så kvittar det, då skall du bara ha en hård säng typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testerna är uthållighetstester typ, de kör runt en 200kgs kloss fram och tillbaka, inte så relevant för hur skön den faktiskt är vilket är helt och hållet på hur den är uppbyggd, spiraltyp, vad för "viktklass" du tillhör etc, exempelvis skall fjädrarna vara lite styvare vid höft regionerna så ryggen avlastas. However, om du är en kronisk mag-liggare så kvittar det, då skall du bara ha en hård säng typ.

 

Jag sover enbart på rygg, så en säng som avlastar ländryggen är att föredra antar jag? Har du jobbat med sängar, om jag......vilka gör dem bästa sängarna över lag?

 

Btc ned 30dollars nu under en kort period, läste något om att USA tillsammans med något företag skulle försöka reglera och svartlista tumblade coins på något vis. Token eller någon annan fantast kan säkert presentera mer fakta och någon källa till mitt påstående, sitter lite trångt till så kan inte kolla upp nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har flyttat in hos flickvännen för ett tag sen och sängen min är för stor, ägen en riktigt skön Lectus Europa med en nyinköpt Carpe Diem luxury-madrass. Sover verkligen som en gud just nu men att behålla är inget alternativ.

 

Tänkte kolla om det finns några fler "lyx"-sovare där ute, behöver tips på något nytt? Nån som har kunskap om sängar och förstår hur mycket som skiljer sig? Man har ju läst att IKEAS sängar tex ofta fått bäst i test osv och dem kostar ju endast en bråkdel av vad de mer "exklusiva" märkena.

 

Tips mottages.

 

Köpte ny säng på IKEA i somras. Magiskt skön!

 

Säng + tjock resårmadrass + bäddmadrass gick på 16-17 k för två sängar (180 cm). Tidigare hade jag oxå IKEA men bara sängar och bäddmadrass. Nya sängen är mkt skönare och då tyckte jag mkt om den gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sover enbart på rygg, så en säng som avlastar ländryggen är att föredra antar jag? Har du jobbat med sängar, om jag......vilka gör dem bästa sängarna över lag?

 

Btc ned 30dollars nu under en kort period, läste något om att USA tillsammans med något företag skulle försöka reglera och svartlista tumblade coins på något vis. Token eller någon annan fantast kan säkert presentera mer fakta och någon källa till mitt påstående, sitter lite trångt till så kan inte kolla upp nu.

 

Jensen är väl säkra stekaralternativet, en J4. Dom kostar mycket men är den rätt för dig så är den RÄTT. Finns mängder likvärdiga sängar från andra tillverkare i samma pris region. Testa alla , prova dem noggrant , prata med alla försäljare. Alla är vi olika, så ingen säng är bäst för alla.

 

Ang jobbat nej, jag spekulerade i typ 1,5 år och harassade alla affärer innan jag slog till :) blev en "grej" av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte ny säng på IKEA i somras. Magiskt skön!

 

Säng + tjock resårmadrass + bäddmadrass gick på 16-17 k för två sängar (180 cm). Tidigare hade jag oxå IKEA men bara sängar och bäddmadrass. Nya sängen är mkt skönare och då tyckte jag mkt om den gamla.

 

Låter intressant, du har inget namn på modellen? Tänkte nämligen dra dit och kika lite senare i veckan. Testligga lite sas.

 

Jensen är väl säkra stekaralternativet, en J4. Dom kostar mycket men är den rätt för dig så är den RÄTT. Finns mängder likvärdiga sängar från andra tillverkare i samma pris region. Testa alla , prova dem noggrant , prata med alla försäljare. Alla är vi olika, så ingen säng är bäst för alla.

 

Ang jobbat nej, jag spekulerade i typ 1,5 år och harassade alla affärer innan jag slog till :) blev en "grej" av det.

 

Hehe känner igen mig med det "problemet", dock andra produkter. Antar du slog till på en J4 i sånt fall? Blir att åka ut och göra det jävligt för säljarna i veckan.

 

Hur sover ni andra renlevnadsmänniskor här i tokboken? Antar token himself sover på spikmatta eller dylikt? Och vad kom vi fram till var den optimala sovställningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter intressant, du har inget namn på modellen? Tänkte nämligen dra dit och kika lite senare i veckan. Testligga lite sas.

 

 

 

Hehe känner igen mig med det "problemet", dock andra produkter. Antar du slog till på en J4 i sånt fall? Blir att åka ut och göra det jävligt för säljarna i veckan.

 

Hur sover ni andra renlevnadsmänniskor här i tokboken? Antar token himself sover på spikmatta eller dylikt? Och vad kom vi fram till var den optimala sovställningen?

 

Sov länge på temputmadrass med IKEA skummadrass under. Tröttnade på tempur och bytte mot en simpel IKEA bäddmadrass. Väldigt stumt och bra för mig. Antagligen billigaste tänkbara också. Blir tiltad på resårmadrasser som är för mjuka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada,

 

Har lurkat tråden ett tag och följt de intressanta diskussionerna om bitcoins. Sedan en vecka tillbaka sitter jag på en egen position. Hade egentligen tänkt att gå in långt tidigare men var för lat på att försöka lära mig teknikaliteterna :-( . Idén är att dela upp innehavet i två delar, en som ska förökas via gambling (poker/betting) och en som jag sitter på "tills vägs ände". Har definitivt med i beräkningen att bitcoins kan komma att bli värdelösa om den eventuella bubblan spricker.

 

Anledningen till att jag skriver är jag är intresserad av att höra vad heltok och andra har för "exit strategi". Jag är aningen skeptisk till de som proklamerar att en BTC kommer stå i $100 000 tids nog. Jag kan absolut se uppsidan på kort och lång sikt, men det vore intressant att höra vid vilken nivå det är dags att dra sig ur. Eller kanske snarare vilka händelser, typ worst case scenario, som skulle få er att dra er ur (mt.gox går under i hackerattack, amerikanska/kinesiska staten illegaliserar valutan, Satoshi Nakamato går och dör etc.).

 

Ber om ursäkt om jag missat att detta har vart uppe och diskuterats tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har inte lurkat så noga. heltok har vid flera tillfällen sagt att han inte ser vad som kan hota bitcoin och bett folk komma med ideer om potentiella hot. ingen har ännu presenterat något troligt hot, så någon uttalad exit strategy finns inte.

 

angående coin validation tror jag att det är lugnt och inte ett reellt hot, men vi får se. det är iaf mkt snack om det nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada,

 

Har lurkat tråden ett tag och följt de intressanta diskussionerna om bitcoins. Sedan en vecka tillbaka sitter jag på en egen position. Hade egentligen tänkt att gå in långt tidigare men var för lat på att försöka lära mig teknikaliteterna :-( . Idén är att dela upp innehavet i två delar, en som ska förökas via gambling (poker/betting) och en som jag sitter på "tills vägs ände". Har definitivt med i beräkningen att bitcoins kan komma att bli värdelösa om den eventuella bubblan spricker.

 

Anledningen till att jag skriver är jag är intresserad av att höra vad heltok och andra har för "exit strategi". Jag är aningen skeptisk till de som proklamerar att en BTC kommer stå i $100 000 tids nog. Jag kan absolut se uppsidan på kort och lång sikt, men det vore intressant att höra vid vilken nivå det är dags att dra sig ur. Eller kanske snarare vilka händelser, typ worst case scenario, som skulle få er att dra er ur (mt.gox går under i hackerattack, amerikanska/kinesiska staten illegaliserar valutan, Satoshi Nakamato går och dör etc.).

 

Ber om ursäkt om jag missat att detta har vart uppe och diskuterats tidigare.

 

Vet inte om jag vågar växla till fiat vid det laget. Men visst fortsätter utvecklingen gå som den har gjort senaste månaderna så kommer jag snart ha en lite väl stor andel i BTC. Planen var att inte röra dem, men likt när man gick upp i nivåer i poker är det väl sunt att diversifiera delar av vinsten. Men känns snarare som att ta ut 10% och ha kvar 90%, än att ta ut 90% av värdeökningen. Och när det gäller att ta ut kommer man ju helt klart att prioritera att spendera bitcoins(vilket inte beskattas) före att växla in dem och köpa fonder etc för dem(beskattas).

 

Kan se roliga scenarier när folk som blivit rika på bitcoin har en plånbok med bitcoin de helst betalar konsumtion med och en plånbok i fiat som de främst använder för att göra investeringar med. Någonstans borde varningsklockor ringa att vårt system vi har kanske inte är optimalt.

 

 

 

Är det inte dags att be JackVegas radera din fråga så vi kan se hur många av följarna som äger BTC? Vore intressant att se hur många som äger mer än 5, 10, etc.

Orkar Jackvegas göra detta? Förslag på fråga?

 

TL diskuterar DPR:

The crime is eating a chocolate bar. The punishment is death. You are a chocolate bar dealer. Someone has a list of 100 people that bought chocolate bars from you and is threatening to expose them to the police. I'd say there's good argument for killing this person before they manage to successfully report these heinous crimes.

 

Någon mer som har bekymmer med att youtube är slött ibland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...