Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Affe, jag är inte så bra på juridik; vet du hur det ligger till med exempelvis moms vid transaktioner som enbart utförs med bitcoins, samt skatter om du förvärvsarbetar för bitcoins?

 

Momsplikt för transaktioner avgörs inte av hur betalning sker, utan av naturen av transaktionen i sig. Även om du byter varor mot varandra så kan varje transaktion skapa en skyldighet att redovisa utgående moms (dvs. om två lantbrukare byter 20 hästar mot en skördetröska så ska respektive lantbrukare redovisa utgående moms på 25 % av värdet för 20 hästar respektive skördetröskan).

 

Så bara för att en transaktion betalas i bitcoins så påvekas inte skattskyldigheten. Däremot är det nog mer oklart hur man bestämmer transaktionens värde (dvs. beskattningsunderlag). Om bitcoins ska anses vara en egen valuta (från ett momsperspektiv, vilket förhandsbeskedet antyder) så gissar jag att man ska använda den vanliga omräkningsmetod som används när man tar emot betalning i annan valuta än sin redovisningsvaluta. Då ska den senaste genomsnittliga växelkurs som fastställts på den mest representativa valutamarknaden i Sverige användas (eller ECB:s senaste växelkurs).

 

Då det saknas en sådan valutamarknad i Sverige för bitcoins (såvitt jag vet) och jag inte tror att ECB presenterar växelkurser till bitcoins så vet jag inte riktigt hur man ska bestämma växelkurs. Det är möjligt att man kan få använda en annan valutamarknads växelkurs (som Mt.Gox) men inte säkert, såvitt jag kan bedöma på rak arm.

 

Det är också möjligt att man i Sverige säger att beskattningsunderlaget istället ska bestämmas utifrån värdet för transaktionen (den metod man använder vid byteshandel som hästar mot tröska ovan). Då fastställs beskattningsunderlaget antingen av transaktionens normala värde för pengar (dvs. om du för dina bitcoins köper en vara som normalt säljs för 1000 SEK ex moms så fastställs beskattningsunderlaget till 1000 SEK) eller annars av säljarens utgifter för att tillhandahåla varorna eller tjänsterna.

 

Vad gäller ersättning i bitcoins för förvärvsarbete så ska all sådan ersättning beskattas. Jag tror reglerna är lite mer flexibla vid omräkning för inkomstskatt. Jag tror utgångspunkten är att värdet är vad det skulle kostat dig att själv skaffa dessa bitcoins.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst hela dagboken så ursäkta om detta redan har diskuterats!

 

Precis som han är inne på så är inte bitcoin 100% anonymt, då krypteringen borde gå att knäcka i framtiden. Då går alla betalningar att spåra och det är obv inte bra för oss. Finns det något sätt att motverka detta?

 

Eller är det detta som behövs för att staterna ska acceptera valutan?

 

Hursom, detta bör påverka folkets inställning till valutan på lång sikt. Är Bitcoin det vi väntat på? Kanske är det så att en ny valuta kommer att skapas snart som är bättre på lång sikt.

 

Bitcoin idag är inte anonymt, det är pseudonymnt. Dvs per default är transaktioner spårbara, men man kan relativt enkelt tvätta dem, här t ex: http://www.bitcoinfog.com/

 

Det finns två intressanta funktionaliteter till bitcoin som utvecklas

1. tvättservice på blockchain utan 3e part, man säger att man vill tvätta pengar och matchas med andra som vill göra det.

2. zerocoin som skulle göra bitcoin anonymt. http://zerocoin.org/

 

Min gissning är att zerocoin kommer implementeras. Förhoppningsvis kommer det efter att staterna har accepterat bitcoin, hade det funnits idag hade det antagligen varit enklare att argumentera för statliga ingrepp mot bitcoin. Lagom till det implementeras är antagligen bitcoin tillräckligt stort för att det ska vara politiskt svårt att angripa bitcoin.

 

$366 worst crash ever...

EDIT: Kina över Mtgox igen, ni vet vad det brukar innebär. Mtgox upp och Kina ner medan arbarna blir rika...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack affe!

$366 worst crash ever...

Suttit som på nålar och inväntat en transaktion, fick precis bekräftelse; självklart hann det ticka igång. :roll:

 

Magen säger dock att det kan hända saker imorn och resten av veckan så lika bra att inte prokrastinera och sitta där som ett fån. Rulla tärningen och god btc-vaka allihopa (som inte är smarta nog att bara bry sig om long, long, long term).

 

Angående "kraschen" dock. Kursen vobblade rejält så alla satt och räknade med en rush eller krasch eller båda. Lagom antiklimatiskt. Nu sitter alla och bråkar om huruvida detta är en bear eller bull trap. Undrar hur selektivt minnet är när folk har rätt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte vara så sugen på att betala nån för att tvätta mina pengar.

 

du vill tvätta pengar, alternativt undanhålla dom från skatteverket, men du är inte beredd att betala för det. vad är du ute efter?

 

Fortf samma sak. Teoretiskt så går det ju att spåra.

 

Dock kanske det kontinuerligt kommer nya liknande tjänster som håller säkerhetsmåttet? Bättre kryptering etc.

 

jag vet inte vad zerocoin är, men när det påstås använda "secure cryptographic techniques" så förutsätter jag att vi pratar bra krypto. hur menar du att det "teoretiskt går att spåra"?

 

jag vet som sagt inget om zerocoin, men pratar du om att teoretiskt knäcka kryptering som är gjord på rätt sätt samt att du inte tycker att det räcker som säkerhet så undrar jag vad du vill göra i framtiden med dina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det borde vara dags för en separat sticky/faq eller liknande med wellbok-findings. Enkel lösning är ju just en sticky med separata poster per ämne. Det finns väldigt mycket jag har lärt mig här, men också väldigt mycket jag inte hunnit lära mig. En komprimerad tråd om kost, en om träning, en om krypto, osv..

 

Jag har förstås läst väldigt mycket väldigt länge, ändå råkar jag ibland ställa frågor som redan besvarats utförligt en eller flera gånger.

 

EDIT: semionödig liberal-tiltning som blev mindre viktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj vad mycket positiv nyheter det kom idag då. Först har mtgox varit ddosade, samma med diverse andra siter, detta utan att kursen rasar, istället tar den $377 när den kommer upp där kineserna handlar för:

2 398.88 Chinese yuan =

393.807337 U.S. dollars

Trots att en Kinesisk exchange drog med alla kundernas pengar.

 

Massa deliveryservice runt om i världen börjar acceptera bitcoins, för dem är det ju perfa, de hinner ju få en bekräftelse innan leverans...

http://www.takeaway.com <--- UK

http://www.lieferservice.de <-- DE

http://www.thuisbezorgd.nl <-- NL

http://www.pizza.be <---- BE

 

Största grouponsiten i Bulgarien med miljoner användare accepterar bitcoins:

http://grabo.bg/sofia

Grabo.bg (http:///www.grabo.bg[1] ) with 45-50% market share, with almost a million people registered in a country with 4mil. internet users, is accepting Bitcoins! For everybody that pays with bitcoins, they are also awarded on their profiles with a bitcoin badge, similar to foursquare, allowing for all people to discover through badge gamification what's the fuss with bitcoins, connect one another with everyone that has ever paid in bitcoin and generally recognize as more privileged those paying with crypto-currency than the state-backed toilet paper.

Other bulgarian sites accepting bitcoins that I am aware are: Gepime.com (http://www.gepime.com[2] ) - biggest dating with 1.5mil registered users; Trendo.bg (http://www.trendo.bg[3] ) - private club shopping site similiar to gilt.com in the US; Pomagalo.com (http://www.pomagalo.com[4] ) - biggest school-related search engine for essays, tutoring, online tests. SimplyTravel (https://www.simplytravelonline.com/[5] ) - online travel agent, find hotel and flights worldwide!

You could say to dress, eat, entertain, sleep, date, educate and travel primarily in bitcoins is quite possible through a combination with those sites!

 

http://thegenesisblock.com/bitcoin-exchange-itbit-announces-launch-5-5m-total-funding/

Today itBit, a global bitcoin exchange, announced their official launch as well as the completion of their second round of funding. The company raised a total of $5.5M, with the most recent round closed over the last month for $3.25M. itBit is opening trading today for non-US institutional and retail traders, as well as some US institutional traders.

 

The exchange is headed by Rich Teo, who previously worked as a Senior Analyst at Cedar Hill Capital Partners and Citigroup as an M&A analyst before that. itBit has offices in Singapore, Shanghai and New York, and is looking to serve the full global market of bitcoin traders. The latest funding round was co-led by Canaan Partners and RRE Ventures, with Liberty City Ventures, Ben Davenport and Jay Jordan also participating.

 

Trading will be available is USD, SGD and EUR, with fees based on a maker-taker model, wherein traders adding orders to the book receive a 0.10% rebate and traders taking liquidity off the book via market orders pay 0.70% or lower, based on volume. By economically incentivizing limit orders, the maker-taker model encourages traders to leave orders on the book, promoting deeper liquidity in hopes of avoiding the low shallow books that so many existing exchanges have encountered when starting out.

 

itBit is pursuing additional liquidity measures outside of the pricing model, including a relationship with a quantitative trading firm for professional market making. Per agreements between itBit and that firm, the firm will not receive rebates for adding book depth, but instead a share of fees generated from trading volume. According to Teo, the fee-sharing arrangement is to encourage tighter bid-ask by driving the market maker’s incentive towards volume, rather than spread to market.

Technology

The itBit team wants to see bitcoin traded like any other foreign currency, which also means advanced technical infrastructure, according to Teo. The exchange’s engine was built based on NASDAQ open-source technology and is capable of handling millions of trades per second, which gives itBit order of magnitude margin for market growth before having to update their systems. The company is also employing globally-redundant cloud hosting and Akamai DDoS protection to ensure reliability and uptime, as well as FIX APIs to meet broader ForEx technical standards.

Bör ju vara perfekt för bitpay och andra tjänster.

 

 

 

Bank of America skriver väldigt positivt om bitcoins:

https://smallbusinessonlinecommunity.bankofamerica.com/community/running-your-business/merchantservices/blog/2013/10/09/beyond-cash-or-credit-exploring-alternative-payment-solutions-for-small-businesses?utm_source=SBC_Newsletter&utm_medium=EmailSBC&utm_term=More_Article_8&utm_content=SBB&utm_campaign=Nov_2013

 

 

 

 

 

On the blockchain, nobody knows you're a fridge.

 

 

...and lo and behold there is a late-60s lady moping around the RoboCoin. I was with my Dad (he wanted to learn how to buy BTC)--I start putting 20s in the machine and he starts talking to the older lady. After I finished with the ATM, my dad says "Peter, maybe you can help this women."

 

She tells me that she put money in the machine but never got any bitcoins out.

 

I asked her if she used her phone and she says "no I don't have a 'smart phone,' the machine just gave me this receipt" as she hands me the paper.

 

I look at the receipt and can immediately see that it is her private key, so I tell her that those are her bitcoins and she needs to load them onto her computer if she wants to spend them.

 

She says, "you mean my bitcoins are in this piece of paper?"

 

Uh oh.....so by now I'm thinking that she really shouldn't be investing in bitcoins without some help from her son or grandson. I ask "so, are you investing in bitcoins?"

 

And she says, "I don't even know what bitcoins are but my computer says I have to give it one to get my files back."

 

and then she gasps:

 

"and I've been trying for days to buy one!"

:(

 

---

 

Lolsverige:

http://www.tv4.se/jenny-str%C3%B6mstedt/artiklar/passion-temat-i-m%C3%A5ndagens-jenny-str%C3%B6mstedt-527d3351c45948ea0a000023

Marit Paulsen, Björn Ranelid, Måns Möller och kvinnan som tårtade Jimmie Åkesson - alla har de passion för ett ändamål, en sak, en person, en förändring eller en åsikt. Alla dessa gästar Jenny Strömstedt på måndag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det borde vara dags för en separat sticky/faq eller liknande med wellbok-findings. Enkel lösning är ju just en sticky med separata poster per ämne. Det finns väldigt mycket jag har lärt mig här, men också väldigt mycket jag inte hunnit lära mig. En komprimerad tråd om kost, en om träning, en om krypto, osv..

 

det är bara att sätta igång att gräva tillbaka och sammanfatta posterna ämne för ämne. det kommer att ta en dag och du blir betald i lite beröm och kritik för att du har missat info. jag hoppar över uppgiften, men du kanske känner dig manad? något att pyssla med under nästa tentaperiod kanske :)

 

Lolsverige:

http://www.tv4.se/jenny-str%C3%B6mstedt/artiklar/passion-temat-i-m%C3%A5ndagens-jenny-str%C3%B6mstedt-527d3351c45948ea0a000023

Marit Paulsen, Björn Ranelid, Måns Möller och kvinnan som tårtade Jimmie Åkesson - alla har de passion för ett ändamål, en sak, en person, en förändring eller en åsikt. Alla dessa gästar Jenny Strömstedt på måndag.

 

jag programmet igår kväll. tårtkvinnan uppvisade en brändhet som var minst sagt underhållande. övriga gäster, eye n'i borträknad, var förvånansvärt normala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Galet fint att http://www.thuisbezorgd.nl tar emot bitcoins som betalning. Spenderade en månad i Amsterdam i somras och tror vi beställde därifrån minst en 20ggr. Det är som onlinepizza här fast väldigt etablerat och använt(även riktigt jävla billigt). Dem har restauranger och dryckes-ställen med utkörningar dygnet runt, en riktigt jävla guldsite med andra ord och perfekt efter en kväll ute bland distriken och man kommer hem lite halvmjuk i luvan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Token! Kikade igenom PF lite och såg att du köper kött från Gröna Gårdar, eller fanns iaf hintar som får mig att tro det? Kollade själv på dem i början men valde nu att köpa en köttbox från Kaprifolkött som var något billigare och närproducerat om man bor här i Göteborg. Något du testat? Hämtar ut min första låda nu på onsdag.

 

http://www.kaprifolkott.se

 

Hur gick det med köttboxen sen? Jag har själv fått upp ögonen för nötkött uppfött på grovfoder (gräs mm.). Googlade på vad som fanns här i Göteborg och hittade just Kaprifolkött. Av det jag kan läsa på hemsidan verkar det väldigt bra och exakt vad jag är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det borde vara dags för en separat sticky/faq eller liknande med wellbok-findings. Enkel lösning är ju just en sticky med separata poster per ämne. Det finns väldigt mycket jag har lärt mig här, men också väldigt mycket jag inte hunnit lära mig. En komprimerad tråd om kost, en om träning, en om krypto, osv..

Skapade just en wiki för detta ändamål: http://heltok.wikia.com

 

Skapa relevanta topics och copypejsta vad du/ni hittar där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med köttboxen sen? Jag har själv fått upp ögonen för nötkött uppfött på grovfoder (gräs mm.). Googlade på vad som fanns här i Göteborg och hittade just Kaprifolkött. Av det jag kan läsa på hemsidan verkar det väldigt bra och exakt vad jag är ute efter.

 

Supernöjd so far. Har testat nötfärsen, fläskkarren och står i skrivandes stund och tillagar en biffstroganoff på det strimlande nötköttet jag fick till.

 

Nötfärsen var fruktansvärt fin, du förstår när du ser och steker upp det, sen var smaken därefter. Även Karrén var galet fin. Har lövbiffen och fläskkotletterna kvar att testa. Kotletterna var en fröjd för ögat där dem låg i sin vacuum-förpackning, höga förväntningar på dem :D

 

Är man beredd att betala pengen för köttet så är det hur värt som helst imo. Riktigt kött smakar mycket bättre.

 

Edit: Strimlade nötköttet <3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där kom ATH

Kanske man får säga varje dag den här veckan.

 

Iaf:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=332379.0

please tell me i've done good?

 

so, i'm not that old, about 13, i don't have a job and i don't have a lot of savings to invest.......

 

after a huge amount of research, and in a moment of madness i withdraw from my college fund, which is technically mine although its my parents who pay into into it.

 

i've managed to buy 12 bitcoins. i'll be holding these indefinitely, even if the btc price drops 90%. no trading, although i may sell x amount to cover my expenses if things go well.

 

please reassure me i've done good?

 

and is 12 btc a good position?

Nu tror jag inte pojkens liv går under av att förlora $4000 av någon annans pengar, men tråden är sjuk.

 

Inte bara att de flesta tycker det låter helt rimligt att sno pengar av sina föräldrar för att gambla (de som railat internets olika pokerforum vet vilket framgångsrecept detta är). Lika skev är den allmänna hybrisen. Guldkorn:

But yeah, kid, I think that you have an 80%-90% chance of having $120,000 or more in a couple years from the approximately $4200 you invested. Of course, there's a 10%-20% chance that you could lose the $4200, but that seems less likely every day.

Nog för att jag tror att de som i någon mån förstår vad bitcoins handlar om kan göra en riktigt bra investering idag tack vare att det är ett nytt, oerhört användbart koncept med hög friktion hos allmänheten. Men sådana där siffror är ju bara rent mentalsjukhus.

 

Vilket såklart för mig in på om ni har några postare att rekommendera på bitcointalk? Det verkar vara ett trevligt forum, men för mig som är ny i den världen är det lite olyckligt att plocka upp allt för mycket brus.

 

________________

 

Försöker förövrigt bekanta mig mer med hur BTC-nätverket fungerar. Jag förstår det som att en block chain (main chain) kan ses som vanlig single(?) linked list där åtminstone parent-noden har en hash till child-nodens data.

 

Samt sedan finurliga saker för att hantera förgrening osv. Men jag har hört att själva konceptet med block chains i sig ska vara innovativt och undrar vad, eller på vilket sätt, det är innovativt?

 

Såhär tänker jag, rätta gärna om det är fel:

 

16kb47t.jpg

 

 

EDIT: läste mer om hur proof of work fungerar, är det den typen av lösningar som benämns innovativa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, och ursäkta om någon tidigare ställt denna fråga. Men undrar om någon kan tala om hur man enklast köper/säljer bitcoins och generella tips kring det hela uppskattas.

 

Hur är bitcoin marknaden uppbyggd?

 

Sök och du skall finna. Finns massa poster om detta.

Men är basic, bitstamp.net -> verifiera -> köp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker förövrigt bekanta mig mer med hur BTC-nätverket fungerar. Jag förstår det som att en block chain (main chain) kan ses som vanlig single(?) linked list där åtminstone parent-noden har en hash till child-nodens data.

 

Samt sedan finurliga saker för att hantera förgrening osv. Men jag har hört att själva konceptet med block chains i sig ska vara innovativt och undrar vad, eller på vilket sätt, det är innovativt?

 

Såhär tänker jag, rätta gärna om det är fel:

 

16kb47t.jpg

 

 

EDIT: läste mer om hur proof of work fungerar, är det den typen av lösningar som benämns innovativa?

 

http://bitcoin.org/bitcoin.pdf

 

läs satoshis paper och begrunda och läs det igen och fråga lite och gå tillbaka. det kommer nog att ge dig en del svar. du har även fina bilder på hur hashandet går till.

 

det innovativa är den fina lösningen på hur man har en decentraliserad ledger. en bitcoin-variant på problemet kan du läsa om här https://bitcointalk.org/oldSiteFiles/byzantine.html eller det mer generella problemet https://en.wikipedia.org/wiki/Byzantine_fault_tolerance.

 

 

 

jag vet inte om du minns det men för några månader sen så hävdade du att satoshi hade flyt och att han aldrig kunde veta hur bra bitcoin var etc. du var skeptisk och menade på att precis som det mesta andra som slår igenom är turbaserat. (jag tolkade dig så iaf) du har nog generellt rätt i detta och jag känner igen det från taleb, men vad du då inte visste var hur fin satoshis lösning på ovanstående problem var. jag anser inte att det var tur, så när du ser det fina i lösningen ändrar du dig kanske.

 

sen är det obv fortfarande tur inblandat att få med sig fler och att koden höll i början så att fler anslöt sig och buggar och problem kunde jobbas bort.

 

här började det jag syftar på http://pokerforum.nu/forum/1749377-post23959.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[jag vet inte om du minns det men för några månader sen så hävdade du att satoshi hade flyt och att han aldrig kunde veta hur bra bitcoin var etc. du var skeptisk och menade på att precis som det mesta andra som slår igenom är turbaserat. (jag tolkade dig så iaf) du har nog generellt rätt i detta och jag känner igen det från taleb, men vad du då inte visste var hur fin satoshis lösning på ovanstående problem var. jag anser inte att det var tur, så när du ser det fina i lösningen ändrar du dig kanske.

 

sen är det obv fortfarande tur inblandat att få med sig fler och att koden höll i början så att fler anslöt sig och buggar och problem kunde jobbas bort.

 

Stenmark har facit

 

"Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag.."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...