Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Kineserna shoppar loss och Subway börjar acceptera bitcoins. Det senare känns väldigt stort:

http://i.imgur.com/A7han3i.jpg

https://twitter.com/gotoalberto/status/396966610466246656/photo/1

 

EDIT och där kom ATH $325 :)

EDIT: $335 :)

 

Vad är ett helt nytt revolutionerande protokoll för värdehantering som kan användas globalt av alla invånare på jorden på samma vilkor värt?

Mer än ca 3 miljarder dollar tror jag iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EN subway eller kedjan subway? Det senare vore onekligen väldigt stort

 

edit: Läste precis att det bara var en affär. Oh well, small steps :) En annnan sak jag har tänkt på, är det inte osmidigt att använda bitcoin som betalningsmedel för dessa stora kedjor i och med att valutan svänger så mycket? Det är inte ovanligt att bitcoin svänger +-10% på en dag. Detta innebär ju att kedjorna måste uppdatera sina priser i BTC på sina hamburgare eller vad det nu är, VARJE dag. Eller gör man så att man helt enkelt skriver ut priset i dollar, men sen får man betala i BTC om man vill, och då görs det helt enkelt automatiskt i den aktuella kursen? Men detta skulle ju i så fall åtminstone innebära att de inte kan göra reklam eller liknande i sina priser i BTC, på ett långt håll framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annnan sak jag har tänkt på, är det inte osmidigt att använda bitcoin som betalningsmedel för dessa stora kedjor i och med att valutan svänger så mycket?
Jo, det är enormt osmidigt idag, inget ett stort företag kan pyssla med i stor skala. Men ju mer bitcoin växer, desto smidigare blir det. Jag ser en sån här valuta som teoretikerns våta dröm om det kommer igång som valuta - en gigantisk decentraliserad marknad som styr kursen. Igen är det visioner och gissningar, men jag tycker det låter helt enormt robust.

 

Idag tror jag det handlar mycket om image, smarta företag förstår att de skickar ut helt rätt signaler med att testa konceptet småskaligt. Jämför piss-bank som började frysa konton med SEB som skriver en artikel om att tekniken är intressant och kan passa deras företag om konceptet växer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bitcoin är INTE pengar, enligt Canada Revenue Agency

 

http://www.techvibes.com/blog/bitcoins-arent-money-2013-11-07

 

 

För mig låter det inte så märkvärdigt att på alla skyltar i butiken står det centralbankens pengar. När köpet slås in i kassan räknas priset om till BTC.

Direkt när köpet är färdigt växlar Subway till centralbankens pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annnan sak jag har tänkt på, är det inte osmidigt att använda bitcoin som betalningsmedel för dessa stora kedjor i och med att valutan svänger så mycket? Det är inte ovanligt att bitcoin svänger +-10% på en dag. Detta innebär ju att kedjorna måste uppdatera sina priser i BTC på sina hamburgare eller vad det nu är, VARJE dag.

 

Varför nöja sig med varje dag när man kan göra det varje sekund? Blir ju mycket sjysstare mot kunderna än om de tvignas betala 9kr för en cheeseburgare när kronan stigit 1% under dagen och kunden egentligen bara borde betala 8.91kr för den.

 

Det är ett problem som har funnits länge och givetvis finns det lösningar. Silkroad med flera använder genomsnittet senaste 24h och uppdaterar priserna dygnsvis, andra siter använder tjänster som dollarsäkrar men de flesta låter det ske automatiskt när folk får reda på hur många satoshi de ska betala för sin hamburgare. Eftersom bitcoin är så litet och dollarn är så stort väljer de flesta säljarna att låsa sina priser till dollarpriset.

 

Eftersom det är så enkelt att betala knepiga belopp med bitcoin spelar det ingen större roll om en hamburgare kostar 0.001btc eller 0.00011123345btc för kunden, det blir bara en annan qr-code att scanna. Om bitcoin väl ersätter dollarn blir allt som vanligt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XSV8z6H.jpg

2vs3qzk.jpg

Tänker bara bildligt och högt här. Såklart rent flummeri.

 

Men som ny på den här typen av marknad är jag lite intresserad av hur folk fungerar egentligen. Och något jag snappat upp är att det är naturligt för många att skjuta upp köpbeslutet på irrationella grunder. Det verkar inte bara göra att folk "missar tåget", mycket värre: det verkar göra att de till slut i panik hoppar från bron när tåget passerat. Är min uppfattning.

 

D.v.s. att de väntar när tulpanen kostar hutlösa 2000:- och sedan köper samma tulpan för 2 miljoner. Oklart hur mycket information de egentligen fick däremellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2vs3qzk.jpg

Tänker bara bildligt och högt här. Såklart rent flummeri.

 

Men som ny på den här typen av marknad är jag lite intresserad av hur folk fungerar egentligen. Och något jag snappat upp är att det är naturligt för många att skjuta upp köpbeslutet på irrationella grunder. Det verkar inte bara göra att folk "missar tåget", mycket värre: det verkar göra att de till slut i panik hoppar från bron när tåget passerat. Är min uppfattning.

 

D.v.s. att de väntar när tulpanen kostar hutlösa 2000:- och sedan köper samma tulpan för 2 miljoner. Oklart hur mycket information de egentligen fick däremellan.

 

Kanske kan se det som att folk har en egen uppfattning om hur sannolikt det är att bitcoin lyckas. Sedan när kursen dubblas tänker de att sannolikheten att bitcoin lyckas har dubblats. Eftersom sannolikheten nu är mycket högre än den var innan är det en mer lockande investering då man gärna undviker dåliga investeringar=lyckas ej men egentligen inte är jättefäst vid +10000% eller +5000% i EV som man är vid 1% eller 2% sannolikhet att man slipper skämmas för polarna och sig själv.

 

Din graf du postade förtydligad:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=325347.0

LUmRsoG.png

 

Kan ju inte klaga på action senaste dagarna. ATH $358 nu :)

 

 

Verkar som det kommer bli lite färre mineade bitcoins framöver:

growth-small-10k.png

Dvs mindre pengar behöver gå in i bitcoin för att hålla kursen vid jämvikt, dvs samma inflöde->relativ ökning.

---

Imon håller vi på Magnus Carlsen:

http://chennai2013.fide.com/

 

FIDE-World-Chess-Championship-Starting.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Electrum eller Multibit.

 

SVT debatt :heart:

http://www.svtplay.se/video/1565538/debatt

 

Först anti SD med floskel av folk som aldrig ens prövat att debattera med meningsmotståndare, sedan övervakning där kommunisterna är emot och liberalerna är för övervakning och sist en debatt där Dragan tiltar rejält :heart:

 

Svensk politk är inte alltid helt förutsägbar. Vänstern är mot EU och högern mot biltullar.

Annars tycker jag att man lätt kunde avgöra vem som hade partikamrater som läst underrättelserapporter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bitcoins market cap är snart 4 miljarder dollar. För att sätta lite perspektiv på summan förlorade t.ex. en enskild trader (the London Whale) på JP Morgan över 6 miljarder dollar på "dåliga bets" för några år sen. Tror Bitcoin kan dubbleras ganska många gånger till innan det betyder något för de stora spelarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit3: angånde bilden jag skickade upp och grejen tydligen fler hade noterat, kolla på grafen just nu. :D Är säkert dumb luck och allt det där men lite kul är det ändå.

 

 

Om vi vågar var lite spekulativa då. Jag har tidigare inte gått längre än att jag hållit med i exempelvis att kryptovalutor har sådan ekonomisk gångbarhet att de långsiktigt känns oundvikliga, samt att btc är en trend som bör växa, osv.

 

Mer konkret och direkt vill jag påstå att sannolikheten är under 50 procent att bitcoins inte har minst en punkt vid värdering över $500 närmaste 4 månaderna. Ni som är vana att handla på det här sättet och inser implikationen av det, förstår också exakt hur cocky det uttalandet är.

 

Det skulle innebära en oerhört skev värdering idag. Så vad jag främst letar efter här är folk som påstår att jag har fel. Förklara gärna varför.

 

EDIT: Det börjar sticka uppåt... sjukt om vår linjära bubbel-modell skulle råka stämma. :D

Då kan vi skriva en bok om hur små pucklar prognostiserar stora bubblor, ta pengarna och gå upp i rök.

 

EDIT2:

 

Ha gärna i åtanke här att jag tycker att Max är - i särklass - Sveriges bästa hamburgerrestaurang.

 

Inatt när jag var någonstans i centrala sthlm så föll det sig så att jag köpte take away på Max. Någon form av meny. Sen står jag där med en påse mat och en läsk bredvid, omöjligt att bära, och frågade hur detta var tänkt egentligen; kan man få något för läsken kanske?

 

Nej, sa då kassörskan. Detta är nämligen ett miljöperspektiv.

Detta kändes för jävla kontraproduktivt, kände jag. Cerebral-pares i huvudsätet? är de på riktigt efterblivna? var bästa kreativa lösningen de kunde komma på att ta bort läsken från pås-ekvationen?

 

100% av gångerna betyder det en sak: företaget skiter egentligen i miljön, men tar ett ställningstagande för att höja image. För att det är coolt.

 

Hat. Ilska.

 

Så självklart sa jag till kassörskan att, hörrödu, antingen tar du bort hela beställningen och äter upp den i övrigt så oerhört hälsosamma plastförpackningen - visa mig att du svalt ordentligt - eller så gör du något vettigt av detta.

 

Lösningen blev att hon tog tillbaka läsken och jag fick en femkrona.

Denna tog jag med mig ut och gav till första uteliggaren jag hittade utanför. Jag vet inte alls om det var rimligt eller smart eller snällt eller bara konstigt. Det var liksom det enda jag kunde komma på att göra i stunden. Jag blev ställd av idiot-fasonerna.

 

Men jag är uppriktigt väldigt intresserad av vad ni tycker här. Vad tycker ni om top-town designade miljö-lösningar som kommer till för att höja företagets image (~lön) men egentligen saknar förankring i miljötänk? Vad tycker ni om att spela vardagshjälte som säkert egentligen inte gör någon nytta alls, samt tar upp flera minuter i kön medans kassörskan tar bort beställningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 630.00 Chinese yuan =

431.8197 U.S. dollars

Inatt...

$378 ATH på gox.

 

Edit3: angånde bilden jag skickade upp och grejen tydligen fler hade noterat, kolla på grafen just nu. :D Är säkert dumb luck och allt det där men lite kul är det ändå.

 

Värt att påpeka att den senaste rushen inte är alls är något ovanligt i bitcoins historia.

GOYWUMo.png

15HtMYm.png

 

Och fortfarande finns det MYCKET potential kvar... Ni som tror att ni är sena till bitcoin, oroa er inte, ni är fortfarande 1%-are.

http://www.thegenesisblock.com/wp-content/uploads/2013/05/downloads-per-capita.png (de flesta users har flera nerladdningar).

pgq6y.jpg

 

Tror mycket av senaste rushen beror på att inflationen av bitcoins har fallit från 24% till 12% ish senaste veckorna. Först om 3-4år inflationen passerar fiatens:

http://www.mattwhitlock.com/Bitcoin%20Inflation.png .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL Carlsen :(

 

Fick denna länken:

http://theunbrokenwindow.com/2013/11/07/may-they-burn-and-rot-in-hell/?utm_source=feedly

http://www.kob.com/article/stories/s3209305.shtml#.Un4cfZSxMSj

On January 2, 2013, after plaintiff David Eckert finished shopping at a Wal-Mart in Deming, New Mexico, he didn’t make a complete stop at a stop sign and was immediately stopped by law enforcement. According to Eckert’s attorney, Shannon Kennedy, after law enforcement officers asked him to step out of his vehicle, he appeared to be “clenching his buttocks.” Law enforcement thought that was probable cause to suspect that Eckert was hiding narcotics in his anal cavity. While officers detained Eckert, they secured a search warrant from a judge that allowed for an anal cavity search.

 

Deming Police first tried taking Eckert to an emergency room in Deming, but a doctor there refused to perform the anal cavity search citing it was “unethical.” But physicians at the nearby Gila Regional Medical Center agreed to perform the procedure and a few hours later, Eckert was admitted. While at the medical center, Eckert was subjected to repeated and humiliating forced medical procedures.

 

A review of Eckert’s medical records reveals:

 

1. Eckert’s abdominal area was X-rayed, but no narcotics were found.

 

2. Doctors then performed an exam of Eckert’s anus with their fingers and no narcotics were found.

 

3. Doctors next performed a second exam of Eckert’s anus with their fingers and no narcotics were found.

 

4. Doctors penetrated Eckert’s anus to insert an enema. Eckert was forced to defecate in front of doctors, nurses and police officers and he watched as doctors searched his stool. No narcotics were found.

 

5. Doctors penetrated Eckert’s anus to insert an enema a second time. Eckert was forced to defecate in front of doctors, nurses and police officers. Eckert watched as doctors searched his stool. No narcotics were found.

 

6. Doctors penetrated Eckert’s anus to insert an enema a third time. Eckert was forced to defecate in front of doctors and police officers. Eckert watched as doctors searched his stool. No narcotics were found.

 

7. Doctors then X-rayed Eckert again; no narcotics were found.

 

8. Doctors prepared Eckert for surgery, sedated him, and then performed a colonoscopy where a scope with a camera was inserted into Eckert’s anus, rectum, colon, and large intestines. No narcotics were found.

 

Throughout this ordeal, Eckert protested and never gave doctors at the Gila Regional Medical Center consent to perform any of these medical procedures.

 

As Eckert’s attorney told the TV station, “This is like something out of a science fiction film, anal probing by government officials and public employees.”

 

And here’s maybe one of the worst parts of David Eckert’s ordeal:

 

The Gila Regional Medical Center has billed Mr. Eckert for the “services” it provided without his consent (two forced X-rays, two forced digital penetration exams, three forced enemas and a forced colonoscopy) at the request of local law enforcement officers, and he still receives medical bills for thousands of dollars for these illegal, invasive and painful medical procedures, according to his lawsuit.

Vad tycker ni är lämpligt straff för poliserna och läkarna för våldtäkterna? 20års fängelse var?

 

EDIT:

Det var faktiskt en våldtäkt i juridisk mening också

It is, according to the Uniform Crime Reporting standards set forth by the Department of Justice, and as advised and approved by the FBI’s Criminal Justice Information Services (CJIS) Advisory Policy Board, legally rape.

Rape is defined as “The penetration, no matter how slight, of the vagina or anus with any body part or object, or oral penetration by a sex organ of another person, without the consent of the victim.” Source (justice.gov)[1] as well as FAQ[2]

This new definition of rape went into affect January 1, 2013. This man was pulled over January 2nd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...