Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

var skulle ni köpa Litecoins om ni skulle göra det, är https://btc-e.com/exchange en rejäl sida? sorry om jag upprepar mig, vill köpa idag och har fan körigt med tid att backlogga, ska läggas två ungar och elaola innan sverigematchen

 

http://www.mcxnow.com körde jag precis.

 

Har säkert tagits upp tidigare här, men vilka altcoins gillar ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att påstå att kursutvecklingen på goxen eller kina är "ointressant" är i bästa fall ett tecken på att man inte fattar något om vilka faktorer som påverkar marknadsvärdet.

 

Detta påstående är i bästa fall ett naivt försök att hävda sin egen suveränitet, men antagligen bara ett taffligt försök att vara dryg.

 

Tror du på fullaste allvar att du kan dra några konkreta slutsatser om vidare kursutveckling genom att jämföra bitstamp med Kina eller gox?

 

Givetvis kan du gambla mellan bitstamp och goxen men det var inte vad tmir beskrev i sin post..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du på fullaste allvar att du kan dra några konkreta slutsatser om vidare kursutveckling genom att jämföra bitstamp med Kina eller gox?

 

Ja.

 

Tillochmed du borde kunna hitta vissa likheter mellan dessa grafer:

 

1xla.jpg

 

n633.jpg

 

Som exempel:

 

Det är rimligt att en ökning av efterfrågan av btc på kina driver upp den totala efterfrågan på btc.

 

En ökad efterfrågan på kina illustreras av ett ökat pris på denna marknad. Givet marknadens ineffektivitet kommer det ta flera minuter / timmar innan fullt genomslag erhålls (en ökning på en börs driver upp en ökning på en annan börs med visst lag).

 

Det är alltså inte direkt jättesvårt att se konstitutiva samband om man t.ex. erkänner jämviktsförhållandet mellan utbud och efterfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser då ingen förskjutning på de där graferna.. Gör du?

 

Graferna visar att det finns likheter mellan kurvorna, dvs ett möjligt samband. Att vi vid vissa transientdroppar har tidsförskjutning mellan olika börser syns kanske tydligare om du du zoomar, eller använder sunt förnuft.

 

Det där är väl gox och stamp så likheten bör vara slående eftersom gox är lika som stamp plus riskpåslag.

 

Alltså, nu får du bestämma dig, antingen finns det ett samband mellan gox ,stamp och kina eller också är det meningslöst att titta andra börser än stamp.

 

Jag vägrar tro att du är så dum att du erkänner att det finns ett tydligt samband mellan stamp och kina, men ändå av någon anledning hävdar att det är helt ointressant hur förändringen av efterfrågan på bitcoin ser ut där.

 

Ett tänkbart argument skulle vara korrelation är inte kausalitet, men det faller som sagt på konstitutiva samband och lagen om utbud/efterfrågan. Det är liksom samma bitcoinvaluta som handlas på kina som på stamp. Det går inte att skilja en bitcoin som sålts på kina från en bitcoin som sålts på stamp.

 

Alltså har vi en strävan mot jämvikt på såväl kort- som lång sikt, ständigt i kamp mot marknadens kortsiktiga ineffektivitet. Det är självklart att börserna påverkar varandra och att det som avgör är tyngden (volymen) av handeln på respektive börs, samt där förekommande fluktuationer och det ömsesidiga utbytet (jämviktsflödet) mellan börserna.

 

Det som är intressant med bitcoin är att marknaden fortfarande är så extremt liten och ineffektiv att korrektioner kan ta förhållandevis lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Graferna visar att det finns likheter mellan kurvorna, dvs ett möjligt samband. Att vi vid vissa transientdroppar har tidsförskjutning mellan olika börser syns kanske tydligare om du du zoomar, eller använder sunt förnuft.

 

Ja och detta har inget att göra med det vi diskuterade. Att man kan utnyttja trögheten i systemet till kostnad av högre risk är en helt annan sak

 

Alltså, nu får du bestämma dig, antingen finns det ett samband mellan gox ,stamp och kina eller också är det meningslöst att titta andra börser än stamp.

Det finns ett samband men du kan inte förutspå framtidens svängningar med hjälp av dom

 

 

Jag vägrar tro att du är så dum att du erkänner att det finns ett tydligt samband mellan stamp och kina, men ändå av någon anledning hävdar att det är helt ointressant hur förändringen av efterfrågan på bitcoin ser ut där.

 

Det är intressant att se intresset men du kan inte förutspå något med hjälp av den ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ej insatt, vad hindrar folk från att sälja på kina marknaden? Hur hänger allt ihop?

 

När efterfrågan i Kina ökar går priset upp på btcchina. Vi som äger bitcoins drar oss lite för att sälja på btcchina eftersom det är krångligt att få ut fiat därifrån. De möjligheter man har är tenpay (som kan ta månader av byråkrati om man har otur), Industrial and commercial bank of china, Agricultural bank of china osv. Är man inte kinesisk medborgare är det lite klurigt att flytta pengar över den kinesiska muren.

 

För kinesiska medborgare är det åandrasidan krångligt att föra annan valuta ut- och in i landet.

 

Detta gör att det ibland är ont om bitcoin på btcchina, särskilt då handelsvolymen där under perioder varit låg. Man har helt enkelt inte kunnat möta det kraftiga språnget som kom i kölvattnet av reklam på statlig tv, badou osv.

 

Sammanfattningsvis kan man konstatera att den globala bitcoinmarknaden är kortsiktigt ineffektiv. På lång sikt kommer naturligtvis saker jämna ut sig förutsatt att priset stabiliseras, men under korta turbulenta perioder uppstår tillfällen där börserna tillfälligt glider isär för att därefter konvergera mot varandra då det globala efterfrågetrycket söker återställa jämvikt.

 

Det är därför intressant att hålla koll på alla börser, inte bara den man råkar kunna använda för att omvandla bitcoin till sin egen önskade fiatvaluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom btc så innehåller nu min lol-portfölj även följande kryptovalutor:

 

24 LiteCoin

63 PeerCoin

118 PrimeCoin

2168 WorldCoin

11050 GoldCoin

185423 DevCoin

 

För oss som inte är insatta och dessutom är för dumma för att Googla, vad står dessa valutor i och var köper man dom? Jag har själv funderat på att slaska lite i bitcoinkloner om någon av dessa skulle gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss som inte är insatta och dessutom är för dumma för att Googla, vad står dessa valutor i och var köper man dom? Jag har själv funderat på att slaska lite i bitcoinkloner om någon av dessa skulle gå bra.

 

http://www.mcxnow.com för alla utom GoldCoin som haffades på http://www.cryptsy.com

 

Kan ju dock rekommendera att googla lite för att se vad du själv tror på. Jag har mest köpt för att det är kul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss som inte är insatta och dessutom är för dumma för att Googla, vad står dessa valutor i och var köper man dom? Jag har själv funderat på att slaska lite i bitcoinkloner om någon av dessa skulle gå bra.

 

hittils har jag svårt att se att någon skulle slå bitcoin, litecoin verkar lite bättre men inte tillräckligt för att gå om bitcoin.

tycker däremot att man ska hedga med lite litecoin och kanske ett par till plus hålla ögonen öppna så man inte står där om 10 år som stolt ägare av 10 stycken värdelösa altavista aktier. men det ska bli spännande det här. jag tror det finns en liten chans att bitcoin verkligen kommer användas och då talar vi om potential, M2 för dollar är 10819.10 miljarder$ och market cap för bitcoin just nu är ungefär 6 miljarder $

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som tror på altcoins men inte bitcoins:

http://themisescircle.org/blog/2013/08/22/the-problem-with-altcoins/

 

Jag funderar på att köpa altcoin främst för att hedgea mig mot att min allt värdefullare stash bitcoin skulle bli värdelösa. Ska förklara hur jag ser på det.

 

Bitcoin är en high risk high reward investering som redan har rätt fucked upp ratio som jag ser som positivt väntevärde alternativt oklart EV med bra hedge för min stash av fiat.

 

Altcoin däremot är en ännu mer fucked upp risk/reward med typ samma faktor igen och som jag ser som negativt väntevärde mtp på alla scams. Enda anledningen att jag överväger att investera är att jag kan ta den smällen från det EV+ jag ser i Bitcoin mot att väga upp lite av den risk jag har där.

 

För er som valt att stå över bitcoin men funderar på att hoppa på altcoin direkt känns det som ett mycket dåligt val. Jag kan förstå frustrationen att komma in sent i bitcoin och det hade varit roligt om man satsade på freicoin och freicoin lyckades, men bara för att det är roligt betyder inte det att det är en bra investering utan det ger snarare bara bias. Bias som jag vet att jag har i bitcoin, men jag gör mitt bästa för att kompensera för det och hoppas ni altcoin-investerare också försöker göra.

 

Kommer antagligen stå över altcoin ett tag, jag tycker de verkar mer övervärderade än jag är beredd att offra för att hedgea mina bitcoins. Känns mycket mer sannolikt att bitcoin2.0 skulle ta över än att litecoin skulle göra det. Gjorde en snabb titt på diverse altcoins och nästan alla verkade betydligt sämre än bitcoin och eventuella mervärdet av försumbart. Zerocoin kan jag se som en kandidat om det inte blir implementerat i bitcoin.

 

Skulle jag ge ett tips till er som inte delar min syn på ekonomi skulle det vara att investera i freicoin eller peercoin. Har jag fel och ni rätt så kan de mycket väl lyckas, så givet er syn på ekonomi bör de vara en bra investering.

 

Litecoin ser jag ingen anledning till alls, 0confirmations med bitcoin räcker lika bra som 0 confirmation med litecoin och ska man skydda sig mot doublespend krävs lika lång tid oavsett.

 

 

---

 

Roligt med volatilitet. Mycket märklig situation med de olika kurserna. Bitcoin behöver något liknande bitcoin för att lösa problemet och kan tyvärr inte lösa det åt sig själv. Däremot kan bitcoin lösa det åt alla andra i framtiden, så passa på att betrakta den märkliga situationen och berätta om den för era barnbarn.

 

Spoiler!
[i originally poasted this on bitcointalk, about a half hour ago...]

 

I wanna show u guyz sumthin...

 

current Yuan trade price, per BTC China:

BTC_b_zps2ffb5032.jpg

 

current USD price, per Gox:

BTC_c_zps5990bf4e.jpg

 

Roughly 8.5-9.0 Yuan/USD, been there all day.

 

BTC_a_zpsae5dc6ec.jpg

Now, we'll say 6.1 Yuan/USD per Forex, kinda sorta.

 

You would need a forex account, plus Gox or whatever buys BTC in $ right now, PLUS BTCChina

[one guy in bitcointalk forum said he has a fully functional BTCChina acct.]

 

U guyz gonna tell me this ain't EXPLOITABLE?

Also, SHOULD create a solid floor @ 500-550.

Altho IANJC [i am not Jim Cramer], Anyone could own Lightning Round on this chit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...