Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Tack för förklaring Jesper! :-) Min oro består egentligen i: kan jag vara säker på att om 20 år trolla fram mina bitcoins som jag idag skickar till lite olika adresser, offline-skapade nedskrivna på papper, med mina tillhörande privata nycklar? Än så länge har jag alltså inte lyckats "få tillbaka" smulorna jag testskickade, men det kanske beror på att bitstamp är det enda jag använt mig av.

 

Verkar vara som du sa, att bitstamp inte har någon tjänst där jag kan "importera tillbaka" mina testsmulor. Försökt fråga supporten några gånger, utan framgång.

 

Vill så snart som möjligt skicka mina bitstamp-coins till pappersadresser. Onödigt att lita på bitstamp om man tänkt sitta på dom länge. Men innan jag skickar iväg dom från bitstamp vill jag ju ha koll på hur jag trollar fram dom igen :)

 

Får plugga vidare imorgon!

 

/bit-damp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skattefråga: ponera att man köper en valuta för sek och får efter ett tag en värdeökning på valutan gentemot sek. Undkommer man vinstskatten om man konsumerar valutan istället för att växla tillbaka till sek? Och vad gäller för bitcoin?

 

Så har jag uppfattat det. Det är först om man växlar tillbaka till SEK med vinst som man "realiserar" vinsten, tills dess väntar man bara med att konsumera. Funderar dock hur det funkar om man växlar till Euro i Slovenien eller Japan och sedan tillbaka till Bitcoin.

 

CNY återigen högre än mtgox...

 

Peter Schiff's tankar om bitcoins:

http://www.cnbc.com/id/101192216#comment-1121795418

Bit coins have no intrinsic value. Since you can divide each "coin" into 10 million smaller units, the total supply is zillions. They are not scare.

 

Alltid roligt med alla "men om man [random påstående från röven]" när folk inte gillar nya idéer. Verkar som Erik Voorhees har accepterat att debattera Schiff i hans talkshow, ska bli intressant. Dock svårt att lära ekonomer ekonomi då de redan "vet allt".

 

Varför [vissa ] libertarianer ogillar bitcoin:

http://themonetaryfuture.blogspot.se/2011/06/why-are-libertarians-against-bitcoin.html

 

Mer nyktert inslag i samma kanal:

http://finance.yahoo.com/video/bitcoin-player-pretender-202100778.html

 

Bitcoin's arme har passerat Ungern nu:

http://coinometrics.com/bitcoin/brix

 

What the bitcoin haters don't get is the awe inspiring exhilaration and power of being able to instantaneously transfer money, big or small, to any other person on the planet without the need of an intermediary, without delay, without permission, without approval, and without interference.

They do not understand the deep and abiding desire of free people to be free of a nanny state which proclaims them criminals for the crime of spending their own money.

They do not understand the deep and abiding resentment of the public with the predatory banking system.

They do not understand our resentment of a debt based economy which debases the currency solely to benefit those in power.

They can keep hating on bitcoin all they want. Please do. Scoff at it. Laugh at it. Demean it.

Meanwhile we, the people, will create a new economy which you do not, and cannot, control.

So, laugh all you want about our funny magic internet money. Because, in the future, a true market economy will arise that you do not control.

 

 

Har fått någon fråga om 0 confirmation transactions, angående att köpa hamburgare för bitcoin på så vis kunna äta gratis. Ja, idag skulle det teoretiskt gå att göra några mindre praktiska attacker:

https://en.bitcoin.it/wiki/Double-spending#Attack_vectors

 

Men det finns lösningar redan idag och det kommer antagligen komma bättre. T ex: https://en.bitcoin.it/wiki/Green_address

 

Dvs om 0confirmation transactions efterfrågas och det faktiskt blir ett problem med double spend så finns det redan idag lösningar. För små summor tror jag inet det är ett problem med 0confirmations och för större än inte 10min väntetid ett bekymmer och är 10min väntetid ett bekymmer finns det redan idag lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag uppfattat det. Det är först om man växlar tillbaka till SEK med vinst som man "realiserar" vinsten, tills dess väntar man bara med att konsumera. Funderar dock hur det funkar om man växlar till Euro i Slovenien eller Japan och sedan tillbaka till Bitcoin.

Jag har inte begripit hur detta fungerar juridiskt. Om jag ska handla grejer i USA växlar jag till USD. När det blir USD över och jag åker hem växlar jag till SEK. Oavsett hur kursen ändrats under tiden kommer jag inte skatta för eventuell vinst. Varför gäller inte detta bitcoin och borde det åtminstone bli så i framtiden?

 

Bit coins have no intrinsic value. Since you can divide each "coin" into 10 million smaller units, the total supply is zillions. They are not scare.
Om det är snubben i filmen som levererade den där tabben är jag glad att jag inte klickade igång den. Jag såg någon på bitcointalk skriva det där och tänkte bara.. vad fan händer. Det är inte försvarbart att säga något så korkat oberoende av ålder eller promillehalt. Det kräver inte ens kunskap eller allmänbildning eller något annat än ett något sånär normalt mänskligt huvud för att undvika det där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte begripit hur detta fungerar juridiskt. Om jag ska handla grejer i USA växlar jag till USD. När det blir USD över och jag åker hem växlar jag till SEK. Oavsett hur kursen ändrats under tiden kommer jag inte skatta för eventuell vinst. Varför gäller inte detta bitcoin och borde det åtminstone bli så i framtiden?
Av praktiska skäl har ett undantag från beskattning införts. Det gäller kursvinster och kursförluster på så kallad resevaluta. Valuta som är avsedd för den skattskyldiges personliga levnadskostnader under tillfällig vistelse utomlands är alltså inte skattepliktig eller avdragsgill. Detta gäller även resecheckar och liknande. Med tillfällig vistelse avses normalt högst sex månader. Det är avsikten med innehavet som är avgörande. Därför är inte heller växling av eventuell överbliven valuta vid hemkomsten beskattningsbar.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/utlandskvaluta.4.233f91f71260075abe8800098753.html

 

mvh google

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte begripit hur detta fungerar juridiskt. Om jag ska handla grejer i USA växlar jag till USD. När det blir USD över och jag åker hem växlar jag till SEK. Oavsett hur kursen ändrats under tiden kommer jag inte skatta för eventuell vinst. Varför gäller inte detta bitcoin och borde det åtminstone bli så i framtiden? .

 

När du åker på semester är det relativt små summor det handlar om plus att du inte har växlat pengar för att spekulera i en valuta. Skillnad om folk spekulerar med stora summor i vinstsyfte. Men jag håller med om att det är problematiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skattefråga: ponera att man köper en valuta för sek och får efter ett tag en värdeökning på valutan gentemot sek. Undkommer man vinstskatten om man konsumerar valutan istället för att växla tillbaka till sek? Och vad gäller för bitcoin?

 

jag har uppfattat det som att du ska betala skatt på värdeökningen.

 

Svar från skattemyndigheten:

 

"Hej

 

Försäljning av bitcoins ska beskattas som kapitalinkomst. Tillverkar man själv bitcoins som sedan säljs ska hela kapitalvinsten beskattas, man har inga avdragsmöjligheter. Köper man bitcoins som man sedan säljer vidare så får man dra av anskaffningskostnaden mot försäljningspriset för att räkna ut vinst/förlust"

 

ett annat svar från skatteverket

 

Skatteverket uppfattar att Bitcoin i grunden är datafiler, som kan överföras mellan olkia(sic) personer. Överlåelse av Bitcoin kan alltså jämställas med försäljning av t.ex. guld, konst, frimärken och olkia(sic) former av rättigheter. Det innebär att inkomsten ska deklareras på blankett K4 avsnitt D, som gäller för s.k. övriga tillgångar som inte har använts för personligt bruk´, 52 kap Inkomstskattelagen.

 

Bitcoins kan säljas (växlas) mot betalning i t.ex. kronor, euro. USD eller annan verklig valuta. Försäljningsintäkten är då vad som erhålls i kronor, eller omräknat till kronor om betalning ehållits i annan valuta. Bitcoins kan även användas som betalning (byte) för att få en annan vara eller tjänst. Bitcoins anses då sålda för en ersättning som motsvarar värdet av den köpta varan eller tjänsten. Bitcoins som har förvärvats genom t.ex "mining" har ingen anskaffningsutgift. Hela inkomsten vid överlåtelse av Bitcoins blir alltså en kapitalvinst som beskattas med 30 procent.

 

båda från http://forum.bitcoin.se/viewtopic.php?f=5&t=602

 

andra trådar vittnar om samma ställningstagande från skatteverket tycker jag.

 

Jag satt precis och språkade med skatteverket och tänkte sammanfatta det jag fick ut från samtalet.

 

1. Bitcoins räknas inte som en valuta utan som en handelsvara, likt guld.

2. Vinst vid försäljning av Bitcoins skall beskattas med 30%.

3. Förlust vid försäljning av Bitcoins är avdragsgilt med 70%.

4. Punkterna 2 och 3 gäller även om pengarna inte når ett svenskt bankkonto och även om man köper nya Bitcoins för pengarna vid en försäljning.

5. Vid köp av annan vara med Bitcoins som betalningsmedel skall skatt redovisas på "försäljningen", eftersom Bitcoins räknas som en vara och inte som en valuta.

 

från https://bitcointalk.org/index.php?topic=172267.0

 

eftersom finansinspektionen sen ett år tillbaka klassar bitcoin som betalningsmedel och inte en elektronisk tjänst bör skatteverket också komma till den slutsatsen förr eller senare. om du köper exempelvis polska zloty som en investering och inte som semesterkassa är du skyldig att betala reavinstskatt vid försäljning, eller om du använder zloty för att köpa en åsna.

 

det är ju dessutom som betalningsmedel eller valuta som bitcoin används och flera köper bitcoin som investering. det vore konstigt ifall inte skatteverket gör den tolkningen när dom har förstått vad det handlar om.

 

det är vad jag tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker tokboken om företag som inte är fackligt anslutna?

Tills det har blivit mycket lättare och säkrare (tredjepart problemen som finns) kan det aldrig bli en grej for the masses...imo
Som jag ser på detta: massan tycker visserligen om pengar men det gör tyvärr inte att massan (inklusive genomsnittlig ekonomi-utbildad) har den minsta lilla koll på ekonomi. Med ekonomi innefattar jag då att se ekonomiska möjligheter när de presenteras på ett silverfat (ett silverfat med lite ovan design för att vara rättvis). De gör att de inte har minsta intresse av något av kryptovalutornas tekniska företräden vad gäller transaktionskostnader, säkerhet i värde, etc.

 

Därför ser jag att adapteringen istället är ensamt beroende av en minoritetsgrupp: entreprenörer som begriper ekonomi. Det är dessa människor som begriper att göra kostnadsbesparingar och hitta sätt att förenkla transaktioner. Vi har redan sett en uppsjö exempel på att de också ger sin in i leken och använder kryptovaluta som en tydlig del i affärsmodellen, om vi nu hade minsta anledning att ifrågasätta den utvecklingen från början.

 

Det är vidare i entreprenörens intresse att presentera lösningen i enlighet med kundens köpbeteenden. Vilket också är något som kommer att hända, snarare än kanske händer. Det är ju liksom vad entreprenörer gör.

 

Med andra ord tror jag massadaptering helt enkelt kan ses som en naturlig följd av adaptering på mindre skala + konkurrenskraftig lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well en sak är då säker, det är inget med att skaffa BC eller att hålla reda på BC. Tills det har blivit mycket lättare och säkrare (tredjepart problemen som finns) kan det aldrig bli en grej for the masses.

 

Det är rätt uppenbart att det etablerade bankväsendet kommer att behöva erbjuda tjänster kring bitcoin, ffa vad gäller förvaring, innan det kan slå igenom på bred front. Se tex hur lätt det kan vara att förlora bitcoins när man importerar pappersplånböcker, och de som råkat ut för detta har varit människor med större datorvana än genomsnittet:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

for the lolz:

 

moralpanik tror jag beskriver det ganska väl...

 

Titeln på den videon gör mig semi-upprörd.

 

1. Jag misstänker att Dragan är serb.

2. Serber = Kristna = Det folk som behöll sin tro och stod sin mark under Ottomanska riket (turkarna), medan andra (idag bosnier, albaner osv.) tog till sig deras kultur, tro osv.

 

Mvh,

 

 

En som skulle uppskatta att ni svennebananer slutar kalla serber för turkar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är gränsfall där om inte programledarna fattar mer än experten, av någon anledning får jag den känslan efter 07:15. Var hittade dom denna snubbe? På något gruppboende eller? Måste ju vara en mytoman som blivit förväxlad med någon annan och sen bara kört på och spelat rollen som expert.

 

Jag är ingen bitcoinkramare men detta var bara för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackars "experten", han är nog där i egenskap av en mycket duktig datatekniker (det ser man på frisyren) som inte kan grundläggande ekonomi om utbud och efterfrågan...

 

Det är klart att bitcoin kan faila, men det är inte beroende på att det bara finns 21 mille bitcoins, det är snarare styrkan i bitcoins. Jämför med amerikanska sedelpressarna, eller för den del Inflationstyskland mellan världskrigen. Då fanns det massa miljarder tyska mark, det var inte direkt ett framgångsrecept.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte ett enormt problem för bitcoins att alla bara hoardar den och nästan ingen faktiskt köper/säljer något (förutom några drug-addicts och en och annan liberal som köper kaffe i bitcoin bara för att)? Är inte detta ohållbart för vilken valuta som helst? Vad innebär det för en ekonomi om folk är ovilliga att investera i projekt för att de tror att de kan investera i samma projekt om en vecka för ett billigare pris?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skapat ett bitstampkonto. Fått det verifierat genom att skicka in ID + bekräftelse på adressen.

 

Jag vill nu föra över pengar. Jag har fyllt i de första steget där det står hur mycket man önskar föra över.

 

Efter det kommer jag till en ruta med deras bankuppgifter.

Bank name: Unicredit banka Slovenija d.d.

Address: Smartinska 140

City: 1000 Ljubljana

 

Med mera.

 

Är detta standard förförande? Om jag överför pengar till den adressen kommer de att dyka upp på mitt bitstampkonto redo att handlas för?

 

Eller är det något som jag inte tänkt på eller annat som kan gå fel och jag skickar mina pengar till något konto som säger: "Tack för pengarna. Nu är de våra och lycka till med ditt liv?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

^ Glöm inte meddelanderaden bara! Utan den går det nog inte igenom.

Är inte ett enormt problem för bitcoins att alla bara hoardar den och nästan ingen faktiskt köper/säljer något (förutom några drug-addicts och en och annan liberal som köper kaffe i bitcoin bara för att)? Är inte detta ohållbart för vilken valuta som helst? Vad innebär det för en ekonomi om folk är ovilliga att investera i projekt för att de tror att de kan investera i samma projekt om en vecka för ett billigare pris?
För det första stämmer det inte att ingen handlar, en del företag har redan listat ut att det finns pengar att spara och en del gör det för image.

 

Sen att folk hoardar idag har egentligen ingenting att göra med hur valutan fungerar. Folk bettar snarare på huruvida det ens blir en valuta. Bitcoins är inte konstruerat för deflation utan för en fast summa, så värdet väl vid konvergens bör betraktas som ungefär oförändrat snarare än att det skulle öka. Det leder visserligen till att du inte behöver spendera dina pengar just idag utan kan vänta till nästa år, men du tjänar inte pengar på att vänta.

 

Jag tycker en tjusning i detta är att inflation egentligen bara rättfärdigats på aggregerad nivå. Vilket fungerar vid central styrning. Decentraliserat styr individen och på individnivån ska det till en riktig ekonomnisse med glugg mellan framtänderna för att önska inflation på sina egna tillgångar.

 

Det vill säga konkurrenter som bygger in inflation i decentraliserade kryptovalutor bör slänga in handduken. Vilket är kärlek eftersom ständig överkonsumtion för konsumtionens skull är tveksamt. Varför inte belöna vår generation för rationalitet och hållbarhet istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med bitcoin ?

 

Det är en ny valuta med andra egenskaper än tradtionell valuta. Vi här och några andra spekulerar i att dessa egenskaper ger bitcoin potential att ersätta vanlig valuta. Om vår spekulation går hem blir vi väldigt rika, men risken att vår investering blir värdelös är väldigt hög.

 

 

Känns som att han var rätt nervös också. Från att ha suttit vid en dator hela sitt liv till att helt plötsligt behöva tala inför hela svenska folket kan ju vara lite överväldigande.

 

Men han var ju totalt inkompetent. En generisk gymansieelev som skrivit ett SO-arbete om bitcoin hade antagligen varit mer lämpad som expert. 5min på wikipedia av progamledarna gjorde dem till mer experter än honom.

 

Är inte ett enormt problem för bitcoins att alla bara hoardar den och nästan ingen faktiskt köper/säljer något (förutom några drug-addicts och en och annan liberal som köper kaffe i bitcoin bara för att)? Är inte detta ohållbart för vilken valuta som helst? Vad innebär det för en ekonomi om folk är ovilliga att investera i projekt för att de tror att de kan investera i samma projekt om en vecka för ett billigare pris?

 

Nej, det är faktiskt inget problem. Om bitcoin stiger i värde blir det mer attraktivt att bli säljare för varor och tjänster i bitcoin, det finns helt enkelt en större marknad att tillfredställa. Det har visat sig att ju mer bitcoin stiger i värde desto handlar folk i bitcoins inte bara över tiden utan det korrelerar även med upp och nedgång. Dvs teorin om att folk skulle konsumera mindre om de blev rikare har inte kunnat bekräftas när det gäller bitcoin.

 

Bitcoin har inte direkt problem med minskade investeringar.

 

Senast idag gick stora Gyft up med att de erbjuder 3% rabatt till alla som betalar med bitcoins:

http://www.gyft.com/points/

 

Så nu kan folk börja betala på burger king etc med bitcoins och spara pengar. Visserligen får burger king dollar tills vidare för de har inte fattat att de inte behöver ge bort mellanskillnaden till Gyft.

 

Min egen erfarenhet av polare som har bitcoin är att de väldigt gärna betalar i bitcoin, problemet är bara att bitcoin idag används av så få att väldigt få transaktioner görs till bitcoinanvändare. Men tillväxten är i storleksordnigen >1000%/år så ge det några år till så kanske det är ett mindre problem.

 

Jag har skapat ett bitstampkonto. Fått det verifierat genom att skicka in ID + bekräftelse på adressen.

 

Jag vill nu föra över pengar. Jag har fyllt i de första steget där det står hur mycket man önskar föra över.

 

Efter det kommer jag till en ruta med deras bankuppgifter.

Bank name: Unicredit banka Slovenija d.d.

Address: Smartinska 140

City: 1000 Ljubljana

 

Med mera.

 

Är detta standard förförande? Om jag överför pengar till den adressen kommer de att dyka upp på mitt bitstampkonto redo att handlas för?

 

Eller är det något som jag inte tänkt på eller annat som kan gå fel och jag skickar mina pengar till något konto som säger: "Tack för pengarna. Nu är de våra och lycka till med ditt liv?"

 

Typ så brukar det se ut. Finns något meddelande man ska skicka så de ser vilket konto pengarna ska till. Klantar man sig brukar de ordna upp det om man skickar alla detaljer till dem. GLHF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...