Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Postad

idag vill jag diskutera hjärndopning. tänkte jag ska försöka läsa:

 

http://npp.wisc.edu/PDF/TowardsResponsibleUseOFCognitive-EnhancingDrugsByTheHealthy.pdf

ok, nu har jag läst den, den var mkt bra imo. håller med det mesta. några småsaker jag inte höll med om, men jag är inte påläst nog att vilja kritisera dem.

 

http://www.newyorker.com/reporting/2009/04/27/090427fa_fact_talbot?currentPage=all

 

övrig bra läsning:

http://forumserver.twoplustwo.com/34/other-other-topics/adderall-giant-step-towards-productivity-dangerous-step-towards-dependancy-636946/

 

så diskutera kring värdet av att blanda in modafinil, adderall och liknande i sitt liv som pokerspelare, akademiker eller bilmekaniker.

Postad

Jag har alltid varit intresserad av att prova amfetamin av något slag, t.ex. ritalin eller adderal för att se vad det skulle ha för effekt på mig. Jag är döv på höger öra och gravt hörselskadad på vänster öra pga en hjärnhinneinflammation vid 1 års ålder som gjorde mig hörselskadad på båda öronen sen fick jag smaka en hjärnblödning då jag var 4 år som gjorde mig helt döv på höger öra.

 

Så... min hörselskada är grundad av en hjärnskada kort sagt, och jag har väldigt svårt för att koncentrera mig längre stunder i grupp-samtal eller lyssna intensivt på en lärare exempelvis. Jag blir toktrött efter 15 minuter, vill nästan sova och somnade flera ggr i veckan på större föreläsningar då jag gick på universitetet.

 

Sittandes vid datorn, eller pokrande etc så tror jag inte min ork är sämre än någon annans så länge jag inte koncentrerar mig på att lyssna på massa okänd musik(nya låttexter) etc så tror inte på någon upgrade där till gemene mans nivå så att säga utan var lite nyfiken på om jag skulle uppleva att jag hörde bättre då jag kanske skulle orka koncentrera mig på folk bättre och kanske inte bli lika trött lika fort.

 

I många år har jag tänkt i detta linjer, då jag har en viss förhoppning om att det en dag skall komma nån überdrog som inte gör en vansinnigt beroende av det men kanske förstärker min ork till något sånär en vanlig person fast med den sämre hörseln helt enkelt. En liten energyboost så att säga.

 

En liten del av mig har den löjliga pipedreamen så att säga att det kanske är svaret på allt och att min hörsel rent av skulle bli bättre av adderal eller liknande.

 

edit: Att dras med detta har förmodligen gjort mig till en person som gärna spenderar mycket av min vakna tid själv, eller vid datorn etc då jag vet att socialisera innebär att jag kommer bli trött så jag väljer mina encounters så att säga... Har jag socialiserat mycket en dag så går jag hem för jag vet att snart är jag stekt och då blir jag bara asocial och kanske lite obekväm för motparten att umgås med, får passa på många av mina sociala inviter då jag kanske känner hur tröttheten kommer krypande och att jag har slarvat t.ex med maten(direkt mattintag(gärna rejäl mat) -> ger mig en kort energiboost som ger mig tillbaka koncentrationen en kort stund.)

 

/RANT !

Postad

i ren tristess spelade jag igenom avatar - the game, tog inte många timmar. rätt häftigt att flyga runt på toruk macto och banshee i rätt fina världar. men rätt kasst spel. men gillade ni filmen kanske det är värt lite bandbredd men inte värt besväret att gå till affären...

 

skiljer sig en del från filmen och boken på ett dåligt sätt, men fint att få återvända till pandora lite.

Postad

Vad har du att säga om sociala strukturer? Ex. inga tjejer går teknisk fysik.

 

Något dåligt som bör motverkas(här finns givetvis gradskillnader), något dåligt men ännu värre om man försöker göra något åt det eller något positivt. Jag är personligen inte alls säker i frågan och hoppar mellan sidor beroende på vem jag diskuterar med.

Postad
Vad har du att säga om sociala strukturer? Ex. inga tjejer går teknisk fysik.

 

Något dåligt som bör motverkas(här finns givetvis gradskillnader), något dåligt men ännu värre om man försöker göra något åt det eller något positivt. Jag är personligen inte alls säker i frågan och hoppar mellan sidor beroende på vem jag diskuterar med.

 

imo bör inte samhället lägga sig i det alls. borde vara upp till skolorna om de vill ändra sin image för att attrahera fler betalande studenter och upp till tjejerna om vill bli fysiker eller ej. men finns det massa tjejer som vill bli fysiker och är beredda att betala för det så vore det ju märkligt om inte marknaden skapar en utbildning som passar dem. är marknaden beredd att ge höga löner till kvinnliga fysiker vore det ju märkligt om inte några kvinnor ville bli fysiker.

 

vänder mig lite emot planekonomi och att staten ska bestämma hur många som ska bli läkare om 6år. låter kanske lite kallt att folk ska betala för sina egna studier, men tror faktiskt marknaden skulle lösa det ändå. blir ju en massa pengar familjerna sparar på lägre skatt och marknaden skulle nog kunna skapa rätt bra billiga lösningar för de som inte har så mkt pengar och diverse välgörenhet och sponsorskap skulle säkert kunna ge väldigt bra skolgång. massa resurs-slöseri i skolan idag, kostnaden för svenska skolan har väl dubblats på 10år samtidigt som eleverna presterar allt sämre i en tid när elever i andra länder snabbt förbättrar sina resultat. tror potentialen för optimering är enorm speciellt mtp digitaliseringen se "fredrik hären - kunskapens dag".

 

blir ju rätt fuckat som det är nu att ett skola som har 10 20.0elever sökande per plats får samma pengar som en skola där alla behöriga kommer in och inga får jobb. ger ju inga incentiv för 20.0-skolan att börja attrahera fler tjejer eller killar.

 

man bör givetvis vara medveten om sin bias. mkt möjligt att det är högre värde som arbetsgivare att anställa en man/kvinna för något jobb, men det är arbetsgivarens jobb att bedöma, inte statens, mitt eller någons annan.

 

tycker det är lite roligt att de säger att tjejer diskrimineras av högskoleprov eller nationella prov. imo är det rätt mkt mer troligt att det snarare handlar om att killar diskrimineras i betygsättning, så upplevde iaf jag det, nationella prov blev min räddning från alla lärare som ogillade mig som person. fast kan ju bero på att man blev rätt bra på att skriva prov tillslut.

 

betyg i allmänhet är rätt lol, sjukt hur mkt tid man slösade på att få några extra M på ett a4-papper som man använde en gång när man sökte till högskolan och 2 gånger när man sökte sommarjobb. imo borde sverige införa flera olika breda SAT/ACT-liknande-prov i sverige och låt högskolorna själva välja vilka de ska anta efter och hur de ska vikta delresultaten.

Postad

Håller med dig till en viss del, SAT/ACT och högskoleprovet är väldigt bra och ett grymt medel för de väldigt skarpa men lata människorna eller de med ganska dåliga sociala färdigheter gentemot läraren eller sättet man visar upp sig i ett ämne där den teoretiska kunskapen inte nödvändigtvis är det enda som talar.

 

Det jag ogillar med att högskolor och liknande ska svepa in mer människor via sådant är att det missgynnar den kämpande individen. Den individ som kanske inte förstod riktigt allt, eller lär sig lika snabbt som den skarpe men som är beredd att lägga ner allt på att lära sig det. Individerna där ambitionen och viljan är så stor att de till slut bankar in rubbet inför proven, dessa presterar sällan bra på högskolveprov och liknande(av min egen erfarenhet då förstås, massa tjej-polare mestadels som mvg'ade i allt med ren och skär vilja men var total misär på hsp).

 

...sedan tänker jag lite på min egen skolgång och människorna jag stötte på då jag gick på universitet, dem som flunkade ut eller inte klarade skolan var de människor som var alldeles för lata i princip medan de flesta som inte var så jävla bright men la ner 5-6h om dagen på skolan klarade det. Vad jag menar är att med "madskills" så kommer inte nödvändigtvis verktygen för att faktiskt göra något vettigt med det.

 

edit: Som sagt bara egna erfarenheter.. har ni andra så vill jag gärna höra!

Postad
Håller med dig till en viss del, SAT/ACT och högskoleprovet är väldigt bra och ett grymt medel för de väldigt skarpa men lata människorna eller de med ganska dåliga sociala färdigheter gentemot läraren eller sättet man visar upp sig i ett ämne där den teoretiska kunskapen inte nödvändigtvis är det enda som talar.

 

därför många universitet i USA har personligt brev och intervju som kriterium förutom bara SAT-prov.

 

Håller med dig till en viss del, SAT/ACT och högskoleprovet är väldigt bra och ett grymt medel för de väldigt skarpa men lata människorna eller de med ganska dåliga sociala färdigheter gentemot läraren eller sättet man visar upp sig i ett ämne där den teoretiska kunskapen inte nödvändigtvis är det enda som talar.

 

sedan finns det säkert fallen när det inte är eleven utan läraren som har dåliga sociala färdigheter och faktiskt gör en felaktig bedömning. sedan är det ju lite lol att en bitter musiklärare ska vara enda hindret för någon att bli läkare.

Postad
därför många universitet i USA har personligt brev och intervju som kriterium förutom bara SAT-prov.

 

 

 

sedan finns det säkert fallen när det inte är eleven utan läraren som har dåliga sociala färdigheter och faktiskt gör en felaktig bedömning. sedan är det ju lite lol att en bitter musiklärare ska vara enda hindret för någon att bli läkare.

 

Man får faktiskt ta bort det sämsta ämnet så det där håller inte, såvida musikläraren också har dig i idrott och att du failar där också, men för att inte vara petig :)... håller med, det är lite lol.

 

Men seriöst dock, personligt brev(lol spökskribenter!) och en 45 min intervju... hur mycket kan det säga? Och skall vi gå på USA's sätt att behandla ansökanden så är en rekommendation från någon viktig person A och O. Släkting eller inte spelar ingen roll.... we must obeeeeeeeeeey

Postad
Man får faktiskt ta bort det sämsta ämnet så det där håller inte, såvida musikläraren också har dig i idrott och att du failar där också, men för att inte vara petig :)... håller med, det är lite lol.

 

så var det inte på min tid.

 

idrott är lite lol rent allmänt. olika kriterier för killar och tjejer. jag var inte överdrivet glad på min idrottslärare som gav mig G och vissa tjejer i klassen som spelade tennis MVG. jag tyckte jag uppfyllde samtliga krav för MVG(de hade 6olika kategorier, jag tyckte jag uppfyllde MVG för samtliga) och dessutom ansträngde mig rätt rejält under perioden men var inte direkt idrottstypen på den tiden. läraren försvann sedan ett halvår, under tiden som jag hann vinna skolmästerskapen i badminton, tura in semifinal på bordtennis, förbättra mig 30cm i höjdhopp och springa göteborgsvarvet på 1.50h(var typ 2 av 150 elever på skolan som sprang det). hans kriterier var rätt roliga, för bollsport räckte det att kunna göra mills mess med 3bollar, vilket jag kunde så MVG där trodde jag redan var spikat. hade klarat livrädda på rätt tid räckte. för att få VG i gymnastiken fick jag slita hemma för att lära mig stå på huvudet, hatade det men jäjä VG där med. tack vare allt min tjat höjde han förvisso från G till VG, medan tjejerna som rökte vidare och försämrade sina resultat fick behålla sina MVG. en polare berättade att han under kajakutflyckten hade kallat mig "bror duktig" för att jag i min förtvivlan skrev ett 8sidor långt erogomi-arbete för att tvinga fram ett MVG.

 

ja jag är bitter!

 

Sen har vi ju de klassiska "kent-åke ansöker...." "pappa kent-åke ger $30,000 till univ-football team för nya tröjor." sammanhäftat.

 

ja, sjukt överpris, en marknad hade gjort det billigare för honom. :mrgreen:

varför inte finansiera elitsskolorna med att de bäst lämpade får gå gratis och de sämre lämpade får finansiera skiten.

Postad

jobbar mig vidare i justice-serien. 5-7 var inte så bra imo. gillade inte kant. tycker många av de gamla filosoferna har många vettiga tankar men så helt plötsligt kommer någon rejäl logical fallacy. bara en liten fundering, hur mycket matematisk/naturvetenskaplig/logisk bakgrund hade filosoferna?

 

del 8 var bättre. gillar läraren, men usch alla frågor/svar från klassen.

 

gillar Rawls. min kritik av Sveriges socialism bortsett från moral-aspekten är mycket just det att den misslyckas med att göra det bättre för det fattigare då den förstör incentiven.

 

funderade lite om alternativen. säg x=skillz y=inkomst på en godtycklig (typ logaritmisk) skala från 0 till 1.

fri marknad skulle bli typ y=x

total socialism y=0.5

socialiberalism y= 0.25+x/2

sverige idag y=0.3+sqrt(x)/2

jag skulle kunna ha lite förståelse om man förespråkade ett system som vore typ

y=0.1+x-0.1sqrt(x)

det ger ju ändå ganska kraftiga incentiv men tar bort det värsta lidandet.

vilket förespråkar ni?

 

orkade inte integrera och se så det blev samma på alla, men ni förstår poängen va?

Postad
så var det inte på min tid.

 

idrott är lite lol rent allmänt. olika kriterier för killar och tjejer. jag var inte överdrivet glad på min idrottslärare som gav mig G och vissa tjejer i klassen som spelade tennis MVG. jag tyckte jag uppfyllde samtliga krav för MVG(de hade 6olika kategorier, jag tyckte jag uppfyllde MVG för samtliga) och dessutom ansträngde mig rätt rejält under perioden men var inte direkt idrottstypen på den tiden. läraren försvann sedan ett halvår, under tiden som jag hann vinna skolmästerskapen i badminton, tura in semifinal på bordtennis, förbättra mig 30cm i höjdhopp och springa göteborgsvarvet på 1.50h(var typ 2 av 150 elever på skolan som sprang det). hans kriterier var rätt roliga, för bollsport räckte det att kunna göra mills mess med 3bollar, vilket jag kunde så MVG där trodde jag redan var spikat. hade klarat livrädda på rätt tid räckte. för att få VG i gymnastiken fick jag slita hemma för att lära mig stå på huvudet, hatade det men jäjä VG där med. tack vare allt min tjat höjde han förvisso från G till VG, medan tjejerna som rökte vidare och försämrade sina resultat fick behålla sina MVG. en polare berättade att han under kajakutflyckten hade kallat mig "bror duktig" för att jag i min förtvivlan skrev ett 8sidor långt erogomi-arbete för att tvinga fram ett MVG.

 

ja jag är bitter!

 

 

Jag som är lastgammal gick i skolan på den gamla 1-5 betygstiden. Min gymnastiklärare i gymnasiet gillade objektiva kriterier så han hade tänkt ut 10 kategorier han skulle sätta betyg på oss i och sedan ge snittvärdet i betyg. Så långt allt väl. Dock hade han tydligen också en obesvarad kärlek till matematik och förkunnade en dag "Nu är det prov i armhävningar, modulen är 7." Detta innebar att klarade man 7 armhävningar fick man en etta på delprovet, 14 gav en tvåa, 21 en trea, 28 en fyra och klarade man 35 kunde man lägga ner, det blev en femma :lol:

 

Minns ej vad jag fick på armhävningstestet, i slutbetyget står i alla fall en tvåa och lyser.

Postad
gillar Rawls. min kritik av Sveriges socialism bortsett från moral-aspekten är mycket just det att den misslyckas med att göra det bättre för det fattigare då den förstör incentiven.

 

Vad jämför du med då du säger att den inte gjort det bättre för de "fattiga"?

Sverige gick ju från att vara ett av europas fattigaste länder till det kanske rikaste per capita på typ 50 år....Vi har det fortfarande rätt bra.

Postad
Vad jämför du med då du säger att den inte gjort det bättre för de "fattiga"?

Sverige gick ju från att vara ett av europas fattigaste länder till det kanske rikaste per capita på typ 50 år....Vi har det fortfarande rätt bra.

 

menar jämfört med laissez faire som vi mer eller mindre hade på 1800-1950 som mycket riktigt gjorde oss till ett av de rikaste länderna i världen. de länder som var i liknande situation då men fortsatte med lassez faire har blivit rikare än oss. grafa singapores bnp per capita med sveriges senaste 50åren så blir det ingen vacker graf :(

 

visst vi har det bra, men vår tillväxt är inget att hurra över och tillväxt är viktigt imo.

 

på tal om vad som är rättvist och inte om wealth distribution:

http://blogs.telegraph.co.uk/news/danielhannan/100022697/why-tax-cuts-are-bound-to-favour-the-rich/

Postad

du vet väl att kent-åke exemplet är långt ifrån elitskolorna i USA ? Snarare det närmsta random colleget, angående "ta bort sämsta ämnet"... har svårt att se att du skall vara äldre än mig då MVG introducerades det år jag började högstadiet, så därmed bör du ha haft de reglerna på gymnasiet också så vida du inte är över 30. (började ettan på gymnasiet då jag började 7'an.)

 

Självklart kan du inte ta bort t.ex Kemi B där du har ett - pga utebliven närvaro om utbildningen du söker kräver att du skall ha gått Kemi B.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...