Gå till innehåll

Därför är du hopplös på poker...


MartinEliasson

Recommended Posts

Känner du att du är en bra pokerspelare, men att du har för mycket otur och för ofta? Det kan vara så att du har en hel del kvar att slipa på i ditt spel, men det kan också vara att du är totalt talanglös.

 

Talang är något de flesta sätter i synonym med någon typ av förmåga att prestera. Men jag vill vidga på uttrycket och påstå att t.ex. råka få AA tre ggr på finalbordet i supersöndagsmultin, sätta tvåoutare på rivern, slå ut spelare och trippla upp är talangfullt.

 

Det jag menar är att en talang är något som jobbar för dig dygnet runt, den påverkar dig och allt omkring i den riktning som gynnar dig i den aktivitet du är talangfull i. Detta sker på kvantfysisk nivå och kan t.ex. utan problem fylla din hålstege på rivern i en jättepott så länge vissa villkor är uppfyllda.

Talang är något man föds med. Antingen så har man det eller så har man det inte. Talang är den edge man har i alla lägen inom den aktivitet man är talangfull i. Givetvis har alla olika fysiska förutsättningar, men jag vill påstå att inget har så stor inverkan på om du kommer lyckas eller inte som talang.

När du hittar en av dina talanger märker du snart att du är mycket bättre än vad du hade väntat dig, och mycket bättre än andra (otränade) personer. Det naturliga blir då att man fortsätter att träna/utveckla sig, och om talangen är stor så går detta med en rasande fart (populärt kallat för en "kometkarriär").

 

Ett gott tips till alla är; testa alla aktiviteter du har en chans att prova, och lägg ner allt du inte är talangfull i hur kul det än är. Det blir ju ändå inte så kul att t.ex. spela poker när man vet att världen är ”riggad”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm....

 

Låt oss utgå ifrån att du själv är en vinnare på poker....

 

Då är det ologiskt att uppmana folk att sluta spela poker

om de är dåliga....Då tjänar du ju inga pengar!

 

Vart fick du det ifrån?

När man läst hans inlägg så skulle man ju hellre utgå ifrån att han inte är en vinnare på poker utan gått vidare till att söka sin talang på andra håll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan i viss mån förstå resonemanget. Det utgår dock ifrån en deterministisk syn: att man antingen är född "vinnare" eller "förlorare" i poker, att ens egna val i spelet egentligen inte spelar någon roll i långa loppet, och att man efter en begränsad mängd spelade händer klart borde kunna se åt vilket av de nämnda extremerna man lutar. Jag är inte så säker på att det funkar så, även om jag är helt på det klara med att personer kan ha mer eller mindre tur i spel.

 

Även om man i OP:s terminologi är "talanglös" kan man ändå vara en vinnare över "talangfulla" pokerspelare, förutsatt att man själv är tränad och talangerna spelar som tomtar. Det går alltid att slå microlimit-borden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Ett gott tips till alla är; testa alla aktiviteter du har en chans att prova, och lägg ner allt du inte är talangfull i-

 

Min hustru har världens poker-talang. Hon lyckas med att sätta sin ENDA out på rivern och liknande. Jag lyckas oftast med det omvända i den mån det är möjligt. Jag ger i alla fall inte upp. Det är nämligen underhållande att se hur talanger typ Pascalidou, retar upp mindre kunniga. Undrar också om man verkligen inte kan träna upp sin talang. Testa följande:

 

1. Observera och välj ut en spelare som absolut hatar att bli omkörd på rivern. (Man finner dem lätt i att de satsar ovanligt tufft på flop, samt kommenterar sin otur på rivern)

2. Syna ALLTID med en draw mot den här spelaren.

3. All-in när du äntligen sätter din draw.

4. Have fun!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför dissar alla honom?

 

Jag tycker att karln har helt rätt. Varför syssla med något du inte har talang för? Bättre att göra det du är relativt sett bäst på.

 

Och att vissa helt enkelt har mer flyt på pokerborden, behöver ni ens kommentera det? Med tanke på att det räcker med 4 väl placerade klonkar för att göra ett livstids skillnad är det naturligtsvis så att vissa kommer ha mer tur än andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför dissar alla honom?

 

Jag tycker att karln har helt rätt. Varför syssla med något du inte har talang för? Bättre att göra det du är relativt sett bäst på.

 

Och att vissa helt enkelt har mer flyt på pokerborden, behöver ni ens kommentera det? Med tanke på att det räcker med 4 väl placerade klonkar för att göra ett livstids skillnad är det naturligtsvis så att vissa kommer ha mer tur än andra.

 

Är du någon medtrollare eller?

 

Hmm, du är nog killens kran. Good shit, eyyyyyyee.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du någon medtrollare eller?

 

Hmm, du är nog killens kran. Good shit, eyyyyyyee.

 

Nä, det ger stora vinster att syssla med något som man inte är bra på. Där har du en poäng.

 

Bättre att träna upp sig så att man är jämnbra på allt, snarare än att satsa där man har talang. Det låter som en bra devis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det ger stora vinster att syssla med något som man inte är bra på. Där har du en poäng.

 

Bättre att träna upp sig så att man är jämnbra på allt, snarare än att satsa där man har talang. Det låter som en bra devis.

 

du går inte ut med nån dementi efter psykologens spekulationer om att du langar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan i viss mån förstå resonemanget. Det utgår dock ifrån en deterministisk syn: att man antingen är född "vinnare" eller "förlorare" i poker, att ens egna val i spelet egentligen inte spelar någon roll i långa loppet, och att man efter en begränsad mängd spelade händer klart borde kunna se åt vilket av de nämnda extremerna man lutar. Jag är inte så säker på att det funkar så, även om jag är helt på det klara med att personer kan ha mer eller mindre tur i spel.

 

Även om man i OP:s terminologi är "talanglös" kan man ändå vara en vinnare över "talangfulla" pokerspelare, förutsatt att man själv är tränad och talangerna spelar som tomtar. Det går alltid att slå microlimit-borden.

 

Du blandar ihop determinism med fatalism eller ödestro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...