Gå till innehåll

Spela poker och ta a-kassa? (avdelat från pokern som enda inkomst! men vad händer?)


mgps

Recommended Posts

Varför tar du så orealistiska exempel för?`

Om maxvinsten ska ligga på 1000kr så kan du inte ens sitta på 10NL

 

Därför jag kommenterade gdailys svar ang. att man inte ska få utföra sin hobby ifall man tjänar på det, som man ska få. Men inte låta arbetssökandet (om det är det man vill göra) medan man drar in en 40k per månad samtidigt som man tuggar A-kassa.

 

Det är ju just det OP inte gör, det var ju därför han skapa denna tråd.

 

Jag syftade inte just specifikt på honom iom att han kanske ej är storspelare.

 

Men sen får man vrida lite på det och om man slutar sitt jobb (nu gör jag ett antagande här att du sa upp dig, rätta mig om jag har fel) för att spela poker på SvenskaSpel och sedan under den tiden ej söka nytt jobb samtidigt som man går på A-kassa är helt fel enligt mig.

 

Har man som mål att bli PokerPro, bli det då, men inte på mina skattepengar.

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 146
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

.....

 

Men sen får man vrida lite på det och om man slutar sitt jobb (nu gör jag ett antagande här att du sa upp dig, rätta mig om jag har fel) för att spela poker på SvenskaSpel och sedan under den tiden ej söka nytt jobb samtidigt som man går på A-kassa är helt fel enligt mig.

 

Har man som mål att bli PokerPro, bli det då, men inte på mina skattepengar.

 

Mvh, KF!

 

Men varför lägga in en massa grejer som en person inte säger.

Sluta tolka in saker i allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har pokern som sin hobby, (som man nu råkar vinna pengar på), ska man vara tvungen att sluta hobbyn om man blir arbetslös och går på A-kassa?

 

Rent krasst: Ja! Eller sluta lyfta a-kassa. Men definitivt Ja om man är bidragsberoende. Det är ingen mänsklig rättighet att få ha pengaspel som hobby. Att spela t ex NLT1000 och samtidigt lyfta bidrag är helt åt helvete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför lägga in en massa grejer som en person inte säger.

Sluta tolka in saker i allt.

 

eftersom jag slutade på mitt jobb.
Och anledningen till varför jag sa upp mej på jobbet var för att jag jobbade på ett telemarketing-företag där jag endast jobbade mot provision

 

...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är förlorande spelare, är det okej att fortsätta då?

Definitivt inte.

 

Är det andra hobbys man bör sluta med som arbetslös, som svampplockning, hugga ved, dreja krukor, samla frimär... Eller får man enbart ha hobbys som kostar pengar, som bowling (du får inte bli för bra så du kan tjäna pengar på bowlingen).

Är man självförsörjande ska man inte lyfta bidrag, tror inte man blir det av svampplockning. Sedan är det ju också en viss skillnad på kostnadsmodellen för poker och t ex ett par timmar bowling i veckan. (Älskar man poker så går det ju faktiskt att lösa med insatser utan direkt pengavärde.)

 

Bäst att man som arbetslös håller sig till öldrickande, det är en hobby som du inte borde tjäna pengar på...

Ja, de som sitter på haket och hinkar stöl hela dagarna förvaltar verkligen skattepengarna på bästa sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det är fel att leva på vad andra har producerat för att kunna hålla på med sånt som intresserar en. Men om man ska kalla någon som utnyttjar den möjligheten för svin så får man allt vara beredd att löpa hela linan ut.
Nu är jag ju fullt beredd att löpa hela linan ut (dvs bort med 95%+ av alla bidrag samt en rejäl bit av all skattefinansierad verksamhet). Men jag tycker nog inte att man behöver göra det för att kunna uttala sig negativt om bidragstagande grindare och samtidigt vara moraliskt konsistent*.

 

Det finns ju ett par sätt som man kan tolka olika systemutnyttjande på som gör poker + akassa värre än andra.

 

Naivt. Man tror helt enkelt att litteraturkritik och annat frimärksamlande faktiskt tillför samhället något som är nödvändigt/inte skadligt att tvångsfinansiera.

 

Pseudonaivt. Man ser gradskillnad i hur illa det är. En del saker är bra, andra menlösa och saker som pokergrind direkt samhällsskadligt.

 

Svek av överrenskommelse. Man ser det sociala kontraktet som viktigt och anser att hög inkomst och akassa inte hör ihop.

 

Finns säkert lite andra sätt att se på det som jag inte kommer ihåg.

 

* För övrigt så verkar ju moraliska känslor och uppfattningar inte ha så där väldigt mycket att göra med objektivitet och logik. Varvid det blir lite missriktat att kräva att folk inte ska motsäga sig själva i olika frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag har lite svårt för argumentet att det är "mina skattepengar" eller "rakt ur min plånbok" (citat från en liknande diskussion i en annan tråd). Det är inte era pengar längre, det är statskassans pengar. Precis som stålar ni lagt in i en pokerpott, de tillhör potten. Jag retar mig mer på att kannibaler, peddosar etc får sjukkassa trots att de sitter på kåken. Listan kan göras lång. Den enes moral är den andras omoral.

 

För övrigt är poker enligt statens normer ett lotteri. Om jag är utan jobb och skrapar trisslotter hela dagarna så bryr sig ingen, spelar jag poker kommer helt andra värderingar in i bilden. Fast jag förstår att det här är en het potatis. Vill man påverka fördelningen av var våra skattepengar tar vägen så är inte detta platsen för det.

 

Edit: Vill bara påpeka att jag har varit egen företagare i många år, men har lyckats (fast det tog ett gäng år) att se den skatt jag pröjsar som en kostnad som andra kostnader. Men visst fan gnisslar jag tänder ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag har lite svårt för argumentet att det är "mina skattepengar" eller "rakt ur min plånbok" (citat från en liknande diskussion i en annan tråd). Det är inte era pengar längre, det är statskassans pengar. Precis som stålar ni lagt in i en pokerpott, de tillhör potten. Jag retar mig mer på att kannibaler, peddosar etc får sjukkassa trots att de sitter på kåken. Listan kan göras lång. Den enes moral är den andras omoral.

Ja, det är statskassans pengar och dessa ska återinvesteras i samhället på bästa sätt. Hur detta görs ligger definitivt i vårat intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saint_Bjorn menar du på fullaste allvar att det inte är okej att spela poker om man är vinnande om man samtidigt går på bidrag? Det var bland det dummaste jag har hört i sånt fall. Som sagt, visst drar man in 40K/ månaden och är "proffs" så håller jag med att det är åt helvete. Men att vinna lite pengar på sin hobby under tiden man är arbetslös måste man kunna göra även om man går på a-kassa. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ursprungligen postat av gdaily

Om man är förlorande spelare, är det okej att fortsätta då?

 

Definitivt inte.

 

 

 

 

Varför?

 

Om jag och några kompisar spelar en golfrunda, tycker du att det är fel eftersom vi inte tjänar några pengar på det? Ska bara proffs få spela golf?

 

Inte alla spelar poker för att tjäna pengar, finns säkert jättemånga som tycker att det är ganska kul att lira några sng i veckan, eller nån timme cg varje helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst hade väl varit om akassan hade haft koll på hur mkt man vunnit. Säg att man får 10k från akassan varje månad. Vinner man 15k på poker en månad får man inget, vinner man 5k får man 5k av akassan. Fortfarande med kravet att man aktivt skall söka arbete.

 

Och detta kommer ju hända ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kalla någon som utnyttjar systemet för tjyv är meningslöst eftersom det, i sverige, är "normalt" att utnyttja resultatet av andra människors arbete. Skillnaden är att i vissa fall är det socialt accepterat, och i andra inte. För att ta några exempel.

 

Vad menar du med det? Att tillräckligt många människor myglar så det är inte ens lönt att bry sig?

 

I den akademiska världen, där jag själv är verksam som doktorand, finns en arme' av forskare som i princip inte tillför skattebetalarna något som de, eller med stor sannolikhet senare generationer kommer att ha nytta av. Med andra ord så finansierar en massa knegare dessa människors hobby, under täckmanteln forskningsanslag och kliche'er om akademisk frihet.

 

Jag är medveten om detta och håller med dig fullt ut men det är inte detta diskussionen handlar om, den handlar om pokerspelare som lyfter a-kassa trots att de inte behöver det.

 

Ett stort antal kulturnissarnars livslöner behöver väl knappast nämnas. Även här är det frågan om direktfinansiering av vissa människors hobby.

 

Jag är medveten om detta och håller med dig fullt ut men det är inte detta diskussionen handlar om, den handlar om pokerspelare som lyfter a-kassa trots att de inte behöver det.

 

Presstödet är en annan form av bidrag som gör det möjligt för en grupp av människor att utöva sina intressen på andra människors bekostnad. Skulle någon vilja ta bort det, så hörs snart pladdret om pressfrihet och betydelsen av en 3:e statsmakt.

 

Jag är medveten om detta och håller med dig delvis men det är inte detta diskussionen handlar om, den handlar om pokerspelare som lyfter a-kassa trots att de inte behöver det.

Du måste titta på alternativen också. Visst kan man lägga ned 98% av all tryckmedia i Sverige men de övriga 2% är otroligt viktiga. Vad hade hänt om vi bara hade haft privata tidningar? Vad hade hänt om en pokerspelare inte hade fått a-kassa? Lite skillnad på konsekvenserna.

 

För Bosse, 49, som står vid löpandet bandet nere vid Torslandaverken är det nog likglitigt vems hobby han sponsrar. En 19-åring som vill försöka leva på poker, eller en journalist på en tidning som inte skulle överleva utan presstöd, en konstnär som ser nåt stort i att bygga statyer av drivved, eller en biolog som studerar bofinkens parningsdans. Skillnad är bara att i tre av fallen är utnyttjandet av andra människors arbete socialt accepterat.

 

Jag tror inte att Bosse 49 är likgiltig inför detta, nej.

 

Jag håller med om att det är fel att leva på vad andra har producerat för att kunna hålla på med sånt som intresserar en. Men om man ska kalla någon som utnyttjar den möjligheten för svin så får man allt vara beredd att löpa hela linan ut. Om din lön är beroende, eller delvis beroende, av presstödet så är du så fall också ett svin, eller delvis ett svin. Om den inte är det så har du, för tillfället i alla fall, ryggen fri. Slutligen kan man väl konstatera att de grupper i samhället som tjänar mest på att det finns en möjlighet att skörda frukterna av andras arbeten är framförallt några av de grupper som har mest makt, så någon ändring lär det knappast bli av.

 

Min lön är inte det minsta beroenda av presstödet, nej. Även om den skulle vara det så är det en helt annan diskussion och du blandar ihop det mesta. Diskussionen handlar om pokerspelare som lyfter A-kassa trots att de inte behöver det. Vill du diskutera presstöd, kulturbidrag eller forskningsanslag får du starta en ny tråd, jag hoppar gärna in och diskuterar med dig där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har ett val och ändå vill leva på andras pengar är man en tjuv och ett svin, så enkelt är det.
Mao, pensionärer är tjuvar och svin? Trist syn på samhället.

 

Får man ta ut pension samtidigt som man vinner på poker?

 

För Behovsprövning och inte att tattarfolk ska ta mina skattepengar om de inte absolut behöver det.
ja, för behovsprövning är en billig stadsapparat :( (inte)

 

Varians, hobby, lotteri... Get real, hur många är vinnare i långa loppet, väldigt få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag har lite svårt för argumentet att det är "mina skattepengar" eller "rakt ur min plånbok" (citat från en liknande diskussion i en annan tråd). Det är inte era pengar längre, det är statskassans pengar. Precis som stålar ni lagt in i en pokerpott, de tillhör potten. Jag retar mig mer på att kannibaler, peddosar etc får sjukkassa trots att de sitter på kåken. Listan kan göras lång. Den enes moral är den andras omoral.

 

Återigen, det är jävligt fel att dömda brottslingar får sjukpenning men det har ungefär ingenting med det här att göra.

Det är faktiskt riktiga pengar som kommer från mitt lönekonto som till slut hamnar på bidragstagarens konto. Det är samma pengar. Det är exakt de mynt som min arbetsgivare stoppat i min hand, som jag sedan stoppat i statens hand som sedan stoppas in på bidragstagarens konto. Bara för att det sköts elektroniskt betyder det inte att pengarna hamnat i någon pokerpott som alla får ta del av hipp som happ. De har flyttats från punkt A till punkt B till punkt C.

 

För övrigt är poker enligt statens normer ett lotteri. Om jag är utan jobb och skrapar trisslotter hela dagarna så bryr sig ingen, spelar jag poker kommer helt andra värderingar in i bilden. Fast jag förstår att det här är en het potatis.

Det har ingenting med vilket spel man spelar att göra. Hade du skrapat trisslotter på min bekostnad hade jag varit lika förbannad.

 

Vill man påverka fördelningen av var våra skattepengar tar vägen så är inte detta platsen för det.

 

Pokerforum.nu med sina drygt 30 000 medlemmar är en ypperlig plats för detta.

 

 

Edit: Vill bara påpeka att jag har varit egen företagare i många år, men har lyckats (fast det tog ett gäng år) att se den skatt jag pröjsar som en kostnad som andra kostnader. Men visst fan gnisslar jag tänder ibland.

 

Jag gnisslar inte tänder för att jag betalar skatt. Jag vill betala skatt, men då vill jag också att pengarna skall gå till de som de är ämnade för. Man kan ju gå runt i grannskapet och stjäla sisådär en fem spänn varje år och sen bara skratta och säga ”vadå, det är ju inga pengar för dig?” För mig är det inga pengar men de där tusenlapparna hade kommit bättre till pass i någon annans ficka än en misslyckad pokerspelares som är för lat för att jobba med telemarketing.

 

Jag har själv jobbat med telemarketing och jag vet att det är för jävligt men varför fixade du inte ett annat jobb innan du sade upp dig? Just det ja, du hade ju pokern, men nu verkar det gå åt helvete, ska jag då betala för att din dröm misslyckades? Ska jag betala för att du är för vek för att gå tillbaka till ditt gamla jobb? Ska jag betala för att din plan misslyckades? Ska jag betala för att du ska känna dig trygg när pokern inte går som du hade tänkt dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saint_Bjorn menar du på fullaste allvar att det inte är okej att spela poker om man är vinnande om man samtidigt går på bidrag? Det var bland det dummaste jag har hört i sånt fall. Som sagt, visst drar man in 40K/ månaden och är "proffs" så håller jag med att det är åt helvete. Men att vinna lite pengar på sin hobby under tiden man är arbetslös måste man kunna göra även om man går på a-kassa. Eller?

Jag håller med om att det kanske är lite grymt att hänga nån som har en befintlig normalrulle på nåt pokerkonto, losar jobbet och då ska behöva känna ett moraliskt tvång att casha ut rullen. Jag skulle inte klara av att författa en rättvis lag runt det här, därför är det enklare att vara svartvit och helt enkelt hävda vad man anser vara moraliskt mest korrekt, alltså att inte förlora bidragspengar på spel och att inte lyfta bidrag om man är självförsörjande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I moraliskt hänseende tycker jag inte att det är något problem om man blir av med jobbet och spelar poker (med eller utan vinster) samtidigt som man aktivt söker ett nytt jobb.

 

Som moraliskt tveksamt (eller värre) ser jag det när man går på a-kassa utan att aktivt söka ett nytt jobb. Detta oavsett om man spelar poker eller inte. Men det är ju knappast en förmildrande omständighet om man säger upp sig från sitt jobb i syfte att leva på NL400-grindande med a-kassan som skyddsnät

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag och några kompisar spelar en golfrunda, tycker du att det är fel eftersom vi inte tjänar några pengar på det? Ska bara proffs få spela golf?

Fan alltså, miljoner svälter ihjäl och nu ska vi ha det som nån mänsklig rättighet att få spela golf också... Jag vill bo i en skärgårdsvilla!! Med inomhuspool och tennisbana!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennez: Du börjar i helt fel ände. Att folk tar ut sin lagliga rätt i ett system som möjliggör en massa bidragstagande är inte problemet, utan symptomet. Det är systemet du ska klaga på om du är oroad över pengarna på ditt lönekonto.

 

Självklart är det systemet det är fel på. Dock är det, imo, även ganska grava fel på en person som utnyttjar systemet. Inte för att det råkar vara på min bekostnad utan för att det är på bekostnad av sjukpensionärer, ensamstående föräldrar and whatnot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...