Gå till innehåll

Spela poker och ta a-kassa? (avdelat från pokern som enda inkomst! men vad händer?)


mgps

Recommended Posts

spelat poker i ca 2-3år varav 3 månader nu seriöst eftersom jag slutade på mitt jobb.

Spelar nu på Svenska Spel och dom första månaderna gick riktigt bra och såg ut såhär ungefär.

 

Spelar mest 2,5-5 och ibland 5-10....oftast 4 bord.

Startade med 6K

Jan plus ca. 14K, tog ut 10K så jag hade 10K i rullen

Feb plus ca 13,5K, tar här ut 13,5 K så jag har 10K i rullen igen.

 

Nu är det den 14e Mars och rullen ligger på 4,5K, ligger alltså back 5,5K

den här månaden. Självförtroendet är i botten och jag spelar väldigt weak-tight eftersom jag måste vårda rullen och inte förlora några onödiga pengar.

Som tur är så får jag a-kassa så jag klarar mej nätt å jämt utan pokerns inkomster men man vill jue ha fickpengar också och i framtiden så kommer jag om jag fortfarande spelar poker endast leva på det.

 

Är det nån som vart i samma situation med självförtroendet och spela med kniven mot strupen och vet hur man ska klara sej ur den och hitta tillbaks till sitt gamla vanliga vinnar-spel????

 

 

hoppas du gular ditt svin.

 

hur fan funkar du? gå på a-kassa när du försörjer dig på poker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 146
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag hoppas att du inser att det är moraliskt fel att leva på A-kassa eller bidrag om man samtidigt drar in stora (eller hyfsade) summor på poker. Det väcker avsky hos många här och de lär hoppas att du gular. Du lär inte få någon större sympati från alla som ser såna som du som parasiter.

 

FYP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, är det nåt jag har missat? Jag har iof svårt för att förstå idén att försörja sig på poker med en så liten br och så låga vinster men var skriver han att han samtidigt lever på a-kassa? Om han sagt upp sig själv så är det ju tom omöjligt att få den ersättningen? (måste väl vänta minst 100 dagar eller vad det är?)

 

Edit. Har han editat sitt inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är helt ok att han går på a-kassa samtidigt som han provar på poker, då känner han ju lite trygghet i vart fall. och slipper fundera på hyran när han spelar, dessutom har han ju jobbat innan och säkert betalat massa skatt då. men om han sedan börjar vinna mer och stabilare i framtiden, säg runt 50 000 sek i månaden, tycker jag det hade vart grymt sniket att ta a-kassa oxå, men där är vi inte än...

 

Sen så spelar du med alldeles för liten rulle. Jag vill ha minst 30 inköp på den nivån jag spelar, så ska du spela 5-10 kr tycker jag du ska ha minst 30 000 sek att spela med så du tål lite svängningar, och svängningar kommer alltid i poker. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är helt ok att han går på a-kassa samtidigt som han provar på poker, då känner han ju lite trygghet i vart fall. och slipper fundera på hyran när han spelar, dessutom har han ju jobbat innan och säkert betalat massa skatt då.

 

Det hade varit en sak om han blivit uppsagd. Men i detta fallet är det bara till att utnyttja a-kassan då han själv slutat på sitt jobb. Varför sluta ett arbete för att gå på a-kassa?? Har väldigt svårt att se det som ok. Spela ingen roll hur mycket han skattat innan. Är faktiskt lite äckligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade varit en sak om han blivit uppsagd. Men i detta fallet är det bara till att utnyttja a-kassan då han själv slutat på sitt jobb. Varför sluta ett arbete för att gå på a-kassa?? Har väldigt svårt att se det som ok. Spela ingen roll hur mycket han skattat innan. Är faktiskt lite äckligt.

Jag trodde inte man fick a-kassa om man hade sagt upp sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En jävla massa tjaffs om akassa här.. var står det i hans text om akassa?

Ingenstans vad jag kan se, ge killen ett break innan ni vet fakta, han kan lika gärna blivit uppsagd och kanske inte ens har någon akassa.

 

Har han däremot sagt upp sig å har akassa kan ni fortsätta skälla, då hänger jag på =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En jävla massa tjaffs om akassa här.. var står det i hans text om akassa?

Ingenstans vad jag kan se, ge killen ett break innan ni vet fakta, han kan lika gärna blivit uppsagd och kanske inte ens har någon akassa.

 

Har han däremot sagt upp sig å har akassa kan ni fortsätta skälla, då hänger jag på =)

 

Hans text är ju redigerad. titta på mgps citerade inlägg högt upp....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans text är ju redigerad. titta på mgps citerade inlägg högt upp....

 

 

 

Aaaaa.. då är jag me.. vilken jävel =)

Tyckte nästan synd om han för några sekunder när alla tracka ner på han men nu är jag me.. säga upp sig å få akassa..

spela poker för mina skattepengar..

GULA GULA GULA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ..

 

Om killen har fixat kraven för A-kassa så ser jag inga problem med att han sen tar ut den . Alltså, det är ju fan inte lätt att vara arbetslös, med allt spring på arbetsförmedlingar, jobbiga besök på företag som man är skitnervös på mm. Samt att man ska leva på en bråkdel av den vanliga lönen . Jobbigast är väl osäkerheten, att man inte vet vad som kommer .

 

Att han säger upp sig är inte heller något konstigt . Det finns hur många skäl som helst, att säga upp sig, skäl som vi inte vet något om .

 

Jag sa själv upp mig från mitt förra jobb . Kortfattat så blev jag sjuk och blev behandlad som skit . Spelade en hel del poker under arbetslösheten som följde . Jag menar imellan alla möten man ska springa på, så blir det onekligen en hel del extra ledig tid .

 

Är pokerspel ett yrke ?

Vad är kraven för att något ska betecknas som yrke ?

Att man kan försörja sig på det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ..

 

Om killen har fixat kraven för A-kassa så ser jag inga problem med att han sen tar ut den . Alltså, det är ju fan inte lätt att vara arbetslös, med allt spring på arbetsförmedlingar, jobbiga besök på företag som man är skitnervös på mm. Samt att man ska leva på en bråkdel av den vanliga lönen . Jobbigast är väl osäkerheten, att man inte vet vad som kommer .

 

Jag har själv inte gått på a-kassa men har haft folk i min omgivning som gjort det, och så svårt som du utmålar det är det ju inte riktigt. Iallafall inte för de som jag känner.

 

Sen om det nu inte är lätt att leva på en bråkdel av den lönen så är det ju fortfarande något som man själv valt om man säger upp sig. Man vet ju förutsättningarna om man gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att dra ett gammalt citat: "Don't hate the player, hate the game"

 

Håller faktiskt med. Okej att det är riktigt kasst ur en moralisk synpunkt men nu är ju systemet som det är så orka hacka på en av alla tiotusentals (?) som utnyttjar systemet?

 

Karma ftw lixom :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS Har Jz försovit sig? DS 8-)

 

Nejdå, jag lurkar i bakgrunden. Men jag är sjuk och har nästan tappat rösten så jag orkar inte skrika. Dessutom har min nyfunne vän Cleburne redan klargjort min ståndpunkt.

 

Skulle du inte ta a-kassan som systemet erbjuder dig så skulle ingen tacka dig för det.

 

Jo, jag skulle tacka vederbörande för det. Dessutom handlar det om självrespekt. Om man har ett val och ändå vill leva på andras pengar är man en tjuv och ett svin, så enkelt är det. Lägre än Glocalnet.

 

”Men öhhh, systemet finns ju där, öhh, det är systemets fel, öhh.” Ett lika vanligt som korkat argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl upp till var och en, betalar man till a-kassan varje jävla löning så tycker jag man ska ha rätt att nyttja den. Moralen kan sen säga till när man faktiskt inte verkligen BEHÖVER ha den.

 

Vilken A-kassa betalar du till? Måste vara jobbigt när man betalar 70-80% av sin lön dit varje månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte förstå att varenda 18-19 åring som bor hemma och precis kommit ut från gymnasiet ska leva på poker? Förutsättningarna med att lyckas med det i gällande tider är så mycket svårare än för några år sedan.

Kan inte förstå vad det är som gör att det är så lockande. Eller jo det kan jag, det stavas pengar. Men när man är i den åldern är det väl bättre att satsa på att jobba något år kanske resa och sen skaffa sig en utbildning. Så trött på att läsa om alla 17,18,19 åringar som har bränt sin bankrulle eller vill bli pokerproffs.

 

Pokern kommer bli ungdomens nya drog som gör att det får en dålig "start" på livet. Har svårt och se att man kan få en bostad om man säger att man jobbar som pokerspelare. Ryck upp er!!!

 

Klaga gärna på mitt inlägg om ni tycker jag e ute och cyklar. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte förstå att varenda 18-19 åring som bor hemma och precis kommit ut från gymnasiet ska leva på poker? Förutsättningarna med att lyckas med det i gällande tider är så mycket svårare än för några år sedan.

Kan inte förstå vad det är som gör att det är så lockande. Eller jo det kan jag, det stavas pengar. Men när man är i den åldern är det väl bättre att satsa på att jobba något år kanske resa och sen skaffa sig en utbildning. Så trött på att läsa om alla 17,18,19 åringar som har bränt sin bankrulle eller vill bli pokerproffs.

 

Pokern kommer bli ungdomens nya drog som gör att det får en dålig "start" på livet. Har svårt och se att man kan få en bostad om man säger att man jobbar som pokerspelare. Ryck upp er!!!

 

Klaga gärna på mitt inlägg om ni tycker jag e ute och cyklar. :oops:

 

Tror nog iförsig inte att det är speciellt många som satsar på pokern efter skolan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, jag lurkar i bakgrunden. Men jag är sjuk och har nästan tappat rösten så jag orkar inte skrika. Dessutom har min nyfunne vän Cleburne redan klargjort min ståndpunkt.

 

 

 

Jo, jag skulle tacka vederbörande för det. Dessutom handlar det om självrespekt. Om man har ett val och ändå vill leva på andras pengar är man en tjuv och ett svin, så enkelt är det. Lägre än Glocalnet.

 

”Men öhhh, systemet finns ju där, öhh, det är systemets fel, öhh.” Ett lika vanligt som korkat argument.

 

 

Gällande denna fråga har du/ni en klok inställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...