Gå till innehåll

Thailand, skitsnackstråden


heltok

Recommended Posts

Nu har jag varit i Thailand tre gånger så...

 

Tycker du thailand är skit lär du inte gilla något land eller inte uppskatta prisvärdhet, någorlunda västerländska värderingar, bland det bästa köket, de bästa stränderna, bra party osv

 

Det är bara att inse. Nötlandet existerar inte.

 

 

bitch plz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fast de delar av thailand dit svenska pokerspelare åker är ju knappast privärt ens jämfört med medelhavet. Med dagens dollarkurs börjar Miami och Hawaii bli budgetalternativ jämfört med Patong. Australien har långa och fina stränder(halva östkusten är en lååång fin strand, testa flyg över den i google earth). Där är nätet stabilt också och maten väldigt god. Så mycket dyrare är det inte om man hyr lägenhet. Mexico, Costa Rica, Puerto Rico är också alternativ. Spanien har massa orter med bra internet, strandliv, internationell mat etc. Går pokern bra funkar ju Franska Rivieran också. Disconnects, nertid etc kostar mer än övriga utgifter för väldigt många svenska pokerspelare i Thailand, den mellanskillnaden täcker lätt den extra kostanaden att pokra i ett I-land.

 

Värderingarna kan man leva med, men bristande säkerhet, dålig service, dålig infrastruktur är det som skrämmer bort svenska pokerspelare från Thailand. Det som håller kvar dem är kärleken till tjejerna där, men efter något år lessnar de flesta på dem med.

 

Det jag saknar av Thailand är Bangkok och shopping i Siam Square, vip-bio, resturangerna, serviced appartment, hur lättillgängligt allt är etc.

 

Det där är beroende på behov. Du är ju en lyxlirare som gillar att highrolla. Jag gillar mer att chilla. Kan bo enkelt och billigt. Sen att thailand möjligvis inte är ett grindland, det är möjligt. Infrastruktur, tycker du det är dåligt i thailand så har du inte upplevt mycket. Jag tycker infrastrukturen är relativ bra.

 

Något år? Alla ställen blir boring efter ett tag. Jag brukar tröttna efter några veckor.

 

Costa Rica tror jag också på. Hört mycket bra om det landet. Men det är mer att det är prisvärt och att vågsurfingen är bra där. Jag skall kanske till wsop i sommar så jag tar kanske en tur nedåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit i Thailand tre gånger så...

 

Tycker du thailand är skit lär du inte gilla något land eller inte uppskatta prisvärdhet, någorlunda västerländska värderingar, bland det bästa köket, de bästa stränderna, bra party osv

 

Det är bara att inse. Nötlandet existerar inte.

 

Nu vet jag inte hur länge du har varit där, men i början är allt trevligt. Efter några månader och ytterligare några månader så börjar skiten komma fram. Ytan är fin och trevlig, men när du kommer under den är det ett riktigt skitland.

 

Och när det gäller klagandet på infrastrukturen så behöver du inte jämföra med Burma och Laos. Jämför med Malaysia och Singapore istället och se vilket land som ligger ljusår ifrån de andra två.

 

Självklart kommer jag att åka till Thailand igen. Men jag får väl klaga också? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur länge du har varit där, men i början är allt trevligt. Efter några månader och ytterligare några månader så börjar skiten komma fram. Ytan är fin och trevlig, men när du kommer under den är det ett riktigt skitland.

 

Och när det gäller klagandet på infrastrukturen så behöver du inte jämföra med Burma och Laos. Jämför med Malaysia och Singapore istället och se vilket land som ligger ljusår ifrån de andra två.

 

Självklart kommer jag att åka till Thailand igen. Men jag får väl klaga också? Eller?

 

Jag tror mer ni är bortskämda pojkspolingar som inte klarar av att tänka nyanserar, inte är speciellt världsvana osv

 

Ni kommer till thailand och har blivit itutade av någon släkting som har varit på charter i thailand om the land of smile och så slås illusionen sönder som du beskriver.

 

Det du beskriver känner jag till och jag håller med. Till skillnad från dig så såg jag dock igenom det från början. Men skit finns överallt. Folk är falska hemma i svedala också. Jag stör mig också på att folk tycker thailand är såååå underbart utan att inse de stora nackdelarna. Men saker är sällan svart eller vit. Eller som bror min sa. "Bätttre att vara vänlig på ytan är som i sverige bara var otrevlig och dryg".

 

Å angående infrastruktur. Malaysia/singapore?... är tråkiga. Malaysia är väl ok. Det bästa "muslimska" land jag varit i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att tillägga, om man åker till turistfällan nr 1 och sedan klagar på att Thailändare är falska och ljuger, när det är deras jobb att få så mycket pengar av turister (dvs fiskar) som möjligt så är man bra blåst. = EN STOR FISK. Vad gör du när du spelar poker? Försöker du inte maximera dina vinster?

 

Och alla som klagar på disconnects. Här är ett tips för er om ni bor i Phuket. Skaffa CAT telecom Hinet, jag har inte haft en disconnect på tre månader. Och innan dess inte mer disconnects än hemma i Sverige. Funkar skitbra. Men ni ska skaffa deras premium tjänst, kostar runt 2,800:- bath per månad. 2Mbit. Skaffa inte deras ADSL för runt 1,000:- bath. Det är mycket dålig, fick extremt myckt disconnects när jag hade det. Dom har ett kontor i Phuket Town.

 

Ha så kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är beroende på behov. Du är ju en lyxlirare som gillar att highrolla. Jag gillar mer att chilla. Kan bo enkelt och billigt. Sen att thailand möjligvis inte är ett grindland, det är möjligt. Infrastruktur, tycker du det är dåligt i thailand så har du inte upplevt mycket. Jag tycker infrastrukturen är relativ bra.

 

Jag har också bott för $1/natt i kambodja, 90baht/natt i Thailand etc. Jag vet hur dålig infrakstruktur ser ut och jag vet hur bra ser ut. Thailand ligger långt efter Sverige, Japan, Singapore, Sydkorea etc när det gäller infrastruktur. Faktum kvarstår att det är ett härke att hitta boende med vettig lina på de flesta ställena i Thailand.

 

Behov och behov. Hur kan säkerhet inte vara ett behov? En svenska som mördades i Phuket idag, hur många dog i trafikolyckor, hur många sköts ihjäl utan utredning? Har någon ställts ansvarig för flygkraschen, kommer något göras för att förhindra nya olyckor? Jag spenderade några timmar på statlig akutvård och det är rätt läskigt hur mycket skit som faktiskt händer en normal dag.

 

Jag håller med om att Thailand är chill... För backpackers och festresor finns det nog inte tacksammare resmål... Men jag mår illa när jag ser barnfamiljer gå längs Bangla Road. Hur kan man utsätta ett stackars barn för sånt?

 

De blir vad man gör det till. Super man hjärnan av sig varje dag så mår man inte så bra.

 

Problemet är att så fort man slutar supa hjärnan av sig så börjar man störa sig på det slöa tempot, doften av avgaser, skräp och avlopp, hur lite ens liv är värt, hur dåligt de behandlar mörkhyade, bristen på kreativitet, oförmågan att improvisera etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å angående infrastruktur. Malaysia/singapore?... är tråkiga. Malaysia är väl ok. Det bästa "muslimska" land jag varit i.

 

Malaysia är faktiskt riktigt jävla najs. Märkligt att inte fler åker dit någon vecka eller två iaf. Perhentian Island har helt underbara stränder och riktigt chill. Borneo har bergsbestigning, fantastisk trekking, grymt bra dykning etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att tillägga, om man åker till turistfällan nr 1 och sedan klagar på att Thailändare är falska och ljuger, när det är deras jobb att få så mycket pengar av turister (dvs fiskar) som möjligt så är man bra blåst. = EN STOR FISK. Vad gör du när du spelar poker? Försöker du inte maximera dina vinster?

 

Och alla som klagar på disconnects. Här är ett tips för er om ni bor i Phuket. Skaffa CAT telecom Hinet, jag har inte haft en disconnect på tre månader. Och innan dess inte mer disconnects än hemma i Sverige. Funkar skitbra. Men ni ska skaffa deras premium tjänst, kostar runt 2,800:- bath per månad. 2Mbit. Skaffa inte deras ADSL för runt 1,000:- bath. Det är mycket dålig, fick extremt myckt disconnects när jag hade det. Dom har ett kontor i Phuket Town.

 

Ha så kul.

 

Vad exakt är CAT telecom hinet!? funkar bara i phuket!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malaysia är faktiskt riktigt jävla najs. Märkligt att inte fler åker dit någon vecka eller två iaf. Perhentian Island har helt underbara stränder och riktigt chill. Borneo har bergsbestigning, fantastisk trekking, grymt bra dykning etc etc.

 

Det jag tycker är lite tråkigt med Malaysia är alkoholvanorna. För de som gillar att puffa på är det väl inte heller någon favorit gissar jag.

 

Men även det (alkohol) har väl ändrats en del sedan jag var där.

 

Annars var det städat, vällskött och trevliga människor. Malaysia är väl det enda "muslimska" landet som fungerar någorlunda. Perhentian är nog lite eget och inte direkt Malaysia. Jag gillade inte lankawi till exempel. Boring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars var det städat, vällskött och trevliga människor. Malaysia är väl det enda "muslimska" landet som fungerar någorlunda. Perhentian är nog lite eget och inte direkt Malaysia. Jag gillade inte lankawi till exempel. Boring.

 

UAE fungerar väl relativt bra också.

http://www.dubai-architecture.info/DUB-GAL1.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cat telecom är ett statligt företag och Hinet är deras adsl tjänst. Typ som Telia.

 

Vad Heltok skriver och känner får stå för han. Han har en del poänger men samtidigt är han fördomsfull och något naiv i sina kommentarer. Känns som han försöker projecera sina västerländska värderingar på ett land som har andra värderingsgrunder. Det är mycket här i Thailand som jag personligen skulle vilja ändra på, men samtidigt finns det mycket jag skulle vilja att vi i Sverige tog efter. Det är två olika kulturer där vi värderar olika saker olika högt. När Heltok bedömmer Thailand utifrån hans västerländska värderingar är det inte konstigt att han känner som han gör. Är våra värderingar "bättre" än deras? Är deras värderingar "bättre" än våra? Om man inte försöker att förstå deras värderingar kommer man aldrig att trivas här på lång sikt. Men har man ett öppet sinne och kan acceptera att saker som har tagit för givet hela sitt liv inte nödvändigtvis behöver stämma kan jag garanterat säga att Thailand är ett givande land att bo i.

 

Kan man inte det är det absolut inga fel att åka till ett annat land som har mera likartade värderingar som oss själva, finns massvis av bra exempel i denna tråden. Man är den man är. Jag gillar Thailand men jag gillar Sverige också. Båda länderna är otroligt unika och positiva på olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad Heltok skriver och känner får stå för han. Han har en del poänger men samtidigt är han fördomsfull och något naiv i sina kommentarer. Känns som han försöker projecera sina västerländska värderingar på ett land som har andra värderingsgrunder. Det är mycket här i Thailand som jag personligen skulle vilja ändra på, men samtidigt finns det mycket jag skulle vilja att vi i Sverige tog efter. Det är två olika kulturer där vi värderar olika saker olika högt. När Heltok bedömmer Thailand utifrån hans västerländska värderingar är det inte konstigt att han känner som han gör. Är våra värderingar "bättre" än deras? Är deras värderingar "bättre" än våra? Om man inte försöker att förstå deras värderingar kommer man aldrig att trivas här på lång sikt. Men har man ett öppet sinne och kan acceptera att saker som har tagit för givet hela sitt liv inte nödvändigtvis behöver stämma kan jag garanterat säga att Thailand är ett givande land att bo i.

 

Du kommer med många lösa ad hominem men du skriver inget konkret jag kan bemöta.

 

Om vad är jag naiv och fördomsfull?

 

Varför skulle man trivas bara för att man förstår deras värderingar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men vet inte vad ad hominen betyder.

Du är fördomsfull om thailändare, specifik att dom är ej kreativa och ej har en förmåga att improvisera.

Du är naiv när du talar om säkerhet. Sverige anses ett av världens säkraste länder. Ändå dör det varje dag människor i trafiken, folk blir mördade, våldtagna osv

 

Anledningen till att man trivs bättre i ett land om man förstår deras värderingar är helt enkelt att du förstår människorna du möter varje dag mycket bättre. Om du förstår människorna skulle du tex förstå "det slöa tempot". Du skulle förstå varför dom agerar som dom gör och skulle slipa bli frustrerad, men det viktigaste är förstås att du har roligare att umgås med thailändare om du förstår vad som berör dem. Att kunna relatera till dem på ett positivt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cat telecom är ett statligt företag och Hinet är deras adsl tjänst. Typ som Telia.

 

Vad Heltok skriver och känner får stå för han. Han har en del poänger men samtidigt är han fördomsfull och något naiv i sina kommentarer. Känns som han försöker projecera sina västerländska värderingar på ett land som har andra värderingsgrunder. Det är mycket här i Thailand som jag personligen skulle vilja ändra på, men samtidigt finns det mycket jag skulle vilja att vi i Sverige tog efter. Det är två olika kulturer där vi värderar olika saker olika högt. När Heltok bedömmer Thailand utifrån hans västerländska värderingar är det inte konstigt att han känner som han gör. Är våra värderingar "bättre" än deras? Är deras värderingar "bättre" än våra? Om man inte försöker att förstå deras värderingar kommer man aldrig att trivas här på lång sikt. Men har man ett öppet sinne och kan acceptera att saker som har tagit för givet hela sitt liv inte nödvändigtvis behöver stämma kan jag garanterat säga att Thailand är ett givande land att bo i.

 

Kan man inte det är det absolut inga fel att åka till ett annat land som har mera likartade värderingar som oss själva, finns massvis av bra exempel i denna tråden. Man är den man är. Jag gillar Thailand men jag gillar Sverige också. Båda länderna är otroligt unika och positiva på olika sätt.

 

 

 

Att projecera västerländska ideal på ett u-land kommer såklart inte funka. För den person som gör det för han kommer bli krossad av eländet han ser. För u-landet vore det nog rätt bra med ett progresivt tänk och att förändringar skedde. Det är inte naivt att inte acceptera fattigdom/rasism/terror t.ex, det är medmänsklighet och visar på en vilja att förändra och förbättra.

 

Enligt mig är ett av dom största problemen Thailand har just nu cpn som dig som tycker tillståndet i landet är typ "helt ok", det är inte bra eller ok nu utan det måste till förändringar för att det ska bli bra. Steg ett mot det är åtm någon mild grad av själv/sjukdomsinsikt. Vilket både du och Thailand helt uppenbart saknar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är fördomsfull om thailändare, specifik att dom är ej kreativa och ej har en förmåga att improvisera.

 

Att thailändare brister i kreativitet är ett faktum. Något de erkänner själva och säger att de arbetar med att förbättra. Se t ex:

http://www.nationmultimedia.com/2006/07/19/headlines/headlines_30009114.php

 

In a 2001 survey, children from six to 12 were found to have low levels of patience, discipline, concentration and selfreliance, while those between 13 and 18 had insufficient creativity, analytical ability, conscience, problemsolving skills and emotional control.

 

Det beror delvis på deras utbildningssystem som har mycket "root-learning" som inte direkt uppmuntrar till kreativt tänkande. Sedan deras face-kultur gör att problem inte löses effektivt och att man ogärna tar risker och improviserar. Standardfras är "sorry, cannot" man får höra på tok för ofta.

 

Vi svenskar har en bit kvar till finnländarna, I-länderna i Asien när det gäller kreativitet. Det finns skillnader som man bör vara medveten om och som man som individ själv kan arbeta för att förbättra hos sig själv.

 

Du är naiv när du talar om säkerhet. Sverige anses ett av världens säkraste länder. Ändå dör det varje dag människor i trafiken, folk blir mördade, våldtagna osv

 

Detta är ett riktigt dåligt argument. Bara för att några dör i trafikolycker betyder inte det att Sverige är lika farligt som Irak. LOL

 

Man kan jämföra medellivslängd, trafikolyckestatistik, mord etc. Se t ex statistiken för ihjälskjutningar:

http://www.nationmaster.com/graph/cri_mur_wit_fir_percap-crime-murders-firearms-per-capita

Sedan så skiljer sig rapportering om mord rätt markant. Finns massa massgravar i Thailand se t ex:

http://www.thaivisa.com/forum/index.php?showtopic=57875

 

Jag tycker du är naiv om att säkerhet inte kan skilja sig mellan 2 olika platser.

 

Anledningen till att man trivs bättre i ett land om man förstår deras värderingar är helt enkelt att du förstår människorna du möter varje dag mycket bättre. Om du förstår människorna skulle du tex förstå "det slöa tempot". Du skulle förstå varför dom agerar som dom gör och skulle slipa bli frustrerad, men det viktigaste är förstås att du har roligare att umgås med thailändare om du förstår vad som berör dem. Att kunna relatera till dem på ett positivt sätt.

 

Ja man förstår dem, men det betyder inte att man håller med dem och vill vara som dem. Jag kanske föredrar ett högt tempo före ett slött tempo även om jag förstår bakgrunden till det. Och som i alla andra samhällen så är motarbetar de alla som försöker gå mot strömmen. Dvs om man själv inte vill vara som dem så kommer man ofta hamna i situationer där samhället motarbetar en. Gäller ju Sverige också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, thailändare är okreativa och kan inte improvisera. Dem dör som flugor av trafik och mord.

 

Liksom, sverige har typ den lägsta mordstatistiken i världen och thailand bland den högsta så heltok har en poäng. Jag vet inte om du missat det men det pågår en mindre inbördeskrig i de södra delarna av landet och landet har tills nyligen styrts av en militärjunta.

 

Att det är mycket wilda western i thailand kan man inte sticka under stolen. Dock tycker jag inte det skall överdrivas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt det du säger. Min flickvän och hennes familj kommer från Pattani och Yala så tyvärr vet jag alltför mycket om det.. :(

Jag ångar att jag tog upp Sverige, det var bara för att försöka visa att total säkerhet inte går att få oavsett vart man bor. Men självklart misförstås det till att jag skulle tro att Thailand skullle vara lika säkert som Sverige. Hur ska man orka besvara det när folk inte ens försöker förstå vad man menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...