Gå till innehåll

Thailand, skitsnackstråden


heltok

Recommended Posts

Jag ångar att jag tog upp Sverige, det var bara för att försöka visa att total säkerhet inte går att få oavsett vart man bor. Men självklart misförstås det till att jag skulle tro att Thailand skullle vara lika säkert som Sverige. Hur ska man orka besvara det när folk inte ens försöker förstå vad man menar?

 

Fast det är inte vad du påstod. Du påstod att jag var naiv om säkerheten.

 

Visst man kan aldrig vara helt säker. Men man kan välja vilka risker man tar och om man aktivit väljer bort de osäkra alternativen så ökar man sin förväntade livslängd. Åker man mc full utan hjälm varannan kväll så kommer oftare hamna i dödliga trafikolyckor än om man tar taxi. Väljer man att ha semestern i Japan(de har sandstränder också) istället för Thailand kommer man öka sin förväntade livslängd. Helt enkelt för att färre dör, färre skadas för antalet olyckor per capita är mycket lägre i Japan än i Thailand.

 

Så när man väljer bland alternativen om vart man ska åka så kommer säkerhet vara en negativ faktor för Thailand. Om Thailand har pluspoäng nog att väga upp det är upp till en själv att avgöra. Men man bör vara medveten om det när man gör sitt val, vilket väldigt många inte är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fast det är inte vad du påstod. Du påstod att jag var naiv om säkerheten.

 

Ja och det står jag fortfarande för. Varför?

1. Risken att råka ut för en olycka eller ett mord i Thailand eller Sverige handlar mest om slumpen. Dvs har du tur eller otur. Befinner du dig vid fel plats vid fel tidpunkt kommer du råka ut för en olycka eller mord och dö.

2. Om du väljer att bo i Thailand ökar dina risker gentemot att bo i Sverige men fortfarande så avgörs det till största delen av om du har tur eller otur om du ska råka ut för en olycka eller ett mord och dö.

 

Ex,

År 2002 dog det 13,116 personer i Thailändska trafiken eller ungefär 20.9 personer per 100,000 invånare.

Samma siffra för Sverige var 461 personer eller ungefär 5.1 personer per 100,000 invånare.

Risken att dö i trafiken i Thailand är alltså hela fyra gånger så stor mot Sverige om dessa siffror stämmer. Risken ökar alltså med 400%, väldigt mycket. Men forfarande är chansen att du ska dö i trafiken väldigt minimal på det stora hela. Ca 21 personer av 100,000 dog i Thailand och ca 5 personer av 100,000 dog i Sverige i trafiken år 2002.

 

Chansen att du ska vara en av dessa är ytterst blygsam, I sverige 0.0051% och i Thailand 0.0209% att även fast du har en edge på 400% i Sverige så känns det som att det spelar ingen roll. Har du otur så har du. Det är vad jag anser och det var därför jag tyckte du var naiv när du pratade om säkerhet. Även om risken är många gånger större i thailand än i Sverige är det ett stort gamble på det stora hela. Man kan gå och dö knall och fall imorgon.

 

Det är mycket möjligt att jag är naiv och har fel i mitt tanke sätt. Men jag slipper oroa mig och kan sova gott på nätterna här nere i dödens rike.. :mrgreen:

 

Länk för dom fakta jag tog i exemplet, hittade bara för år 2002 för thailand så tog det som exempel:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=244821

http://www.iatss.or.jp/english/research/29-1/pdf/29-1-11.pdf

 

Men skitsamma, det här vart ett jävla sidospår. Du gillar inte Thailand men jag gillar Thailand. Inte så mycket att orda om. Varför jag började skriva i denna tråden var mest för att jag vart tiltad av alla som sa att det var skithålet på jorden typ. Det stämmer inte med min bild här i Thailand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och det står jag fortfarande för. Varför?

1. Risken att råka ut för en olycka eller ett mord i Thailand eller Sverige handlar mest om slumpen. Dvs har du tur eller otur. Befinner du dig vid fel plats vid fel tidpunkt kommer du råka ut för en olycka eller mord och dö.

2. Om du väljer att bo i Thailand ökar dina risker gentemot att bo i Sverige men fortfarande så avgörs det till största delen av om du har tur eller otur om du ska råka ut för en olycka eller ett mord och dö.

 

Ex,

År 2002 dog det 13,116 personer i Thailändska trafiken eller ungefär 20.9 personer per 100,000 invånare.

Samma siffra för Sverige var 461 personer eller ungefär 5.1 personer per 100,000 invånare.

Risken att dö i trafiken i Thailand är alltså hela fyra gånger så stor mot Sverige om dessa siffror stämmer. Risken ökar alltså med 400%, väldigt mycket. Men forfarande är chansen att du ska dö i trafiken väldigt minimal på det stora hela. Ca 21 personer av 100,000 dog i Thailand och ca 5 personer av 100,000 dog i Sverige i trafiken år 2002.

 

Chansen att du ska vara en av dessa är ytterst blygsam, I sverige 0.0051% och i Thailand 0.0209% att även fast du har en edge på 400% i Sverige så känns det som att det spelar ingen roll. Har du otur så har du. Det är vad jag anser och det var därför jag tyckte du var naiv när du pratade om säkerhet. Även om risken är många gånger större i thailand än i Sverige är det ett stort gamble på det stora hela. Man kan gå och dö knall och fall imorgon.

 

Det är mycket möjligt att jag är naiv och har fel i mitt tanke sätt. Men jag slipper oroa mig och kan sova gott på nätterna här nere i dödens rike.. :mrgreen:

 

Länk för dom fakta jag tog i exemplet, hittade bara för år 2002 för thailand så tog det som exempel:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=244821

http://www.iatss.or.jp/english/research/29-1/pdf/29-1-11.pdf

 

Men skitsamma, det här vart ett jävla sidospår. Du gillar inte Thailand men jag gillar Thailand. Inte så mycket att orda om. Varför jag började skriva i denna tråden var mest för att vart tiltad av alla som sa att det var skithålet på jorden typ. Det stämmer inte med min bild här i Thailand.

 

man kan samtidigt inte bara säga att allt handlar om tur och otur... utan att ha nån statistik på ryggen vågar jag påstå att majoriteten av alla mord inte är slumpmässiga offer som ryker... sen i trafiken är det ju även där mer än slump, faktorer som alkohol, körvana osv spelar givetvis in. ingen slumpgenerator ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och det står jag fortfarande för. Varför?

1. Risken att råka ut för en olycka eller ett mord i Thailand eller Sverige handlar mest om slumpen. Dvs har du tur eller otur. Befinner du dig vid fel plats vid fel tidpunkt kommer du råka ut för en olycka eller mord och dö.

2. Om du väljer att bo i Thailand ökar dina risker gentemot att bo i Sverige men fortfarande så avgörs det till största delen av om du har tur eller otur om du ska råka ut för en olycka eller ett mord och dö.

 

Ex,

År 2002 dog det 13,116 personer i Thailändska trafiken eller ungefär 20.9 personer per 100,000 invånare.

Samma siffra för Sverige var 461 personer eller ungefär 5.1 personer per 100,000 invånare.

Risken att dö i trafiken i Thailand är alltså hela fyra gånger så stor mot Sverige om dessa siffror stämmer. Risken ökar alltså med 400%, väldigt mycket. Men forfarande är chansen att du ska dö i trafiken väldigt minimal på det stora hela. Ca 21 personer av 100,000 dog i Thailand och ca 5 personer av 100,000 dog i Sverige i trafiken år 2002.

 

Chansen att du ska vara en av dessa är ytterst blygsam, I sverige 0.0051% och i Thailand 0.0209% att även fast du har en edge på 400% i Sverige så känns det som att det spelar ingen roll. Har du otur så har du. Det är vad jag anser och det var därför jag tyckte du var naiv när du pratade om säkerhet. Även om risken är många gånger större i thailand än i Sverige är det ett stort gamble på det stora hela. Man kan gå och dö knall och fall imorgon.

 

Det är mycket möjligt att jag är naiv och har fel i mitt tanke sätt. Men jag slipper oroa mig och kan sova gott på nätterna här nere i dödens rike.. :mrgreen:

 

Länk för dom fakta jag tog i exemplet, hittade bara för år 2002 för thailand så tog det som exempel:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=244821

http://www.iatss.or.jp/english/research/29-1/pdf/29-1-11.pdf

 

Men skitsamma, det här vart ett jävla sidospår. Du gillar inte Thailand men jag gillar Thailand. Inte så mycket att orda om. Varför jag började skriva i denna tråden var mest för att vart tiltad av alla som sa att det var skithålet på jorden typ. Det stämmer inte med min bild här i Thailand.

 

Jag gillar också Thailand. Har haft en underbart rolig tid där under mina 2år jag varit där. Men man kan inte sticka under bordet med att det finns en hel del negativt med landet. Och de som försvarar det negativa är en del av orsaken att det finns kvar.

 

Ditt exempel ovan är intressant. All statistik går att vända och vrida på för sitt syfte(jag gjorde också det i posten innan, gjorde en del rätt jävla grova fel för att visa min poäng, men tvivlar på att ni kan hitta dem hehe, gör ni det så avslöja inte för min poäng är viktig :P). När det gäller trafik så får man ju väga in hur många som har bilar och hur många som färdas i trafiken. I Sverige är det betydligt fler som har bil än i Thailand (per capita). Statistik kan säkert visa att fler dör i tunga mc-olyckor per capita i Sverige än i Mumbai. Men det betyder inte att trafiken är säkrare i Mumbai. Sedan skiljer sig rapportering en hel del, speciellt i Thailand är rapporteringen rätt bristfällig av många olika skäl. Och fortfarande är siffrorna rätt skrämmande.

 

Du säger att det helt är slumpen som avgör. Stämmer väl lite halvt, men man tappar många viktiga slutsatser på vägen. Kör jag rysk roulette så visst är det slumpen som avgör om jag dör, men fortfarande är inte överdrivet smart att göra det.

 

Det är väldigt många som blir naiva i Thailand. De förälskar sig i landet och tror de är kungar och osårbara. Sådana västerlänningar som ofta hamnar i bråk, kör mc utan hjälm, tar knark utan att ha koll på vad de ger sig in på. Och sådana som ofta attackera alla som kritiserar deras älskade paradis mot alla som hotar att förstöra deras illusion de byggt upp. Är ju inte direkt så att man uppmuntras vara kritisk i Thailand heller.

 

Jag har också gjort en hel del farliga saker i Thailand innan jag fattade hur jävla onödigt det är. Kör du MC? Hur mycket dyrare och hur mycket säkrare hade det varit om du hade åkt alla sträckor med MC-taxi istället, då en nykter erfaren förare kör istället? Anledningen att man forsätter köra MC onykter utan hjälm är för att man vaggas in i en falsk "jag har klarat mig i flera månader utan olycka, alltså kommer jag nog klara några till". Men tar man risker ofta så kommer man tillslut råka illa ut. Vistas man i Patong länge så tillslut får man käken söndersparkad, blir nerslagen av 10ladyboys, blir påkörd i trafiken, blir matförgiftad, blir attackerad av 10 psykfall till tjejer i Tiger bar eller liknande (exemplen var från svenska pokerspelare allihop). Det händer helt enkelt en jävla massa elände där, exponerar man sig för det får slumpen verka och ju längre tid man gör det desto större är sannolikheten att man råkat ut för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thailand....jag älskar det men jag hatar det. Nåt sånt. Absolut instatilt dock på alla loserExpats som ska försvara Thailands snea värderingar i tid och otid. Jag antar det finns bra och dåliga saker i alla länder men i olika utsträckning. Så sjukt lätt att som svensk komma till Thailand och tycka allt är underbart...! Men det som många glömmer (av dom som tycker det är underbart i alla fall) är att vi har friheten/tryggheten att vandra in och ut ur vårt svenska välfärdssystem när det kniper. Jag riktar inte den här posten mot någon speciell utan skriver väl mest för min egen skull och hur jag känner just nu. Hoppas och antar jag känner annorlunda om nåt år eller två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thailand....jag älskar det men jag hatar det. Nåt sånt. Absolut instatilt dock på alla loserExpats som ska försvara Thailands snea värderingar i tid och otid. Jag antar det finns bra och dåliga saker i alla länder men i olika utsträckning. Så sjukt lätt att som svensk komma till Thailand och tycka allt är underbart...! Men det som många glömmer (av dom som tycker det är underbart i alla fall) är att vi har friheten/tryggheten att vandra in och ut ur vårt svenska välfärdssystem när det kniper. Jag riktar inte den här posten mot någon speciell utan skriver väl mest för min egen skull och hur jag känner just nu. Hoppas och antar jag känner annorlunda om nåt år eller två.

 

Du verkar väldigt förvirrad...

 

Först ett skitland sedan...löooooooove

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt att man kan ha så olika bild av ett land. Dom expats jag träffar här nere gör inget annat än att klaga, tror jag aldrig har träffat en expat som i din beskrivning Miami. Däremot blir man tiltad av alla turister som kommer hit på en 2 veckors semester, -Thailand är så underbart!, -Det måste vara underbart att bo kunna bo härnere som du!, -Vad billigt allt är! (efter ha bränt någon thailändsk månads lön per dag i 2 veckors tid) etc etc

 

Det värsta du kan göra om du har bott här ett tag är att prata med turister du inte känner, noll koll och noll verklighets uppfattning. Dom är lite som dom går på droger. Drogen Thailand. Tyvärr har man ju själv varit där en gång så det är svårt att föredöma dem. Det är helt enkelt bäst att undvika dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt att man kan ha så olika bild av ett land. Dom expats jag träffar här nere gör inget annat än att klaga, tror jag aldrig har träffat en expat som i din beskrivning Miami. Däremot blir man tiltad av alla turister som kommer hit på en 2 veckors semester, -Thailand är så underbart!, -Det måste vara underbart att bo kunna bo härnere som du!, -Vad billigt allt är! (efter ha bränt någon thailändsk månads lön per dag i 2 veckors tid) etc etc

 

Det värsta du kan göra om du har bott här ett tag är att prata med turister du inte känner, noll koll och noll verklighets uppfattning. Dom är lite som dom går på droger. Drogen Thailand. Tyvärr har man ju själv varit där en gång så det är svårt att föredöma dem. Det är helt enkelt bäst att undvika dem.

 

Vem faan pratar med charterturister....

 

Möjligtvis kanske man sätter på någon...men där går gränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns inte det onödigt när du har alla thailändskor att välja bland? Iofs så kostar väl alla pengar nere i Phuket...

 

de e ju inte pengarna det sitter i..snarare e de för billigt.Pengarna ska rulla fifan.. vafan är man highroller med självaktning så kan man ju inte slaska horor för 100 kr liksom..e ju lika trolit som att stureplansbratsen skulle pimpla norrlandsguld :roll:

nee då e de bättre att man befinner sig i bangkok o knullar lite kvalitetsluder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sjukt hur man försvara ett pissland som Thailand som MrFroggy gör, måste va djupt nere i skiten.

 

Kika denna länken: http://www.stickmanbangkok.com/Reader/reader1803.htm

 

Jo den länken har jag läst några gånger tidigare. Stämmer mycket bra, fast författaren känns lite som han är lite för besatt av att hitta den "perfekta kvinnan". Men artiklen är riktigt bra allifall. Han slår huvudet på spiken varför våra värderingar är inte förenliga med deras. Våra värderingar går ibland stick i stäv mot deras vilket såklart blir till stora konflikter.

 

Och vi västerläningar känner ju instiktivt att våra värderingar är "rätt" och thailändarna känner att deras värderingar är "rätt". Så om man ska bo här måste man vara jävligt bra på att kompromissa och kunna förstå varandra men ändå respektera varandra åsikter. Inte helt lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...