Gå till innehåll

NLT - SnG, skulle någon foldat AA?

Recommended Posts

Postad

Här är en lite speciell situation som hände nyss. Fyra kvar i en SnG och en är på väg ut. Jag får AA och höjer och chipleadern går allin. Han har spelat ganska konstigt, varit away långa stunder men tydligen ändå tittat på spelet, och sen stormat in och bettat väldigt stort på halvbra händer. Men dragit ut och slagit ut flera spelare, typ genom att sätta en färg med bara en av färgen på handen etc. Han har nån typ av flyt. Det är en del av anledningen till att jag tvekar att calla hans allin, den andra och viktigare är såklart att jag riskerar att åka ut. Men jag callar. Skulle jag vinna skulle jag bli chipleader och jag vet ju att jag i alla fall tar tredje pris, i och med att smallstacken synar allinnen.

Men nu när jag skriver så kommer jag på att det var ju inte ens säkert att jag fått tredje pris.. Ifall smallstacken skulle ha vunnit main pot och chipleadern vunnit side pot så skulle jag åkt ut som fyra. En knekt på rivern skulle jag alltså förlorat på. Ja det adderar ju till den tvekan som ändå fanns där. Chipleadern drog in två par givetvis och jag åkte ut som trea.

Skulle nån ha foldat AA?

No-limit Texas Hold'em $10+$1

Seat 1: Neffism ($2,958 in chips)

Seat 3: illi ($4,080 in chips)

Seat 4: bliblytimmy ($7,379 in chips)

Seat 8: carddealer10 ($583 in chips)

ANTES/BLINDS

bliblytimmy posts blind ($200), carddealer10 posts blind ($400).

PRE-FLOP

Neffism calls $400, illi bets $800, bliblytimmy bets $7,179 and is all-in, carddealer10 calls $183 and is all-in, Neffism folds, illi calls $3,280 and is all-in.

FLOP [board cards KS,4S,10H ]

TURN [board cards KS,4S,10H,8H ]

RIVER [board cards KS,4S,10H,8H,6H ]

SHOWDOWN

bliblytimmy shows [ KC,10C ]

carddealer10 shows [ JC,KD ]

illi shows [ AC,AS ]

bliblytimmy wins $3,299, bliblytimmy wins $6,994, bliblytimmy wins $2,149.

SUMMARY

Dealer: illi

Pot: $12,442

Neffism, loses $400

illi, loses $4,080

bliblytimmy, bets $7,379, collects $12,442, net $5,063

carddealer10, loses $583

Postad

Borde jag kanske ha höjt lite mer så att det inte verkade som ett blindköp, utan att jag markerade att jag verkligen hade en bra hand? Han måste ju ha gått allin för att trycka tillbaka mig från det han tänkte var en stöld.

Men jag tycker det är svårt med sånt där. Om man avslöjar när man verkligen har en bra hand, då blir det ju uppenbart att man har sämre alla andra gånger. Av samma anledning brukar jag ibland calla istället för att höja bb med bra kort om de andra foldat innan, för att variera mig.

Postad
Borde jag kanske ha höjt lite mer så att det inte verkade som ett blindköp, utan att jag markerade att jag verkligen hade en bra hand?

När du har AA så vill du inget hellre än att få in alla markerna i potten och bli synad. Att locka till en reraise (genom en för liten eller för stor höjning, beroende på situation och motstånd) är bra!

Den här gången fick du in alla marker när du var nästan 80 % favorit, vilket är mer än väl.

Postad

Det känns som det var lite delade meningar om det här... om jag förstår er rätt...? x31xx jag fattar inte vilket alternativ du tycker man inte borde tveka inför... fold eller call?

Short stacken är på 600, han kan jag ju lugnt förlora mot, det är ju bara den stora jag racear mot. Men såklart jag skulle kunna losa mot bägge och det hade ju varit trist.

Postad

Två spelare hade nog jag också kanske synat men min poäng var att det finns en punkt när sannolikheten blir så stor att någon annan träffar något större än ett par att man måste dra ytterligare ett ess för att klara sig. Risken växer med antalet spelare förstås :)

Postad

Gillar att tanken på fold dyker upp, för det skulle kunna vara rätt move om du hade mindre stack.

Nu har du dock så pass mycket att om du vinner denna hand har du ökat dina chanser att ta 1'a så pass mycket kontra en väldigt liten risk att busta på bubblan, att det är en solklar syn.

Att lillstacken synar med sina sista chips gör en syn från din sida ännu klarare - Risken att ha sämst sluthand av båda fi's är minimal.

Men som sagt, att folda AA är inte fel i vissa situationer. Dock sällan i SnG's.

Postad

Att folda AA preflop är fel i om inte alla situationer, så åtminstone alla utom en på miljonen. Allt det här snacket om "precis på bubblan, skulle du folda AA?" har gått väääldigt mycket till överdrift... det ska vara extremt konstruerade fall för att det ska vara rätt.

• 5 months later...
Postad

Given syn i den situationen som beskrevs tycker jag, men hur hade ni andra gjort i denna hypotetiska situation med AA?

------------------------------

Mörkarna ligger på 200/100 och du är shortstack men 500 i marker. Vid bordet finns även en spelare med stor stack, samt 2 som har lite mera än dig.

UTG, 1200 i marker

CO: 800 i marker

SB: 5500 i marker

BB: HERO, 500 i marker

Du plockar upp AA i stora mörken, men ser att UTG går all-in och, till din förvåning, får syn av både CO och chip leader. Hade ni synat eller foldat essen i detta läge? Motivera gärna.

Postad
AA blir väl den osannolikaste vinnaren mot många andra händer? Horse race paradox någon?

Pre-flop är AA alltid den sannolikaste vinnaren oavsett antal motspelare (källa: Dan Glimne). Dock minskar inte vinstchansen proportionellt mot en ökad utdelning så det är förstås alltid bäst att minimera fältet.