Gå till innehåll

Är det sexistiskt att kalla en tjej för honey?


ninreb

Recommended Posts

Men lol vilket feministiskt svammel.

 

I senaste lagpokerligan fanns ett manligt lag som hette Tight asses. Då reagerar ingen... Hur hade reaktionerna blivit om laget varit ett kvinligt sponsrat lag med namnet Tight Asses?

 

HeyHoneys är ett bra och neutralt namn tycker då jag...

 

Om nu Heypoker fick för sig att skapa ett manligt sponsrat lag med namnet HeyHunks, vilken kille skulle då inte vilja vara en hunk i det laget?!

PS. Ska ni skapa ett sådant lag är jag intresserad ;)

 

Men lol Vad många okuninga utalanden....

 

Jag blir så trött när folk (och i detta fallet en moderator som borde kunna föra sig lite bättre) kommer med inlägg i diskusion och säger att allt är feministiskt svamel. E det för mycket begärt att du kan argumentera för VARFÖR det är feminsitiskt svammel? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 213
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

E det för mycket begärt att du kan argumentera för VARFÖR det är feminsitiskt svammel? Eller?

 

Men suck. Det behövs ingen argumantation då man läser

 

Hmm =)

Jag ser då inget sexistiskt i det.

 

Men jag säger som tidigare talare " en fis i rymden" inte värt att lägga tid & energi på vad vi heter. Vi vet vilka vi är och var vi står och det är det viktigaste, sen får folk tycka vad de vill.

 

Jag hade kunnat tycka det inte var svammel om tjejerna haft en annan uppfattning.

 

Men det är klart, det finns alltid folk som försöker hitta fel i allt och alla. Exakt sådana som tycker att glassen Nogger är rasistisk, att Ericsson är nationalistiska eftersom de har ett svenskt efternamn som bolagsnamn etc.

 

Att alltid söka fel tycker jag tyder på okunskap, en skev samhällsbild och ett generellt pessimistikt synsätt. Jag tycker det är rent svammel och bara trist att läsa.

 

Låt tjejerna spela och ha kul, de trivs med namnet och deras uppmärksamhet. Varför ändra eller ifrågasätta det?

 

F.ö är Gudrun Schyman inte feminist, hon är manshatare och värderas därför lika lågt som kvinnohatare :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt, orka

 

Om någon ville skulle de kunna dra en massa struntprat kring ditt nick eurythmech som associerar till gruppen Eurythmics som bland annat gjorde skivan Sexcrime 1985. Sedan skriva en hel uppsats om hur sexistisk det är och hur det kommersialiserar sex och våld etc.

 

Visst, de har rätt att tycka det, alla har rätt att tycka vad de vill...

Men det skulle jag tycka var exakt lika mycket svammel och överdrivet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra sagt eurythmech.

 

Allt som tycker det här är en småsak eller ren idioti och inte vill förklara VARFÖR de tycker så ombeds ej komma med inlägg. Hur vore det om alla som tyckte en dagbok eller handhistory på pf var tråkig eller ointressant konstant påtalade det?(jo det gör många och hur blir stämningen efter det)

Förresten, någon moderator får gärna dela av tråden och döpa om delen där jag kom in till Är namnet heyhoneys sexistiskt så att jag inte förstår hela deras fina tråd.

 

För större matteprof och större delen av pokerforum(eller världen för den delen) är feminsm = Män och kvinnor ska ha lika lön så räcker det väl sen sluta tjöta liksom.

Men det finns ganska mycket mer. Vi kan ta ett annat exempel i pokervärlden nämligen WPT(sägongs 1-3, har inte sett resten). Vi har tre kommentatorer. Mike e med för att han är en bra expert och kommentator. Vince är en känd person och en bra kommentator och personlighet och ha med. Sen har vi även en kvinna med nämligen Shana Hiatt. Hon är med för att göra intervjuer efteråt med spelarna. Hon fick jobbet för att hon var jättekunnig......mmm. just det. Det är därför hon tit som tätt slänger på sig en bikini så fort WPT hålls på en båt eller I karibien eller liknande...Hon kan så himla mycket poker liksom.(okej det fanns något släktband so hjälpt henne få jobbet men så är det ju alltid. Och i precis som med fallet med Heyhoneys, så mår nog inte shana speciellt dåligt. Men hon är fortfarande med och befäster könsrollerna i samhället. Det är ju inte så himla allvarligt att ha bikini på sig hör jag.. Men om alla tjejer tackat nej till det så kanske vi hade kommit lite närmre ett jämlikt samhälle.

Sen har vi EPT. Hur ser det ut där..........

För och dra ett annat exempel. Hur bemöter publiken hos Leno/letterman skådespalare/skådelspelerskor när dom kommer in? Vad bedöms kvinnor och män efter?

 

Nej jag förväntar mig inte att jag ska förändra välrden och få allt att bli jämlikt med den här tråden. Men om jag åtminstone kan få några personer att öppna ögonen för att det finns många små saker i samhället som gör att kvinnan är ett objekt och mannen är den tänkande varselsen så har jag lyckats. Det är för mycket att hoppas att att heyhoneys ska byta namn för det låter ju så himla käckt namn. Men faktum är att honey är sexistiskt. Ett manligt lag hade Aldrig aldrig aldrig någonsin döpts till HeyRaringar eller HeyÄlsklingar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig aldrig aldrig någonsin döpts till HeyRaringar eller HeyÄlsklingar

 

Jag skulle lätt kunna tänka mig att spela i ett lag som heter Hey Hunks, as I said before.

 

Tråd avdelad och skickad till Off topic

 

F.ö tycker jag att vi borde få fler strippklubbar i Sverige, ungefär som de har i London. Där går ju faktsikt både män och kvinnor på stripklubbar.

 

Leve det fria valet! Krossa Kvoteringarna!

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu, ninreb du får ta och bestämma dig om du ogillar namnet för att det är sexistiskt i sig eller för att ett killag inte döpts på samma sätt. Det är två helt olika saker.

 

Sedan är ju då frågan att om du tycker detta "sedemerar könsrollerna" varför är du då inte negativt inställd till könsbaserade pokerlag helt?

 

Och exakt vad har Shanas roll i WPT för liknelse med heyHoneys? lust att upplysa en oförstående?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna vilja att tråden hette "Är heyhoneys ett sexistikt namn"

Det är ju en jätteskillnad. Jag har absolut inget emot att min tjej kallar mig eller äskling och hon har inget emot att jag kallar henne för älskling.. Men att laget består av honeys är ju en jätteskillnad.

Ja jag vet. Nu tänker du "Hur orkar han". Mmm. Hur orkar jag. Det finns så många små skillnader mellan hur kvinnor och män bemöts och beömds. Du har aldrig upplevt dem då du inte är kvinna och knappast heller läst om dem då du tycker att det här är ren idioti... Kanske om du tog och läste något om könsroller tills nästa gång du utalar dig? Skaffa lite kött på benen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu, ninreb du får ta och bestämma dig om du ogillar namnet för att det är sexistiskt i sig eller för att ett killag inte döpts på samma sätt. Det är två helt olika saker.

 

Sedan är ju då frågan att om du tycker detta "sedemerar könsrollerna" varför är du då inte negativt inställd till könsbaserade pokerlag helt?

 

Och exakt vad har Shanas roll i WPT för liknelse med heyHoneys? lust att upplysa en oförstående?

 

 

1. Jag ogillar namnet för att det är sexistiskt. Tjejer klassas med sådana namn. Killar gör det inte. Skulle ett killlag döpas det till det vore det ett mininimini undantag till regeln.

 

2. Ja, jag är negativt inställd till könsbaserad pokerlag.

 

3. Okej skillnaden killar tjejer..

Tjejer

Shana kom med pågrund av att hon var snygg. Hon kom med efter sina yttre egenskaper. Så är ofta urvalsmodellen när man tillsätter en kvinna.

Heyhoneys skapades för att promota Heypoker. Laget tilldelades ett namn som beskriver utseende/personlighet som skulle väcka intresse.

Killar

Mixe Sexton kom med pågrund av sina kommentatoregenskaper och expertkunskap. Såldedes baserades urvalsmodellen på färdigheter.

Ta ett pokerlag som sponsras av en sajt. Typ Hendon mob som sponsrades av Prima förut. Dom kom med tack vare sin spelsklickghet och har ett namn som ska vara skrämmande och respektingivande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå? Finns det olika kön? Sjukt sexistiskt i så fall.

 

MEN ORKA. Jag sa att onödig inlägg inte var önsvärda. Vi kan skapa en annan tråd där ni får häckla mig och skriva hur idiotisk jag är som snöar in mig på småsaker. Det gör mig inget. Det här var dock en tråd där det skulle diskuteras sakligt.

Ska det vara så svårt?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vi har att göra med det?

 

Diskutera, få folk att få upp ögonen? Kanske få åtminstone en kille att få upp ögonen för hur olika svårt det är att vara man och kvinna idag?

 

Vad har någon att göra med något egentlien? VAd har alla att göra med utala sig om Ken Lennard? Vad har någon med något att göra med egentligen kunde man ju resonerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade man döpt ett manligt lag till något liknande någonstin? heyhoneys? heydarlings? heyhunks??? ........mmm. jättetroligt.

Manliga lag heter typ hendon MOB eller liknande ...

Eh, man hade inte döpt ett manligt lag till "HeyGirls" heller.

 

Förstår inte hurman inte ser det här sexisitiskt.

Det är för att det inte är sexistiskt. Vet du vad sexism är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, man hade inte döpt ett manligt lag till "HeyGirls" heller.

 

 

Nää... Lika lite som man hade döpt ett kvinnligt lag till HeyBoys. Förstår inte om du vill vara roligt eller allvarlig? vad är poängen?

 

Och sen

Alla manliga pokerlag heter team det ena eller det andra, eller mob, eller pack eller andra saker.

När såväl ett kvinnligt lag kommer så får de namn efter personlighet/utseende/sätt. Det är sexistiskt?

Alla ni som tycker att det inte är sexistiskt , e det någon som har läst något om könsroller eller vet något om genusvetenskap eller har någon kunskap alls liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla manliga pokerlag heter team det ena eller det andra, eller mob, eller pack eller andra saker.

Det finns inga uttalat manliga pokerteam. Att de är helmanliga beror på att det finns många gånger fler lämpliga kandidater som är män än kvinnor.

 

Skulle det finnas ett pokerteam som bara tillät män skulle det garanterat heta något med "boys" eller liknande. Men det kommer inte finnas eftersom det vore sexistiskt.

 

e det någon som har läst något om könsroller eller vet något om genusvetenskap eller har någon kunskap alls liknande?

Tja, det är trams. Så det är inget jag lagt över måttan stor tid på. Men jag är införstådd i det grundläggande.

 

Som sagt, vet du vad sexism är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla ni som tycker att det inte är sexistiskt , e det någon som har läst något om könsroller eller vet något om genusvetenskap eller har någon kunskap alls liknande?

 

Jag antar att din fråga mest är retorisk, men jag tror knappast att du kan vänta dig så många genusvetare här. Många som klagar på feminism eller genusteori gör ju det utan att egentligen ha koll, vilket brukar bli tydligt ganska fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det är trams. Så det är inget jag lagt över måttan stor tid på. Men jag är införstådd i det grundläggande.

 

Som sagt, vet du vad sexism är?

 

Om man tycker att kunskap om könsroller är trams då har man nog diskat sig själv. Det finns ju egna instutionioner om det här på de större univeriteten. Skulle vara kul om du talade om för dem att all deras forskning och utbildning är trams.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det är trams. Så det är inget jag lagt över måttan stor tid på. Men jag är införstådd i det grundläggande.

 

Som sagt, vet du vad sexism är?

 

Om man tycker att kunskap om könsroller är trams då har man nog diskat sig själv. Det finns ju egna instutionioner om det här på de större univeriteten. Skulle vara kul om du talade om för dem att all deras forskning och utbildning är trams.....

 

Det är väl ändå att sparka in en öppen dörr?

Mer kritik för att man inte driver seriös forskning finns det väl inga insitutioner som får? Möjligtvis intelligent-design gänget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tycker att kunskap om könsroller är trams då har man nog diskat sig själv. Det finns ju egna instutionioner om det här på de större univeriteten. Skulle vara kul om du talade om för dem att all deras forskning och utbildning är trams.....

En jättedel av det som sker på universiteten är just trams. Främst på statsvetenskap och diverse litteratursammanhang, men även just genusvetenskap.

 

Och jag sa att genusvetenskap var trams, inte könsroller.

 

Det intressanta med kritiken mot genusforskning är ju att den ofta är av sådan karaktär att den förstärker behovet och tydliggör nyttan av forskningen.

Det är ju det som är själva problemet med genusvetenskap. I likhet med psykoanalys så är ju många teorier av det snittet helt ofalsifierbara och därmed inte över huvud taget vetenskap utan bara tämeligen ointressant metafysik.

 

Ämnet är väl inte totalt meningslöst, men det är väldigt hög andel trams.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag håller med om att namnet HeyHoneys är speciellt sexistiskt, men däremot tycker jag det är synd att merparten av inläggsskaparna i denna tråd tycker att allt som har att göra med genusvetenskap, sexism och feminism är trams. Många andra aspekter av det hela är ju intressanta och kan vara värda att reflextera över, t ex det här med manliga/kunniga och kvinnliga/snygga kommentatorer i WPT.

 

Jag håller med ninreb om att valet av trådnamn inte är så jättelyckat... Ingen har väl påstått att det skulle vara sexistiskt att kalla en tjej för honey??

 

Angående konceptet pokerlag med enbart kvinnor; der är väl jättebra att några tjejer ges chansen att komma fram och utvecklas som pokerspelare? Det behövs fler kvinnliga pokerspelare som förebilder (under förutsättning att man tycker att pokern utbredning i samhället är någonting positivt) för att få fler tjejer att börja spela poker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...