Gå till innehåll

Är det sexistiskt att kalla en tjej för honey?


ninreb

Recommended Posts

För några år sen var det nån artikel eller insändare i aftonbladet där några på fullt allvar tyckte att julen var en hemsk högtid eftersom jultomten, som associeras med så mycket positivt, är man. Deras förslag var att tomten vartannat år skulle vara kvinna.

 

Det är ju sånt här som gör att man kräks och vänder ryggen till så fort man hör ord som feminism, patriarkatet och könsmaktsordningen.

 

Om kvinnorättskämparna kunde fokusera på väsentliga saker istället för att leta fel i varenda liten småsak skulle man bli så mycket sugnare på att haka på.

 

Det är inga dåliga krav du ställer på ett ämne för att du ska "haka på". Släng upp ämne efter ämne på bordet så ska jag nog kunna leta fram en jultomteartikel på var och ett så slipper du bry dig om nåt.

 

Edit: Ja, jag vet. Kunde inte hålla mig borta.

 

 

Om du tror att detta är en isolerad händelse, vad är då din analys till att väldigt många människor associerar modern kvinnokamp till liknande icke-frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 213
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vilken klysha. Känns inte oviktigt att män hara haft det 12 år längre, tvivlar på att kvinnor hade det värre än männen i kampen om rösträtt.

 

Nej det är klart det var lika illa för männen. Det kändes säkert jättebra att vänta dom 12 åren (litar på dig vad gäller den siffran). Inte alls nedvärderande. Det finns säkert nån form av logik bakom också. Man kanske inte kan skapa en människa från ett revben om inte revbenet hamnat i puberteten. Vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken klysha. Känns inte oviktigt att män hara haft det 12 år längre, tvivlar på att kvinnor hade det värre än männen i kampen om rösträtt.

 

Om nu inte kvinnorna hade det värre än männen, varför fick kvinnorna i så fall rösträtt först 12 år senare än männen?

 

Antagligen för att män kämpade otroligt länge organiserat för rösträtt, medans kvinnor bara gjorde det organiserat några år.

Som bekant får man inget gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken klysha. Känns inte oviktigt att män hara haft det 12 år längre, tvivlar på att kvinnor hade det värre än männen i kampen om rösträtt.

 

Nej det är klart det var lika illa för männen. Det kändes säkert jättebra att vänta dom 12 åren (litar på dig vad gäller den siffran). Inte alls nedvärderande. Det finns säkert nån form av logik bakom också. Man kanske inte kan skapa en människa från ett revben om inte revbenet hamnat i puberteten. Vad vet jag.

 

Jag är övertygad om att det säkert var dom värsta 12åren i vissas liv, det jag säger är att historiskt sätt är det en väldigt kort tid, och inte krävdes särskilt mycket kamp i jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att detta är en isolerad händelse, vad är då din analys till att väldigt många människor associerar modern kvinnokamp till liknande icke-frågor?

 

Hur svårt kan det vara?

Det är så mycket mer bekvämt för en man att leva i ett patriarkalt samhälle. Det är så jobbigt att hantera åsikter och människor som utmanar ens inmatade och inhamrade föreställningar och åsikter om könsroller, familjeliv, sexualitet, arbetslivet mm, att det är ohyggligt BEKVÄMT att avfärda det som nonsens.

Är det inte uppenbart att själva avfärdandet i sig är jättenonsens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sen var det nån artikel eller insändare i aftonbladet där några på fullt allvar tyckte att julen var en hemsk högtid eftersom jultomten, som associeras med så mycket positivt, är man. Deras förslag var att tomten vartannat år skulle vara kvinna.

 

Det är ju sånt här som gör att man kräks och vänder ryggen till så fort man hör ord som feminism, patriarkatet och könsmaktsordningen.

 

Om kvinnorättskämparna kunde fokusera på väsentliga saker istället för att leta fel i varenda liten småsak skulle man bli så mycket sugnare på att haka på.

 

Det är inga dåliga krav du ställer på ett ämne för att du ska "haka på". Släng upp ämne efter ämne på bordet så ska jag nog kunna leta fram en jultomteartikel på var och ett så slipper du bry dig om nåt.

 

Edit: Ja, jag vet. Kunde inte hålla mig borta.

 

 

Om du tror att detta är en isolerad händelse, vad är då din analys till att väldigt många människor associerar modern kvinnokamp till liknande icke-frågor?

 

Folk vill läsa sånt som bekräftar deras föreställningar, det vet kvällstidningarna.

 

Folk som köper kvällstidningar vill inte läsa nåt allvarligt/seriöst, (de artiklarna bläddras förbi om de finns) därför de köper tidningen.

 

Selektivt minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du kompetent att avgöra vad som är väsentliga saker?

 

Han talade ju för sig själv, så ja.

 

 

Jo, jag vet, det är jobbigt med kvinnor som bråkar. Det var tydligen ett jävla bråkande för att få rösträtt en gång i tiden. Och jobbigt var det också.

 

Vilken klysha. Känns inte oviktigt att män hara haft det 12 år längre, tvivlar på att kvinnor hade det värre än männen i kampen om rösträtt.

 

Jag svarade på ett inlägg som handlade om att kvinnorörelsen inte kämpar om något som är väsentligt. Frågan är ju vad som ska räknas som väsentligt här och vem som har rätt att definiera vad som är väsentligt och för vem. Vad vill du ha sagt liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du kompetent att avgöra vad som är väsentliga saker?

 

Han talade ju för sig själv, så ja.

 

 

Jo, jag vet, det är jobbigt med kvinnor som bråkar. Det var tydligen ett jävla bråkande för att få rösträtt en gång i tiden. Och jobbigt var det också.

 

Vilken klysha. Känns inte oviktigt att män hara haft det 12 år längre, tvivlar på att kvinnor hade det värre än männen i kampen om rösträtt.

 

Jag svarade på ett inlägg som handlade om att kvinnorörelsen inte kämpar om något som är väsentligt. Frågan är ju vad som ska räknas som väsentligt här och vem som har rätt att definiera vad som är väsentligt och för vem. Vad vill du ha sagt liksom?

 

Du menar att kvinnorörelsen fortfarnade kämpar för rösträtt?

Man kan inte leva på gamla meriter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken klysha. Känns inte oviktigt att män hara haft det 12 år längre, tvivlar på att kvinnor hade det värre än männen i kampen om rösträtt.

 

Om nu inte kvinnorna hade det värre än männen, varför fick kvinnorna i så fall rösträtt först 12 år senare än männen?

 

Antagligen för att män kämpade otroligt länge organiserat för rösträtt, medans kvinnor bara gjorde det organiserat några år.

Som bekant får man inget gratis.

 

Men herregud. Kan det kanske måhända perha-diddeli-apps ha någonting att göra med att den härskande skaran människor, samt skaran inflytelserika människor i princip enbart bestod av män?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen för att män kämpade otroligt länge organiserat för rösträtt, medans kvinnor bara gjorde det organiserat några år.

Som bekant får man inget gratis.

 

Bara det faktum att männens kamp för rösträtt organiserades i formen "männens rätt till rösträtt" och inte "folkets rätt till rösträtt" visar väl att det är rätt tydligt att kvinnorna hade en hel del att kämpa mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken klysha. Känns inte oviktigt att män hara haft det 12 år längre, tvivlar på att kvinnor hade det värre än männen i kampen om rösträtt.

 

Om nu inte kvinnorna hade det värre än männen, varför fick kvinnorna i så fall rösträtt först 12 år senare än männen?

 

Antagligen för att män kämpade otroligt länge organiserat för rösträtt, medans kvinnor bara gjorde det organiserat några år.

Som bekant får man inget gratis.

 

Men herregud. Kan det kanske måhända perha-diddeli-apps ha någonting att göra med att den härskande skaran människor, samt skaran inflytelserika människor i princip enbart bestod av män?

 

Det har den gjort i tusentals år, det har aldrig gett rösträtt åt arbetare. Vad vill du säga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har den gjort i tusentals år, det har aldrig gett rösträtt åt arbetare. Vad vill du säga?

 

Jag vill påstå att du borde överväga att faktiskt tänka om du på fullt allvar tänker hävda att män förtjänade rösträtt i större utsträckning än kvinnor eftersom män aktivt verkat för det under längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken klysha. Känns inte oviktigt att män hara haft det 12 år längre, tvivlar på att kvinnor hade det värre än männen i kampen om rösträtt.

 

Om nu inte kvinnorna hade det värre än männen, varför fick kvinnorna i så fall rösträtt först 12 år senare än männen?

 

Antagligen för att män kämpade otroligt länge organiserat för rösträtt, medans kvinnor bara gjorde det organiserat några år.

Som bekant får man inget gratis.

 

Men herregud. Kan det kanske måhända perha-diddeli-apps ha någonting att göra med att den härskande skaran människor, samt skaran inflytelserika människor i princip enbart bestod av män?

 

Det har den gjort i tusentals år, det har aldrig gett rösträtt åt arbetare. Vad vill du säga?

 

Two wrongs makes a right?

 

hög. Kyrka, adel, män med pengar.

lägre. Arbetare

lägst. Kvinnor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sen var det nån artikel eller insändare i aftonbladet där några på fullt allvar tyckte att julen var en hemsk högtid eftersom jultomten, som associeras med så mycket positivt, är man. Deras förslag var att tomten vartannat år skulle vara kvinna.

 

Det är ju sånt här som gör att man kräks och vänder ryggen till så fort man hör ord som feminism, patriarkatet och könsmaktsordningen.

 

Om kvinnorättskämparna kunde fokusera på väsentliga saker istället för att leta fel i varenda liten småsak skulle man bli så mycket sugnare på att haka på.

WORD!

 

Jag tycker hela debatten oftast är överdriven. Tjejerna som ställer upp som värdinnor eller som promotar pokersajterna gör det för att de vill och för att de får betalt. Ingen tvingar dem. Precis på samma sätt tvingar ingen Fredrik Ljungberg att halvnaken göra reklam för CK kalsonger?...

 

Varför ska vi sträva efter ett samhälle där män och kvinnor gör exakt samma saker? Där män samlas i stora grupper och gråter ut i varandras armar i skogen och kvinnorna ska mönstra och se till att exakt 50/50 gör värnplikten...

 

Frågan är om inte en gentleman är en dålig förebild?,

Jag menar varför ska mannen hålla uppe dörren för kvinnan. Varför ska mannen dra ut stolen för kvinnan? Är inte det också då sexistiskt och visar att mannen är det dominerande könet då mannen skyddar kvinnan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken klysha. Känns inte oviktigt att män hara haft det 12 år längre, tvivlar på att kvinnor hade det värre än männen i kampen om rösträtt.

 

Om nu inte kvinnorna hade det värre än männen, varför fick kvinnorna i så fall rösträtt först 12 år senare än männen?

 

Antagligen för att män kämpade otroligt länge organiserat för rösträtt, medans kvinnor bara gjorde det organiserat några år.

Som bekant får man inget gratis.

 

Men herregud. Kan det kanske måhända perha-diddeli-apps ha någonting att göra med att den härskande skaran människor, samt skaran inflytelserika människor i princip enbart bestod av män?

 

Det har den gjort i tusentals år, det har aldrig gett rösträtt åt arbetare. Vad vill du säga?

 

Two wrongs makes a right?

 

hög. Kyrka, adel, män med pengar.

lägre. Arbetare

lägst. Kvinnor

 

Och varför får inte de på dåtidens socialbidrag rösträtt förens 1945 när kvinnor i allmänhet hade det långt tidigare.

 

Klass > kön

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..den härskande skaran människor, samt skaran inflytelserika människor i princip enbart bestod av män?

 

som hade "kämpat" för att hamna där. ;):roll:

 

Jo, det var ju ett evigt kämpande bland männen på 78000-talet FKr att ta makten från den då härskande androgynklassen.

 

Precis det jag säger, det är en klassfråga, inte en könsfråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..Fredrik Ljungberg att halvnaken göra reklam för CK kalsonger?
Inte mer rätt, varför skulle det?

 

Jag menar varför ska mannen hålla uppe dörren för kvinnan. Varför ska mannen dra ut stolen för kvinnan? Är inte det också då sexistiskt och visar att mannen är det dominerande könet då mannen skyddar kvinnan...

 

Eh, Jo, självklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker hela debatten oftast är överdriven. Tjejerna som ställer upp som värdinnor eller som promotar pokersajterna gör det för att de vill och för att de får betalt. Ingen tvingar dem. Precis på samma sätt tvingar ingen Fredrik Ljungberg att halvnaken göra reklam för CK kalsonger?...

 

Ah, det finns inget tvång för individen. Så bra. Då har vi ju inget samhällsproblem. Självklart är det okej att alla människor sedan barnsben vet att som kvinna är hjärndöd knulldocka ett bra karriärsval.

 

Varför ska vi sträva efter ett samhälle där män och kvinnor gör exakt samma saker? Där män samlas i stora grupper och gråter ut i varandras armar i skogen och kvinnorna ska mönstra och se till att exakt 50/50 gör värnplikten...

 

Jag tror inte personen du adresserade har postat tidigare i tråden.

 

Frågan är om inte en gentleman är en dålig förebild?,

Jag menar varför ska mannen hålla uppe dörren för kvinnan. Varför ska mannen dra ut stolen för kvinnan? Är inte det också då sexistiskt och visar att mannen är det dominerande könet då mannen skyddar kvinnan...

 

Klart som fan att det är hål i huvudet att få för sig att män ska hålla på att hålla uppe dörrar för kvinnor för att han har en kuk och hon har två bröst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..den härskande skaran människor, samt skaran inflytelserika människor i princip enbart bestod av män?

 

som hade "kämpat" för att hamna där. ;):roll:

 

Jo, det var ju ett evigt kämpande bland männen på 78000-talet FKr att ta makten från den då härskande androgynklassen.

 

Precis det jag säger, det är en klassfråga, inte en könsfråga.

 

Det är bara ett sammanträffande att all makt genom alla tider koncentreras till männen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...