Gå till innehåll

Robotarna finns därute i alla fall!


Knapp_0

Recommended Posts

Vad ska det vara för fråga?

En lätt, som alla kan - även en bot? Eller en svår - vad händer om man svarar fel?

 

Den här typen av frågor förekommer redan för att förhindra att nån slags sign-up botar registrerar t.ex. en massa e-mail-konton automatiskt. Registreringen avslutas med en förvrängd bild där det står ett ord, men med en skum font, störande streck och mönster. Lätt att se för en människa men svårt för en dator. Vad det står skrivs in i en text-box och man kan registrera sig.

 

Vid ett pokerbord blir man utkastad från bordet om man svarar fel. Jag tror inte det är ett stort problem att hitta rätt nivå på frågorna med tanke på hur dåliga datoralgoritmerna är på den typen av problem. Skulle det komma väldigt bra bildanalyslösningar får man hitta ett annat frågesystem men så länge inte datorerna är smartare än oss overall så ska det nog fixa sig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ett första steg skulle ju vara att det helt enkelt ploppar upp en stor knapp på slumpvisa ställen som man ska klicka på.

 

Detta går ju naturligtvis att lära boten men det skulle försvåra lite.

 

 

Att ha systemet med att man ska skriva in tecken som kommer upp då och då i form av bilder skulle i sig döda nätpokern snabbare än botarna eftersom det tar tid. Hur irriterande är det inte idag att vänta på de som inte har "autopost blind" i, ska man även vänta på att folk ska verifiera att de inte är botar så kommer det bli mycket väntande.

 

Som en notis kan jag lägga till att jag en gång inte lyckades att se vilken bokstav det var eftersom den var så himla förvrängd samt en massa streck genom den. Som tur var hade den siten ytterligare hjälp om man inte såg, det gick att få ordet bokstaverat om man laddade ner en liten ljudfil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett första steg skulle ju vara att det helt enkelt ploppar upp en stor knapp på slumpvisa ställen som man ska klicka på.

 

Detta går ju naturligtvis att lära boten men det skulle försvåra lite.

 

Den typen av ändring skulle fördröja botutvecklandet i storleksordningen några timmar ...

 

Folk kommer förmodligen att acceptera att svara på frågor när alternativet är att majoriteten av motståndarna är botar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hörrni...

Om någon gör en sådan bot, den perfekta alltså, så kommer han troligtvis inte sprida den till hela världen. Så om en kille sitter å vinner pengar av mig pga att han är sjukt duktig på att programmera å förmodligen smartare än mig. Då kan jag ta den förlusten...

 

Om någon lyckas med det konststycket är det nog så att sannolikheten är väldigt hög att andra också har gjort det. Jag skulle tro att perfekta bottar börjar ploppa upp från olika håll i sinom tid om det nu blir så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs ingen perfekt bot, allt som behövs är en bot som slår de sämsta och inte förlorar till de bästa spelarna på låglimit - då rycks snabbt och effektivt mattan bort för nyrekryteringen till högre limits. De bästa låglimitspelarna får inga inkomster eftersom botarna tar deras förväntade vinst, så de går inte upp i taxa - och snart finns det bara proffs kvar som skall möta varandra på höglimit.

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte något system som liknar paladium som måste till för att stoppa dessa botar, sitter du och har en payback på 4 BB/h räcker det med att sitta på tre bord för att kunna få en vanlig arbetarlön har man då en BB = 1 SEK faller följande ut:

 

Per timme: 4x3x6 = 72 SEK

 

Per dag: 72x8 = 576 SEK

 

Per månad: 576x25 = 14 400 SEK ("arbetar" 25 dagar månad)

 

Det motsvarar en lön efter skatt på runt 22.000 med en skatt på 35% :shock:

 

Det är bra om man sitter pillar sig i naveln och bara övervakar en bot på ett par siter. Säg att man kör 10 bord (på olika siter) så har du plötsligt en rätt så rundlig ersätting. Själva aritmetiken för en bot borde vara lätt att göra. Det är bara för topp spelarna som det är svårt. Säg att man endast synar/höjer på händer som ligger över 90% i vinstchans så har du nog en bot som du kan dra in en del med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs ingen perfekt bot, allt som behövs är en bot som slår de sämsta och inte förlorar till de bästa spelarna på låglimit - då rycks snabbt och effektivt mattan bort för nyrekryteringen till högre limits. De bästa låglimitspelarna får inga inkomster eftersom botarna tar deras förväntade vinst, så de går inte upp i taxa - och snart finns det bara proffs kvar som skall möta varandra på höglimit.

/Ola

 

Precis så här har jag också funderat. Jag tror också att det är på de låga borden de kommer dyka upp. Det är ju där det lönar sig att spela som en maskin. På högre bord kommer mer svårprogramerbara egenskaper in i bilden. Som jag sagt tidigare, så tror jag att det finns en sådan här där jag spelar som ligger och trålar dygnet runt på fyra bord.

 

Jag tycker att pokersajterna har ganska stora möjligheter att lokalisera misstänkta botar och genomföra åtgärder mot dessa. Det krävs troligtvis insatser av en stab bestående av människor. Men det borde de ha råd med. Det coolaste vore om de genomförde offensiva åtgärder som gör det kostsamt att ha botar ligga uppe. Typ:

"Kära spelare, om två minuter kommer Ert bord omdefineras till no-limit 3/6. Om ni vill bli överflyttade till ett nytt bord med samma förutsättningar som nu, var god tryck OK".

Eller varför inte en "Beat the bot"-happening när man hittar en bot. Där bara spelare som tjänat in en viss summa pengar får vara med att försöka nolla boten med en extra jackpot som grädde på moset.

 

Det är inget problem, bara en möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är helt säker på att jag mötte en bot på en 5 pers sng-turnering, jag och han var kvar. "Den" antingen checkade eller synade, den betade aldrig. Som sista pos med nötfärgen utan parat bord eller chans till färgstege är jag ganska säker på att man bettar även om man är tomte.

 

Det sjuka var att det inte gick att bluffa bort den heller iochmed att den alltid träffade nåt, och då jag väl träffade något hade den ofta snäppet bättre, så tur är ju en stor inverkan om man har en dåligt programerad bot. Har försökt få fram HH's på denna HU men utan något resultat tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte en "Beat the bot"-happening när man hittar en bot. Där bara spelare som tjänat in en viss summa pengar får vara med att försöka nolla boten med en extra jackpot som grädde på moset.

 

Hehe, tror nog pokersajterna vill behålla dom pengarna för sig själva. :) Dom låser kontot och behåller pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är helt säker på att jag mötte en bot på en 5 pers sng-turnering, jag och han var kvar. "Den" antingen checkade eller synade, den betade aldrig. Som sista pos med nötfärgen utan parat bord eller chans till färgstege är jag ganska säker på att man bettar även om man är tomte.

 

Det sjuka var att det inte gick att bluffa bort den heller iochmed att den alltid träffade nåt, och då jag väl träffade något hade den ofta snäppet bättre, så tur är ju en stor inverkan om man har en dåligt programerad bot. Har försökt få fram HH's på denna HU men utan något resultat tyvärr.

 

Tycker inte det bevisar nåt. Har mött flera spelare som check/callar med AA hela vägen till river. Man blir rätt förvånad när man ser dom visa upp AA faktiskt. :) Och inte fan tror jag dom är några dåligt programmerade bottar för det, snarare dåligt lärda människor. Du mötte helt enkelt en calling-station, en person som synar med minsta möjliga träff på bordet eller sämsta möjliga draget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det bevisar nåt. Har mött flera spelare som check/callar med AA hela vägen till river. Man blir rätt förvånad när man ser dom visa upp AA faktiskt. :) Och inte fan tror jag dom är några dåligt programmerade bottar för det, snarare dåligt lärda människor. Du mötte helt enkelt en calling-station, en person som synar med minsta möjliga träff på bordet eller sämsta möjliga draget.

 

Vill absolut inte jämföra AA med nötfärgen, en jäkla skillnad. Men som sagt, är säker på min sak, även den sämste spelaren vet att färg är en bra hand, speciellt med A på top, och speciellt om man floppar den. Som sagt jag vet att det var så, sen vad andra tror spelar mindre roll. Sen att denne blev disconnectad och jag kunde "höja av" den blindsen i 2 minuter för att sedan när "den" blev reconnectad möta en människa som faktiskt bettade och till och med höjde pre-flop tycker jag iofs är rätt goda bevis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tycker ju att pokersiterna borde ha råd att anställa några av världens främsta hackare och virus eller wormskrivare och sedan så fort något verkar misstänkt tar sig hackaren in på den spelarens dator och identifierar botten och laddar ner den (eller i alla fall delar av den.)

 

Sedan så sätter man sina virusskrivare på att skriva ett otrevligt virus som bara påverkar folk med dessa filer på datorn och typ förstör/formaterar hårddisken men lämnar alla andra ifred.

 

Hackaren behöver väl egentligen inte ens vara så skicklig, bara att bygga in en schysst bakdörr i pokerapplikationen.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan så sätter man sina virusskrivare på att skriva ett otrevligt virus som bara påverkar folk med dessa filer på datorn och typ förstör/formaterar hårddisken men lämnar alla andra ifred.

 

Haha, siten som gjorde så skulle nog bli stämd på miljonbelopp inom tre röda. Dessutom skulle det väl bli brottsmål av det hela som grädde på moset. För att inte tala om vad som skulle hända när "viruset" får för sig att någon som är oskyldig har brutit mot någon regel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på den enorma omsättning det är på pengar, tror ni inte då att poker siterna, i allafall de största, sätter in alla tänkbara åtgärder för att förhindra att botar tar över borden. Nu har jag ingen lösning på problemet men jag tror ändå att det redan är för mycket pengar inblandat för att siterna lägger sig ner och dör frivillligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årets bästa tråd!

 

Över hälften är domedagsprofeter som vägrar acceptera att det finns lösningar på bot-problemet. Det är kul att se er i action.

Var lite mindre bittra, gärna.

 

Eftersom du vet hur man stoppar bottarna så kanske vi får höra dina tips på hur man stoppar dom då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årets bästa tråd!

 

Över hälften är domedagsprofeter som vägrar acceptera att det finns lösningar på bot-problemet. Det är kul att se er i action.

Var lite mindre bittra, gärna.

 

Tack för att du sa det. Lustigt med folk som är så tvärsäkra på vissa saker som de egentligen bara har en mer eller mindre subjektiv uppfattning om.

 

Vapen och motvapen har alltid tävlat mot varandra i olika sammanhang. Likaså blir det säkert när botarna blir tillräckligt starka för att vara vinstgivande. Men att krasst konstatera att det är slutet för nätpokern är ett ganska kraftigt påstående.

 

/Zoogin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Cyll...

 

Lustigt med alla dessa domedagsprofeter. Helt övertygade om att allt går åt h-vete, och det finns inget vi kan göra, mer än att sätta sig ner och vänta ut tiden.

Kommer sedan någon som har lite framtidstro och ifrågasätter profetsian så får man en sådan omgång och man blir idiotförklarad så till den milde. Man är ju naiv och blåögd. Verklighetsfrånvarande och barnslig.

 

I alla fall.. Det finns tusen lösningar på problemet... Här är några exempel:

 

Man flyttar platsen på knapparna för vilken "action" man vill göra, för varje hand. Byter färg på bakgrund och text i knappen och fonten ändras varje gång. Här skapas miljarder alternativ som kommer kräva väldigt avanserade algoritmer för att ett program ska förstå vilken knapp som är vilken.

 

Man har en text i en bild som man ska läsa av (som tidigare debatörer också skrivit) detta skulle räcka med 2-3 gånger i timmen, och för att inte skapa avbrott i spelet så har man flervalsknappar där man väljer rätt svar. räcker med 3 olika alternativ. Tar max 30 sec att svara på något sådant.

 

Om man svarar fel tex 2 gånger så går en anställd in i rummet och börjar chatta med den som svarar fel och får snabbt reda på om det är man eller maskin. :-o

 

Ett sista steg som jag ser som en naturlig utveckling som kommer om något år är fingeravtrycksigenkänning. Du måste ge ditt fingeravtryck en gång var annan hand för att visa att det är du. Utrustningen och tekniken finns redan, och priset kommer sjunka. Så fort banker och liknande inrättningar kräver det, kommer det ju ändå finnas i vart och varannat hem. 8-)

 

Visst kommer duktiga hackers och rogrammerare knäcka dessa säkerhetsåtgärder, men folk med dessa kunskaper kan ju hacka på andra ställen där det finns betydligt större vinster. :twisted:

 

Så med andra ord. JAG SOVER LUNGT OM NÄTTERNA. Jag är övertygad om att jag kommer spela nätpoker även om 5 år utan att behöva oroa mig över att det är en dator jag spelar mot.... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...