Gå till innehåll

Köptips för ny TFT-skärm?


Zyr

Recommended Posts

Jag kan inte mycket om skärmar och datorer så hoppas nån kan tipsa om en riktigt bra skärm? Minst 21", priset spelar väl inte så jättestor roll men ni behöver ju inte fläska på med jordens monster bara för de...

 

Hoppas nån är vänlig och ger mig lite förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 372
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Eftersom det är en widescreen så kommer du få överlapp i höjdled om du multitablar party. Viewing angle (dvs hur snett du kan se på skärmen) är usel med dagens standard, vad jag kan se så har den endast analog bildöverföring. Kontrast och ljusstyrka är lite dassigt också. Verkar som om Acer hittat ett lager med en gammal generation tft-er som de slumpar bort, inte en skärm jag skulle köpa då det inte är så dyrt med en som väsentligt mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om den här? 20" widescreen för under 4000, låter väldigt bra.

 

* LP - QoS *

 

Tänk på att den inte klarar av 1600x1200 :? Eftersom det är en 20" widescreen..

 

Står att den klarar 1680 x 1050. Duger inte det? Förklara gärna för en som inte är så insatt :P

 

Det räcker på bredden men inte på höjden. Det blir helt enkelt överlappning om du kör fler bord samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den acer skärmen ska jag köpa. jag funderar bara på en sak. Ska jag beställa den för att sedan plocka upp den inne i butiken (40 mins resa fram och 40 tillbaka samt minst 30 mins väntande i butiken) eller ska jag beställa den mot postförskott.

 

Det som gör mig lite nervig med postförskott är ju om skärmen kan bli skadad under "frakten" från butiken till mitt lokala postkontor...

 

Eller är det bara jag som är nervig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag fått hem skärmen och den är riktigt feeet :)

 

*edit* om nån har mer tekniska frågor så kan jag försöka besvara dem.

Om det är något annat än en dell (acer?), kan du ju recensera den här (mer än att den är fötterna). Som en liten motvikt till alla dellar. :D

 

Jag skall beställa en skärm i helg eller nästa vecka. Det blir nog en sån där dell om du inte får mig att ändra uppfattning! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag fått hem skärmen och den är riktigt feeet :)

 

*edit* om nån har mer tekniska frågor så kan jag försöka besvara dem.

Om det är något annat än en dell (acer?), kan du ju recensera den här (mer än att den är fötterna). Som en liten motvikt till alla dellar. :D

 

Jag skall beställa en skärm i helg eller nästa vecka. Det blir nog en sån där dell om du inte får mig att ändra uppfattning! ;)

 

Bättre 20"are för under 4k blir nog jävligt svårt att hitta :) (det är en Acer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre 20"are för under 4k blir nog jävligt svårt att hitta :) (det är en Acer)

En bättre recension på under 20 ord blir också svårt att hitta, men det betyder inte att det är en bra recension. :P

 

4k låter väldigt billigt. Är det den här? Fast den är wide screen (jobbigt om man ska ha två skärmar) och har enbart VGA-anslutning tror jag (eller är d-sub = dvi?).

 

edit: ok, nu såg jag länken där uppe. Jag fattade inte att det var den skärmen du köpte. Men det verkar ju vara samma skärm som den jag hittade. och nej, dsub != dvi :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det stämmer, standard är att varje bord är 800x600 pixlar. Varierar dock lite från olika siter.

 

Så 800+800 = 1600 i bredd

och 600+600 = 1200 i höjd

 

blir 2x2 bord

 

Så dells 30" som har 2560x1600 blir det alltså

800+800+800 = 2400 pixlar, 3 bord på bredden

600+600 = 1200 pixlar, 2 bord på höjden

 

så 3x2 = 6 bord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad tror ni om skillnaden, (prestanda, kvalitet, funktion etc) mellan:

Dell 3007WFP 30-inch Widescreen Digital Flat Panel LCD Monitor

21.111,25 kr

Inkl. moms och frakt

Monitor size and type : 30" (76,2cm or 762mm) active matrix TFT

Resolution : 2560 x 1600 (WQXGA)

Response time / Brightness / Contrast Ratio : 14ms (black-to-white) / 400 cd/m2 / 700:1

Dimensions h x w x d : 469.7 mm / 559.7 mm (compressed / extended) x 690 mm x 200 mm

Weight : 11.38 kg

Inputs : Digital / DVI-D (HDCP) / 4 downstream, 1 upstream ports / 1.Compact Flash (CF) / Security Digital (SD) / Memory Stick (MS) / Smart Media (SM) / Multimedia Card (MMC)

Height adjustable stand / Audio capability : Yes (90mm travel) / Optional Dell Flat Panel Attached Multimedia Speakers AS501

VESA mounting compatible / Security slot : Yes (100mm) / Yes

Built-in : Integrated powered USB 2.0 hub / 9-in-2 card reader

Warranty : 3-year next business day exchange

 

eller apple:

Apple Cinema HD Display är en imponerande, heldigital och platt 30-tums LCD-skärm med 2560 x 1600 bildpunkters upplösning – den största högupplösta skärmen någonsin.

Pris: SEK 24.375,00 (denna har jag sett på PC-city och den är ruggit läcker, apple kan design!)

 

vad för slags monstergrafikkort behöver man för dessa skärmar? samt ev använda dem som tv-skärm, duger ett vanligt TV-kort till datorn tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...