Gå till innehåll

Köptips för ny TFT-skärm?


Zyr

Recommended Posts

  • Svars 372
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Dags för mig att köpa två platta 20' med 1600x1200. Tröttnat på min 19' crt och laptop skärmen. Skulle behöva lite vägledning vad jag ska köpa.

 

Många lovordar Dells 20' skärm som det desutom är nedsatt pris på.

Samsung och Philips har även de skärmar. Hur mäter sig dessa rent prestandamässigt mot Dell? Tänker då på Samsung SyncMaster 204T Silver, Samsung SyncMaster 214T Silver och Philips 200S4SS Silver.

Lutar åt en Dell, men dumt att stänga dörren till andra märken utan undersökning.

 

En sista fundering är hur det kommer att fungera till min laptop. Ska alltså koppla två externa skärmar till den. Har ett ATI Mobility Radeon9700 så vad jag förstår ska man kunna plugga in en skärm i dvi'n och den andra i det vanliga uttaget vad man nu kallar det. Vill bara försäkra mig om att det funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lutar åt två stycken Dell och färgen Midnight Grey,

Det som oroar mig lite är hur jag ska få ihop det med grafikkortet på min laptop. Har ett dvi uttag och ett VGA uttag så det borde gå. Men det kanske är att föredra att ha båda skärmarna till dvi för att få bättre bildkvalité?

Eller duger det att köra en på dvi och den andra på VGA?

 

Och klarar verkligen grafikkortet (ATI Mobility Radeon9700) av att köra tre skärmar? Två externa + laptopskärmen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör köra DVI till "platta" skärmar, kvaliten blir inte alls lika bra med VGA.

 

Har du två utgångar så lär du ju kunna använda bägge samtidigt, tror dock din laptop kommer få jobba rätt hårt för o mata två externa skärmar samtidigt. Jag kör laptop + CRT och då får laptopen arbeta rätt hårt, iofs kör jag 8 bord och har sämre grafikkort än dig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör köra DVI till "platta" skärmar, kvaliten blir inte alls lika bra med VGA.

 

Har du två utgångar så lär du ju kunna använda bägge samtidigt, tror dock din laptop kommer få jobba rätt hårt för o mata två externa skärmar samtidigt. Jag kör laptop + CRT och då får laptopen arbeta rätt hårt, iofs kör jag 8 bord och har sämre grafikkort än dig..

 

Jag kör tre skärmar samtidigt. Varav en är kopplad till VGA och två till DVI. Ser ingen skillnad på kvaliten direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer ungefär samma fråga fast tvärtom; är det någon som överhuvudtaget upplevt eftersläpningar på moderna tft:er?

 

Min har en responstid på 12-16ms, jag spelar sällan spel men har provat GTA:SA och HL2 på den och jag märkte ingen som helst ghosting.

 

Jag har liten erfarenhet av tfter i övrigt, men vill minnas att äldre modeller bjöd på eftersläpning t.o.m på muspekaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polare påstod att han hade en plattskärm med 1600*1200 i maxupplösning på 17 tum som kostade ca 3000 kr.

 

Kan detta stämma? :?

 

Nej, inte om det är en TFT. 17" TFT kör 1280*1024. Du kan däremot köra 1600*1200 på många 17" CRT (fast det blir jäkligt plottrigt).

 

Fanns tidigare tft:er (framförallt på bärbara dock) som hade 1600*1200 på 17". En jobbarkompis har en sådan och den är riktigt jobbig att läsa på och ännu värre om man ändrar upplösning. Som tur är har leverantörerna lärt sig detta och levererar numera endast tft skärmar med upplösningar som passar storleken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fanns tidigare tft:er (framförallt på bärbara dock) som hade 1600*1200 på 17". En jobbarkompis har en sådan och den är riktigt jobbig att läsa på och ännu värre om man ändrar upplösning. Som tur är har leverantörerna lärt sig detta och levererar numera endast tft skärmar med upplösningar som passar storleken.

 

Jag har en Dell Inspiron 6000, 15.4" med en upplösning på 1920x1200. Funkar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fanns tidigare tft:er (framförallt på bärbara dock) som hade 1600*1200 på 17". En jobbarkompis har en sådan och den är riktigt jobbig att läsa på och ännu värre om man ändrar upplösning. Som tur är har leverantörerna lärt sig detta och levererar numera endast tft skärmar med upplösningar som passar storleken.

 

Jag har en Dell Inspiron 6000, 15.4" med en upplösning på 1920x1200. Funkar utmärkt.

 

Jag skulle vilja se den som skriver kod 9-10 timmar om dagen på en sådan skärm och inte får kraftiga problem med rygg/axlar/nacke (eller gamnacke som vi kontorsråttor kallar det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg nu att det har kommit ut 19" Wide TFT skärmar. Hur många bord kan man få plats med på en sådan skärm?

 

T.ex den här: http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/521034/prices

 

Sen undrar jag oxå, hur många bord man kan få plats med på en 19" eller en 20" Wide med upplösningen 1680*1050 ?

 

ty

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg nu att det har kommit ut 19" Wide TFT skärmar. Hur många bord kan man få plats med på en sådan skärm?

 

T.ex den här: http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/521034/prices

 

Sen undrar jag oxå, hur många bord man kan få plats med på en 19" eller en 20" Wide med upplösningen 1680*1050 ?

 

ty

 

Rent spontant så gissar jag att bara 2 party-bord får plats utan överlappning vill säga (1680X1050).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...