Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Game # 29550xxx8 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Umea"

Game ended 2006-04-03 20:36:38 GMT+01:00

Players:

HERO (EUR 33,00 in seat 1)

Sirandy (EUR 14,78 in seat 2)

WhatsOuts (EUR 43,85 in seat 4)

varras (EUR 34,95 in seat 5)

2_Weak (EUR 45,30 in seat 6)

sux2fold (EUR 15,55 in seat 7)

LordJ (EUR 24,25 in seat 8)

Dealer: LordJ

Small Blind: HERO (0,25)

Big Blind: Sirandy (0,50)

HERO was dealt: Kh - Kd

WhatsOuts Raise (1,70)

varras Fold

2_Weak Fold

sux2fold Fold

LordJ Call (1,70)

HERO Raise (6,50)

Trycker in en höjning, inget konstigt? Tillräckligt stor?

Sirandy Fold

WhatsOuts Raise (18,00)

Hmm? Tror han att jag gör ett Squeeze Play* eller sitter han på AA? Kan han ha QQ eller aggressivt spelad AK?

LordJ Fold

HERO ???

Jag misstänker AA, frågan är om jag kan lägga KK i detta skede? Vad tycker ni?

(* För er som har läst Harrington on Hold'em vol2 vet att detta är ett move som han förespråkar)

Postad

Med effektiva stackar under 120BB är det inte mycket att fundera på. Med stack över 150BB kan man börja fundera. Om du lägger där, bör du skaffa en fetare bankrulle för att orka trycka i de här lägena.

Postad

Har ingen read på just "WhatsOuts" för han en färskt vid bordet. "LordJ" som var med i handen hade jag full koll på, han är en loose-aggro spelare men han foldade så det hjälper inte att jag vet var jag har honom...

Med andra ord, jag har ingen read på spelaren.

Postad
Såvida du inte har monstertight read så är det väl bara att trycka. Vi snackar NL50, finns folk som gör sådär med A9o.

Jag tror det är vanligare med sådana moves på höga bord än på NL50. Min erfarenhet av NL50 är att folk är tightare än så och endast kontrahöjer en kontrahöjning med AQ+ och eventuellt 77+. Självklart förekommer det, men rent generellt spelar folk inte alls så som du säger på varken Prima, B2B eller gamla partynätverket.

Om du inte har någon speciell anledning att tro att denna spelaren är väldigt loose eller gillar att göra sådana här moves så skulle jag tro att han har TT+ alternativt AK. Den enda handen du är underdog till är AA, så det är bara att gå all in. Har han AA är det bara att sucka och beklaga dig över att du alltid har sådan otur. Såvida du inte drar ut. :)

Postad

Jag håller med dem som förespråkar all in. Han kan ha många olika händer, och det är bara en av dem som du är underdog till. En sak till som man ska beakta är vilka händer man får syn av och vilka som lägger sig mot en all in här, men det föranleder inte nån annan bedömning då det finns rätt mkt pengar i potten o han blir tvungen att syna med iaf fler händer än bara AA.

Angående din fråga om din första höjning är tillräckligt stor så skulle jag säga att den inte bör vara större. Den är ungefär lagom, kanske till och med kunde varit ett uns mindre. Du vill ju inte skrämma bort de sämre händerna.

Sen en fråga. Vad är squeeze play?

Postad

Naturligtvis kan du inte lägga KK preflop utan read på Fi och med bara 60bb i stacken. Dessutom har du ju redan stoppat in drygt 20% av din egen stack. Antar att detta bara är en förklädd badbeat.

Dock påstår jag att hans raise gör det mycket sannolikt att han har AA där. De flesta trycker in direkt med Ax och QQ, hans raise verkar ju vilja hålla dig kvar.

Sen "förespråkar" inte Harrington squeeze plays, dessutom handlar det om turneringar, det är ett avancerat move som han tycker att man ska använda sparsamt och när förutsättningarna är de rätta.

Ett misstag du gör är att du sitter shortstacked vid bordet, såvida du inte har en specifik strategi för det, men i den här situationen gör det ju beslutet lättare.

Postad

Squeeze Play är när någon blir "klämd" mellan en raiser och någon som varit aktiv i potten redan. I fallet ovan är WhatsOuts klämd mellan reraisande Hero och Lordj (som synat den första raisen).

Ett dylikt läge kräver oftast mer styrka för att gå vidare då spelaren bakom fortfarande ska agera (igen).

Postad
Squeeze Play är när någon blir "klämd" mellan en raiser och någon som varit aktiv i potten redan. I fallet ovan är WhatsOuts klämd mellan reraisande Hero och Lordj (som synat den första raisen).

Ett dylikt läge kräver oftast mer styrka för att gå vidare då spelaren bakom fortfarande ska agera (igen).

Rätta mig om jag cyklar, men är squeeze play är ett sätt att utnyttja att det faktum att LordJ sitter emellan får WhatsOn att folda fler händer? Om hero hade gjort ett squeeze play så betyder det att han höjer i förhoppning att WhatsOn inte ska våga syna (av rädsla för re-raise av LordJ), alltså nån form av bluff/semibluff? Förstått saken rätt?

Edit: Konstiga formuleringar, orkar inte ändra dem...

Postad

Här kommer upplösningen...

HERO Raise (26,00)

WhatsOuts All-In (24,15)

HERO All-In (0,25)

WhatsOuts Payback (10,85)

Flop 6d - 6h - 7h

Turn 6d - 6h - 7h - 3s

River 6d - 6h - 7h - 3s - Tc

HERO shows: Kh - Kd (two pairs, kings and sixes)

WhatsOuts shows: Ad - Ac (two pairs, aces and sixes)

WhatsOuts wins: EUR 65,20 (with two pairs, aces and sixes)

Rake: EUR 3,00

Resultatet av handen spelar inte så stor roll egentligen, det är sånt som händer. Det jag var ute efter att veta var om det verkligen går att folda KK i det läget fastän man tror att fi har AA. Det faktum att jag ställer om relativt kraftigt och han fortsätter visa styrka genom ännu en raise gör att jag känner mig väldigt tveksam till syn. Det är dessutom en spelare kvar att agera efter fi's raise så kan måste ha en hand för att göra detta move. Synen kändes jobbig och jag visste att jag skulle behöva träffa, men alla här inne är nog ense om att det är +EV att syna ner - iaf på NL50?

Rätta mig om jag cyklar, men är squeeze play är ett sätt att utnyttja att det faktum att LordJ sitter emellan får WhatsOn att folda fler händer? Om hero hade gjort ett squeeze play så betyder det att han höjer i förhoppning att WhatsOn inte ska våga syna (av rädsla för re-raise av LordJ), alltså nån form av bluff/semibluff? Förstått saken rätt?

Precis, tanken är att WhatsOuts släpper hyfsade händer som AQ etc.

Ett misstag du gör är att du sitter shortstacked vid bordet, såvida du inte har en specifik strategi för det, men i den här situationen gör det ju beslutet lättare.

Ingen strategi. Jag köper in för maxinköp som är €50, dock så har jag backat lite och jag väljer alltid att rebuya när jag har kommit under ½ inköpet. Hur gör ni med det? När väljer ni att rebuya?

Postad

Spelar inte på b2b men har spelat ca 30 händer med KK på party och Ipoker. Har stoppat in allt alla gånger och förlorat 27 mot AA dragit ut AA en gång torskat mot 55 en gång och vunnit mot xx en gång.

Om fi har 80-100 bb så är det en lätt fold i teorin men man stoppar in fast man vet att man är slagen... på NL 50. Andra nivåer kan jag inte så bra.

Har fi 50 bb eller mindre har han oftare 88-JJ eller Ax än AA.

Postad

Oftast är det väl bara att trycka in här, är ändå inte helt ovanligt att FI har AJ eller nåt idiotiskt. Mot en solid, för nivån bra spelare, kan man dock lägga här tror jag. Oftast lägger de AK mot re-raise och 3-bettar inte QQ, knappt KK.

Nu har du bara 60bb och motståndaren kan lika gärna göra nånting dumt med 55 eller AJ så det är klart att du synar. Att man inte "kan" lägga KK pre-flop tycker jag dock är skitsnack. Har man 300bb ska man generellt sett tänka sig för ordentligt innan man slänger in stacken, såvida man inte har nån konstig historia med FI sen tidigare.

Vad gäller squeeze-plays tycker jag att den största fördelen är att det finns mycket mer döda pengar att plocka upp i potten. "Squeeze-effekten" är generellt sett försumbar tycker jag, då en pre-flop synare väldigt sällan har en hand som kan syna en allin.

Postad

Pre-flop så tycker jag att man ska spela KK exakt på samma sätt som man spelar AA. Då slipper man dessutom fundera.

Blixt-all-in i det här läget!

För er som har läst Harrington on Hold'em vol2 vet att detta är ett move som han förespråkar

Harrington vol 2 handlar om hur strategin i slutskedet av turneringar, men visst, just squeeze play kan funka i cash games också.

Det är just fördelen med att spela shortstacked: att man får enklare beslut och gör färre misstag. Jag skulle inte kalla det ett misstag (även om jag själv alltid sitter med minst maxinköp). Barry Greenstein är ett exempel på en mkt framgångsrik cash games-spelare som brukar köpa in sig shortstacked.

Postad
Pre-flop så tycker jag att man ska spela KK exakt på samma sätt som man spelar AA. Då slipper man dessutom fundera.

Blixt-all-in i det här läget!

För er som har läst Harrington on Hold'em vol2 vet att detta är ett move som han förespråkar

Det är just fördelen med att spela shortstacked: att man får enklare beslut och gör färre misstag. Jag skulle inte kalla det ett misstag (även om jag själv alltid sitter med minst maxinköp). Barry Greenstein är ett exempel på en mkt framgångsrik cash games-spelare som brukar köpa in sig shortstacked.

Visst men även för fi är det enklare:) i alla fall om man undantar flervägspotter.

Postad

Vad gäller Squeeze play används det med fördel även i cashgames, mot rätt motståndare. Ett typiskt sådant spel är s k Barrybluffen som Greenstein kör med fr BB, när alla andra bara synat.

Vad gäller spelet i den här handen så är det inte fel att gå all in. Du kan vara uppe mot AK, AA, KK, QQ, även JJ. Vissa skulle reraisa med AQ.

Ser man på HD så finns det 16 sätt att få AK, 6 på AA, 1 på kvarvarande KK, 6 på QQ, 6 på JJ. Det ger totalt 35 kombinationer. Om vi som Harrington räknar med 10 % bluffchans fr Fi och beräknar resterande HD på 90% så får vi:

Av totalt 35 kombinationer är du 80 % favorit mot 12 vilket ger 0,8*12*0,9/35 runt 25 procent.

Du är 70 % favorit mot AK vilket ger 0,7*16*0,9/35 runt 30 %.

Du har 20 % vinstchans mot AA vilket ger 0,2*6*0,9/35 runt 3 procent.

Mot en bluff har du i princip 97% vinstchans så 0,1*97 ger runt 10 %.

Total odds är 25+30+3+10=68, säg 70 %.

Du är alltså favorit mot den HD som jag beräknat på.

Så frågan som kvarstår är om man ska gå all in eller bara syna?

Att gå all in är inte fel, med tanke på att man vanligen är favorit. Men frågan är om man inte får AK, JJ och QQ att lägga sig om man går all in här.

Jag brukar faktiskt föredra att syna reraisen i syfte att få in mer pengar i potten senare, alternativt begränsa min skada om jag av någon anledning känner att Fi landat på set lr om Ess på bordet hjälpt honom.

Ärligt talat så är det inte ofta man får en sån tell, utan anledningen till syn är först och främst att AK, QQ, JJ ska hänga med och inte folda preflopp.