Gå till innehåll

Bankrullen växer exponentiellt


JimmyFlöjt

Recommended Posts

Jag spelade poker på nätet för första gången Jan 2005. Då satte jag in 100:-, spelade upp dem till ca 4-500 för att sedan torska allt.

 

Jag spelade mest för nöjes skull och hade inga mål eller ambitioner, la inte ner mycket tid alls. Kanske någon kväll varannan vecka.

 

Jag kanske gjorde ett tiotal insättningar under 2005 och även om jag spelade upp mig rejält varje gång så slutade det med 0 på kontot.

 

Men nu i Jan 2006 satte jag in 200 kr och de har bara växt och växt.

Här följer en tabell: (Började inte föra statistik förrän 12/2)

 

Omvandlat € & $ till kr.

 

588,60 kr 06-02-12

1 133,11 kr 06-02-19

1 467,08 kr 06-02-26

1 783,65 kr 06-03-05

5 704,31 kr 06-03-12

9 754,90 kr 06-03-19

15 205,75 kr 06-03-26

 

Just nu ligger rullen på ca 21 000.

 

Har gått från NL$20 till NL$200, spelar NLT SH.

 

Jag har alltså alltså aldrig gått back under en hel vecka. Några sessioner har jag backat men de är fåräknade.

 

Jag spelar 2 till 3 kvällar i veckan.

 

Tror ni att trenden kan hålla i sig eller kommer den ökända variansen att ta ner mig på jorden igen?

 

Så länge jag inte spelar när jag har bråttom, är trött, hungrig osv. så känns det som om jag "inte kan torska".

 

I början hade jag tänkt att kunna spela ihop 30 000 som jag skall använda till en Thailandsressa till hösten men nu känns det som om jag kan ställa högre mål.

 

Vad tror ni? Kan det fortsätta gå så här bra? Eller är dett ovanligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni att trenden kan hålla i sig eller kommer den ökända variansen att ta ner mig på jorden igen?

 

Så länge jag inte spelar när jag har bråttom, är trött, hungrig osv. så känns det som om jag "inte kan torska".

 

Vad tror ni? Kan det fortsätta gå så här bra? Eller är dett ovanligt?

Nej, det kommer inte hålla i sig. Och ja, variensen kommer både ta ner dig på jorden igen och fortsätta dra dig ner mot helvetet.

 

Skämt åt sido så verkar du ha en bra period. Du kommer torska under sessioner, dagar och veckor. Därmed inte sagt att du inte kommer vara en vinnande spelare, men tro inte att du "inte kan torska".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bankrulle växte också exponentiellt under en tidsperiod. Det höll inte i sig särskilt länge, efter ett par månader började kurvan se linjär ut igen...

 

Jag kom ihåg att jag kände "var ska det här sluta?". Allting gick så snabbt, nyss hade jag bara spelat om hundralappar och plötsligt hade jag tusentals dollar i bankrullen.

 

Det kommer inte att fortsätta gå lika bra som det har gjort för dig, det kan jag garantera. Njut så länge det varar! En vacker dag kommer du att vakna med huvudvärk på morgonen efter att ha tappat tio inköp på en helg. Det viktiga är att du inte får hybris, går upp i nivå för snabbt eller tar andra onödiga risker.

 

Du måste casha ut ibland, så ofta du tycker är rimligt, annars kommer du åka ned till 0 förr eller senare. Du verkar ju kunna spela, men cashar man aldrig ut KAN man inte vinna. Så är det.

Nej, så är det inte. Man behöver bara ha hyfsad disciplin när det gäller att hålla i sina pengar. Men om man inte har det är det ett bra tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste casha ut ibland, så ofta du tycker är rimligt, annars kommer du åka ned till 0 förr eller senare. Du verkar ju kunna spela, men cashar man aldrig ut KAN man inte vinna. Så är det.

 

Jag lovar att det är ett av de bästa tips du någonsin kommer att få.

 

Stor skillnad på o ha cashen liggandes på ett bankkonto eller på pokerkontot?

 

Eller menar du att man ska spendera pengarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju såklart medveten om att bankrullen inte kommer växa så här i all evighet, även om den "bara" växer linjärt så får man ju vara nöjd.

 

Jag brukar casha ut om det är något jag behöver utöver det vanliga.

 

Dessutom för jag över pengar som jag inte spelar med till ett sparkonto...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en längre tids dåliga resultat (efter att ha plussat stadigt i ett år). När det var som värst kändes det faktiskt riktigt bra att ha spenderat en del av pengarna på saker som jag kommer att ha nytta och glädje av under lång tid. Som tur är verkar den jobbiga sidan av variansen (som också fört med sig sämre spel från min sida pga frustration) ha lugnat ner sig och jag ser åter gröna siffror i PT. ...och ja det är stor skillnad på att ha mycket pengar på en pokerklient som ger 0% ränta och att ha dem på ett konto/fond som ger utdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en längre tids dåliga resultat (efter att ha plussat stadigt i ett år). När det var som värst kändes det faktiskt riktigt bra att ha spenderat en del av pengarna på saker som jag kommer att ha nytta och glädje av under lång tid. Som tur är verkar den jobbiga sidan av variansen (som också fört med sig sämre spel från min sida pga frustration) ha lugnat ner sig och jag ser åter gröna siffror i PT. ...och ja det är stor skillnad på att ha mycket pengar på en pokerklient som ger 0% ränta och att ha dem på ett konto/fond som ger utdelning.

 

Klart det är en viss skillnad. Men frågan var huruvida det var nödvändigt att casha ut regelbundet för att kunna vinna på poker.

 

Att påstå att den där procenten på sparkontot avgör om man gular eller inte är väl lite larvigt, då det hela borde handla om någon psykisk grejj om det är så att kissemisse måste casha ut för att inte spela bort pengarna.

 

Jag skulle själv rekommendera att inte ha så mkt pengar på sajterna iförsig av diverse anledningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du måste casha ut ibland, så ofta du tycker är rimligt, annars kommer du åka ned till 0 förr eller senare. Du verkar ju kunna spela, men cashar man aldrig ut KAN man inte vinna. Så är det.

Nej, så är det inte. Man behöver bara ha hyfsad disciplin när det gäller att hålla i sina pengar. Men om man inte har det är det ett bra tips.

 

Tipset gällde ju spelartyper som Mary själv, dvs de som vinner 4/5 sittningar, bygger upp rullen, känner sig som vinnande spelare, men ändå åker ned till noll gång på gång pga av en eller ett par dåliga sittningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag ensam om att gå minus upp till hälften av alla sessioner - sedan nästan ett halvår tillbaka - men ändå plussa (för övrigt gått från NL50 till NL1000 på den tiden också, så det är inget marginellt plussande)? Verkar som att alla här på forumet plussar en stor majoritet av gångerna. Är ni rädda för varians och spelar vekt därför? Det hjälper liksom inte att ni slutar +4BB en session om ni gått miste om flera 55-45- och 60-40-lägen till er fördel. Har jag rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag ensam om att gå minus upp till hälften av alla sessioner - sedan nästan ett halvår tillbaka - men ändå plussa (för övrigt gått från NL50 till NL1000 på den tiden också, så det är inget marginellt plussande)? Verkar som att alla här på forumet plussar en stor majoritet av gångerna. Är ni rädda för varians och spelar vekt därför? Det hjälper liksom inte att ni slutar +4BB en session om ni gått miste om flera 55-45- och 60-40-lägen till er fördel. Har jag rätt?

 

Du är inte ensam...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din egentliga avkastning kanske bara ökar linjärt. Självklart ökar det exponentiellt om du ökar insatserna hela tiden under en winning streak.

 

Sen måste man ta hänsyn till att motståndet inte varierar så värst mellan nivåer på de lägre nivåerna, så motståndet kommer öka exponentiellt ju högre upp du går kan man säga. (sanning med modifikation)

 

Med andra ord, om du fortsätter uppåt så kommer både motståndet och variansen att bita dig i baken och din bankrulle kommer dyka. Vill du verkligen analysera ditt spel så ska du stanna kvar på en nivå för att låta statistiken jämna ut sig så du vet i vilken takt du ska öka insatserna för att klara downswings. Du torskade ju sist - det lär hända igen om du inte ser upp.

 

Jag hoppas iaf att ditt spel håller och att du vet varför, så att du kan hålla dig stabil över tid.

 

Jag vet ju själv hur jag kände när jag hade 100% ROI på mina första 100 SnGs när jag började spela. Tyckte ju att jag var skitbra! Sen åkte man på några riktiga otäcka smällar och det visade sig först efter dryga 1000 turneringar att min faktiskta ROI låg på 26%. Nu kör du inte SnGs, men ville ändå visa att det kan variera kraftigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...