stackbrat Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Att "bevara" diversiteten bland människor är väl för mig lika relevant som att bevara olika blommor, eller bevara olika djurarter för att de är fina att titta på, dvs helt meningslöst. Du är läskig Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Vet inte om du menar allvar med att judar är smartare. Mig veteligen finns det inget studier som testat detta. Det finns dock studier som visar på att american (därför att normen 100+-15 är en vit amerikan) asians har över 110 i IQ medan african americans har ca 85. Det kan låta sjukt och rasistiskt och jävligt kontroversiellt men så är det. Det kan spekuleras huruvida dessa stora skillnader har sociala orsaker men skillnaderna är för stora (enorma i statistiska sammanhang) för att endast kunna förklaras på grund av det. Tycker inte att det är kontroversiellt alls. Utbildning och träning av hjärnan generellt leder till att man lättare uppnår sin maximala IQ. Skillnaderna i utbildning mellan asiater (japaner generellt) och afrikaner är väl ganska självklara. Dock tror jag att afrikaner är duktigare på specifika saker som gynnar de i deras samhälle och klimat, tex att se skillnad på olika typer av stenar och blad etc (jag vet itne exakt vad det är,men det måste finnas någonting i den stilen som har selekterats fram där). Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Vet inte om du menar allvar med att judar är smartare. Tvivlar på att det är en slump att judar är överrepresenterade bland framstående naturvetare och företagsledare Citera
Hjort Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Att "bevara" diversiteten bland människor är väl för mig lika relevant som att bevara olika blommor, eller bevara olika djurarter för att de är fina att titta på, dvs helt meningslöst. Att bevara diversiteten är extremt viktigt för den långsiktiga överlevnaden. Populationer som är genetiskt ensidiga är mycket känsligare för epidimier och miljöförändringar än de med stor varians. Långsiktigt är vi ju som art säkert stekta ändå eftersom vi är så löjligt överkänsliga för att få meteorer i huvudet och liknande. Brukar gå så för flercelliga organismer om jag kommer ihåg rätt. Sen var det ju hela biten med att hög IQ korrelerade med Tay-Sachs, bröstcancer och annat spännande. Tycker inte att det är kontroversiellt alls. Utbildning och träning av hjärnan generellt leder till att man lättare uppnår sin maximala IQ. Jag är rätt säker på att de kontrollerat för ekonomi och utbildningsnivå. Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Att "bevara" diversiteten bland människor är väl för mig lika relevant som att bevara olika blommor, eller bevara olika djurarter för att de är fina att titta på, dvs helt meningslöst. Att bevara diversiteten är extremt viktigt för den långsiktiga överlevnaden. Populationer som är genetiskt ensidiga är mycket känsligare för epidimier och miljöförändringar än de med stor varians. Långsiktigt är vi ju som art säkert stekta ändå eftersom vi är så löjligt överkänsliga för att få meteorer i huvudet och liknande. Brukar gå så för flercelliga organismer om jag kommer ihåg rätt. Sen var det ju hela biten med att hög IQ korrelerade med Tay-Sachs, bröstcancer och annat spännande. Menar du att en ökning av IQn i samhället skulle leda till sämre immunförsvar? det är knappast inavel vi talar om. Jag skulle gärna se källor på att folk med en IQ på 115 har sämre immunförsvar än folk med en IQ på 85. Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Tycker inte att det är kontroversiellt alls. Utbildning och träning av hjärnan generellt leder till att man lättare uppnår sin maximala IQ. Jag är rätt säker på att de kontrollerat för ekonomi och utbildningsnivå. Jag menar givetvis att tradition av utbildning och stimulering av hjärnan i de asiatiska länderna har gjort att intelligenta människor har selekterats fram Citera
stackbrat Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 esed: Om du efter ett standardiserat IQ test skulle få veta att din IQ inte lämplade sig för fortplantning (enligt de normer som skulle vara gällande i ett samhälle som strävar efter eugenik) skulle du då avsäga dig rätten att fortplanta dig, skaffa barn osv? Skulle du erkänna dig vara en maskros, kul för att den inte är en tulpan men i övrigt helt meningslös? Ren och skär nyfikenhet, vill veta hur du skulle ställa dig. Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 esed: Om du efter ett standardiserat IQ test skulle få veta att din IQ inte lämplade sig för fortplantning (enligt de normer som skulle vara gällande i ett samhälle som strävar efter eugenik) skulle du då avsäga dig rätten att fortplanta dig, skaffa barn osv? Skulle du erkänna dig vara en maskros, kul för att den inte är en tulpan men i övrigt helt meningslös? Ren och skär nyfikenhet, vill veta hur du skulle ställa dig. Nej givetvis inte, det ligger i varje normalt fungerande människas natur att fortplanta sig. Just därför tror jag inte att det är en bra lösning att förbjuda folk med en viss IQ att fortplanta sig. Men samtidigt ser jag inget fel i att man UPPMANAR intelligenta att få fler barn. Citera
Hjort Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 skulle du då avsäga dig rätten att fortplanta dig, skaffa barn osv? Har jag rätt att fortplanta mig? Hot damn! Who's the lucky girl? Citera
stackbrat Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 skulle du då avsäga dig rätten att fortplanta dig, skaffa barn osv? Har jag rätt att fortplanta mig? Hot damn! Who's the lucky girl? Vad kul att jag kunde inspirera, hoppas du hittar nån att avla dig med Jag hoppas iaf du har rätt till att fortplanta dig, om inte annat måste jag definitivt läsa den reviderade versionen av Sveriges Rikes lag Och vad var det nu vi sa om ordmärkeri Naturligtvis borde jag ha skrivit "möjligheten". Citera
stackbrat Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 esed: Om du efter ett standardiserat IQ test skulle få veta att din IQ inte lämplade sig för fortplantning (enligt de normer som skulle vara gällande i ett samhälle som strävar efter eugenik) skulle du då avsäga dig rätten att fortplanta dig, skaffa barn osv? Skulle du erkänna dig vara en maskros, kul för att den inte är en tulpan men i övrigt helt meningslös? Ren och skär nyfikenhet, vill veta hur du skulle ställa dig. Nej givetvis inte, det ligger i varje normalt fungerande människas natur att fortplanta sig. Just därför tror jag inte att det är en bra lösning att förbjuda folk med en viss IQ att fortplanta sig. Men samtidigt ser jag inget fel i att man UPPMANAR intelligenta att få fler barn. Ett möjligt scenario enligt den filosofin borde ju då vara att man tvingar alla spermadonatorer att göra intelligenstest och sedan kassera alla under t.ex. 130, på så sätt så har vi redan där en liten ökning av intelligenta barn, samt att provrörsbefruktningar i större utsträckning resulterar i tvillingar, dubbel jackpot? Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 esed: Om du efter ett standardiserat IQ test skulle få veta att din IQ inte lämplade sig för fortplantning (enligt de normer som skulle vara gällande i ett samhälle som strävar efter eugenik) skulle du då avsäga dig rätten att fortplanta dig, skaffa barn osv? Skulle du erkänna dig vara en maskros, kul för att den inte är en tulpan men i övrigt helt meningslös? Ren och skär nyfikenhet, vill veta hur du skulle ställa dig. Nej givetvis inte, det ligger i varje normalt fungerande människas natur att fortplanta sig. Just därför tror jag inte att det är en bra lösning att förbjuda folk med en viss IQ att fortplanta sig. Men samtidigt ser jag inget fel i att man UPPMANAR intelligenta att få fler barn. Ett möjligt scenario enligt den filosofin borde ju då vara att man tvingar alla spermadonatorer att göra intelligenstest och sedan kassera alla under t.ex. 130, på så sätt så har vi redan där en liten ökning av intelligenta barn, samt att provrörsbefruktningar i större utsträckning resulterar i tvillingar, dubbel jackpot? Jepp en gansak bra idé. Finns redan såna spermabanker men det är väl inte ritkigt accepterat i vårt samhälle, jag vet inte... Ska sova nu vi pratar vidare imårrn! god natt! Citera
heltok Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 det finns faktiskt länder som uppmuntrar personer med hög IQ att skaffa barn. ofta lite subtilt dock. ett exempel är singapore som under senare 1900talet bestämde sig för att skaffa en smartare yngre generation genom att ge mer barnbidrag till välutbildade. kontentan är att singapore har väldigt hög utbildningsnivå idag. jag har läst i rapporter att IQ till stor del är biologiskt. har själv svårt för den tanken. för mig känns det som att har man föräldrar med akademisk bakgrund så är sannolikheten större att man själv kommer få liknande intressen etc. jag accepterar att jag antagligen har fel, men för mig känns uppfostran mer relevant än biologi i de flesta fallen. Citera
Hjort Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Är det inte dags för Andrew_W att hoppa in i tråden snart? Eller är hon månne upptagen med att betalda resor av pokerspelare? Alternativt sova då, men jag kan inte fatta varför någon skulle vilja göra det mitt under grindrushen. Citera
D_Persson Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Det finns sju stycken olika intelligenser. Frågan är "Hur är du intelligent?" och inte "Hur intelligent är du?". -------^^^^------- ^---------------------^ ^Ingen kommentar^ ^---------------------^ Jag känner t.ex en idiot som har vunnit mycket på poker, dock spelar turfaktorn allt för stor roll i hans liv. Citera
ogredani Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Who says looks doesn't matter? The ugly people! Who says weight doesn't matter? The fat people! Who says IQ... hehe Citera
Phew Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Dom som orkar kan ju göra det här lilla testet.. http://tuser690.kontrollpanelen.net/mensatest3/test/intro.asp jag fick 14 rätt iaf vet inte om det räknas som bra men till mitt försvar var jag bakfull.. Den som inte klarar alla rätt på det testet kan räkna sig som lätt förståndshandikappad. Citera
Roy Ahl Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Det finns sju stycken olika intelligenser. Jo, de dumma jävlarna är alltid smarta nog att hitta på en ny "intelligens" när de inte klarar av den gängse. Citera
NN4AN_Mike Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Läste denna tråden med stort intresse, då jag själv ställt mig samma fråga. Jag anser inte att jag har fått svar på hurvida IQ är sammankopplat med pokerframgångar/förluster, men jag har däremot fått en annan viktig insikt. Stackbrat har många vettiga svar och påståenden i denna tråd, däremot tycker jag mig märka ett visst agg mot honom och hans inlägg. Detta grundar sig förmodligen i att IQ-snittet ju ligger på 100 och att ha en IQ på 140+ är väldigt ovanligt. Då man inte nämnvärt kan träna upp sin IQ utan får nöja sig med det man har blivit tilldelad skapar IQ debatter oftast en sorts hjälplös avundsjuka hos människor med lägre IQ. Försvaret hos människor med lägre IQ brukar då oftast ligga i att förringa/förlöjliga betydelsen av IQ, trots att personen som innehar det högre IQ't oftast inte ens har påstått att han/hon har någon speciell fördel av att ha en hög IQ, annat än att ha lättare än genomsnittet att se mönster i olika serier av figurer. För personer med hög IQ är det oftast negativt ur social synvinkel att avslöja sitt IQ, då det stora flertalet inte ens har gjort något standardiserat IQ-test och därmed per automatik kommer falla utanför skalan. Om man inte har gjort något test så blir man helt försvarslös när frågan uppkommer "vad har du för IQ?". Det allra lättaste blir då att svara med något av följande svar: 1. IQ är bara hokus-pokus, uppfunnet av en liten elitistisk skara människor som vill vara så mycket bättre än alla andra. 2. IQ är gammalt, det har visat sig att det är mycket viktigare med hög EQ. 3. Vad fan skulle jag vilja veta mitt IQ för? Jag är smart , tycker jag. Trots att Stackbrats inlägg samt publicering av sitt IQ i allra högsta grad var relevant information med tanke på hur trådens fråga var utformad, fick han genast en massa mothugg... Trist tycker jag. Som avslutning skall jag nämna mina egna uppgifter som jag anser till viss del svarar på tråd-frågan. Kön: Man Ålder: 27 Spelat poker i: lite över 1 år IQ: 135 Resultat: Negativt resultat första 6 månaderna, Spelar ett plus/minus 0 spel nu. Inga höjdarresultat alltså, trots en relativt hög IQ samt ett antal pokerböcker i bagaget. Mvh Mikael Citera
heltok Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 IQ går att träna upp. 20poäng extra sägs några timmar med liknande intelligenstest och lösningsförslag kunna fixa för gemene man. finns många böcker på temat "få bra i IQ-test" det där med flera intelligenser för att minska betydelsen av IQ-test är bullshit. visst, vi har olika områden och färdigheter men IQ-test förblir IQ-test. finns mångas studier som påvisar IQ:ns betydelse av G-faktor(General intelligence). http://en.wikipedia.org/wiki/G_(factor) man ska vara försiktigt med att dra slutsatser på invidnivå när det gäller IQ vilket många gärna gör. gjorde testet på mensa i danmarks hemsida innan. fick 138 med någon spead jag har glömt. skulle visst räcka för mensa sa de. har dock legat på stranden och druckit aldeles för många öl senaste året så min IQ har antagligen sjunkit fatalt. gjorde pricktestet och fick bara 14 av 19(eller vad siffran var). ge mig en månad med bra kost, bra motion och diverse IQ-litteratur så är jag övertygad om att jag spikar testet. EDIT: saxxat från: http://en.wikipedia.org/wiki/Iq IQ and General Intelligence FactorMain article: General intelligence factor Modern IQ tests produce scores for different areas (e.g., language fluency, three-dimensional thinking, etc.), with the summary score calculated from subtest scores. Individual subtest scores tend to correlate with one another, even when seemingly disparate in content. Analyses of an individual's scores on the subtests of a single IQ test or the scores from a variety of different IQ tests (e.g., Stanford-Binet, WISC-R, Raven's Progressive Matrices and others) will reveal that they all measure a single common factor and various factors that are specific to each test. This kind of factor analysis has led to the theory that underlying these disparate cognitive tasks is a single factor, termed the general intelligence factor (or g), that corresponds with the common-sense concept of intelligence. In the normal population, g and IQ are roughly 90% correlated and are often used interchangeably. Citera
LarsRune Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Att enkelt sätt att vara tomtig är att skryta med sitt "IQ" utan att att ange vilket test som använts samt vilken standardavvikelse som gäller. Citera
majorj Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Försvaret hos människor med lägre IQ brukar då oftast ligga i att förringa/förlöjliga betydelsen av IQ, trots att personen som innehar det högre IQ't oftast inte ens har påstått att han/hon har någon speciell fördel av att ha en hög IQ, annat än att ha lättare än genomsnittet att se mönster i olika serier av figurer. Vi har nog läst tråden på olika sätt. Tycker inte att killen blev hånad eller förringad. (Att bl.a. jag hackade lite i början beror på att jag tycker att t.ex. mensa-människor ofta gör ett mkt naivt intryck, och att navelskådar-intelligensen tycks vara en starkare bidragande faktor till mensa-medlemskap än IQ:n.) Men vi är överens om att diskussionen är intressant. Och underhållande. Citera
majorj Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Om man inte har gjort något test så blir man helt försvarslös när frågan uppkommer "vad har du för IQ?". Det allra lättaste blir då att svara med något av följande svar: 1. IQ är bara hokus-pokus, uppfunnet av en liten elitistisk skara människor som vill vara så mycket bättre än alla andra. 2. IQ är gammalt, det har visat sig att det är mycket viktigare med hög EQ. 3. Vad fan skulle jag vilja veta mitt IQ för? Jag är smart , tycker jag. Eller så svarar man så här: "Jag vet inte." Citera
NN4AN_Mike Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Jag medger att jag skrev fel i mitt första inlägg, det går att träna upp sitt IQ-test resultat.. Dock inte med 20 IQ-enheter utan snarare med 2-3. Om du har källor som styrker ditt påstående ser jag med spänning fram emot att du publicerar dem här. Ökningen ligger i en ökad vana för hur testet är utformat och att man blir "varm i kläderna". Detta innebär att IQn i sig inte ökar utan att kunskapen för hur testet fungerar har ökat. IQ i sig är relativt statisk genom hela livet. Du presterar givetvis olika poäng beroende på ålder, men då skalan är utformad så att du endast jämför dig med personer i din egen åldersgrupp, så förblir din IQ samma genom livet. ------------------------------------------------------------------------------------ Det finns givetvis en viktig poäng i att säga vilket/Vilka test som har lett fram till att man fått reda på hur högt ens IQ är. I mitt fall var resan att först göra en test som följde med "Illustrerad Vetenskap" på en CD-skiva. När jag märkte att jag presterade bra där gjorde jag de två provtesten som ligger på mensas hemsida. När även dessa visade på ett rätt högt resultat genomförde jag Mensas standardtest. Anledningen till att jag sen avstod från medlemskap var att reaktionerna vid samtal med mina vänner samt flickvän faktiskt övervägande var negativa, plus att jag inte var speciellt sugen på dessa "sy-möten" som beskrevs tidigare i tråden. Citera
NN4AN_Mike Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Om man inte har gjort något test så blir man helt försvarslös när frågan uppkommer "vad har du för IQ?". Det allra lättaste blir då att svara med något av följande svar: 1. IQ är bara hokus-pokus, uppfunnet av en liten elitistisk skara människor som vill vara så mycket bättre än alla andra. 2. IQ är gammalt, det har visat sig att det är mycket viktigare med hög EQ. 3. Vad fan skulle jag vilja veta mitt IQ för? Jag är smart , tycker jag. Eller så svarar man så här: "Jag vet inte." Det är ett mycket bra svar, som tyvärr används allt för sällan. Citera
Recommended Posts