Gå till innehåll

Hög IQ?


Jaws

Recommended Posts

"Ungar had a genius IQ and a photographic memory. He also had the quickest mind of anyone I've ever met. His talent at all card games was truly incredible. He was barred from playing blackjack nearly everywhere. In No Limit Hold'em, he was relentless. Describing how Ungar played No Limit poker is like talking about someone who is a fearless warrior with a combination of the artistry of Mozart, the moves of Michael Jordan, and the focus of Tiger Woods."

 

By Mike Sexton

 

"Stu Ungar was a poker playing whiz kid. Occasionally, a child with an IQ like Stu’s makes the news. It’s usually for getting their doctorate in physics from MIT at 13. Ungar made the news, but not for anything related to academics. He started playing cards professionally at age 14,"

 

av ???

 

Nåt säger mig att han hade ganska mycket mer än 110 i IQ. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 227
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur mycket skulle ex Stu Ungar få på ett IQ-test när han var helt nerdrogad? Han var väl rätt så bra på poker?

Själv har jag låg IQ but i got the balls

 

Droger försämrar inte ditt IQ, speed i normal dos förhöjer ditt IQ. Men när det gäller Stu spelar det ingen roll eftersom han var ett geni. Endast tre procent av oss här på pokerforum har möjlighet att komma i närheten av att förstå varför. Jag och Stu umgicks en hel del på 70-talet. Jag saknar honom väldigt mycket. Endast ett geni kan förstå ett annat geni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finn 3 skryt! :D

 

 

Droger försämrar inte ditt IQ, speed i normal dos förhöjer ditt IQ. Men när det gäller Stu spelar det ingen roll eftersom han var ett geni. Endast tre procent av oss här på pokerforum har möjlighet att komma i närheten av att förstå varför. Jag och Stu umgicks en hel del på 70-talet. Jag saknar honom väldigt mycket. Endast ett geni kan förstå ett annat geni.

 

 

 

 

1.Jag tillhör dom 3% smartaste på pf.nu.

2.Jag kände Stu Ungar.

3.Jag är dessutom ett geni och därav en av dom få som kan förstå honom.

 

Sry,kunde inte motstå :D;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt säger mig att han hade ganska mycket mer än 110 i IQ. :roll:

Iofs är Källan Mike Sexton och det är ungefär så opålitligt som det blir eftersom han tycker det är mycket viktigare att vara trevlig än sanningsenlig. Jag tror inte Ungar var i närheten av att ha kapaciteten att kunna doktorera från MIT som 14-åring. Är också tämeligen skeptisk till hur många doktorer i fysik under 16 det över huvud taget har funnits. Rätt stor skillnad på att plöja igenom ett gäng universitetskurser för en masters (vilket förstås är en stor prestation oavsett ålder) och att faktiskt själv göra ett originellt bidrag till fältet.

 

Vad jag förstod så förlorade han i längden mot Brunson och de andra i cashgame, men han hade helvetes rusher när korten väl gick bra.

 

Att han skulle förhålla sig till befolkningen i allmänhet som Mozart, Woods eller Jordan är ju bara löjligt. Den sortens skicklighetsnivå är inte möjlig i poker, spelet är alldeles för simpelt för det.

 

Jag vet att jag är så där tråkigt petig nu, men sådana här grejer brukar störa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att han skulle förhålla sig till befolkningen i allmänhet som Mozart, Woods eller Jordan är ju bara löjligt. Den sortens skicklighetsnivå är inte möjlig i poker, spelet är alldeles för simpelt för det.

 

Tror jag inte alls. Möjligen är själva spelet för simpelt för att hans tekniska spel ska kunna nå deras nivå, men iochmed möjligheten att läsa av folk är det nog möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså vad fasen gör man i mensa? finns det bara till för att kunna skryta om att man är smartare än alla andra? eller sitter man med tråkiga matteuppgifter och löser dem?

 

Jag är förövrigt stolt över att ha 120 i IQ :D

 

Jag tror att man ritar rutmönster på ett papper, vrider pappret ett par varv och sen får medlemmarna gissa på om a, b eller c är rät tsvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är medlem i mensa och har då inte hört om någon anstormning av nyrika pokerspelande Mensaner iaf.

 

Är inte medlem i Mensa, har IQ 150+ och har inte direkt börjat längta till Mensa sen jag hittade pokern.

 

haha du var mig en rolig en ;) Svarade på trådens fråga "tror ni att...?". Det var mitt svar.

 

Sen kan ni alla sluta drömma om att ett "geni" skulle klara sig bättre än gemene man i poker.. Finns många supergenier som inte skulle klara av att spela poker, precis som det finns många natururliga supertalanger som aldrig skulle klara av att uppnå 140+ ett standardiserat IQ test men däremot skulle kunna livnära sig på poker. Spelet är precis som någon sa tidigare för simpelt för att det ska göra någon direkt skillnad.. Finns inget element i poker som kräver 140+ i IQ för att till fullo kunna förstå eller lära sig. Förmågan att analysera dina motståndare förstärks inte av att du är smartare än genomsnittet. Naturligtvis kan det vara lättare att förstå grunderna, kalkylera matematiska odds osv för en "smartare" människa än dito "dummare" men om man spelar på en nivå där man tar pokern såpass seriöst så har man redan passerat den initiella inlärningsperioden.

 

Ta herr Doyle Brunson som ett lysande exempel, är det någon på detta forum som skulle vilja bestrida att han tillhört den absoluta Texas Holdem eliten i 30-talet år? Kan sätta en glass och min flickvän på att han inte skulle klara av intelligenstestet för t.ex. Mensa. Fördomsfullt, javisst.. Men sån är jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså vad fasen gör man i mensa? finns det bara till för att kunna skryta om att man är smartare än alla andra? eller sitter man med tråkiga matteuppgifter och löser dem?

 

Jag är förövrigt stolt över att ha 120 i IQ :D

 

Man gör faktiskt ingenting. Sen jag blev medlem -97 har jag inte deltagit i en enda aktivitet som ahr med Mensa att göra, för mig handlade det om att boosta en 17-årings ego till bristningsgränsen och braggingrights med min far ;)

 

För dem som vill så samlas de dock då och då för att fika, prata om vädret och dylika godtyckliga aktiviteter som kan jämföras med vilken syjunta som helst. Däremot får du en tidsskrift hemskickad som heter Legatus Mensae där det står (enl mig) ingenting intressant och liknar mest en student tidning tryckt på vanlig standard A4 papper, uppkopierat och sedan ihophäftad.

 

En positiv sak är dock att om jag skulle resa till ett land (för att studera kulturen eller liknande akademiskt grundande orsak) där jag inte känner någon så har man som mensan skyldighet attt härbärga mig i ett par dagar *s* Alltid nåt antar jag.

 

Från början skulle Mensa agera som en "hjärntrust" men känner själv att det är ett missionstatement som inte längre är aktuellt (och om inte annat aningens löjligt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en "smartare" människa än dito "dummare"

 

Du tror väl inte att hög IQ står i nån sorts motsatsförhållande till dumhet?

 

Absolut inte, men kändes som att många resonerade så, så för att inte själv använda mig av felaktiga termer så använde jag mig av den då det skulle varit mer ("mer inkorrekt", se där en till inkorrekt term ;)) inkorrekt att säga "någon med hög IQ" när jag beskrev just det exemplet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan ni alla sluta drömma om att ett "geni" skulle klara sig bättre än gemene man i poker.. Finns många supergenier som inte skulle klara av att spela poker, precis som det finns många natururliga supertalanger som aldrig skulle klara av att uppnå 140+ ett standardiserat IQ test men däremot skulle kunna livnära sig på poker. Spelet är precis som någon sa tidigare för simpelt för att det ska göra någon direkt skillnad.. Finns inget element i poker som kräver 140+ i IQ för att till fullo kunna förstå eller lära sig. Förmågan att analysera dina motståndare förstärks inte av att du är smartare än genomsnittet. Naturligtvis kan det vara lättare att förstå grunderna, kalkylera matematiska odds osv för en "smartare" människa än dito "dummare" men om man spelar på en nivå där man tar pokern såpass seriöst så har man redan passerat den initiella inlärningsperioden.

 

Om en person är ett geni så är det definitivt troligare att den spelaren skulle kunna livnära sig på poker än en normalperson. Det står inte i motsats att till att en del av de som klassas som genier skulle ha en snöbolls chans i helvetet att kunna försörja sig på poker.

 

Du skriver att förmågan att analysera ens motståndare inte förstärks av att en spelare är smartare än genomsnittet. Enligt min mening lär hög intelligens ha ett positivt samband med förmågan att analysera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan ni alla sluta drömma om att ett "geni" skulle klara sig bättre än gemene man i poker.

Det är helt självklart att någon med "geniIQ" har bättre sannolikhet att lyckas i poker än en slumpmässig person ur befolkningen. Att tro något annat, är uppriktigt sagt, en aning korkat.

 

Finns många supergenier som inte skulle klara av att spela poker, precis som det finns många natururliga supertalanger som aldrig skulle klara av att uppnå 140+ ett standardiserat IQ test men däremot skulle kunna livnära sig på poker.

Du vet att ingen påstått att korrellationen är 1 va?

 

För att inte tala om att du knappast känner något supergeni över huvud taget. Och definitivt inte många som du kan bedöma skulle klara sig dåligt som pokerspelare.

 

Finns inget element i poker som kräver 140+ i IQ för att till fullo kunna förstå eller lära sig.

Finns det något element i poker som det hjälper i? Svaret är självklart jätteja, och eftersom det inte finns någon del där det är skadligt korrellerar IQ positivt med pokerförmåga.

 

Förmågan att analysera dina motståndare förstärks inte av att du är smartare än genomsnittet.

Eh, jo. Det är trivialt uppenbart att så är fallet. Tror du på allvar att någon med 85 i IQ har samma möjlighet att analysera en motståndare som någon med 135?

 

Det är lite som att säga att en PentiumI har samma kapacitet att lösa en ekvation som dagens processorer. Det är helt enkelt inte sant.

 

Naturligtvis kan det vara lättare att förstå grunderna, kalkylera matematiska odds osv för en "smartare" människa än dito "dummare" men om man spelar på en nivå där man tar pokern såpass seriöst så har man redan passerat den initiella inlärningsperioden.

Kolla på antalet personer som faktiskt inte ens lär sig basics och inte heller verkar klara av det. Min gissning är att de inte har 130 på ett typiskt IQ-test.

 

Ta herr Doyle Brunson som ett lysande exempel, är det någon på detta forum som skulle vilja bestrida att han tillhört den absoluta Texas Holdem eliten i 30-talet år? Kan sätta en glass och min flickvän på att han inte skulle klara av intelligenstestet för t.ex. Mensa. Fördomsfullt, javisst.. Men sån är jag.

Det finns inte att han skulle ligga under 120 i IQ, och om det gick så skulle jag lätt lägga $10k för jämna pengar på att han klarade 130 i sin ungdom iallafall. Det är ju 1/50 som för en slumpad man, och om man totalt krossar nästan 100% av sitt motstånd i spel där logik spelar stor roll är man väldigt långt ifrån slumpmässigt urvald ur befolkningen. Många pokerspelare saknar bildning och har aldrig sysslat med matte och sånt, det gör definitivt inte att de har en låg IQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort du har ingen vilja att ta till dig av vad andra skriver, i alla trådar jag sett dig postat har du satt dig på alla som haft en åsikgt som avviker från din egna och mycket bryskt läxat upp vederbörande till att inse att det du skriver är fakta, det alla andra skriver är vilda spekulationer. Måste vara jobbigt att vara den smartaste personen du känner?

 

För att bemöta lite av den kritik du kommer med:

 

Jag använder endast mig själv som exempel och det är naturligtvis inte grund för en vetenskaplig analys över saker och tings faktiskta förhållanden men hoppas att mötas av en aningens större respekt i fortsättningen även om mina åsikter ej överensstämmer med dina.

 

""Det är helt självklart att någon med "geniIQ" har bättre sannolikhet att lyckas i poker än en slumpmässig person ur befolkningen. Att tro något annat, är uppriktigt sagt, en aning korkat. "

 

Sätt inte ord i min mun "geniIQ" nämner jag aldrig. Låt oss säga för argumenteringens skull att du behöver behärska 5 "baselement" för att lyckas i poker och att ett av dessa är att du har en IQ på över 120 (återigen, endast för argumentationens skull) så saknas det fortfarande 4 element, naturligtvis så är chansen STÖRRE att någon med 120+ i IQ innehar ytterligare 4 av de 5 egenskaperna för att lyckas efter som en slumpvis vald perosn behöver pricka 5. Men jag tror att just ren och skär mätbar intellligens har lite att göra med att lyckas i poker och då framförallt kanske NLT. Och ja, så korkad är jag.

 

"Du vet att ingen påstått att korrellationen är 1 va?

 

För att inte tala om att du knappast känner något supergeni över huvud taget. Och definitivt inte många som du kan bedöma skulle klara sig dåligt som pokerspelare. "

 

Jag känner INGET supergeni, you got me.. Jag anser ju dock att den förening jag är medlem i och inhyser personer från den 2:e procentilen och uppåt kan stå som en liten grund för påståendet. Även precis som du säger så borde jag kanske inte använt termen "supergeni" eftersom jag borde gissa tmig till att någon med för mycket tid och ork skulle ordbajsa sönder det påståendet. Ursäkta återigen.

 

"Finns det något element i poker som det hjälper i? Svaret är självklart jätteja, och eftersom det inte finns någon del där det är skadligt korrellerar IQ positivt med pokerförmåga. "

 

Om du skulle sätta en autistisk kille som ändå kan klassas som ett supergeni eftersom han kan räkna ut griffeltavelstora ekvationer i huvudet på 5 minuter vid ett pokerbord så skulle jag tro att hans matematiska förmåga skulle kunna sätta käppar i hjulet för hur han presterade (och inte pågrund av att han har ett handikapp i sig). Har du hört talas om uttrycket "överanalysera"? Men återigen hoppas jag att du insett att jag inte sagt att det är en NACKDEL att vara smart eller intelligent om man ska spela poker. Tyckte bara det var aningens för mycket haussning över intellektets storhet hos lyckade pokerspelare.

 

 

"Eh, jo. Det är trivialt uppenbart att så är fallet. Tror du på allvar att någon med 85 i IQ har samma möjlighet att analysera en motståndare som någon med 135?

 

Det är lite som att säga att en PentiumI har samma kapacitet att lösa en ekvation som dagens processorer. Det är helt enkelt inte sant. "

 

Det är inte alls samma sak? Eller jo om jag nu hade påstått det som du använder som exempel... din ärkenöt *suck* Jag påstod att det inte förstärktes att du är smartare än genomsnittet, inte i förhållande att ha en IQ likvärdig en 12 åring. Finns många sorters analytiska egenskaper.

 

"Det finns inte att han skulle ligga under 120 i IQ, och om det gick så skulle jag lätt lägga $10k för jämna pengar på att han klarade 130 i sin ungdom iallafall. Det är ju 1/50 som för en slumpad man, och om man totalt krossar nästan 100% av sitt motstånd i spel där logik spelar stor roll är man väldigt långt ifrån slumpmässigt urvald ur befolkningen. Många pokerspelare saknar bildning och har aldrig sysslat med matte och sånt, det gör definitivt inte att de har en låg IQ."

 

Sa jag att han skulle ligga under 120 i IQ? Jag sa att han inte skulle klara att uppnå Mensas intagningsgräns på 131. jag skulle sätta emot.

 

Jag har själv en IQ på 146 och har då aldrig kännt ett tydligt övertag som inte varit "pokerkunskapsrelaterat" när jag spelat mot vänner som jag vet inte klarat av mensas standardiserade test t.ex.

Ni får spekulera vidare, och Hjort jag hoppas du gör en ansträngning till att läsa ut det väsentliga av det jag vill framhäva istället för att märka ord denna gång.

 

tjipp o tjopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara lägga mig i diskussionen lite.

 

En bra definition på hög IQ är: "Att lösa situationer man aldrig tidigare ställs inför på det mesta logiska och mest effektiva sättet".

Vilket jag tycker sammanfattar varje pokerhand som någonsin kommer spelas.

Jag upprepar vad jag vid några tidigare tillfällen uttalat: Hög IQ är inte en förutsättning utan en fördel när det gäller att lyckas i poker.

 

Sen tycker jag även det är viktigt att skilja på hög IQ och fotografiskt minne. Dessa två är absolut inte sammanhängande på något sätt. Det ena medför inte det andra.

 

Vad gäller Stu Ungar så har jag svårt att tänka mig att han någonsin gjort ett IQ-test. Min gissning är att han var ett geni. Om man lyckas räkna ner 3 kortlekar i BJ har man inte bara fotografsikt minne utan BRA fotografiskt minne. Jag tror att den kombinationen möjliggjorde att han kunde bli så bra som han var.

 

Som avslutning vill jag säga att man ska ta väldigt lätt på alla utalanden "Jag har en IQ på XXX". Jag tror att uppskattningsvis 0.001% av befolkningen vet sin IQ. Man kan få ett ungefärligt värde om man lägger ner mycket tid och energi på att ta reda på det. Ett riktigt, dokumenterat, värde får man efter många många övervakade test som rättas av behöriga psykologer.

Detta är inget påhopp mot någon utan endast en upplysning. Jämför med "Hur mycket tar du i bänkpress?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara lägga mig i diskussionen lite.

 

En bra definition på hög IQ är: "Att lösa situationer man aldrig tidigare ställs inför på det mesta logiska och mest effektiva sättet".

Vilket jag tycker sammanfattar varje pokerhand som någonsin kommer spelas.

 

Då har du spelat på tok för få händer ;)

Om man läser t.ex. supersystem så skriver Doyle precis om det, att mycket av skickligheten bakom besluten som tas vid ett pokerbord handlar om "recall".

 

Men i övrigt, håller med fullständigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...