Gå till innehåll

Hög IQ?


Jaws

Recommended Posts

  • Svars 227
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ödmjukhget ses som ett tydligt tecken på svaghet i detta forum, så räkna inte med något gehör Andrew_W (har dock en känsla av att du redan är väl medveten om det).

Det är en ganska snäll stämning här och de flesta är rätt ödmjuka, jag också större delen av tiden.

 

Jag är bara inte särskilt ödmjuk när jag vet att jag har rätt. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det där testet nyss... samtidigt spelade jag 3 bord och jag fick 13 rätt, det måste betyda att jag har en grymt hög IQ :) Det ska tilläggas att jag vann på samtliga bord också. :lol:

 

 

Dom som orkar kan ju göra det här lilla testet..

 

http://tuser690.kontrollpanelen.net/mensatest3/test/intro.asp

 

jag fick 14 rätt iaf vet inte om det räknas som bra men till mitt försvar var jag bakfull..

 

Själv fick jag 16 rätt!

 

Om man tittar på mensas hemsida så hade deras medlemmar ett snitt på runt tolv första gången de gjorde det. Men efter det så skall en psykolog utvärdera ditt prov beroende på ålder med mera för att fastställa i vilket spann din IQ ligger inom. Och det testet man gör vid antagning är svårare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kanske dags att bli lite ödmjuka inför era enorma kunskaper om intelligens och intelligenstest?

 

Citat från American Psychologist, februari 1996

Artikeln är en sammanfattning av forskningen på området och återfinns i sin helhet:

http://www.gifted.uconn.edu/siegle/research/Correlation/Intelligence.pdf

 

Ha ha, säger personen som är tvungen att klippa in vad andra säger.

 

Ganska roligt när de påståenden som verkar riktade mot mig inte ens är i konflikt med vad jag har sagt.

 

"Vet inte om du menar allvar med att judar är smartare. Mig veteligen finns det inget studier som testat detta. Det finns dock studier som visar på att american (därför att normen 100+-15 är en vit amerikan) asians har över 110 i IQ medan african americans har ca 85.

 

Det kan låta sjukt och rasistiskt och jävligt kontroversiellt men så är det. Det kan spekuleras huruvida dessa stora skillnader har sociala orsaker men skillnaderna är för stora (enorma i statistiska sammanhang) för att endast kunna förklaras på grund av det." (Psykologen, 2006)

 

Ja jisses. Lär dig hålla isär saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha, säger personen som är tvungen att klippa in vad andra säger.

 

Istället för att presentera andras forskning blandat med sina egna påståenden tycker jag det är bättre att faktiskt lämna källor. Det gör det hela lite lättare att avgöra vad som är personliga åsikter och vad som faktiskt bygger på någon form av forskning. Eller tycker du att det hade varit bättre om jag hade omformulerat det jag skrev med egna ord och struntat i att lämna referenser?

 

Som illustrerande exempel på problemet med att inte redovisa referenser vore det intressant att veta vad du grundar detta på:

 

Jag vet inte vad det är för faktorer (förutom sociala) som gör att Amerikanska fängelser är fulla av svarta invånare medan de asiatiska verkar utebli. Stämmer det att asiater har betydligt högre IQ så kan det vara en bidragande faktor.

 

Det vore oerhört intressant att se den forskning som lyckas hitta kausala samband mellan IQ och kriminalitet.

 

---------------------------

 

Ganska roligt när de påståenden som verkar riktade mot mig inte ens är i konflikt med vad jag har sagt.

 

Jag tror du har missuppfattat min text en aning. Jag trodde att det framgick ganska tydligt, när man har läst tråden, vad jag syftade på som rasistiskt struntsnack. Läs posten om afrikanerna, stenarna och löven så kanske min post blir tydligare.

 

Ja jisses. Lär dig hålla isär saker.

 

Hålla isär vadå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha, säger personen som är tvungen att klippa in vad andra säger.

 

Istället för att presentera andras forskning blandat med sina egna påståenden tycker jag det är bättre att faktiskt lämna källor. Det gör det hela lite lättare att avgöra vad som är personliga åsikter och vad som faktiskt bygger på någon form av forskning. Eller tycker du att det hade varit bättre om jag hade omformulerat det jag skrev med egna ord och struntat i att lämna referenser?

 

Som illustrerande exempel på problemet med att inte redovisa referenser vore det intressant att veta vad du grundar detta på:

 

Jag vet inte vad det är för faktorer (förutom sociala) som gör att Amerikanska fängelser är fulla av svarta invånare medan de asiatiska verkar utebli. Stämmer det att asiater har betydligt högre IQ så kan det vara en bidragande faktor.

 

Det vore oerhört intressant att se den forskning som lyckas hitta kausala samband mellan IQ och kriminalitet.

 

---------------------------

 

Ganska roligt när de påståenden som verkar riktade mot mig inte ens är i konflikt med vad jag har sagt.

 

Jag tror du har missuppfattat min text en aning. Jag trodde att det framgick ganska tydligt, när man har läst tråden, vad jag syftade på som rasistiskt struntsnack. Läs posten om afrikanerna, stenarna och löven så kanske min post blir tydligare.

 

Ja jisses. Lär dig hålla isär saker.

 

Hålla isär vadå?

 

Försöker du säga att IQ inte är kulturellt betingat? Finns hur många stuider som helst som visar detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som illustrerande exempel på problemet med att inte redovisa referenser vore det intressant att veta vad du grundar detta på:

 

Jag vet inte vad det är för faktorer (förutom sociala) som gör att Amerikanska fängelser är fulla av svarta invånare medan de asiatiska verkar utebli. Stämmer det att asiater har betydligt högre IQ så kan det vara en bidragande faktor.

 

Det vore oerhört intressant att se den forskning som lyckas hitta kausala samband mellan IQ och kriminalitet.

 

 

Grundar vad på?

 

Nu vet jag inte om du är ordblind men jag tror de flesta människor i alla fall kan läsa att detta inte är något påstående baserat på någon studie utan endast en vag hypotes från min sida.

 

Orkar inte direkt leta men här har du i all fall lite info från Texas, USA.

 

"In 1975, the typical Texas prison inmate was a young, urban minority male below average in intelligence. For the most part that is the picture of today's inmate too. Minorities continue to make up a large majority of the prison population, far more than their share of the total population, as we saw previously. Overwhelmingly, too, Texas prisons house men, but today aging men. In 1975 more than three-quarters were under 35 years of age. Today the majority is over 35. Inmate IQ scores in 1975 were below average (average is approximately 100) and appear to have declined somewhat since then. "

 

http://texaspolitics.laits.utexas.edu/html/just/features/0504_01/slide2.htm

 

22,5 % hade alltså under 80 i IQ vilket får anses som mycket. Under 70 räknas man som lätt förståndshandikappad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många av dom vinnande spelarna tror ni har en IQ på över 110 =) kul grej bara! Kan jag få lite inrtressanta svar nu! specielt från hjort ;) hehe

 

tror man behöver ca 40 i IQ per bord och limit för att, utan PO/PT, vara en vinnande spelare på party FLT LH , dvs

 

FLT 0.5/1 1 bord 40 IQ för att vara en vinnande spelare

FLT 1/2 2 bord 80 IQ , du kan alltså inte längre vara mentalt efterbliven

FLT 2/4 3 bord 120 IQ, då måste ha en viss begåvning

FLT 5/10 4 bord 160 IQ, du måste ha en begåvning utöver det vanliga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om du är ordblind men jag tror de flesta människor i alla fall kan läsa att detta inte är något påstående baserat på någon studie utan endast en vag hypotes från min sida.

 

Nej, jag är inte ordblind och poängen från min sida var väl just att jag kanske inte är så mycket intresserad av dina vaga hypoteser i detta på många sätt kontroversiella ämne.

 

22,5 % hade alltså under 80 i IQ vilket får anses som mycket. Under 70 räknas man som lätt förståndshandikappad.

 

Även om det nu är så att det skulle finnas en korrelation mellan låg IQ och kriminalitet så säger det fortfarande inget om ett kausalt samband vilket var det jag frågade efter.

 

Helt ärligt så får inte jag ut nåt av den här diskussionen och eftersom jag inte får känslan av att nån tycker att jag tillför något heller så hoppar jag av. Jag kanske ska starta ett underforum för oss som tycker om att vara snälla mot varandra och som tror att det bästa för samhället vore om folk som bryr sig om andra människor och är snälla och fluffiga mot varandra avlade barn tillsammans, inte nödvändigtvis de med högst IQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om du är ordblind men jag tror de flesta människor i alla fall kan läsa att detta inte är något påstående baserat på någon studie utan endast en vag hypotes från min sida.

 

Nej, jag är inte ordblind och poängen från min sida var väl just att jag kanske inte är så mycket intresserad av dina vaga hypoteser i detta på många sätt kontroversiella ämne.

 

22,5 % hade alltså under 80 i IQ vilket får anses som mycket. Under 70 räknas man som lätt förståndshandikappad.

 

Även om det nu är så att det skulle finnas en korrelation mellan låg IQ och kriminalitet så säger det fortfarande inget om ett kausalt samband vilket var det jag frågade efter.

 

.

 

Solklar efterhandskonstruktion. Om du inte är intresserad så uttala dig inte. Ta fram något själv som visar på motsatsen. Du pratar om med ett ett akademiskt fikonspråk men klarar inte ens att läsa några rader utan att gravt övertolka. Jag skulle kunna slå vad om en lusing att du har sociologisk bakgrund. Forskning handlar inte om att vara politiskt korrekt och snäll. Det handlar om att få fram sanningen.

 

Stanford & Binet uppfann IQ tester för att kunna identifiera barn tidigt som skulle behöva mer stöd. Inget ont i det.

 

Sen försvarar inte jag allt i denna tråd. Men dra inte in mig i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men intelligens uppfattas väl knappast som attraktivt?

 

Jag menar...om man tar hundra slumpvis utvalda kvinnor i fertil ålder och ger dem valet mellan en halvkorkad hunk och en ful men genial kille så väljer säkerligen de flesta den halvkorkade hunken (i alla fall om valet medför att de ska ha sex med den killen de väljer). Någon som tror att detta inte stämmer?

 

Jag håller med fullständigt... Se bara På Donald Trump... Han e ju inte speciellt smart, men han är en riktig hunk , därför får han idka samlag med unga damer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många av dom vinnande spelarna tror ni har en IQ på över 110 =) kul grej bara! Kan jag få lite inrtressanta svar nu! specielt från hjort ;) hehe

 

tror man behöver ca 40 i IQ per bord och limit för att, utan PO/PT, vara en vinnande spelare på party FLT LH , dvs

 

FLT 0.5/1 1 bord 40 IQ för att vara en vinnande spelare

FLT 1/2 2 bord 80 IQ , du kan alltså inte längre vara mentalt efterbliven

FLT 2/4 3 bord 120 IQ, då måste ha en viss begåvning

FLT 5/10 4 bord 160 IQ, du måste ha en begåvning utöver det vanliga

 

:lol: Vettigaste svaret hitintills!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många av dom vinnande spelarna tror ni har en IQ på över 110 =) kul grej bara! Kan jag få lite inrtressanta svar nu! specielt från hjort ;) hehe

 

tror man behöver ca 40 i IQ per bord och limit för att, utan PO/PT, vara en vinnande spelare på party FLT LH , dvs

 

FLT 0.5/1 1 bord 40 IQ för att vara en vinnande spelare

FLT 1/2 2 bord 80 IQ , du kan alltså inte längre vara mentalt efterbliven

FLT 2/4 3 bord 120 IQ, då måste ha en viss begåvning

FLT 5/10 4 bord 160 IQ, du måste ha en begåvning utöver det vanliga

 

 

HAHAHAHAHAHAHAHA..............HAHAHA *rullar på golvet* HAHAHAAAAAAAAAAA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men intelligens uppfattas väl knappast som attraktivt?

 

Intelligens leder i många fall till makt(pengar?) och makt är attraktivt.

Jag har mycket svårt att se att det skulle finnas någon överrepresentation av genier bland Sveriges rikaste män men jag kan ha fel. Jag är helt säker på att det finns en miljard andra faktorer som är viktigare.

 

Jag har inte påstått det heller, mitt uttalande leder ju snarare till överrepresentation av rikt folk bland Sveriges genier(om man ska använda dina ord).

Sen får du notera att vi just nu pratar om intelligens och inte IQ, vilket omfattar rätt så mkt mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men intelligens uppfattas väl knappast som attraktivt?

 

Jag menar...om man tar hundra slumpvis utvalda kvinnor i fertil ålder och ger dem valet mellan en halvkorkad hunk och en ful men genial kille så väljer säkerligen de flesta den halvkorkade hunken (i alla fall om valet medför att de ska ha sex med den killen de väljer). Någon som tror att detta inte stämmer?

 

Jag håller med fullständigt... Se bara På Donald Trump... Han e ju inte speciellt smart, men han är en riktig hunk , därför får han idka samlag med unga damer.

Jag vet inget om Donald Trumps IQ. Jag misstänker att du försöker vara lustig. Dock så missar du poängen med en halvmil ungefär. Att få ligga med unga damer är inte svårt. Det räcker med att bo i den rikaste delen av världen och sakna skrupler. Det krävs ingen attraktionsfaktor för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men intelligens uppfattas väl knappast som attraktivt?

 

Intelligens leder i många fall till makt(pengar?) och makt är attraktivt.

Jag har mycket svårt att se att det skulle finnas någon överrepresentation av genier bland Sveriges rikaste män men jag kan ha fel. Jag är helt säker på att det finns en miljard andra faktorer som är viktigare.

 

Jag har inte påstått det heller, mitt uttalande leder ju snarare till överrepresentation av rikt folk bland Sveriges genier(om man ska använda dina ord).

Sen får du notera att vi just nu pratar om intelligens och inte IQ, vilket omfattar rätt så mkt mer.

Ok, men om vi nu begränsar oss till IQ eftersom det är ett mått som faktiskt går att mäta med hyfsad noggrannhet. Jag tror inte att en hög IQ är en speciellt viktig faktor för att bygga en stor förmögenhet. Generell intelligens vet jag inte om det finns definierat och därför är det ju svårt att säga om det är en påverkande faktor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men om vi nu begränsar oss till IQ eftersom det är ett mått som faktiskt går att mäta med hyfsad noggrannhet. Jag tror inte att en hög IQ är en speciellt viktig faktor för att bygga en stor förmögenhet. Generell intelligens vet jag inte om det finns definierat och därför är det ju svårt att säga om det är en påverkande faktor.

 

Med tanke på att du skrev intelligens i ditt första inlägg, och frågan faktiskt gällde just intelligens är det nog bättre om vi håller oss kvar där..

Huruvida det är en speciellt viktig faktor eller inte vågar jag inte uttala mig om, det handlar antagligen mest om timing - dock känner jag inte till speciellt många miljonärer(inte ärvda förmögenheter) som är rakt ut korkade.

Sen har jag inte påstått att jag pratar om någon sorts generell intelligens, utan EQ m.m.(vi kan ta gardners intelligenser som exempel) är alla bra egenskaper om man vill få en lyckad karriär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså inte rätt större delen av tiden?

Young padawan, you have much to learn about ordmärkeri. Jag skrev ju att jag inte är ödmjuk när jag vet att jag har rätt. :-)

 

Jag kan ju alltså vara 90% säker på att ha rätt och ändå vara snäll. Normalt sett så har jag faktiskt inte särskilt mycket aning om vad som är rätt, men de frågorna uttalar jag mig i proportionellt mycket mindre i här på forumet (bla för att det normalt sett är mycket mer ansträngande och svårare frågor). Så det blir ju en viss överrepresentation av min dryghet här, men jag är ganska mycket av en teddybjörn annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men om vi nu begränsar oss till IQ eftersom det är ett mått som faktiskt går att mäta med hyfsad noggrannhet. Jag tror inte att en hög IQ är en speciellt viktig faktor för att bygga en stor förmögenhet. Generell intelligens vet jag inte om det finns definierat och därför är det ju svårt att säga om det är en påverkande faktor.

 

Med tanke på att du skrev intelligens i ditt första inlägg, och frågan faktiskt gällde just intelligens är det nog bättre om vi håller oss kvar där..

Huruvida det är en speciellt viktig faktor eller inte vågar jag inte uttala mig om, det handlar antagligen mest om timing - dock känner jag inte till speciellt många miljonärer(inte ärvda förmögenheter) som är rakt ut korkade.

Sen har jag inte påstått att jag pratar om någon sorts generell intelligens, utan EQ m.m.(vi kan ta gardners intelligenser som exempel) är alla bra egenskaper om man vill få en lyckad karriär.

Med tanke på att det var en felskrivning i mitt första inlägg och att jag rättade det i nästa, samt att tråden från början behandlar IQ så är det nog bäst att vi håller oss kvar där. Om du inte pratar om någon sorts generell intelligens så undrar jag dock vad du menar med begreppet intelligens? EQ i all ära men det säger ju inte så mycket om en persons begåvning för saker. Vad gäller korkade miljonärer så känner jag personligen minst en som har generat sin förmögenhet själv som jag klassar som, om inte korkad så i alla fall inte speciellt smart. Grejen är att jag känner en massa människor som är extremt mycket smartare än honom men som fan inte är i närheten av att generera några pengar i stor skala åt sig själva. Sen att man har en del extra hinder om man är direkt korkad är självklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men intelligens uppfattas väl knappast som attraktivt?

 

Jag menar...om man tar hundra slumpvis utvalda kvinnor i fertil ålder och ger dem valet mellan en halvkorkad hunk och en ful men genial kille så väljer säkerligen de flesta den halvkorkade hunken (i alla fall om valet medför att de ska ha sex med den killen de väljer). Någon som tror att detta inte stämmer?

 

Jag håller med fullständigt... Se bara På Donald Trump... Han e ju inte speciellt smart, men han är en riktig hunk , därför får han idka samlag med unga damer.

Jag vet inget om Donald Trumps IQ. Jag misstänker att du försöker vara lustig. Dock så missar du poängen med en halvmil ungefär. Att få ligga med unga damer är inte svårt. Det räcker med att bo i den rikaste delen av världen och sakna skrupler. Det krävs ingen attraktionsfaktor för det.

 

Med tanke på att min IQ förmodligen är skyhögt mycket högre än din, bemödar jag mig inte att inleda ett samtal med dig då jag redan har använt min IQ till att komma fram till vad du skulle svara och bedömt svaret som ovärdigt att besvara. På så sätt har jag inte bara besparat mig själv tid på att föra en meningslös diskussion, utan jag har även besparat dig lite tid att fundera ut det som jag redan vet att du skulle svarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså inte rätt större delen av tiden?

Young padawan, you have much to learn about ordmärkeri. Jag skrev ju att jag inte är ödmjuk när jag vet att jag har rätt. :-)

 

Jag kan ju alltså vara 90% säker på att ha rätt och ändå vara snäll. Normalt sett så har jag faktiskt inte särskilt mycket aning om vad som är rätt, men de frågorna uttalar jag mig i proportionellt mycket mindre i här på forumet (bla för att det normalt sett är mycket mer ansträngande och svårare frågor). Så det blir ju en viss överrepresentation av min dryghet här, men jag är ganska mycket av en teddybjörn annars.

 

Jag gillar dig ändå, Hjort. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det var en felskrivning i mitt första inlägg och att jag rättade det i nästa, samt att tråden från början behandlar IQ så är det nog bäst att vi håller oss kvar där. Om du inte pratar om någon sorts generell intelligens så undrar jag dock vad du menar med begreppet intelligens? EQ i all ära men det säger ju inte så mycket om en persons begåvning för saker. Vad gäller korkade miljonärer så känner jag personligen minst en som har generat sin förmögenhet själv som jag klassar som, om inte korkad så i alla fall inte speciellt smart. Grejen är att jag känner en massa människor som är extremt mycket smartare än honom men som fan inte är i närheten av att generera några pengar i stor skala åt sig själva. Sen att man har en del extra hinder om man är direkt korkad är självklart.

 

Men snälla nån, du kan ju inte ändra ämnet mitt i en diskussion.

Självklart hade jag inte skrivit samma poster om vi pratat om IQ, men nu var det intelligens vi pratade om.

in·tel·li·gence (ĭn-tĕl'ə-jəns) pronunciation

n.

 

1.

1. The capacity to acquire and apply knowledge.

2. The faculty of thought and reason.

3. Superior powers of mind. See synonyms at mind.

2. An intelligent, incorporeal being, especially an angel.

3. Information; news. See synonyms at news.

4.

1. Secret information, especially about an actual or potential enemy.

2. An agency, staff, or office employed in gathering such information.

3. Espionage agents, organizations, and activities considered as a group: “Intelligence is nothing if not an institutionalized black market in perishable commodities” (John le Carré).

Sen är det ju självklart att intelligens inte garanterar makt, men som du själv sa känner du inte till nån dum person med egen-byggd förmögenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att min IQ förmodligen är skyhögt mycket högre än din, bemödar jag mig inte att inleda ett samtal med dig då jag redan har använt min IQ till att komma fram till vad du skulle svara och bedömt svaret som ovärdigt att besvara.

Mmmm...ät mer ostmackor...drick choklad. *klappar på huvudet på lunar-vis*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...