Gå till innehåll

Hög IQ?


Jaws

Recommended Posts

Med tanke på att det var en felskrivning i mitt första inlägg och att jag rättade det i nästa, samt att tråden från början behandlar IQ så är det nog bäst att vi håller oss kvar där. Om du inte pratar om någon sorts generell intelligens så undrar jag dock vad du menar med begreppet intelligens? EQ i all ära men det säger ju inte så mycket om en persons begåvning för saker. Vad gäller korkade miljonärer så känner jag personligen minst en som har generat sin förmögenhet själv som jag klassar som, om inte korkad så i alla fall inte speciellt smart. Grejen är att jag känner en massa människor som är extremt mycket smartare än honom men som fan inte är i närheten av att generera några pengar i stor skala åt sig själva. Sen att man har en del extra hinder om man är direkt korkad är självklart.

 

Men snälla nån, du kan ju inte ändra ämnet mitt i en diskussion.

Självklart hade jag inte skrivit samma poster om vi pratat om IQ, men nu var det intelligens vi pratade om.

in·tel·li·gence (ĭn-tĕl'ə-jəns) pronunciation

n.

 

1.

1. The capacity to acquire and apply knowledge.

2. The faculty of thought and reason.

3. Superior powers of mind. See synonyms at mind.

2. An intelligent, incorporeal being, especially an angel.

3. Information; news. See synonyms at news.

4.

1. Secret information, especially about an actual or potential enemy.

2. An agency, staff, or office employed in gathering such information.

3. Espionage agents, organizations, and activities considered as a group: “Intelligence is nothing if not an institutionalized black market in perishable commodities” (John le Carré).

Sen är det ju självklart att intelligens inte garanterar makt, men som du själv sa känner du inte till nån dum person med egen-byggd förmögenhet.

Jag ändrade inte ämnet. Men skitsamma. Poängen är att det knappast är en attraktionsfaktor med hög IQ vilket vissa (förmodligen nördar med eksem i armvecken) vill påskina. Och jo jag känner en rätt så korkad individ som har byggt en förmögenhet åt sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 227
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det finns ett polskt ordspråk som säger..

 

Det är bättre att förlora något tillsammans med en smart person, än att hitta något tillsammans med en dum.

Ja och jag är glad att jag inte hamnar i samma fack som en liten skygg nörd som skryter om ett (extra lätt) internet-IQ-test.

 

Ett annat polskt ordspråk...

 

" Dumma människor är ofta lättroade "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett polskt ordspråk som säger..

 

Det är bättre att förlora något tillsammans med en smart person, än att hitta något tillsammans med en dum.

Ja och jag är glad att jag inte hamnar i samma fack som en liten skygg nörd som skryter om ett (extra lätt) internet-IQ-test.

 

Ett annat polskt ordspråk...

 

" Dumma människor är ofta lättroade "

 

Ett tredje: Man ska inte kasta sten i glashus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 110 ett bra värde då? Jag hade för mig att jag läste nånstans att det krävdes 100 för att öppna en dörr typ. Det var iof längesen så jag kanske inte kommer ihåg rätt.

 

Då får det vara en ganska lurig dörr. 100 är väl nån sorts medelvärdesnorm för vuxna människor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 110 ett bra värde då? Jag hade för mig att jag läste nånstans att det krävdes 100 för att öppna en dörr typ. Det var iof längesen så jag kanske inte kommer ihåg rätt.

 

Då får det vara en ganska lurig dörr. 100 är väl nån sorts medelvärdesnorm för vuxna människor?

 

Det kanske var en låst dörr som enbart kunde öppnas genom att man löste ett matematiskt problem som fanns i slutet av en labyrint som man får tillträde till om man lyckas pricka in 18 rätt av 20 på mensas prick-prov :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 110 ett bra värde då? Jag hade för mig att jag läste nånstans att det krävdes 100 för att öppna en dörr typ. Det var iof längesen så jag kanske inte kommer ihåg rätt.

 

roflmao

 

Den var bra.

 

100 är snittet på stanford- binet skalan vilket är den skala som är mest frekvent. Standardavvikelsen är 15 vilket innebär att merparten av jordens västerländska (typ) befolkning hamnar mellan 85 och 115.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändrade inte ämnet. Men skitsamma. Poängen är att det knappast är en attraktionsfaktor med hög IQ vilket vissa (förmodligen nördar med eksem i armvecken) vill påskina. Och jo jag känner en rätt så korkad individ som har byggt en förmögenhet åt sig själv.

 

Brilliant. Du försöker avsluta diskussionen genom att bortförklara hela skiten som ett missförstånd och sen klanka på mitt utseende, som du för den delen aldrig ens sett?

Jag kan dock lova dig med 90% säkerhet att jag ser bättre ut än dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 110 ett bra värde då? Jag hade för mig att jag läste nånstans att det krävdes 100 för att öppna en dörr typ. Det var iof längesen så jag kanske inte kommer ihåg rätt.

 

Det ska isf vara en jävligt klurig dörr.. ett IQ på 100+-15 är standard.

 

edit: majorj + 100 till hade visst hunnit före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med anledning av föregånde postningar, motsägande teori:

 

Jag hade alla rätt på mensas riktiga antagningstest. (på allvar) Således fick jag ett diplom där det stod att jag hade ÖVER 135 i IQ. MEN....

 

1.Jag är jävligt dålig på poker...(i alla fall nu)

 

2. Jag har väldigt dåligt närtidsminne (existerar knappt)

 

3. Jag har inga pengar.

 

Men jag är en jävel på brudar!!

 

Förklara det! :lol:

 

//D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändrade inte ämnet. Men skitsamma. Poängen är att det knappast är en attraktionsfaktor med hög IQ vilket vissa (förmodligen nördar med eksem i armvecken) vill påskina. Och jo jag känner en rätt så korkad individ som har byggt en förmögenhet åt sig själv.

 

Brilliant. Du försöker avsluta diskussionen genom att bortförklara hela skiten som ett missförstånd och sen klanka på mitt utseende, som du för den delen aldrig ens sett?

Jag kan dock lova dig med 90% säkerhet att jag ser bättre ut än dig.

Nej du mannen. Nu får du ta o kamma dig. Jag bortförklarar inget. Jag medger att jag skrev intelligens i första posten vilket var ett misstag som jag rättade till snabbt. Även om det nu vore intelligens och inte IQ som avsågs så tror jag knappast att det är det första som väcker några djuriska lustar hos det motsatta könet. Trevligt att du är så nöjd med ditt utseende i alla fall.

 

Jag ställer mig för övrigt skeptisk till dina metoder att skatta hur stor chansen är att du ser bättre ut än någon annan. Och for the record så var påhoppet inte ens riktat specifikt mot dig utan mer ett minne av vissa gymnasiekompisar som inte hade så mycket mer än just sin (verkliga eller inbillade) intelligens att hävda sig med.

 

Att jag ens tar upp exemplet med nördar med eksem i armvecken är för att jag tycker det är så otroligt nördigt att sitta o skrävla om att man är intelligent. Om någon skryter vitt och brett med att han tar 160 i bänkpress eller har plussat massor på en dags poker så får han snabbt massa skit. Men att skryta om att man klarar ett busenkelt test på Internet och mer eller mindre racka ner på folk som inte gör det anses vara ok.

 

Du har knappast lyckats ändra min uppfattning i frågan huruvida IQ (eller intelligens för den delen) är något som ger förmögenheter och pluspoäng hos tjejer. Jag erkänner dock att intelligens är en faktor i det hela. Jag anser dock att det finns extremt mycket viktigare faktorer som exempelvis driftighet (om det nu är ett ord...).

 

Till sist. Det är lustigt att vissa tycks förutsätta att man har ett lågt IQ bara för att man inte köper att det skulle vara en attraktionsfaktor. Jag skulle läst psykologi istället. Fascinerande verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändrade inte ämnet. Men skitsamma. Poängen är att det knappast är en attraktionsfaktor med hög IQ vilket vissa (förmodligen nördar med eksem i armvecken) vill påskina. Och jo jag känner en rätt så korkad individ som har byggt en förmögenhet åt sig själv.

 

Brilliant. Du försöker avsluta diskussionen genom att bortförklara hela skiten som ett missförstånd och sen klanka på mitt utseende, som du för den delen aldrig ens sett?

Jag kan dock lova dig med 90% säkerhet att jag ser bättre ut än dig.

Nej du mannen. Nu får du ta o kamma dig. Jag bortförklarar inget. Jag medger att jag skrev intelligens i första posten vilket var ett misstag som jag rättade till snabbt. Även om det nu vore intelligens och inte IQ som avsågs så tror jag knappast att det är det första som väcker några djuriska lustar hos det motsatta könet. Trevligt att du är så nöjd med ditt utseende i alla fall.

 

Jag ställer mig för övrigt skeptisk till dina metoder att skatta hur stor chansen är att du ser bättre ut än någon annan. Och for the record så var påhoppet inte ens riktat specifikt mot dig utan mer ett minne av vissa gymnasiekompisar som inte hade så mycket mer än just sin (verkliga eller inbillade) intelligens att hävda sig med.

 

Att jag ens tar upp exemplet med nördar med eksem i armvecken är för att jag tycker det är så otroligt nördigt att sitta o skrävla om att man är intelligent. Om någon skryter vitt och brett med att han tar 160 i bänkpress eller har plussat massor på en dags poker så får han snabbt massa skit. Men att skryta om att man klarar ett busenkelt test på Internet och mer eller mindre racka ner på folk som inte gör det anses vara ok.

 

Du har knappast lyckats ändra min uppfattning i frågan huruvida IQ (eller intelligens för den delen) är något som ger förmögenheter och pluspoäng hos tjejer. Jag erkänner dock att intelligens är en faktor i det hela. Jag anser dock att det finns extremt mycket viktigare faktorer som exempelvis driftighet (om det nu är ett ord...).

 

Till sist. Det är lustigt att vissa tycks förutsätta att man har ett lågt IQ bara för att man inte köper att det skulle vara en attraktionsfaktor. Jag skulle läst psykologi istället. Fascinerande verkligen.

 

 

Om du har läst hela tråden så ser du att jag är inne på din linje men valde att kliva av scenen till vänster o tacka för applåderna då jag märkte att gängse uppfattning är den som gäller :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med anledning av föregånde postningar, motsägande teori:

 

Jag hade alla rätt på mensas riktiga antagningstest. (på allvar) Således fick jag ett diplom där det stod att jag hade ÖVER 135 i IQ. MEN....

 

1.Jag är jävligt dålig på poker...(i alla fall nu)

 

2. Jag har väldigt dåligt närtidsminne (existerar knappt)

 

3. Jag har inga pengar.

 

Men jag är en jävel på brudar!!

 

Förklara det! :lol:

 

//D

Tror du helt ärligt att det är din IQ de är ute efter? Vad datear du för brudar i sånt fall? :P

 

Själv är jag ful som en sten men jag är glad ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du mannen. Nu får du ta o kamma dig. Jag bortförklarar inget. Jag medger att jag skrev intelligens i första posten vilket var ett misstag som jag rättade till snabbt. Även om det nu vore intelligens och inte IQ som avsågs så tror jag knappast att det är det första som väcker några djuriska lustar hos det motsatta könet.

Suck. Ja, du skrev intelligens i första och det var det jag svarade på, jag har i varje post sen dess användt mig att uttrycket intelligens så det kan inte heller ha varit så svårt att förstå vad jag menade.

 

Just intelligens i sig är nog inte så attraktivt, men som jag sagt hela tiden är intelligens en faktor när det gäller att tjäna pengar, och pengar(läs makt) ÄR attraktivt.

 

Jag ställer mig för övrigt skeptisk till dina metoder att skatta hur stor chansen är att du ser bättre ut än någon annan. Och for the record så var påhoppet inte ens riktat specifikt mot dig utan mer ett minne av vissa gymnasiekompisar som inte hade så mycket mer än just sin (verkliga eller inbillade) intelligens att hävda sig med.

Min uppskattning är inte så konstig alls, jag utgick helt enkelt bara ifrån att du såg medioker ut.

Att du sen tror att alla smarta personer är finniga tonårspojkar är ju bara för mycket.

 

Att jag ens tar upp exemplet med nördar med eksem i armvecken är för att jag tycker det är så otroligt nördigt att sitta o skrävla om att man är intelligent. Om någon skryter vitt och brett med att han tar 160 i bänkpress eller har plussat massor på en dags poker så får han snabbt massa skit. Men att skryta om att man klarar ett busenkelt test på Internet och mer eller mindre racka ner på folk som inte gör det anses vara ok.

Jag vet inte hur det varit på dina skolor, men där jag har gått har folk alltid klankat ner på nördar - det har inte direkt varit de som mobbat jocksen för att de är korkade.

Sen verkar det som ni nyttjar jantelagen lite mer än vanligt där du kommer ifrån, bland folk jag umgås med komplimenteras större prestationer - sålänge de är välförtjänta(chris moneymaker går bort).

 

Dessutom förstår jag inte vem det är du försöker använda som exempel, hittils har jag inte(iaf inte vad jag kommer ihåg) sett någon sitta och spy på folk om maxpott i testet som tråden gällde. Mest har det ju varit diskussioner om definitioner av IQtest, korrelationen mellan högt IQ och pokerframgångar samt tillförlitligheten hos diverse nät-tester(->0).

 

Du har knappast lyckats ändra min uppfattning i frågan huruvida IQ (eller intelligens för den delen) är något som ger förmögenheter och pluspoäng hos tjejer. Jag erkänner dock att intelligens är en faktor i det hela. Jag anser dock att det finns extremt mycket viktigare faktorer som exempelvis driftighet (om det nu är ett ord...).

En stark social intelligens sitter inte direkt helt fel när man umgås med det täcka könet.

 

Till sist. Det är lustigt att vissa tycks förutsätta att man har ett lågt IQ bara för att man inte köper att det skulle vara en attraktionsfaktor. Jag skulle läst psykologi istället. Fascinerande verkligen.

Hoppas du syftar på någon annan, för jag har inte direkt påstått att du har ett lågt IQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med anledning av föregånde postningar, motsägande teori:

 

Jag hade alla rätt på mensas riktiga antagningstest. (på allvar) Således fick jag ett diplom där det stod att jag hade ÖVER 135 i IQ. MEN....

 

1.Jag är jävligt dålig på poker...(i alla fall nu)

 

2. Jag har väldigt dåligt närtidsminne (existerar knappt)

 

3. Jag har inga pengar.

 

Men jag är en jävel på brudar!!

 

Förklara det! :lol:

 

//D

 

Enkelt ju. Personen som rättade ditt prov var tjej :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...