Gå till innehåll

Lista över skattefria sajter! (Läs inlägg #1!)


Recommended Posts

Principen är att om man spelar på en sajt som ligger inom EU/EES så ska det vara skattefritt spel. Spelar man däremot på en sajt utanför EU/EES så ska man betala 30% kapitalvinstskatt. Hur du försöker trixa med din vinst har ingen som helst betydelse. Det är var vinsten uppstod som betyder någonting, inte hur du gör utbetalningen. Helt obegripligt att någon jönspelle på Skatteverket ger den typen av information som du verkar ha fått, om du nu inte har missförstått honom förstås.

 

mmh, men vart sajten ligger , är det vart den är registrerad lr vad? Vilken fråga sak man ställa sajten om mna vill veta det typ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Colderose och Cyntax, kan ni vara goda och uttala er angående ScandicBookmaners.com på ongames nätverket.

 

Jag uppfattar att ifall Scandicbookmaker är skattepliktig är även Betsson skattepliktigt. Tack för hjälpen

 

Utifrån vad som står i deras terms and conditions skulle jag vilja säga att sajten är skattefri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, men vart sajten ligger , är det vart den är registrerad lr vad? Vilken fråga sak man ställa sajten om mna vill veta det typ..

 

Om jag ska prata lite kanslisvenska så ska "anordnaren vara EU-medborgare". Jag tolkar det så att sajten ska vara registrerad (ha sitt säte) i ett EU-land. Det är inte alltid så lätt att få fram vad som gäller på sajternas villkorssidor. Vissa sajter är lättare att bedöma än andra helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska prata lite kanslisvenska så ska "anordnaren vara EU-medborgare". Jag tolkar det så att sajten ska vara registrerad (ha sitt säte) i ett EU-land. Det är inte alltid så lätt att få fram vad som gäller på sajternas villkorssidor. Vissa sajter är lättare att bedöma än andra helt enkelt.

 

okej, tack för svaret, ska höra mig för om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hygglig indikation på om en sajt är skattefri eller inte är att läsa i villkoren om det står mycket om Malta eller Gibraltar. Då är den sannolikt skattefri. Står det däremot om t.ex. Aruba, Costa Rica eller Nederländska Antillerna så är sajten med hög grad av sannolikhet inte skattefri.

 

hmm den sajten jag pratar om har jag läst så mkt som går på hemsidan om.

Det som hart gått o hitt ÄR liscenserna . Där har de en kahnawake lincens och sedan reltivt kort tid även en maltalicens, vet dock inte om det går att dra några slutsatser från det...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har för mig att du har sysslat med skatt så tänker jag inte tjaffsa emot, spec inte när jag inte är säker. Det jag skrev är det jag tolkade av vad han från skatteverket sa. Men eftersom jag är i behov av och veta kanske du kan skriva hur det funkar, vore till mycket hjälp för mig.
Jag kan nog kalla mig för skattejurist trots att jag inte har någon jur.kandexamen ännu. Har jobbat 3,5 månader som skattehandläggare på Skatteverket i Spånga. Jag gjorde kontroll av fysiska personers deklarationer. Av ungefär 200 deklarationer som jag gjorde hade exakt 0,00000 av dom redovisat pokerinkomster. :) Jag är defenetivt ingen expert på "pokerskatt". Där har ni min meritlista! ;)

Alltså, inget märkvärdigt.

Ja du, den "experten" på Skatteverket som du pratade med skulle jag vilja ha ett snack med.
Jag gissar att han pratade med någon gammal avdankad skattehandläggare. Dom som sitter i skatteupplysningen kan lite om ganska mycket. Jag vet, för jag har jobbat med dom ;)

Själv fick jag sitta två timmar i skatteupplysningen. Jisses vilka frågor folk kommer med. Men inga frågor om "pokerskatt" fick jag iaf. :)

Colderose och Cyntax, kan ni vara goda och uttala er angående ScandicBookmaners.com på ongames nätverket.

 

Jag uppfattar att ifall Scandicbookmaker är skattepliktig är även Betsson skattepliktigt. Tack för hjälpen

Jag tänker inte uttala mig om något sånt. Det får Skatteverket göra.

Jag föreslår att du skickar ett brev till Skatterättsnämden och ber dom komma med ett uttalande.

 

För övrigt tycker jag att hysterin till skatt på pokervinster är överdriven. Nu är det mot forumets regler att uppmana till brott... men jag vet då hur jag skulle göra! 8-)

 

Oj, nu är det avspark Sverige-Nordirland!

 

Tjing!

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan nog stryka NordicBet från skattefria listan, vilka fler "kontrolleras" (vad dom nu menar med det) på Isle of Man?

Alltså verkar det vara viktigt var bolaget styrs ifrån eftersom Malta tillhör EU, men inte Isle of Man som dock har frihandelsavtal.

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=705861

 

"Vad han uppenbarligen inte visste var att Nordicbet — trots namnet — finns på Malta och kontrolleras av en spelorganisation på Isle of Man. Därför tvingas han nu betala 40 procent i skatt på spelvinsterna."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan nog stryka NordicBet från skattefria listan, vilka fler "kontrolleras" (vad dom nu menar med det) på Isle of Man?

Alltså verkar det vara viktigt var bolaget styrs ifrån eftersom Malta tillhör EU, men inte Isle of Man som dock har frihandelsavtal.

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=705861

 

"Vad han uppenbarligen inte visste var att Nordicbet — trots namnet — finns på Malta och kontrolleras av en spelorganisation på Isle of Man. Därför tvingas han nu betala 40 procent i skatt på spelvinsterna."

 

Ska väl tilläggas att han själv hade hört av sig till skatteverket och sagt att han vunnit en massa pengar på poker, om jag fattade p3-nyheterna rätt, och det är väl fortfarande rätt liten risk att åka dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var ju smått intressant läste bara ett par sidor i inledningen av tråden så det här kanske har tagits upp förr.

 

Men så med andra ord om man då spelar på everestpoker så är man enligt lag skyldig att skatta på de pengarna?

 

Jag är inte så insatt i hela det här med pokerskatt men som jag förstått det av tidigare artiklar och inlägg så brukar det i regel bara gälla vid större belopp, 6-siffrigt?, rätta mig gärna om jag har fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var ju smått intressant läste bara ett par sidor i inledningen av tråden så det här kanske har tagits upp förr.

 

Men så med andra ord om man då spelar på everestpoker så är man enligt lag skyldig att skatta på de pengarna?

 

Jag är inte så insatt i hela det här med pokerskatt men som jag förstått det av tidigare artiklar och inlägg så brukar det i regel bara gälla vid större belopp, 6-siffrigt?, rätta mig gärna om jag har fel?

 

Ja.

 

Det gäller hur små eller stora belopp som helst, men det lär inte hända något om du struntar i att betala skatt på småbelopp, och kanske inte större heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska väl tilläggas att han själv hade hört av sig till skatteverket och sagt att han vunnit en massa pengar på poker, om jag fattade p3-nyheterna rätt, och det är väl fortfarande rätt liten risk att åka dit.

 

Intressant, det här rör sig tydligen om en cashgamespelare och man kan notera att skatteverket beskattat honom utefter den totala vinstsumman på nordicbet.

 

Man har tydligen inte alls brytt sig om att beskatta honom för varje pott han spelat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...