Gå till innehåll

Lista över skattefria sajter! (Läs inlägg #1!)


Recommended Posts

Scandicbookmakers.com (ONGAMES)

 

En sida som totalt har ignorerats är Scandicbookmakers på ongames. Även denna sajt bör vara skattefri eller?

 

Följande står på hemsidan:

 

Firmaets hovedkontor er beliggende i Malta, hvorfra firmaet har licens til at drive bookmakervirksomhed.

 

Scandic Bookmakers Limited, Company registration number: C37691

 

Ifall Betsson anses vara skattefri bör även denna anses vara skattefri right?

 

Betsson är numera skattefri för där är motparten Ongame Network Ltd enligt deras ToS.

 

Bookmaker är inte poker. Så på Scandic Bookmakers får du söka vidare om vem som bedriver pokern för att se om den är skattefri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Betsson är numera skattefri för där är motparten Ongame Network Ltd enligt deras ToS.

 

Bookmaker är inte poker. Så på Scandic Bookmakers får du söka vidare om vem som bedriver pokern för att se om den är skattefri.

 

Firmaets hovedkontor er beliggende i Malta, hvorfra firmaet har licens til at drive bookmakervirksomhed.

 

Scandic Bookmakers Limited, Company registration number: C37691

Scandic Bookmakers poker klient er en del af Ongame Poker Netværket, som er et datterselskab af bwin International Ltd., der har en licens der er udstedt af myndighederne på Gibraltar. Ongame Poker Netværk er udenfor det Maltetiske retssystem."

 

Innebär "Scandic Bookmakers poker klient er en del af Ongame Poker Netværket, som er et datterselskab af bwin International Ltd"

att situationen blir likadan som för Betsson?

 

Förstår dock inte hur en sajt kan ingå i ongamenätverket men bedriva pokerverksamheten utifrån något annat, hur går detta till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser första inlägget så står det att det viktiga är vem som är avtalspartnern - dvs vem som man har avtal att spela poker med. Så då kan det skilja från site till site även om pokerspelet är detsamma.

 

Texten enligt ovan är så svårbegripligt skriven att jag inte vet om siten är skattefri eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.ongamenetwork.com/contact/

 

 

Ongame Network Ltd

Europort, Suite 611

Gibraltar

 

Det är Ongame Network Ltd man sluter avtalet med på Pokerroom.

 

PS Notera att Tower inte verkar vara skattefritt. Samma gäller även då Hollywood Poker - så alla Ongamesiter är inte skattefria.

 

Nu fattar jag nada. Så här står det ju i Towers ToS:

 

This website is owned and operated by OnGame Network Ltd. All transactions will be billed by OnGame Network Ltd., 3848 Armory Building, Basseterre, St.Kitts, DBA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fattar jag nada. Så här står det ju i Towers ToS:

 

This website is owned and operated by OnGame Network Ltd. All transactions will be billed by OnGame Network Ltd., 3848 Armory Building, Basseterre, St.Kitts, DBA.

 

På PokerLoco står det:

 

"The payment services used by PokerLoco are owned and operated by Safepay Ltd. All transactions will be billed by Safepay Ltd., 3848 Armory Building, Basseterre, St.Kitts, DBA IFUND-POKERNETWORK."

 

Notera att adressen är detsamma - men det är olika bolagsnamn.

På nätverkets egna sida nämns samma namn och en annan adress.

 

På följande webbsida ståd Ongame Network Ltd med:

 

http://www.gra.gi/index.php?article=135&topic=licences&section=licences&site=gambling

 

Tillsammans med Ladbrokes, Eurobet och Partypoker så nämns de där.

 

Så antingen är de alla skattefria - eller så är ingen av dem skattefria. Det finns iofs en skillnad i att vissa har "(Gibraltar)" med i namnet och det kan på något sätt vara avgörande. Kan mycket väl vara så att de med "(Gibraltar)" i namnet är bolag som är registrerade i Gibraltar och resten av bolagen är registrerade i annat land.

 

Själv skulle jag dock inte spela på de webbplatser inom Ongamenätverket som anger adressen för bolaget till St Kitts för det är ju definitivt inte skattefritt på Costa Rica. För resten är det tveksamt - det kan helt enkelt vara så att Ongame nätverket försöker lura sin kunder på bästa sätt för att låtsas vara skattefritt genom att de har en adress på Gibraltar men bolaget är registrerat på Costa Rica och därför inte skattefritt. Men det kan även vara så att det finns två bolag med samma namn registrerade i två olika länder eller det kan vara så att de som anger adressen till St Kitt anger fel adress.

 

Så om jag skulle säga någonting är att förmodligen är Eurobet och Mansion (som har bolag på gibraltar) de som är skattefria inom Ongame och de flesta andra skinnen kanske är skattefria men behöver inte vara det. De får läggas i samma kategori som de som ligger i Nederlänska antillerna - de borde kanske vara skattefria (och detsamma gäller Partypoker som då inte heller är ett gibraltarbolag enligt Gibraltars spelkommissions sida).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser första inlägget så står det att det viktiga är vem som är avtalspartnern - dvs vem som man har avtal att spela poker med. Så då kan det skilja från site till site även om pokerspelet är detsamma.

 

Texten enligt ovan är så svårbegripligt skriven att jag inte vet om siten är skattefri eller ej.

 

Du nämnde att när man spelar poker på Betsson så framgår det att avtalet man sluter gäller mellan en själv och ongames. Utifrån vad baserar du denna slutsats? Det som står på webbsidan är ju ungefär lika otydligt som hos scandicbookmakers så jag kan inte förstå varför du anser att situationen hos Betsson är annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Skatteverket säger idag är att arrangören måste vara "EU-medborgare" samt att spelet ska ske "inom EU". Vad exakt detta i slutändan beyder vet nog ingen idag, tyvärr, innan det är avgjort i högre rätt.

 

Så det spelar ingen roll om landet/regionen ligger utanför EU:s tullområde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det spelar ingen roll om landet/regionen ligger utanför EU:s tullområde?

 

Landet måste vara ett EU- eller EES-land för att skattefrihet ens ska vara möjligt. Dessutom ska arrangören finnas i ett EU/EES-land. Om vad exakt detta innebär pågår det just nu en tvist mellan Ken Lennaard och staten, där KL hävdar att hans vinst i en turnering i England ska vara skattefri, medan staten hävdar att eftersom arrangören var utomeuropeisk så ska han betala skatt, trots att spelet skedde i ett EU-land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goda nyheter för OnGamespelare. Verkar som om sajter som anger Ongame Network Ltd som avtalspartner (inkl Tower) är skattefria. Denna mejlväxling hade jag med Ongame:

 

Hej,

 

Detta är en ren felaktighet. Vi ska ta upp det med Tower gaming. Men då vi är

registrerade på Gib så är dina vinster skattefria.

 

MVH

 

Ongame

 

 

-----Ursprungligt meddelande-----

Från: Mig

Skickat: ti 2007-11-06 23:05

Till: partner@ongamenetwork.com

Ämne: Re: SV: Adress

 

Hej,

 

Tack för svaret!

 

Det var bl a denna ToS som förvirrade mig:

 

http://www.towergaming.com/terms-conditions.html

 

Har jag missuppfattat något?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan är om skatteverket håller med om att det är var ongame är beläget som avgör huruvida en sajt är skattefri eller inte, att ongames statar att så är fallet säger väl egentligen inte så mycket. Eller?

 

Jag har ingen aning :) Men ett företag kan väl bara vara registrerat i ett land, eller? Det borde väl vara så att om de är registrerade på Gibraltar så är de det, utan tolkningsmöjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning :) Men ett företag kan väl bara vara registrerat i ett land, eller? Det borde väl vara så att om de är registrerade på Gibraltar så är de det, utan tolkningsmöjligheter.

 

Skatteverket kan också gå på linjen var pokerdelen är registrerad, var servrarna ligger, eller om sajten är del av ett större nätverk som ligger utanför EU. Om jag förstår saken rätt är det ingen som vet något för tillfället. Många säger sig veta men ingen vet eftersom det inte har förekommit några fall än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning :) Men ett företag kan väl bara vara registrerat i ett land, eller? Det borde väl vara så att om de är registrerade på Gibraltar så är de det, utan tolkningsmöjligheter.

 

ongames är ju självklart registrerade på gibraltar, fast skatteverket tar ju även hänsyn till var sajten man spelar på är registrerad. I dessa fall är ju inte towergaming skattefritt till skillnad från Betsson som är registrerat på Malta. Att påstå att skatteverket endast tar hänsyn till var ongames är beläget-(självklart gör ongames denna subjektiva bedömning)-är alltför risky- spelar ni på ongames är ni endast säkra på att det är skattefritt ifall sajten i fråga är reggad inom eu. Så towergaming är med väldigt stor sannolikhet inte skattefri, även fast jag verkligen önskar att jag kan använda mina 15 k pp på bonusar:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ongames är ju självklart registrerade på gibraltar, fast skatteverket tar ju även hänsyn till var sajten man spelar på är registrerad. I dessa fall är ju inte towergaming skattefritt till skillnad från Betsson som är registrerat på Malta. Att påstå att skatteverket endast tar hänsyn till var ongames är beläget-(självklart gör ongames denna subjektiva bedömning)-är alltför risky- spelar ni på ongames är ni endast säkra på att det är skattefritt ifall sajten i fråga är reggad inom eu. Så towergaming är med väldigt stor sannolikhet inte skattefri, även fast jag verkligen önskar att jag kan använda mina 15 k pp på bonusar:-(

 

Avtalspartnern är numera Ongames Ltd, Gibraltar. Bör inte det vara det relevanta? Det känns orimligt att skatteverket skulle kunna från gång till gång välja olika saker som den avgörande adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avtalspartnern är numera Ongames Ltd, Gibraltar. Bör inte det vara det relevanta? Det känns orimligt att skatteverket skulle kunna från gång till gång välja olika saker som den avgörande adressen.

 

förstår ditt resonemang men det är otillräckligt för att grunda slutsatser om hur skatteverket kommer agera fastän det kan tyckas logiskt att de endast bör beakta var ongames är beläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det i rubriken till denna tråd ?

 

Följ dessa instruktioner och du skall finna vad du söker.

 

Dvs status för Full Tilt står i första inlägget.

 

"Senast redigerad av Myssion, 2007-04-04"

Första inlägget är inte så aktuellt och innehåller en massa fel.

Exempel:

 

Cryptologic-nätverket

Parbet

Samtliga övriga Crypto-sajter drivs från Nederländska Antillerna, vilka visserligen inte ingår i EU, men ingår i en grupp länder som reglerna om fri rörelse av tjänster ska tillämpas på. Detta innebär med största sannolikhet att de kan betraktas som skattefria.*

 

Både Sunpoker och Interppoker drivs från Malta. Jag känner inte till några övriga Crypto-siter, men kan tänka mig att det är likadant där.

 

Full Tilt*

 

* Dessa sajterna finns i länder som tillhör de utomeuropeiska länderna och territorierna, vilka har en association med EU som innebär att de ska betraktas som medlemmar när det gäller handel (nätpoker är en tjänst). Detta tolkar jag m.fl. som att vinster därifrån ska betraktas som skattefria, men skatteverket tycker annorlunda. I slutändan är det en domstol som avgör.

 

Det jag efterlyste med mitt inlägg var vilket detta land är. Är det Aruba? Jag kunde inte på något enkelt sätt hitta den informationen på FTP's hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vetgirig du har ännu inte svarat på min fråga om varför du anser att Betssons och Scandicbookmakers situation är annorlunda.

 

Väldigt enkelt: Olika ordalydelse i avtalen.

 

Det kan mycket väl vara så att det faktiska situationen är densamma men pga avtalets formulering så går det inte att säga att Scandicbookmakers pokersite är skattefri och det finns även stor chans att det påverkar hur en eventuell domstol skulle dömma i fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...