Gå till innehåll

NLT - AK träffar TPTK, FI trycker in direkt!

Recommended Posts

Denna hand inträffade mig precis.. har inga reads på fi då jag spelar endast 5 min och handen innan dubblade jag..

** Game ID 679464399 starting - 2006-02-09 11:50:23

** There`s A World [Hold 'em] (0.50|1.00 No Limit - Cash Game) Real Money

- TTeddy sitting in seat 1 with $147.78 [Dealer]

- Fralle sitting in seat 2 with $78.45

- supermikaoj sitting in seat 3 with $52.54

- Johannesson sitting in seat 5 with $209.65

- doberman29 sitting in seat 6 with $69.15

Fralle posted the small blind - $0.50

supermikaoj posted the big blind - $1.00

** Dealing card to Johannesson: King of Spades, Ace of Diamonds

Johannesson raised - $4.00

doberman29 folded

TTeddy folded

Fralle folded

supermikaoj called - $4.00

** Dealing the flop: King of Clubs, 6 of Clubs, Jack of Hearts

supermikaoj went all-in - $49.54

Ojdå.. vilken hand kan han göra såhär med som jag slår tänker jag .. va är rätt i detta läget utan några reads .. antar fold?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är tvingad att syna där utan stark read. Säg att du gör den öppningen med 66-AA, AQ-AK och kanske några suited connectors. Då stoppar du in 10% av de spelbara markerna preflopp och foldar då alltså allt utom AA, JJ, 66 och KK när motståndaren öppningstrycker. Dvs du gör bara synen mellan 10% och 18% av tiden, vilket innebär att hans tryckning med ett drag blir synnerligen lönsam.

Säg att han ställer med QT eller ett färgdrag, i så fall så tar han potten på $10 4/5 av tiden och förlorar $20 1/5 av tiden. Alltså en nätt vinst på $4 per gång, vilket definitivt inte är fy skam.

Om det är så att du öppnar med många fler händer än de jag räknade upp så blir synen bara sämre och sämre eftersom det innebär att du foldar proportionellt oftare på floppen. Generellt är att du inte kan lägga dig särskilt ofta postflopp när du fått in så stor del av stacken preflopp, nästan oavsett vad som händer när floppen kommit. Faktiskt så förlorar han på det eftersom det leder till att han missar värde mot en del av dina händer som du betat om han checkat till dig. Så du behöver inte direkt bekymra dig att ha gett honom odds att dra efter set med skräppar.

Dessutom är det ju inte så att han tjänar något på att trycka om han nu har tvåpar+ eftersom han kunnat checkraisa all-in och tvingat dig att syna på det sättet istället och alltså fått in pengarna även om han checkat.

Länk till kommentar

Jag skulle folda rätt snabbt.

Resonemang?

Att spela som han gör om man träffar en bra hand (tvåpar mot AA/KK/QQ, låg/medelhög triss mot samma kort) så synar förvånansvärt många (se svaren i denna tråd) om man dunkar in allt innan det är hans tur att agera.

Om man dessutom snor åt sig en massa mindre potter och visar att man sällan foldar (loose/extremt aggresiv med andra ord) så är chansen att någon synar överbets ännu större.

Länk till kommentar

Syyn!

Att spela som han gör om man träffar en bra hand (tvåpar mot AA/KK/QQ, låg/medelhög triss mot samma kort) så synar förvånansvärt många (se svaren i denna tråd) om man dunkar in allt innan det är hans tur att agera.

.

Anledingen till att många synar är att FI ofta vid sånt spel har nån halvkass hand (drag). Inte många gånger jag mött stålet vid sånt spel..

Om man dessutom snor åt sig en massa mindre potter och visar att man sällan foldar (loose/extremt aggresiv med andra ord) så är chansen att någon synar överbets ännu större.

Vad menar du???

Tror ingen höjer speciellt på ögonbrynen för den synen. Om du nu tror att att folk vid bordet uppfattar en som en synfisk är det ju bara anpassa spelstilen efter det..

Länk till kommentar

Jag skulle folda rätt snabbt.

Resonemang?

Som redan sagts, i fi:s situation finns det ju inget direkt värde i att trycka direkt jämför med att cr:a om man floppat stålet, det enda som händer är att man inte ger sin motståndare chans att betta med en svag hand som han inte skulle synat en all in med. Det är otroligt vekt att lägga TPTK i detta läget imo, jag antar att det grundar sig i någon sorts rädsla att bli utspelad. (vilket man ändå inte blivit även om man synat och fi viker upp ett set, degen skulle ändå åkt in in på ett eller annat sätt under handens gång)

Länk till kommentar

Eftersom han är shortstacked skulle jag syna.

Men annars tycker jag att många här förespråkar en syn lite väl starkt.

Man ser ofta bra spelare (A) som totalt fördummar fisk med spel som detta, en fisk höjer, A synar. A träffar nötterna på flop och går direkt all in, fisken synar med halvkass hand. Vanligt scenario.

Som ni själva säger så föreslår ni syn för att "han skulle inte göra så med en bra hand"... doh.

Dessutom kanske det finns bättre strider att ta, lätt att droppa de 4$ man har i potten där. Men som sagt, i just detta tillfälle, han är shortstack och det är en syn, även om det inte är en lätt sådan.

Länk till kommentar

Som ni själva säger så föreslår ni syn för att "han skulle inte göra så med en bra hand"... doh.

Det baseras ju på empiri och inget annat. Men om spelarna på din sajt alltid har nötterna då de fetöverbettar rakt in i preflopraisaren så får du väl folda då. Att du sen liknar träffat AK med en halvkass hand då stackarna är grunda får stå för dig.

Länk till kommentar

(Jag svarar trots att det inte var riktat till mig då jag står fast vid min åsikt)

Visst är det så att det ofta handlar om en (semi)bluff i dessa lägen, men det är ju som sagt just det man kan utnyttja. Har vid flera tillfället floppat stege, gått all in och därmed snott Fi's stack då han vägrar folda TPTK/överpar.

I längden kanske man tjänar på att syna, men jag måste säga att det svider att torska en hel stack på en liknande hand, jag går hellre plus lite saktare än att åka jojo såhär (vilket är anledningen till att jag testspelar FL just nu).

Länk till kommentar

(Jag svarar trots att det inte var riktat till mig då jag står fast vid min åsikt)

Visst är det så att det ofta handlar om en (semi)bluff i dessa lägen, men det är ju som sagt just det man kan utnyttja. Har vid flera tillfället floppat stege, gått all in och därmed snott Fi's stack då han vägrar folda TPTK/överpar.

I längden kanske man tjänar på att syna, men jag måste säga att det svider att torska en hel stack på en liknande hand, jag går hellre plus lite saktare än att åka jojo såhär (vilket är anledningen till att jag testspelar FL just nu).

Jag förstår verkligen inte varför det svider så hårt att tappa ett halvt inköp på det här sättet. Scenariot är alltså att man höjer upp med en stark hand, får en syn och man träffar floppen bra. Fi träffar dock stenhårt och pengarna åker in eftersom fi bara har ett halvt inköp att leka med. Potten går till fi. BUHU. Om man är villig att ge bort en massa EV för att undvika dessa situationer ska man inte sitta vid ett NL-bord över huvudtaget. Jag är inte ens säker på att man ens kan spela ett +EV-spel om man inte vågar ge sig in i sådana här standardpotter.

Länk till kommentar

Hmm...

Du sitter med dubbelt inköp, han sitter med halvt. AK raisar preflop, träffar TPTK på dragig bräda och shortstack ställer in. Jag är själv rätt så tight men jag hittar nog synen där. Tror hans vanligaste hand är färgdraget, sen QT för oesd, sen typ KQ eller KT för TP med sämre kicker SEN kommer, KJ, JJ, 66. Ska nog inte helt utesluta AJ, A6 och en fantastisk xx*

Hade han haft full stack hade jag hittat folden men detta känns som ett ypperligt läge att busta en shorty och få in mer pengar på bordet.

* Dvs två helt random kort som han bestämt sig för att "försvara" sin BB med, typ J2o som han nu ska beta all-in för att visa att han har Kungen (för då betar man ju all in...).

Länk till kommentar