Gå till innehåll

NLT - SVÅRT beslut med icke nötstege


Azaroth

Recommended Posts

Ingen read på fienden! Usch detta var ett svårt beslut, jag menar vad kan han ha???

 

Game #1058659544: Hold'em NL (£1/£2) - 2005/12/13 - 09:19:35 (ET)

Table "AshvilleOld" Seat 4 is the button.

Seat 1: sparhim (£37.57 in chips)

Seat 2: 4sOverKs (£36.25 in chips)

Seat 3: Mike54 (£121.25 in chips)

Seat 4: kitewind (£61.25 in chips)

Seat 5: rule54 (£410.01 in chips)

Seat 6: Flop-888 (£185.75 in chips)

rule54: posts small blind £1

Flop-888: posts big blind £2

 

----- HOLE CARDS -----

 

dealt to Flop-888 [4 :diamond: 5 :diamond: ]

sparhim: folds

4sOverKs: calls £2

Mike54: folds

kitewind: calls £2

rule54: calls £1

Flop-888: checks

 

----- FLOP ----- [2 :spade: 3 :heart: 6 :diamond: ]

 

rule54: checks

Flop-888: bets £5

4sOverKs: folds

kitewind: folds

rule54: calls £5

 

Här floppar jag alltså nötterna och försöker få betalt av någon iaf.

 

----- TURN ----- [2 :spade: 3 :heart: 6 :diamond: ][9 :club: ]

 

rule54: checks

Flop-888: bets £10

rule54: calls £10

 

----- RIVER ----- [2 :spade: 3 :heart: 6 :diamond: 9 :club: ][7 :spade: ]

 

rule54: checks

Flop-888: bets £31

rule54: raises to £393.01 and is all-in

 

 

När jag bettar 31 ligger det ca 36 i potten. Här blir jag alltså KRAFTIGT överbettad All-in. Det kostar £138 att syna för att vinna £234 tar ni synen?

 

Dom specifika händer som slår mig är 58 och 8T. Men det är svårt att sätta honom på dom, skulle han verkligen synat flopen med sån skit??

 

Men samtidigt skriker betten ut att han har mig, kan han realistiskt sett ha ett överspelat set eller tvåpar, eller split med 45?

 

Tar ni synen? vill veta om jag tar ett felaktigt beslut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iofs, 1:2 i pottodds är ju inte att leka med om du har den handen...Nee, fan..Ta synen.

 

MEn ajg skulle känna mig slagen när ajg tryckte på call knappen.

 

Nja potoddsen är något värre dom är 1:1,7. Men hur ofta gör man en sådan här överbet utan nötterna? Men frågan är om han verkligen synat med sån skit som 58 eller 8T på flopen? Iofs bettade jag svagt på flop och turn och 58 skulle isf gett han en DBB på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle synat. Om du inte synar i detta fall gör du dig otroligt exploaterbar för bluffar. Fi vet ju att du omöjligt kan ha nöten eller nästnöten. Den absolut bästa handen du kan ha från hans synvinkel är 54. Så om du foldar den i det här läget innebär det i princip att det alltid går att bluffa bort dig på river så fort det är uppenbart att du inte har nöten.

 

 

du postade fel hand. det här är superenkelt. posta den svåra handen

 

Du postade fel svar. Posta svaret där du kommer med något konstruktivt istället för att vara dryg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag en låglimittomte, så jag lirar om avsevärt mindrë stålar, och på annan nivå.

precis som du har jag svårt att sätta honom på en rimlig hand.

Men på min nivå (0.1/0,2; 0,25/0,50) hade jag tagit synen. Känns mer som en dassig bluff än ett trixigt överbet som ska indikera bluff. men, så är jag ju en låglimittomte också.

Frågan är ju VAD han ska hänga med på den floppen med. Även en trevlig sc ger ju så pass få outs (som slår dig), att det är tveksamt om han synar med den. 78s måste ju få in en runner-runner både för stege o färg, varför ska man syna en höjning med den?

Tvåpar kan jag tänka mig att han tar 69s till exempel.

Jag hade synat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle synat, om jag fått tänka såhär länge i alla fall, vilket jag såklart inte skulle fått.

 

Hursomhelst.. han kan helt klart ha 85 eller vad som helst. Beror ju på hur han uppfattade din bet på floppen. Han kanske tänkte "Nu ska den där försöka köpa potten från BB igen på en bräda med bara låga kort IGEN..!" Han kan tro att du bara sitter på skit eller Q6 eller så, och planerar en bluff vid läge.

Att han sen överbettar så kraftigt kanske betyder att hans tänkta bluff blev en stege och han hoppas att du synar med suckerstegen eller triss etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det här tråden situationen är precis som att hålla KK pre och FI ställer in / reraisar. vi kan aldrig folda.

Jag hittar mycket oftare fold med KK pre (och visst stöter man på folk man kan dumpa KK mot, är ju bara att kolla på en typisk weak-tight 2-4 grinder) än jag hittar folden här. Med KK så kan ju ändå betandet vara väldigt konsistent med en hand som slår en, men här så måste ju motståndaren ha spelat helt sjukt på tre gator för att han ska kunna ha nöten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det här tråden situationen är precis som att hålla KK pre och FI ställer in / reraisar. vi kan aldrig folda.

Jag hittar mycket oftare fold med KK pre (och visst stöter man på folk man kan dumpa KK mot, är ju bara att kolla på en typisk weak-tight 2-4 grinder) än jag hittar folden här. Med KK så kan ju ändå betandet vara väldigt konsistent med en hand som slår en, men här så måste ju motståndaren ha spelat helt sjukt på tre gator för att han ska kunna ha nöten.

 

Är 0.0000 större än 0?

 

jag håller dock med i huvudsak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syn givetvis

 

Nja givetvis är det ju inte eftersom att det är fel. Men jag kunde ju önska att du hade rätt.

 

Djens hade rätt i början innan han ändrade sig, och nej jag kunde inte heller släppa handen, kunde inte placera han på skrotet, det var för långsökt.

 

Flop-888: is all-in £137.75

Returned uncalled bets £224.26 to rule54

 

----- SHOW DOWN -----

 

rule54: shows [5 :spade: 8 :heart: ] (A Straight, Nine high)

Flop-888: shows [4 :diamond: 5 :diamond: ] (A Straight, Seven high)

rule54 collects £372.50 from Main pot

 

----- SUMMARY -----

 

Total pot £375.50 Main pot £372.50 Rake £3

Board [2 :spade: 3 :heart: 6 :diamond: 9 :club: 7 :spade: ]

Seat 1: sparhim folded before Flop (didn't bet)

Seat 2: 4sOverKs folded on the Flop

Seat 3: Mike54 folded before Flop (didn't bet)

Seat 4: kitewind (button) folded on the Flop

Seat 5: rule54 (small blind) showed [5 :spade: 8 :heart: ] and won (£372.50) with A Straight, Nine high

Seat 6: Flop-888 (big blind) lost

 

 

Känns ju betydligt bättre nu då ingen annan heller tycks vara foldbenägen och jag kanske spelade rätt ändå i denna situation i längden, men jag är tveksam. När folk överbettar och trycker så där betyder det oftast nötter, fi spelade ju åtminstone river bra :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt fel när du säger att syn är fel.

 

Vi får 1.7-1 i pottodds. Vad betyder det? Måste vi vinna varje gång för att spelet ska vara rätt?

 

Du kan inte säga att syn är rätt eftersom att det är tveksamt. Det kan vara rätt i längden, och det kan vara fel. Det är tveksamt, jag kan inte avgöra det, och jag tror inte att du kan avgöra det heller. Det är en diskussionsfråga eller ett avgörande av någon som har väldigt lång erfarenhet av denna specifika stake och poker överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att en tomte som synar floppen med hålkorv och sen synar igen på turn med double-gutter och c/r river med sin nyträffade stege har en så snäv HD att syn är fel?

 

Jag menar ingenting, men jag tycker det är oseriöst av dig inbilla dig att det förhåller sig på ett sätt när det på intet sätt är säkert utan rör sig om en tveksamhet. Jag säger inte att du har fel, du kan ha rätt i att syn är lönsamt här, men det är faktiskt jävligt tveksamt och det kan även vara ett -EV beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om motståndaren inte heter Parre är det oerhört otroligt att han ska ha en högre stege eftersom han då synat på rr-drag på flop och hålpipa på turn.

 

Om motståndaren heter Parre är chansen att han bluffar eller "värdebetar" en sämre hand så pass stor att du måste syna.

 

Alltså - han spelar handen oerhört konstigt, när han har sådan tur och klonkar så pass bra så får du betala av och ta nästa pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att en tomte som synar floppen med hålkorv och sen synar igen på turn med double-gutter och c/r river med sin nyträffade stege har en så snäv HD att syn är fel?

 

Jag menar ingenting, men jag tycker det är oseriöst av dig inbilla dig att det förhåller sig på ett sätt när det på intet sätt är säkert utan rör sig om en tveksamhet. Jag säger inte att du har fel, du kan ha rätt i att syn är lönsamt här, men det är faktiskt jävligt tveksamt och det kan även vara ett -EV beslut.

 

Jag har OERHÖRT svårt att se dig skriva något sådant om Fi skulle vika upp t.ex. 99 på rivern - "good call, nice hand sir" skulle det låta då.

 

Synen där kan inte vara -EV om du inte sett motståndaren spela exakt likadant MÅNGA gånger tidigare och VARJE gång visat nötterna. Visar det sig att han regelbundet check-synar flop/turn och check/raisar all-in för ett jätteöverbet och alltid har nötterna och aldrig bluffar, ja, då kan vi börja diskutera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror synen är rätt, jag också. Jag tror nämligen att det är rätt stor chans att han skulle spelat den exakt likadant om han missat river.

 

Checksyn på floppen:

Okej han försöker ta hem den här potten, eller har träffat nåt skräp från BB. Alla foldar, jag har hålstegen, överkort och blir headsup mot honom. Jag tar synen och försöker ta hem potten senare.

 

Turn:

Dubbelhålstege, och fortfarande ett överkort till floppen. Dessutom finns en del scarecards på river om jag inte träffar nån av mina 8-11 outs. Jag checkar, och kollar vad han gör. Okej, han bettar. Potten kan bli rätt fin nu, jag tar synen och bettar/checkraisar fett på river om det kommer nåt bra scarecard. Vad ska han kunna syna med då? Han får folda allt sämre än set, och borde ibland t.o.m kunna folda bättre händer än så. Och så kan jag ju träffa också.

 

River:

Jaha, nu är det bara att hoppas att han sitter på 45

 

Wp, nh, sir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

In med smeten på turn, här finns det fortfarande visshet om att du har nötterna. Vill Fi ta upp striden har du ju oddsen på din sida.

 

Efter river kan man inte prata om sannolikhet för att FI skall ha det eller det. Antingen har han bättre kort än dig eller så bluffar han och jag tycker det är sällan man ser en bluff i det här läget. Enda readen på Fi är ju att han är CL vid bordet och han har lyckats dubbla inköpet. Visst han kan ha gjort det på idel bluffar men jag tror snarare på att det är för att han har fått fiskar att syna hans drakar med pudlar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

In med smeten på turn, här finns det fortfarande visshet om att du har nötterna. Vill Fi ta upp striden har du ju oddsen på din sida.

 

Potten är ~18£, du sitter med nötterna på turn, du har ~175£ i stacken. Fi, som täcker dig, checkar till dig. I det här läget går du alltså allin? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det läget jag e nu i alla fall med min poker...

Har gått på en hel del tunga BB och börjar trycka ifrån tidigare när det kommer upp äckliga möjligheter till drag när jag har fina kort.

 

Hellre en liten säker vinst än möjligheten till en stor förlust, vilket det blir om Fi sätter sitt drag. Som jacobmal säger är det ju en stor prestigeförlust att folda på river.

 

Att gå in med allt är kanske inte helt nödvändigt men det kan ju locka fram "jag tror han bluffar" synar också. Hur som helst tar du bort det jobbiga beslutet från dig själv, och om FI lägger ner sin hand så har du ju också lite övertag på honom senare, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...