-
Innehåll Antal
2 026 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
10
Innehållstyp
Profiler
Forum
Articles
Allt postat av hubbahubba
-
Tack för tipset, tror jag skulle uppskatta storyn mer än musiken. Jag är ingen musikalkille, hair och tommy är typ det jag konsumerar i den genren. Satir om religion gillar jag däremot väldigt mycket då jag är rabiat ateist.
-
Säger mer om AB än om dieten.
-
I mitt strävande att exponera tonårsdotter för kvalitetskultur gav jag henne biljetter till Hair på stadsteater in julklapp. Jävlar. Vad. Den. Var. Bra. Jag har sett filmen pinsamt många gånger och tyckte att det skulle bli kul att se den som musikal. Jag har aldrig tidigare blivit så berörd av någon kultur. Som yngling (när jag såg filmen många ggr) grät jag extremt sällan. När jag fick barn förändrades detta radikalt och jag har gråtit både till Madicken och Ronja i samband med "godnattläsning". Jag kan rent rationellt förstå om folk blir rörda av hair och låter en stilla tår rinna ner för kinden när det går upp att huvudpersonen dör. Men jag satt och bölade som ett litet barn halvvägs in i första akten med start vid "I'm invisible - aint got no ..." Vad jag grät för? Take your pick: Krig är hemskt, existentiell ångest, hur saker som är så självklara när man är 17 blir oviktiga, hur patetisk man (läs jag) var som 17:åring, osv. Dottern gillade den iaf och på min fråga om vad hon tyckte budskapet var svarade hon "make love, not war" istället för det jag var rädd för "Knark är gott och sex är kul!". Hursomhelst så har låtarna från musikalen gått varma i en processor nära mig under hela våren. Festligt att frugan undrar lite när 8-åringen sjunger "hare krishna".
-
Kan det inte vara så att schumme letar efter anledningar till att en del vill ha det anonymt snarare än att han argumenterar för eller mot anonymitet?
-
Var och var, läst och läst ... Om man ska kondensera ner Black swan till en mening är mitt förslag: Detta är sant, tänkvärt och förvånande att det inte har en större acceptans bland massorna men det förändrar inte min världsbild. Boken var bra men jag hde väl för högt uppskruvade förväntningar efter att den hyllats ganska hårt i heltoks db. Hur stor del av befolkningen har mer än medelantalet ben? Dito dito.
-
Video av presentation finns publicerad. Sevärd om man är intresserad av it-säkerhet.
-
Jag spelade wordfeud med frugan. Jag fick 39 poäng för "JAS", det tyckte jag var kul. Hon tycker att jag är muppig.
-
En coinflip är när du har 50% chans att vinna, var det endast sådana all-ins du tittade på?
-
Jag har spelat schack och othello på mobilen. Planen var att börja på lägsta svårighetsgraden och öka när jag slagit den en gång. Jag har spelat mycket lite othello i mitt liv, förmodligen alldeles för lite, det är ett mycket intressant spel. Jag spelade mycket schack som barn och var duktig som tioåring. Jag är fortfarande duktig men tyvärr inte tio längre. Jag har inte spelat i klubb osv men för att vara amatörklåpare så anser jag mig vara hyggligt bra (eller så har jag grymma table selection skills). Poängen är denna: Othellot gick tämligen smärtfritt att gå igenom alla tio nivåer. Med schacket har jag inte kommit till mer än nivå 6. Kan någon förklara detta? Othello är ett enklare spel än schack och jag tycker att detta borde gynna datorn mer än mig. Bättre libbar för schack?
-
Jag tycker att denna ide är ganska smakfull. Vad är SM? En stor turnering bland andra eller ett försök att kora den bäste spelaren i landet? Låt folk spela med sina riktiga namn och låt en del av övervärdet vara en garanti att vinnarna inte drabbas av statlig rake.
-
Semester igen. Betydligt kortare än vad jag vant mig med, ska in i modulen redan 20/8. Ska iofs iväg på en veckas tjänsteresa också. Just nu känns sju veckor som onödigt långt men de rinner väl iväg. Jag har samlat på mig en del knep&knåp under året så det kan tänkas dyka upp här, vi börjar med: Pokerseating Inför en pokerturnering i någons garage har samtliga 100 deltagare lottats till var sin plats. Den förste deltagaren som sätter sig har taskig koll på hur saker och ting fungerar och sätter sig på en slumpmässig plats. Alla andra går och sätter sig på sin plats, under förutsättning att den är ledig, är den inte det är de såpass finkänsliga att de inte påpekar etikettsbrottet utan väljer slumpmässigt en ledig plats. Nu till frågan: hur stor sannolikhet är det att den sista personen som sätter sig hamnar på sin "egna" plats?
-
Finns det någon som med hög precision kan avgöra nivå givet en hh? Svarade du inte just på din fråga?
-
Ja 100% är som om bankrånare kommer undan med att läma tillbaka bytet.
-
Det är mycket möjligt att ingen vill åt ditt FB-konto. Det finns absolut folk som vill åt ett F-konto (till). Resonemanget gäller naturligtvis pokerkonton/beräkningskapacitet/bandbredd och lagringsutrymme också. Att lägga på ett antivirus utan att ha gjort ett grundligt förarbete är lite som att tapetsera utan att spackla innan. Det kan bli snyggt med dämpad belysning och om man inte tittar så noga. Se till att göra förarbetet genom att separera de olika funtioner du använder med exempelvis virtuella maskiner. Om hopp-och-lek datorn blir komprometterad så lider inte spel eller kommunikationsdatorn av det.
-
Jag är själv den huvudsakliga användaren av programmet, jag väjer själv hur implemetnationen ska ske (både algoritmer, datastrukuer och programmeringsspråk), programmen blir sällan över tusen rader. Ungefär, mina "projekt" vinner lite eller inget på en objektorienterad modell. Liknelsen men smartphonen är inte relevant då den bygger på användarens okunskap. Jag ser det mer som ett val mellan att ta cykeln eller bilen, ska jag från stockholm till göteborg väljer jag bilen och om jag ska hålla mig på södermalm föredrar jag cykeln. Läser andras CV oftare än vad jag uppdaterar mitt eget, om språk överhuvudtaget ska nämnas så ser jag gärna C. När jag pluggade (tidigt 90-tal) läste vi (bland annat) dinosauriespråket cobol som ingen ville ta i med tång. Y2K fick många av mina kursare att plocka fram tängerna. Min "andra sida" är väl mest att man bör lära sig att programmera. Att byta från java till C++ till c till python är inte en big deal, eller rättare sagt om det utgör ett problem kanske man ska söka sig till ett yrke där programmeringskunskaper inte är i fokus. Jag tar gärna emot länkar med bra matlabtips.
-
http://www.amazon.com/C-Programming-Language-2nd-Edition/dp/0131103628 Om du kan java så kan du C, det är bara att öva på något intressant problem för att få syntaxen att sitta. Ehh... ~50% av de program jag skriver är i C. Att ta upp enskilda programmeringsspråk i CVt tycker jag är fånigt, antingen kan man programmera eller också inte. Däremot kan man ha erfarenhet av vissa språk eller utvecklingsmiljöer.
-
Jag tycker att detta är en mycket intressant frågeställning. Jag diskuterade ett liknade problem för några år sedan, fast då rörde det sig om aktiespekulation. Då kom vi fram till att den som hade skillsen spelade för sina egna pengar och fick sin vinst från sin del av avkastningen. Övriga finansiärer stod för fasta kostnader i from av kontor, it-stöd osv. Om någon skulle vilja satsa på att du inte klarar 25% ROI, vilket odds erbjuder du då dem?
-
Äh, de tänkte nog: "om det är hans pf-lösenord så räcker det med att vi har hashen för att logga in" -> fail.
-
https://www.testalosenord.pts.se/ http://ismycreditcardstolen.com/ osv. Kanske inte så bra idé. Givet en md5 hash tror jag inte att en random flashbackare plockar din polares lösenord. Inte ens en top 0.1% flashbackare. Problemet med många siter är att vi inte vet hur de lagrar lösenorden. Är det ens hashat? är det saltat? klartext??? Att man har det unika lösenordet "awer23ff2.öWR!##&T#3f4" hjälper föga om det finns en "glömt lösenordet" funktion med mindre säkerhet, typ vilket mobilnummer vill du att vi skickar ditt nya lösenord med ett sms till? När man väljer lösenord finns det lite olika saker att tänka på beroende på vilket system det är för med de viktigaste punkterna är: Unikt Finns inte i någon ordlista långt tecken från olika set (versaler,gemener,siffror,specialtecken)
-
Instämmer, inte när det händer men efteråt när jag analyserar spelet.
-
Jag fattar inte, är inte detta en tävling för låtskrivare? Hur kommer det sig att sverige kan ha tio bidrag i finalen?
-
Jag har nu läst "snacka snyggt". Jag var skeptisk efter att ha läst härskarteknik men eftersom token hyllade den så så gav jag den en chans. Jo, den var betydligt bättre är härskarteknik även om det enda påstående som kändes nytt för mig var Bloggkapitlet handlade om blondinbella och hennes metod till ett framgångsrikt bloggande. Ja, hon har många läsare. Ja, hon har ett stort inflytande över sina läsare. Snittet mellan wellbokläsare och bellaläsare är nog mycket litet och jag läser mycket hellre här. Även utan bilder i varje inlägg. Kort sagt har man inte läst något om retorik är det en mycket bra bok, annars tillför den inget annat en en trevlig förströelse.
-
Du försöker hugga saker i sten Trillske, det var aldrig min avsikt. Jag ser två problem, eller problem är kanske ett starkt ord i sammanhanget, förbättringsområden kanske passar bättre. Jag upplever 5+2 som onödigt lång eller för kort ledighet Lokaler utnyttjas dåligt då stora delar av befolkningen antingen jobbar eller är lediga samtidigt. Punkt ett skulle kunna hanteras med lite flexibilitet får arbetsgivaren och det regelverk som denne måste följa. Mindre fixering vid helger skulle ta hand om tvåan.
-
Peta på du bara. Även om normalarbetsplatsen inte är fullbelagd till vardags på grund av sjukdom/föräldraledighet/semestrar/tjänsteresor osv så är det ganska tomt på helgerna. Detta lokalslöseri skulle minska om man blaskade ut arbetsdagar jämnare. Vilka som ska vara lediga samtidigt? Jag vill vara ledig samtidigt som frugan, ibland iaf, exempelvis på de längre ledigheterna. På jobbet är väl frågan snarare vilka som ska jobba samtidigt. I och med att ledigheterna är kortare än arbetsperioderna bör jag kunna styra upp ett möte när alla inblandade är på plats (iaf med ett mindre antal deltagare, men min erfarenhet av möten är att någon ofta är där i onödan (värst är det när någon är jag)). Hur man syr ihop schemat i praktiken är naturligtvis beroende av verksamhetens art.
