Gå till innehåll

hubbahubba

Members
  • Innehåll Antal

    2 026
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    10

Allt postat av hubbahubba

  1. Min lekmannamässiga tolkning av situationen är löjligt lik din. +1
  2. Ju mer jag tänker på fångproblemet desto mer fascinerande tycker jag att det är. Det blir mycket enklare att se lösningen om man minskar antalet fångar till 4, då får vi drygt 41% chans att lyckas. Reklam Jag kom att tänka på en reklamkampanj som gick för något år sedan. En kvinna hade en spelmarker i munnen. Någon med grymma googleskills kan säkert hitta bilden. Hursomhelst, bakrunden kan ha varit denna: Bob har kommit over en väska med 500 marker. En av markerna är dock giftig och vid kontakt mot läpparna kommer offret att dö. Det tar dock en vecka innan giften har hunnit verka och Bob behöver få reda på vilken av markerna som är giftig. För att lösa sitt problem anordnar han en fotosession där han hyr in ett antal modeller som får posera med marker i munnen. Frågan är hur många modeller han behöver för att veta vilken marker det är som är den giftiga? Han vill alltså minimera antalet modeller och endast vänta en vecka på svaret.
  3. Kan man våldta någon som man tidigare haft sex (med samtycke) med?
  4. Edit: missade att vi var i nybörjardelan.
  5. Ta inte hånet så allvarligt. De flesta här har nog glimten i ögat.
  6. Frågan är vad som händer med en vinnade spelare när denne dessutom lär sig reglerna. Skämt åsido, jag är också nyfiken: vilken bok?
  7. Det jag tänkte med min kommentar/fråga handlade om lämpligheten i att ha roi som mål. Som jag ser det får du ett mål som kan motverka dina andra (viktigare) mål.
  8. Jag uppskattar dina inlägg Trillske.
  9. Är inte målet att tjäna pengar? Då får väl ROI gärna vara lägre under förutsättning att ökad omsättnig kompenserar. Eller?
  10. Om sannolikheten att flyktförsöket lyckas är mindre än 30% bör de försöka hitta en bra strategi istället! (Ja, jag blev förvånad)
  11. Leta runt här på forumet det finns massor av bra tips. Hur stor är raken på $1.5? 40 spelade är som sagt väldigt lite. Kämpa på och lycka till.
  12. GL! Varför har du ett ROI mål? Kommer du inte att ge upp värde om du försöker nå målet?
  13. 4-5 äpplen i klyftor kokas en kortis. Smuldeg bestående av 100g smör 1dl socker 1,5dl vetemjöl 2dl havregryn 1 nypa flingsalt Smula degen över äppelklyftor i pajform på med lite kanel, ljus sirap ringlas över och avslutningsvis ytterligare en nypa fligsalt. 225 grader i ca 20 minuter Flingsaltsinspirationen kommer från dagis: "Barnen har bakat själva, alla korn som smakar salt är flingsalt. Vi lovar!"
  14. schumme måste bara säga att jag gillar din avatar avatar!
  15. Jag är inte själv klar med 100 fångar igen men har hört från källor jag litar på (när det gäller att räkna) att det ska finnas en bättre lösning. Har roat mig med att gå igenom http://spikedmath.com/ efter tips i heltoks db. Stötte på detta ganska intressanta problem: Svaret ger oss en av mina käpphästar, eller ska vi säga "hjältar". Rockklassiker har även i år haft en omröstning gällande de 666 bästa rocklåtarna och spelat hela resultatlistan denna vecka. Jag kommer inte att ondgöra mig över de röstandes usla smak (än) men funderade lite på omröstningen som sådan. Varje röstande fick rösta på tre låtar. Eftersom låtarna rangordnades kan vi anta att de fick 3, 2 samt 1 poäng. För att kunna skapa en lista med 666 låtar där vi kan avgöra ordningen mellan var och en krävs att de får olika antal poäng. Det måste alltså delats ut 1+2+3+ ... +665+666=222111 poäng. Varje röstande delade ut 6p vilket ger oss ett minsta antal på 37019 pers. Detta under förutsättning att rösterna faller perfekt. hmmm Det kanske inte är lyssnarna som har taskig smak utan de på stationen. Jag menar, hur fan kan denna inte komma med?
  16. Som det är idag kontrollerar staten cannabisförsöljningen (med förbud). DN borde skriva om relevansen hos web-enkäter och hur enkelt det är att manipulera dem.
  17. [audience looks around] 'What just happened?' 'There must be some context we're missing.' Är det bara jag som tycker att denna är hysteriskt rolig?
  18. Hemma från Vegas. Flyget gick lättare än vad jag trodde, såg bland annat Girl with dragon jada jada. Bortsett från covern på Immigrant song i början så var det en helt onödig film, jag menar vad tillför den utöver den svenska versionen? Hade en diskussion med en jänkare om det, han hade sett den svenska versionen och tyckte att (bortsett från att det var oerhört jobbigt med text) den var förvånansvärt bra. Han trodde att kvalitetsfilm annars endast skapades i Hollywood och att det var helt naturligt med kategorierna "bästa film" och "bästa utländska film" på oscarsgalan. Mina argument om att text är bra då filmen tappar mycket mindre när man snabbspolar igenom den föll inte i god jord. Jag är ingen kalenderbitare men när jag såg detta på heathrow tänkte jag WTF! I Vegas var det mycket folk. Det har byggts till en hel del sedan jag var där förra gången, Cosmopolitan, ett par torn på Caesars osv. Trottoarer och gångbroar kändes duktigt underdimensionerade.
  19. Jag kommer att vara borta ett tag men ni har väl knep&knåp att roa er med så länge. Posta gärna svarsförslag med spoilertaggar och kommentera gärna lösningar som inte når hela vägen. Sist jag flög över atlanten hyllade en kompis sina hörlurar som aktivt störde ut ljud. Jag fattar inte hur de funkar mot mina inre röster. 100 fångar igen De hundra fångarna har blivit av med sina hattar och får en ny utmaning. Hundra lådor (numrerade för enkelhets skull) plaseras ut på fängelsegården. I varje låda kommer en fånges namn/nummer att finnas, ordningen slumpas. Fångarna tas ut på gården en i taget, övriga fångar får inte kännedom om vad som händer. Fången på gården får välja ut 50 lådor att kika i. Om fången hittar sitt namn/nummer räknas det som vinst, annars som förlust. Lådorna återställs till ursprungsskick (stängs alltså) och nästa fånge får försöka. Om samtliga fångar vinner friges alla, om minst en misslyckas väntar bödeln för alla. Fångarna har möjlighet att utarbeta en strategi innan första fångens entre till lådorna. Hur bör strategin se ut och hur stor sannolikhet har de att klara sig?
  20. Aber natürlich, var slarvig när jag läste din lösning.
  21. Stiligt DocLame, jag tror inte att det finns något snabbare sätt, men har inte beviset färdigt.
  22. Japp, såvida inte Alice kör 4,3,2 ...
  23. Nix, men den är lätt att ta till sig och dessutom underhållande. En mjukstart helt enkelt.
  24. Nalle Puh poker Nalle Puh och hans vänner i sjumilaskogen vill bli korthajar. Tyvärr har de lite svårt med siffror och färger so Christofer Robin skapar följande spel: Ta en kortlek med N kort. Ta X st spelare placerade i en ring eller liknande. En av spelarna delar ut alla kort på sedvanligt sätt (första kortet till spelaren närmast till vänster och fortsätt sedan moturs). Den spelare som får det sista korten är ny dealer, denne tar sin hög och delar ut på sedvanligt sätt. Repeat Spelet är slut när en spelare har alla kort framför sig. Denne spelare vinner. Frågan är: Kommer det alltid att koras en vinnare eller är det på något sätt beroende av N och X? Överkurs: Givet X och N, vem vinner och hur många givar krävs för att fastställa vinnaren @fiddegogogo: Alice har möjlighet att smita förbi Bob, ex Alice är i 7 Bob tittar i 6. Alice byter till 6 och Bob tittar i 7.
×
×
  • Skapa nytt...