Gå till innehåll

FullTiltPoker skattefritt?


Cyntax

Recommended Posts

I december 2008 fick jag i uppdrag av en medlem på forumet att hjälpa honom med en skrivelse till Skatteverket. Pokerspelaren ville redovisa sina pokervinster han gjort på FullTiltPoker. Syftet med detta var att inte riskera skattetillägg och i förlängningen att bli misstänkt för skattebrott (ifall han blev påkommen och FullTilt inte var skattefritt), samt att kunna sova bättre på natten och ha ett gott samvete. :-)

 

Självklart antog jag utmaningen och idag kom så svaret och Skatteverket har accepterat min argumentation för att FullTiltPoker är en skattefri sajt.

 

Skatteverkets skriftliga svar:

"I skrivelse som inkom till skatteverket den 19 december 2008 har du upplyst om att du gjort vinster på pokerspel under 2007. Du har spelat via internet på Fulltiltpoker som har sitt huvudkontor på Irland.

 

Du undrar om dessa vinster är skattepliktiga i Sverige.

 

Pokerspel som anordnas för allmänheten klassas som lotteri och beskattas inte om spelet anordnas inom EU/EES. Vinster i pokerspel som anordnas utan EU/EEs beskattas som inkomst av kapital.

 

Eftersom Irland ingår i EU är dina pokervinster därifrån skattefria.

 

Bifogas: Skatteverkats skrivelse 'Pokerspel som anordnas för allmänheten - lotteri eller inkomstgivande verksamhet.' "

 

-------

 

Att det tog Skatteverket så lång tid att svara tyder på att man verkligen utrett detta grundligt. Min gissning är att mitt brev vandrat runt hos Skatteverkets expertgrupper på huvudkontoret i Solna.

 

Även om det i detta fallet inte handlade om några miljoner var det ändå ett skönt besked för pokerspelaren då han investerat lite pengar för min hjälp. Väl investerat, hög ROI! :mrgreen:

 

Skönt man kan vara till hjälp!

 

Pokerspelaren vill förbli anonym.

 

Om någon fler behöver hjälp med "pokerjuridiken", skatter och Skatteverket så vet ni var ni ska vända er.

 

/Cyntax - F:a Anderbom Skattejuridik

 

-----OBS OBS OBS!!!-----------OBS OBS OBS!!!------

DISCLAIMER:

Detta betyder INTE att FullTilt med 100% säkerhet ÄR en skattefri pokersajt. Men det är en bra början!

 

Den som börjar lira på FTP och det senare visar sig att h*n måste skatta för sina vinster på FTP kan inte skylla på mig.

-----OBS OBS OBS!!!-----------OBS OBS OBS!!!------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 232
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Din kvalificerade gissning/resonemang om samma gäller för PokerStars?
Pokerstars = 100% skattebelagt. Huvudkontoret ligger på någon ö i Engelska kanalen.

 

Skatteverket har accepterat min argumentation för att FullTiltPoker är en skattefri sajt.
På en skala 10%-100%, var skulle du placera det här beskedet på (100% är det väl först egentligen i en eventuell rättegång)?

 

90%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att det tog Skatteverket så lång tid att svara tyder på att man verkligen utrett detta grundligt. Min gissning är att mitt brev vandrat runt hos Skatteverkets expertgrupper på huvudkontoret i Solna.

 

Min gissning är att dom är tröga och efterblivna kommunalarbetare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs inget nytt. FullTilts huvudkontor har ju varit på Irland enl informationen på pokerscout rätt länge nu, men det finns fortfarande en del oklarheter.

 

Allting är ju hemligt som fan och det finns inga adressuppgifter till huvudkontoret någonstans etc.

Någon som kan posta ett foto på FullTilts huvudkontor på Irland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I december 2008 fick jag i uppdrag av en medlem på forumet att hjälpa honom med en skrivelse till Skatteverket. Pokerspelaren ville redovisa sina pokervinster han gjort på FullTiltPoker. Syftet med detta var att inte riskera skattetillägg och i förlängningen att bli misstänkt för skattebrott (ifall han blev påkommen och FullTilt inte var skattefritt), samt att kunna sova bättre på natten och ha ett gott samvete. :-)

 

Självklart antog jag utmaningen och idag kom så svaret och Skatteverket har accepterat min argumentation för att FullTiltPoker är en skattefri sajt.

 

Skatteverkets skriftliga svar:

"I skrivelse som inkom till skatteverket den 19 december 2008 har du upplyst om att du gjort vinster på pokerspel under 2007. Du har spelat via internet på Fulltiltpoker som har sitt huvudkontor på Irland.

 

Du undrar om dessa vinster är skattepliktiga i Sverige.

 

Pokerspel som anordnas för allmänheten klassas som lotteri och beskattas inte om spelet anordnas inom EU/EES. Vinster i pokerspel som anordnas utan EU/EEs beskattas som inkomst av kapital.

 

Eftersom Irland ingår i EU är dina pokervinster därifrån skattefria.

 

Bifogas: Skatteverkats skrivelse 'Pokerspel som anordnas för allmänheten - lotteri eller inkomstgivande verksamhet.' "

 

-------

 

Att det tog Skatteverket så lång tid att svara tyder på att man verkligen utrett detta grundligt. Min gissning är att mitt brev vandrat runt hos Skatteverkets expertgrupper på huvudkontoret i Solna.

 

Även om det i detta fallet inte handlade om några miljoner var det ändå ett skönt besked för pokerspelaren då han investerat lite pengar för min hjälp. Väl investerat, hög ROI! :mrgreen:

 

Skönt man kan vara till hjälp!

 

Pokerspelaren vill förbli anonym.

 

Om någon fler behöver hjälp med "pokerjuridiken", skatter och Skatteverket så vet ni var ni ska vända er.

 

/Cyntax - F:a Anderbom Skattejuridik

 

Detta utlåtande från Skatteverket är en riktig sensation. Tror inte jag vill utveckla det närmare av olika anledningar. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs inget nytt. FullTilts huvudkontor har ju varit på Irland enl informationen på pokerscout rätt länge nu, men det finns fortfarande en del oklarheter.

 

Allting är ju hemligt som fan och det finns inga adressuppgifter till huvudkontoret någonstans etc.

Någon som kan posta ett foto på FullTilts huvudkontor på Irland?

 

Utan adressuppgifter kan det ju vara svårt. Men eftersom jag förmodligen ska till Irland "snart" (dublin förmodligen) så kanske man kan ta sig en titt (och eventuellt fota ifall man hittar någonting?).

 

=D

 

(ge mig gärna någon ledtråd att gå efter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan adressuppgifter kan det ju vara svårt. Men eftersom jag förmodligen ska till Irland "snart" (dublin förmodligen) så kanske man kan ta sig en titt (och eventuellt fota ifall man hittar någonting?).

 

=D

 

(ge mig gärna någon ledtråd att gå efter)

Våning tre, Block AD Cherrywood i Science and Technology Park, Dublin 18, Irland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså...FTP Pocket Kings ligger ju på Irland, Kolyma Corp ligger på Aruba, spelet sker på servrar opererade av Kahnawake och Tiltware LLC ligger i LA.

 

Känns ju inte helstabilt ändå imho. :)

Det är ju därför det är så bra med ett officiellt uttalande från Skatteverket där de säger att vinster på FullTilt-klienten är skattefria. De har alltså definierat det som att spelverksamheten sker inom EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt övertygad. Jag upplever skattemyndighetens svar som väldigt ospecificerat. Cyntax hävdar för skattemyndigheten att FTP bör vara skattefritt eftersom deras huvudkontor ligger på Irland. De svarar att pokerspel som anordnas ifrån EU är skattebefriade vilket vi redan vet.

 

Det svaret som du visar här antyder inte vad jag kan se att SV har kollat upp ifall FTPs huvudkontor på Irland räknas som att vara tillräckligt för att definiera spelet som anordnat inom EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det har ni rätt i, jag läste slarvigt. De skriver faktiskt bara att spelvinster från Irland är skattefria, inte specifikt att vinster från FullTilt-klienten är det. De har alltså inte definierat huruvida FullTilt-klienten är EU eller ej, utan går helt på påståendet i frågeformuleringen att vinsterna är från Irland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...