Gå till innehåll

FullTiltPoker skattefritt?


Cyntax

Recommended Posts

  • Svars 232
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Skatteverkets skriftliga svar:

"I skrivelse som inkom till skatteverket den 19 december 2008 har du upplyst om att du gjort vinster på pokerspel under 2007. Du har spelat via internet på Fulltiltpoker som har sitt huvudkontor på Irland.

 

Du undrar om dessa vinster är skattepliktiga i Sverige.

 

Pokerspel som anordnas för allmänheten klassas som lotteri och beskattas inte om spelet anordnas inom EU/EES. Vinster i pokerspel som anordnas utan EU/EEs beskattas som inkomst av kapital.

 

Eftersom Irland ingår i EU är dina pokervinster därifrån skattefria.

 

Bifogas: Skatteverkats skrivelse 'Pokerspel som anordnas för allmänheten - lotteri eller inkomstgivande verksamhet.' "

 

Det låter ju himla bra, men det känns som att de medvetet har svarat väldigt luddigt för att kunna ändra sig senare. Jag ser framför mig en nitisk SKV-anställd vittna i rätten om att "Vi skriver ju faktiskt inte att vinsterna kommer från Irland bara för att huvudkontoret ligger där".

 

Vilken instans på SKV kommer detta ifrån? I det här svaret till mig i en annan tråd skriver du

 

Inga muntliga eller skriftliga svar från en handläggare på SKV är bindande. Du måste isf. skicka in en begäran om förhandsbesked till Skatterättsnämnden.

 

Är detta en sådan begäran till Skatterättsnämnden som ni har fått svar på? Annars antar jag att den aldrig hade gått att använda i rätten som du verkat hyfsat säker på att det går.

 

Du skriver ju även i samma svar att Nisses deklaration inte har något värde för Kalle om det inte finns något avgörande från Skatterättsnämnden. Om detta nu är inskickat till Skatterättsnämnden, är det då ett sådant avgörande som gör att Nisses deklaration påverkar Kalles?

 

Jag antar (och framför allt hoppas) på jakande svar, men jag gillar att vara petig och noggrann.

 

Är det möjligt att du skulle kunna lägga ut hela din skrivelse (avidentifierad) till skv så vi ser exakt vad de haft för information när de tagit beslutet.

 

Njae, jag tycker jag avslöjat tillräckligt nu. Pokerspelaren betalade för denna tjänst. Att jag sen skulle ge er allt gratis känns fel... och dessutom har jag inget emot att tjäna ännu mer pengar på exakt samma sak!

 

Älska ärlighet! :-D Är det tillåtet enligt forumets regler att fråga dig vad det kostar att anlita dig om jag börjar spela på FTP på grund av dina råd och sen åker på en massa skatt?

 

Vet nån vad som gäller för FullTilt&Finland?

 

Har för mig att jag läst nånstans på forumet att samma regler som gäller för Sverige gäller för Finland, så länge du är hobbyspelare. Lever du på pokern är däremot alla pokervinster skattepliktiga. Fast jag säger som Cyntax, gnäll inte på mig om det skulle vara fel. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.poker.se/nyheter/74975/johan-storakers-till-full-tilt.html

 

FTP & Finland; Samma sak som i Sverige; i teorin är varje pott och varenda turneringsvinst på sajter från icke-EU-länder (definition?) skattepliktig kapitalinkomst (i Finland 28 % skatt), utan avdrag för utgifter. Om man försörjer sig på poker eller har det som hobby har ingen betydelse, förutom att sannolikheten för att skatteverket ska göra något borde vara mindre för hobbyspelare.

 

Överlag verkar Skatteverket i Finland vara långt efter Sverige. Jag har inte hört om några fall öht.

 

Undrar hur många miljoner € Ziigmund & LarsLuzak är skyldiga Finland (om FTP nu är skattepliktigt)?

 

EDIT: FEL, SE NEDAN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(1) Är detta en sådan begäran till Skatterättsnämnden som ni har fått svar på? Annars antar jag att den aldrig hade gått att använda i rätten som du verkat hyfsat säker på att det går.

 

(2) Du skriver ju även i samma svar att Nisses deklaration inte har något värde för Kalle om det inte finns något avgörande från Skatterättsnämnden. Om detta nu är inskickat till Skatterättsnämnden, är det då ett sådant avgörande som gör att Nisses deklaration påverkar Kalles?

 

Jag antar (och framför allt hoppas) på jakande svar, men jag gillar att vara petig och noggrann.

 

Älska ärlighet! :-D Är det tillåtet enligt forumets regler att fråga dig vad det kostar att anlita dig om jag börjar spela på FTP på grund av dina råd och sen åker på en massa skatt?

(1). Nej, detta är inget besked från Skatterättsnämnden. Jag har inte läst hela brevet, bara det jag återgivit till er som jag fick via pm från pokerspelaren. Han har skickat en kopia med snigelpost till mig.

 

(2) Eftersom detta inte kommer från Skatterättsnämnden kan ni inte peka på brevet och kräva att era pokervinster från FTP ska vara skattefria. Det ni kan göra är att använda er av samma argumentation som jag körde med för att försöka övertyga er handläggare om att pokervinster från FTP är skattefria. (..och det är här jag skjuter in en text om att mina tjänster går bra att köpa! :-P)

 

(3) Klart det är tillåtet. 500kr/h tar jag. Klart värt det! :roll: Väl investerade pengar och hög roi imo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.poker.se/nyheter/74975/johan-storakers-till-full-tilt.html

 

FTP & Finland; Samma sak som i Sverige; i teorin är varje pott och varenda turneringsvinst på sajter från icke-EU-länder (definition?) skattepliktig kapitalinkomst (i Finland 28 % skatt), utan avdrag för utgifter. Om man försörjer sig på poker eller har det som hobby har ingen betydelse, förutom att sannolikheten för att skatteverket ska göra något borde vara mindre för hobbyspelare.

 

Överlag verkar Skatteverket i Finland vara långt efter Sverige. Jag har inte hört om några fall öht.

 

Undrar hur många miljoner € Ziigmund & LarsLuzak är skyldiga Finland (om FTP nu är skattepliktigt)?

Du har galet fel: "Om beskattning av pokerinkomster"

 

Där kan vi läsa:

Pokerinkomstens inkomstslag

Enligt 29 § i inkomstskattelagen utgör fysiska personers inkomster antingen kapitalinkomst eller förvärvsinkomster. Kapitalinkomster är avkastning av egendom, vinst av egendomsöverlåtelse och annan inkomst som kan anses ha influtit av egendom. Annan inkomst än kapitalinkomst är förvärvsinkomst.

Bestämmelsen i 85 § i inkomstskattelagen om skatteplikt för inkomst från lotterier finns i lagens 4 kapitel, som reglerar skatteplikt för förvärvsinkomster. Inkomst av lotterier har även i beskattningspraxis betraktats som förvärvsinkomst. Även om deltagandet i lotterier och spel och erhållandet av inkomst från dessa förutsätter att en penninginsats gjorts, är det slumpen eller samtidigt spelarens kunskaper och skicklighet som är avgörande för uppkomsten av vinst. Av nämnda skäl är det motiverat att betrakta pokerinkomster som förvärvsinkomst.

 

 

Riktigt illa för den som bor i Finland och vinner en massa pengar på icke skattefria sajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så denna tråden är mer reklam för dina(Cyntax) tjänster än att det är skattefritt på Full Tilt?

 

Detta kan jag gå med på om du garanterar skattefrihet på Full Tilt om jag anlitar dig.

Hahaha JAA! Klart jag garanterar allt! :lol: Det finns ju bara garantier inom juridiken... NOT!
lol han har "vunnit" ett fall och en spelare sluppit betalat skatt, betyder att det inte är skatt till 100% som vissa trodde(?) och ligger i allas intresse att se?

 

Nej, syftet med den här tråden är att visa att man aldrig ska ge upp. Jag vet inte om jag har rätt... jag vet inte om jag har fel. Det vi vet är att med bra argument kan vi komma långt!

 

Pokerspelaren ville redovisa exakt $6171 som han vunnit på FullTilt. Vi säger 7,50 per dollar och 30% skatt = 13.884 kr i skatt.

 

Är ni läskunniga och har läste HELA tråden, så framgår det klart och tydligt vad syftet var.

 

Läs EN gång till och återkom igen. Jimmy och Pop levlar igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmy levlar igen...

Det är levling som driver oss, varför skulle annars 11,5 miljoner spela World of Warcraft?

 

Aja, jag menar bara att tråden går från att Full Tilt Poker är skattefri till att den kanske är det om man anlitar Cyntax och har lite flyt.

Ville bara ha lite mer garanti innan jag vågar flytta rullen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Var ju nåt skattemål där Skattemyndigheten vill ha skatt av en som hade vunnit på nordicbet (poker-sm vinnaren?) och de ansåg att det skulle vara skatt eftersom Nordicbet hade sitt säte på Isle of Man. Han tog det till domstol och hävdade att nordicbet låg på Cypern och att det därför inte skulle vara nån skatt och fick igenom det. Skulle inte skattemyndigheten kunna göra samma sak med nån som deklarerar vinster ifrån FTP? Hävda att FTP inte alls har sin bas på Irland utan utanför EU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax, hur länge har du tänkt att fortsätta erbjuda dina tjänster? Om man börjar spela på FullTilt nu lär man inte behöva anställa dig tidigast om 1-2 år.
Jag har tänkt jobba som skattejurist i ca 30 år till iaf.
Var ju nåt skattemål där Skattemyndigheten vill ha skatt av en som hade vunnit på nordicbet (poker-sm vinnaren?) och de ansåg att det skulle vara skatt eftersom Nordicbet hade sitt säte på Isle of Man. Han tog det till domstol och hävdade att nordicbet låg på Cypern och att det därför inte skulle vara nån skatt och fick igenom det. Skulle inte skattemyndigheten kunna göra samma sak med nån som deklarerar vinster ifrån FTP? Hävda att FTP inte alls har sin bas på Irland utan utanför EU?
Ja. Allt är möjligt och SKV kör med fulknep ganska ofta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

En forumit kontaktade mig idag angående ett skatteärende och det gällde bl.a. FullTiltPoker. Han hade läst den här tråden och hade tänkte köra själv utan min hjälp. Först fick han alltså en vanlig förfrågan där han ombads att redogöra för hur han försörjer sig och förklara diverse transaktioner på hans bankkonto. Idag fick han svaret, ett övervägande, och det var inte som han hade tänkt sig. Skatteverkets handläggare vill ha skatt för pokervinster på FullTiltPoker, det handlar om ett sexsiffrigt belopp + inklusive skattetillägg.

 

Det här bekräftar vad vi tidigare trott, Skatteverket har inte koordinerat sig när det gäller "pokerskatt". Det finns ingen lista hos Skatteverket över skattefria pokersajter.

 

Men vad som är ännu mer irriterande är att denna handläggare underkänner två sajter som jag också tidigare fått godkända som skattefria.

 

Detta är samma handläggare som jag har ett annat ärende hos. Betyder det att Skatteverket har specialtränat en av deras mest agressiva terriers eller att de äre ute efter att ta en fajt i förvaltningsdomstol?

 

FullTilt först skattefritt och nu inte skattefritt. :rolleyes:

 

....fortsättning lär följa....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så denna tråden är mer reklam för dina(Cyntax) tjänster än att det är skattefritt på Full Tilt?

 

Detta kan jag gå med på om du garanterar skattefrihet på Full Tilt om jag anlitar dig.

 

Läs tråden o va tyst.

 

Rätt många uppskattar vad cyntax gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...