Gå till innehåll

Får man ta bostadslån som pokerproffs?


Zyr

Recommended Posts

  • Svars 175
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

jao, borgensman går väl nog och fixa, mina föräldrar har ju fast inkomst, men dom har dock redan massa bolån , spelar sånt roll?

 

Det borde inte spela någon roll eftersom banken har lägenheten som säkerhet. Detta är förmodligen bästa vägen framåt.

 

ja, tror jag med, gäller att inte köpa en lägenhet för dyrt då, hur vet man egentligen vad en lägenhet är värd? man vill ju inte bli lurad :P

 

En lägenhets värde är ju oerhört relativt. En seriös mäklare vet ofta vad han/hon snackar om, men det kan vara bra att lyssna på en besktningsman också. Men du måste komma ihåg att prisläget på bostadsrätter just nu är extremt högt. Problemet är att folk köper lägenheter och hus fastän de egentligen inte har råd, och risken för en fastighetskris blir allt mer påtaglig. Förr eller senare måste styrräntan upp, och då kan folk som har belånat sina villor till 95-100% få stora ekonomiska problem.

Men trots det så måste man ju satsa för att vinna. Jag kan ha helt fel. Priserna kanske drar iväg uppåt med 200% nästa år. Hur som helst är fastigheter oftast en mycket bra investering på lång sikt.

 

Åh, jag älskar kaffe...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hittade den här tråden och tänkte bara berätta att jag har pratat med min bank, och dom godkänner ett lån för mig. Det som jag tror hjälper, är att man har ett (relativt) högt månadssparande, lägger mer än de vanliga 10%:en i insats, och har en del pengar inne på banken. Jag har satt in en del av min bankroll på en fond. Sen behöver ju inte banken vet att jag betraktar det som sparade pengar...=)

 

Så det går nog iaf, om man bara försöker prata med banken och bygga upp ett förtroende med sparande och sånt. Då ser dom ju att man kan hantera sina pengar lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade den här tråden och tänkte bara berätta att jag har pratat med min bank, och dom godkänner ett lån för mig. Det som jag tror hjälper, är att man har ett (relativt) högt månadssparande, lägger mer än de vanliga 10%:en i insats, och har en del pengar inne på banken. Jag har satt in en del av min bankroll på en fond. Sen behöver ju inte banken vet att jag betraktar det som sparade pengar...=)

 

Så det går nog iaf, om man bara försöker prata med banken och bygga upp ett förtroende med sparande och sånt. Då ser dom ju att man kan hantera sina pengar lite.

 

nice, får man fråga hur mkt du lånade och la i insatts?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zyr, jag ser att du bor i göteborg. Skaffa en etta i hisings kärra eller angered så behöver du inget lån. Du sitter ju ändå bara inne och spelar poker. :P

 

heh, ungefär det jag gör nu, men hyran ligger på 4700kr/mån :/ + att det är en studentlägenhet så jag måste plugga samtidigt..

 

men har lite funderat på det.. flytta till någon billig tattarhåla där man lever knapert och nöter sjukt mkt tills man har råd att flytta :)

 

skulle nog va ett kul litet projekt =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag vart anställd på bank finns de inte en chans att några lån hade gått till pokerspelare. Antar att du är 18 max 19 bast så varför krångla när det förmodligen itne kommer gå ändå? Be mamma o pappa hjälpa dig, sen när du gulat så bor du iaf gratis ;)

 

Avundsjuk eller? ;)

 

Antingen så lägger man sig ner och antar att man kommer misslyckas, eller så testar man och har en chans till att lyckas. Du kommer inte bli lynchad för att ge det ett tappert försök, och all heder åt de som inte bara säger "Det kommer inte gå, ingen ide att prova" utan faktiskt ger det ett försök.

 

Förresten, varför skulle han bro gratis om föräldrarna hjälper till med ett lån? De lär ju inte stå för hyran + ammorteringar? :o

 

Nä vet du vad.. Att vara avundsjuk leder ingenstans. Den energin används bättre till att arbeta sig upp till den nivån själv!

 

Om posten blev spydig och otrevlig Brezz så var det inte direkt meningen, utan jag tycker bara att det du skrev var en väldigt onödig post som inte tillförde nånting till frågeställningen. No hard feelings ;)

 

Ha det gott! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tjänar lätt på att vänta. bostads marknaden kommer krisa för eller senare. Och jävlar vad de kommer smälla. På 5 år har min 3 på hyfsat oattraktivt område ökat i värde med 220 000 de är bra får man ju säga. men ser inte hur den skall kunna gå upp mer. Dessutom som någon nämde innan när styrräntan går upp då kommer väldigt många få det svårt. Tycker du ska vänta helt klart. Vill du investera pengar i fastigheter e mitt tips Turkiet.

 

Finns annars något som heter kontant lån också inte helt hundra på hur det funkar men du använder en viss summa pengar som säkerhet för ett större lån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zyr, jag ser att du bor i göteborg. Skaffa en etta i hisings kärra eller angered så behöver du inget lån. Du sitter ju ändå bara inne och spelar poker. :P

 

Bättre att köpa någon lägenhet utanför staden i så fall.

 

mm, inte direkt kul att bo i någon håla där man inte kan vara ute efter klockan 18.00 för chansen att bli rånmördad är så stor (-EV)

 

 

kan du tipsa om något bra ställe? hur lång tid tar det att åka in till centrum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du tipsa om något bra ställe? hur lång tid tar det att åka in till centrum?

 

Lerum, Alingsås och Kungsbacka. På dessa ställen finns pendeltåg som går in till Göteborg. Lerum och Alingsås ligger vid E20 mot Stockholm och Kungsbacka ligger söder om Göteborg vid E6 mot Malmö.

 

Sedan finns ju alltid Partille, men det är lite närmare Göteborg. Samma väg som till Lerum och Alingsås. Ingen aning om hur priserna är där.

 

Mölndal finns också. Man får dock se till att välja rätt område. Därifrån har man spårvagn in till centrum.

 

Detta är de ställen som jag funderade på när jag pluggade i Göteborg. Nu fick jag jobb i en annan stad och hade inget behov av en lägenhet i Göteborg.

 

Rent allmänt är det en väldigt dålig idé att köpa lägenhet i dagsläget. Räntan kommer att öka, vilket kommer att sänka priserna på bostäder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

grejen med studentlägenhet är att man måste ta x poäng per termin för att bo kvar, sen skulle jag aldrig orka bo i korridor med massa cp:n :)

 

iofs har jag det ganska bra nu, bor i en fin studentlägenhet 15-20 min från stan, men måste ha en plan så jag vet vad jag ska ta mig till i framtiden^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du tipsa om något bra ställe? hur lång tid tar det att åka in till centrum?

 

Lerum, Alingsås och Kungsbacka. På dessa ställen finns pendeltåg som går in till Göteborg. Lerum och Alingsås ligger vid E20 mot Stockholm och Kungsbacka ligger söder om Göteborg vid E6 mot Malmö.

 

Sedan finns ju alltid Partille, men det är lite närmare Göteborg. Samma väg som till Lerum och Alingsås. Ingen aning om hur priserna är där.

 

Mölndal finns också. Man får dock se till att välja rätt område. Därifrån har man spårvagn in till centrum.

 

Detta är de ställen som jag funderade på när jag pluggade i Göteborg. Nu fick jag jobb i en annan stad och hade inget behov av en lägenhet i Göteborg.

 

Rent allmänt är det en väldigt dålig idé att köpa lägenhet i dagsläget. Räntan kommer att öka, vilket kommer att sänka priserna på bostäder.

 

tack, mm, verkar som alla tror att priserna kommer sjunka just därför kommer dom säkert gå tvärtom :)

 

men får hoppas på att bubblan spricker^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att banken skiter i varifrån du får pengarna till återbetalning. Kan du visa upp 300k i cash och värdepapper så borde det vara grönt. Du måste däremot som någon skrivit tidigare ha en borgensman som skriver på ditt lån. Detta har funkat för mig men då rörde det sig om bilköp. Principen borde vara den samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det inte typ 14 års kötid för en studentlya i Götet precis som det är i Stockholm?

 

inte i slutet av våren, mest innan kurstart som det är kört. finns ofta sistaminuten-lägenheter man kan tälta(man sover utanför expeditionen en natt) till sig.

 

grejen med studentlägenhet är att man måste ta x poäng per termin för att bo kvar

 

inte på chalmers studenbostäder med nuvarande regler.

 

iofs har jag det ganska bra nu, bor i en fin studentlägenhet 15-20 min från stan, men måste ha en plan så jag vet vad jag ska ta mig till i framtiden^^

 

dra till Bangkok! fetaste staden... finns massa trevliga pokerlägenheter där. med din BR har du råd att bo i typ

 

http://www.presidentsolitaire.com/hotels/presidentsolitaire/default.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banklån bör gå att ordna om dessa krav uppfylls.

 

1. Du kan visa upp på t.ex. excelark dina inkomster från pokern de senaste åren månad för månad och i viss mån stämma av med kontoinsättningar.

 

2. Du måste ha en viss relation till din kundansvarige, alt att din familj är bra kunder sedan en längre tid i banken. Det måste finnas ett visst förtroendekapital och gärna då förmögna föräldrar.

 

3. Underlättar antagligen rejält om du är kund i lite "finare" banker där de inte bara läser in dina uppgifter och sedan stämplar: Ja eller nej, utan där de faktiskt ser och hör dig... SEB alt Östgöta Enskilda Bank torde vara lättare medan t.ex. Fspa och Nordea kanske är lite kärvare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du tipsa om något bra ställe? hur lång tid tar det att åka in till centrum?

 

Lerum, Alingsås och Kungsbacka. På dessa ställen finns pendeltåg som går in till Göteborg. Lerum och Alingsås ligger vid E20 mot Stockholm och Kungsbacka ligger söder om Göteborg vid E6 mot Malmö.

 

Sedan finns ju alltid Partille, men det är lite närmare Göteborg. Samma väg som till Lerum och Alingsås. Ingen aning om hur priserna är där.

 

Mölndal finns också. Man får dock se till att välja rätt område. Därifrån har man spårvagn in till centrum.

 

Detta är de ställen som jag funderade på när jag pluggade i Göteborg. Nu fick jag jobb i en annan stad och hade inget behov av en lägenhet i Göteborg.

 

Rent allmänt är det en väldigt dålig idé att köpa lägenhet i dagsläget. Räntan kommer att öka, vilket kommer att sänka priserna på bostäder.

 

svårt o veta om priserna går ner eller inte.. men man kan ju hoppas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I värsta fall...har du ett lånsom kostar lite (men en sjysst lägenhet) och har du bara dyr ränta så tryck så mkt lån du kan per månad... så kommer inte räntan att kosta dig alls så mkt som du först trodde...

 

(du trycker alltså ett lån på ex 25års tid, på 5-10års tid istället...om du kan..)

 

Kohandeln kan börja!!!

 

Trust me... ;)

 

 

 

Observera att nåra 30% ränta kommer det aldrig att va tal om vid ett bolån..... aldrig... Skulle bli väldigt förvånad om nåt av bolagen ens har över 10% i ränta vid bolån... och handpenning på 10-20% har du ju redan...

 

10 procent? På ett 2-miljonerslån? Har du funderat på månadskostnaden på ett sånt lån? Tänker du seriöst skaffa en lägenhet som pokerspelare får du väl se pengarna som en del av bankrullen. Spela in ett par miljoner. Gular du - sälj lägenheten. Men börja aldrig dribbla med svindyra lån, det är ett gott råd till alla egna "företagare". Det bär raka vägen till fogden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ens börja fundera att ta bostadslån till ockerräntor som bluestep är inte bra. Vilken planet lever de som snackar om 10% bostadslån? Skulle ni köpa mjölk för 40kr litern, om mjölken runt hörnet kostade 7kr? Ska du köpa lägenhet, bör du försöka få en rimlig ränta, annars söka andra lösningar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...