Gå till innehåll

Får man ta bostadslån som pokerproffs?


Zyr

Recommended Posts

  • Svars 175
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gå till banken och fråga. Det fungerade för mig och har du tur så fungerar det för dig också.

 

Jag fick lån på Swedbank.

 

Jag är kund hos SwedBank sedan urminnes tider så det låter bra! Räckte det med bostaden som säkerhet eller behövde någon gå i borgen för dig? La dom någon vikt vid din kontohistorik, dvs att du fått en jämn ström av inbetalningar från spelbolag till ditt bankkonto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

oj, var längesen man startade denna tråd...

 

2006 så fick jag inget lån, utan mina föräldrar fick ta lånet åt mig... lägenheten kostade bara några hundratusen, ammorterade av det ganska snabbt och vi skrev då över lägenheten till mig

 

2007 började jag kolla runt efter nytt boende i annan stad, priserna där var det mångdubbla, när det började röra sig om så stora summor vill inte längre föräldrarna ta lånet o stå som ägare..

 

kollade runt med ett antal banker, ingen villa låna ut, till sist blev det bluestep, dyrt men där fick jag faktiskt låna, räntan låg väl ungefär 2% över en vanlig bank.

 

planen var att ammortera av väldigt snabbt och då gör räntan inte sådär jätte mkt för mig... att långsiktigt ha bluestep-lån skulle jag aldrig orka med, blir sinnessjukt dyrt..

 

i nuläget när räntorna höjts ligger bluestep som bäst runt 7-8%.

sen beroende på hur stor del du vill låna och ett antal andra faktorer kan räntan bli ännu ett par procent högre..

 

 

jag har inte bluestep längre, lyckades genom kontakter få mitt bostadslån omplacerat till en vanlig bank.. (min bankkontakt studerade samtidigt som min kompis flickvänn på handels och visste om att jag var pokerspelare)

 

hon berättade att hon inte hade lånat ut om hon inte hade vetat vem jag var sen innan..

 

så att bara besöka en bank och säga att man försörjer sig på poker och vill låna pengar verkar ganska kört, allt handlar om kontakter

 

 

det banken sen ville se var äldre kontoutdrag, där man kunde uppvisa något slags flöde av pengar, sen var saken klar.. banker tjänar ju oerhörda pengar på att låna ut, men risken för dom ska alltid va minimal..

 

i nuläget är lägenheten belånad till ungefär 50%, enligt banken är detta extremt lågt, de flesta verkar ligga avsevärt högre..

 

har nyligen gjort några uttag och skulle kunna minska belåningen till ca 20%, men banken ser mkt hellre att jag t.ex köper fonder,aktier för pengarna.... historiskt sett har ju detta också varit det absolt bästa.. själv har jag inte bestämt mig än..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

jag o sambon fick lånelöfte på 1.2 mille nu i veckan.

 

kravet var att jag skulle lägga in 10% själv...sedan ville de se kontohistorik från banken, tillgångar o så.

 

eftersom sambon o jag lever på mina pokervinster trodde jag knappast att det skulle gå igenom, var en chansning...

 

riktigt nice iaf....äntligen kunna köpa något eget o slippa lägga 7k till ett hyresbolag varje månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
i nuläget är lägenheten belånad till ungefär 50%, enligt banken är detta extremt lågt, de flesta verkar ligga avsevärt högre..

 

har nyligen gjort några uttag och skulle kunna minska belåningen till ca 20%, men banken ser mkt hellre att jag t.ex köper fonder,aktier för pengarna.... historiskt sett har ju detta också varit det absolt bästa.. själv har jag inte bestämt mig än..

 

Härligt att det går bra för dig. Skulle väl rekommendera att du tar deras råd. Du får högre avkastning än det kostar dig att fortfarande har lån på lägenheten om du placerar pengarna nånstans.

 

Enda fördelen med att fortsätta betala av lägenheten är väl helt enkelt att du kan säga rakt av att du äger den, och att den är betald. Men jag vet inte om de är värt värdeförlusten jämfört med att skyffla runt pengarna en del? :)

 

jag o sambon fick lånelöfte på 1.2 mille nu i veckan.

 

kravet var att jag skulle lägga in 10% själv...sedan ville de se kontohistorik från banken, tillgångar o så.

 

eftersom sambon o jag lever på mina pokervinster trodde jag knappast att det skulle gå igenom, var en chansning...

 

riktigt nice iaf....äntligen kunna köpa något eget o slippa lägga 7k till ett hyresbolag varje månad.

 

Hur stora inkomster har du i så fall? Vore skönt med lite referenspunkter då det här bör vara aktuellt för mig om ett halvår till ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zyr: Kul att du postade om hur det hade gått. Jag fick nobben av SBAB för ett lån på 250 000 till på bostaden. Detta trots att belåningen låg på cirka 1/3. Jag bytte till Handelsbanken där de hade större förståelse för mina behov och jag hade bättre kontakter där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ens börja fundera att ta bostadslån till ockerräntor som bluestep är inte bra. Vilken planet lever de som snackar om 10% bostadslån? Skulle ni köpa mjölk för 40kr litern, om mjölken runt hörnet kostade 7kr? Ska du köpa lägenhet, bör du försöka få en rimlig ränta, annars söka andra lösningar!

 

 

Det här var vad jag ansåg om Bluestep lösningen back in the days.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur stora inkomster har du i så fall? Vore skönt med lite referenspunkter då det här bör vara aktuellt för mig om ett halvår till ett år.

 

jag multitablar CG på nl1/2$, borde funka som referenspunkt.

 

spelar nog ingen större roll om du drar in 20K/mån mot tex 60K/mån, är nog mer viktigt hur lång tid tillbaka du regelbundet har hämtat hem pokervinster som går att leva på.

 

sedan underlättar det ju om man kan visa att man har en backup/tillgångar, och tex att man har klarat av månatliga räkningar tidigare tex hyresinbetalningar utan anmärkning.

 

dock har jag förstått att man måste ha lite tur oxå, en annan handläggare i en annan stad, hade kanske skrattat mig rakt upp i ansiktet...men att försöka skadar ju inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag o sambon fick lånelöfte på 1.2 mille nu i veckan.

 

kravet var att jag skulle lägga in 10% själv...sedan ville de se kontohistorik från banken, tillgångar o så.

 

eftersom sambon o jag lever på mina pokervinster trodde jag knappast att det skulle gå igenom, var en chansning...

 

riktigt nice iaf....äntligen kunna köpa något eget o slippa lägga 7k till ett hyresbolag varje månad.

 

Hur räknar du när du säger (slippa 7k)... är inte gratis i bostadsrätt direkt? ränta plus avgift är väl oftast högre än hyresavgiften i hyresrätt.

Kan ta mig själv som exempel.. betalar 6000 kr i hyra för 50 kvm för hyresrätt i hammarbysjöstad medans en granne tvärsöver betlar ca 10k i månaden för lika stor bostadsrätt för ränta plus avgifter.

 

ditt lån på 1200000 kostar ju tex 5500 i månaden i ränta (räknat på 5.5%)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur räknar du när du säger (slippa 7k)... är inte gratis i bostadsrätt direkt? ränta plus avgift är väl oftast högre än hyresavgiften i hyresrätt.

Kan ta mig själv som exempel.. betalar 6000 kr i hyra för 50 kvm för hyresrätt i hammarbysjöstad medans en granne tvärsöver betlar ca 10k i månaden för lika stor bostadsrätt för ränta plus avgifter.

 

ditt lån på 1200000 kostar ju tex 5500 i månaden i ränta (räknat på 5.5%)

 

eh va?

 

jag skrev: "slippa lägga 7k till ett hyresbolag varje månad."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur räknar du när du säger (slippa 7k)... är inte gratis i bostadsrätt direkt? ränta plus avgift är väl oftast högre än hyresavgiften i hyresrätt.

Kan ta mig själv som exempel.. betalar 6000 kr i hyra för 50 kvm för hyresrätt i hammarbysjöstad medans en granne tvärsöver betlar ca 10k i månaden för lika stor bostadsrätt för ränta plus avgifter.

 

ditt lån på 1200000 kostar ju tex 5500 i månaden i ränta (räknat på 5.5%)

 

Tycker du att du sparar 4k i månaden på det viset så dör jag.

Vet inte hur länge du bott där. Men du kanske ska räkna på värdestegringen de med 10k i månaden haft på sina lägenheter och sen utvärdera hur många hundratusen du backat på att inte äga ditt boende.

 

Kan väl tillägga att jag inte råder någon att låna från "låtsas banker".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du att du sparar 4k i månaden på det viset så dör jag.

Vet inte hur länge du bott där. Men du kanske ska räkna på värdestegringen de med 10k i månaden haft på sina lägenheter och sen utvärdera hur många hundratusen du backat på att inte äga ditt boende.

 

Kan väl tillägga att jag inte råder någon att låna från "låtsas banker".

Du låter väldigt säker på din sak, men marknaden håller inte med dig. Eftersom vi inte har marknadshyror i det här landet så visar sig marknadens åsikt i att det blir kö till det mer populära alternativet. I det här fallet 20-25 års kö till en hyrestvåa i hammarbysjöstad.

Om vi i stället införde marknadshyror så skulle kön omedelbart försvinna, men hyrorna skulle stiga rejält.

Nu är ju inte alla marknader alltid rationella, men i det här fallet tror jag betydligt mer på den än på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget tycker jag generellt att man bör avvakta med att köpa lägenhet. Titta bara på prisutvecklingen i USA, England, Danmark, Tyskland, Spanien och övriga länder som haft bostadsrally längre än Sverige. På alla dessa marknader går priserna spikrakt neråt just nu.

 

Själv tänker jag dock faktiskt köpa lägenhet. Detta dels eftersom jag behöver någonstans att bo, är trött på att bo hemma och dels eftersom jag inte har hittat någon fräsch HR trots ihärdigt sökande och trots rätt mkt kontakter. Problemet i storstäderna är att 90% av alla sköna adresser i centrum ombildats till bostadsrätter.

 

Jag räknar med att priserna faller runt 30% men jag köper ändå- tänker gå in med 100% kontant. Pokern har gått bra så lite får man fan unna sig! +EV livskvalitetsmässigt väger tyngre än -EV pengamässigt.

 

Jag tycker ändå synd om alla de svenskar som hoppat på tåget sent och sitter med 90% lån som de inte kommer lyckas lösa in när bankerna kräver mer säkerhet.

 

Vad tror ni andra om utvecklingen i Sverige? Snackar främst om Sthlm, Gbg och Malmö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du att du sparar 4k i månaden på det viset så dör jag.

Vet inte hur länge du bott där. Men du kanske ska räkna på värdestegringen de med 10k i månaden haft på sina lägenheter och sen utvärdera hur många hundratusen du backat på att inte äga ditt boende.

 

Kan väl tillägga att jag inte råder någon att låna från "låtsas banker".

 

Du hänvisar till historik vilket är väldigt enkelt. Att det har varit bra att äga en lägenhet är inget jag säger emot. Men tycke om att spara 4k i månaden har inget med saken att göra utan jag sparar 4k i månaden exakt i detta fall. Och det gör alla som har lyckan att ha extremt lång kötid.

Att få låna 1.2 miljoner och sen få investera dessa i tex en lägenhet som stiger i värde är samma sak som att få låna 1.2 miljoner och investera i vad som helst som kan tänkas förändras i värde, tex börsen. Nu är det ju så att det är mycket enklare att få 1.2 miljoner i lån till en lägenhet än börsen. Men det är förändringen av värdet på dessa lånade pengar som historiskt har varit ypperligt på lägenheter men det visste man inte innan.

 

Räntan för lånet och avgiften för bostadsrätten förblir rena utgifter det är dessa man ska jämföra med hyresrätterna och dessa överstiger hyresrätternas avgifter avsevärt i centrala stockholm. Att sedan värdet stiger eller faller på investeringen(lägenheten) har ingenting med saken att göra.

 

eh va?

 

jag skrev: "slippa lägga 7k till ett hyresbolag varje månad."

 

ok men du missar poängen.... 7k är en ren förlust som går till hyresbolaget precis som ränta är en ren förlust till banken och avgiften och är ren förlust till föreningen som har hand om din bostadsrätt.

 

avgift+ränta är mycket större än hyra för hyresrätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget tycker jag generellt att man bör avvakta med att köpa lägenhet. Titta bara på prisutvecklingen i USA, England, Danmark, Tyskland, Spanien och övriga länder som haft bostadsrally längre än Sverige. På alla dessa marknader går priserna spikrakt neråt just nu.

 

Själv tänker jag dock faktiskt köpa lägenhet. Detta dels eftersom jag behöver någonstans att bo, är trött på att bo hemma och dels eftersom jag inte har hittat någon fräsch HR trots ihärdigt sökande och trots rätt mkt kontakter. Problemet i storstäderna är att 90% av alla sköna adresser i centrum ombildats till bostadsrätter.

 

Jag räknar med att priserna faller runt 30% men jag köper ändå- tänker gå in med 100% kontant. Pokern har gått bra så lite får man fan unna sig! +EV livskvalitetsmässigt väger tyngre än -EV pengamässigt.

 

Jag tycker ändå synd om alla de svenskar som hoppat på tåget sent och sitter med 90% lån som de inte kommer lyckas lösa in när bankerna kräver mer säkerhet.

 

Vad tror ni andra om utvecklingen i Sverige? Snackar främst om Sthlm, Gbg och Malmö.

 

Varför skulle priserna falla med 30%? Om du tittar på bankernas prognoser för ett år framåt så tror alla på sänkt repo och billigare bolån. Sänkt ränta brukar inte stoppa upp marknaden utan tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ditt lån på 1200000 kostar ju tex 5500 i månaden i ränta (räknat på 5.5%).

Du vet att räntan är avdragsgill va? Ett lån på 1,2mkr kostar 3500kr i månaden (räknat på 5,0%). Åtminstone om man degar skatt så att man har något att dra av från...

 

I dagsläget tycker jag generellt att man bör avvakta med att köpa lägenhet. [/b]

Om jag hade fått en slant för varje gång jag hört någon säga detta de senaste 15 åren skulle jag varit snuskigt rik idag. Och om jag fått en slant enbart de gånger någon sagt detta och det visat sig vara fel, skulle jag vara i princip exakt lika rik. Ser ingen anledning till att denna gång skulle vara annorlunda, det finns definitivt fortfarande utrymme för prisstegringar i storstadsområderna.

OnT: Jag och min sambo fick nyligen lånelöfte på 2,4 mkr. Hon har en genomsnittslön och jag spelar poker. Vi sa att vi planerade att betala 25-35% kontant och fick ja på en förfrågan om lånelöfte för att köpa en lgh för 3,2mkr, med månadsavgift 4700kr. Om budgivningen skulle överstiga 3,2 hade vi kunnat utöka lånelöftet (hur mkt vet jag inte). Banken vägde in att jag har lite reservkapital och en (universitets-) utbildning, dvs lättare att få jobb om pokern skiter sig. Samt att dom anser att vi är fett brighta människor som inte skulle köpa en lgh vi inte har råd med. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ok men du missar poängen.... 7k är en ren förlust som går till hyresbolaget precis som ränta är en ren förlust till banken och avgiften och är ren förlust till föreningen som har hand om din bostadsrätt.

 

avgift+ränta är mycket större än hyra för hyresrätt

 

men...

 

förstår inte varför du i två inlägg har försökt lära mig om hur mycket det kostar att ta lån. =)

 

ja, jag är jäkligt glad över att jag nu slipper kasta 7k/mån i sjön på ett hyresradhus...men för den sakens skull betyder det ju inte att jag inte vet vad det kostar att "äga" sitt radhus, vet faktiskt inte varför du har fått för dig det.

 

för övrigt: summan av ränta+avgift/mån kommer bli något lägre än den hyra vi betalar idag...börjar dessutom fästmön att jobba=betala skatt, kommer vi få tillbaka en betydande summa i ränteavdrag varje år.

 

dock kan jag kan förstå att man hyr sitt boende i vissa lägen(man är singel, vill vara flexibel osv)+att många idag inte har möjligheten att köpa.

 

men tex en barnfamilj som planerar att bo kvar säg 5-10-15år i sitt boende ska ju inte tveka att köpa om de har möjlighet. lånet de tar idag kommer ju vara detsamma om 15år(-amorteringar) medan huset ifråga förmodligen kommer att ha ökat i värde (ja, grundat på historia lol OCH beroende på om man köper i ett område/stad som har bra framtidsutsikter).

 

jag har grannar där jag bor nu som har hyrt samma hus i 14år, vad kommer de få när de flyttar därifrån? ett krav på sig att flyttstäda, inget mer lixom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra hyresrätter i äldre hus är billigare än bostadsrätter, men omöjliga att få, iaf i göteborg, då måste man köpa svart eller ha 30år i kö..

 

 

sen är kostnaden för ett lån på 1.2M är ca 3000kr i månaden (4.5% och efter avdrag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på det Zyr? Går ju att kolla upp men så vitt jag visste gick det bara att kvitta mot inkomst och inte kapitalavkastning. Låter ju jättekonstigt i och för sig men läste någonstans att det är separerat och inte går att kvitta mot varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...