Gå till innehåll

Får man ta bostadslån som pokerproffs?


Zyr

Recommended Posts

  • Svars 175
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är det någon som vet om man kan bli godkänd av bostadsrättsföreningen när man är "arbetslös" men ändå kan betala hela lägenheten kontant?

 

ingen aning, men skulle tycka det var extremt konstigt om man inte blev godkänd.. liksom payar man en lägenhet för 500 000kr så borde en hyra på 2-3000kr inte va ett problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej xxxxxxx,

 

Tyvärr kan du inte få något lånelöfte hos oss, då CSN- bidrag ej räknas som inkomst, ej heller dina spelinkomster.

Du kan vända dig till ditt bankkontor och höra om dom kan hjälpa dig, möjligen med hjälp av dina föräldrar.

Lycka till.

 

Med vänlig hälsning

FöreningsSparbanken AB (publ)

BolånDirekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej xxxxxxx,

 

Tyvärr kan du inte få något lånelöfte hos oss, då CSN- bidrag ej räknas som inkomst, ej heller dina spelinkomster.

Du kan vända dig till ditt bankkontor och höra om dom kan hjälpa dig, möjligen med hjälp av dina föräldrar.

Lycka till.

 

Med vänlig hälsning

FöreningsSparbanken AB (publ)

BolånDirekt

 

Inte direkt överraskad. Det du kanske ska fundera på är en bostadsrätt med hög avgift, som därmed är billigare. Problemet där kan väl vara att bostadsrättsföreningen krånglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej xxxxxxx,

 

Tyvärr kan du inte få något lånelöfte hos oss, då CSN- bidrag ej räknas som inkomst, ej heller dina spelinkomster.

Du kan vända dig till ditt bankkontor och höra om dom kan hjälpa dig, möjligen med hjälp av dina föräldrar.

Lycka till.

 

Med vänlig hälsning

FöreningsSparbanken AB (publ)

BolånDirekt

 

Hehe... attans jag som trodde de skulle svara så här (givetvis daterat till 2006-01-31) :twisted:

 

"Hej xxxxxxx,

 

Efter att ha studerat den PokerTracker-databas du skickat in har vi konstaterat att det är själigen troligt att du är en vinnande pokerspelare. Vi har med grund i denna bedömning idag överfört 500'000:- SEK till ditt bankkonto. Räntan på 5,25% kommer att faktureras en gång per månad. Välkommen som låntagare i FöreningsSparbanken.

 

Med vänlig hälsning

FöreningsSparbanken AB (publ)

BolånDirekt "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej xxxxxxx,

 

Tyvärr kan du inte få något lånelöfte hos oss, då CSN- bidrag ej räknas som inkomst, ej heller dina spelinkomster.

Du kan vända dig till ditt bankkontor och höra om dom kan hjälpa dig, möjligen med hjälp av dina föräldrar.

Lycka till.

 

Med vänlig hälsning

FöreningsSparbanken AB (publ)

BolånDirekt

 

Att BolånDirekt avslår känns rätt självklart. Om du tänker envisas med att försöka är mitt tips att du tar en personlig kontakt med en bankman på ett kontor nära dig. Då kan du åtminstone hoppas på att en personlig relation förbättrar oddsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5.25% är väl lite dyrt? SBAB har räntor under 3%.

 

Ah... tyckte också de såg lite höga ut, saxade i mitt första inlägg ifrån någon ränta satta utan krav på säkerhet.

 

=== SBAB ===

Rörlig ränta 2,59 % 3 månader

1 år 3,11 % 1 år

2 år 3,38 % 2007-11-01

3 år 3,70 % 2008-12-17

4 år 3,90 % 2010-03-10

5 år 4,05 % 2011-01-11

7 år 4,25 % 2013-06-04

10 år 4,50 % 2015-11-16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska ner till våran lokala bank närmaste dagarna tillsammans med päronen, där borde det va lättare..

 

förstår verkligen inte varför dom inte skulle tänka sig låna ut..

 

jag har ca 300 000kr i aktier o 50 000kr i pokerrulle

 

 

o så lånar dom ut 550 000kr till en lägenhet som kostar 600 000 (lägger 50k kontant)

 

då har dom ju alltid lägenheten som "säkerthet"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska ner till våran lokala bank närmaste dagarna tillsammans med päronen, där borde det va lättare..

 

förstår verkligen inte varför dom inte skulle tänka sig låna ut..

 

jag har ca 300 000kr i aktier o 50 000kr i pokerrulle

 

 

o så lånar dom ut 550 000kr till en lägenhet som kostar 600 000 (lägger 50k kontant)

 

då har dom ju alltid lägenheten som "säkerthet"

 

aktier är inte en säker pengakälla känner dem antagligen.? sen vet jag inte om det är högrisk, fonder eller vad du nu investerat i.

 

Sen kan ju lägenheterna gå ner i pris. det finns faktiskt en möjlighet. (återkopplar till "The sky is the Limit. 1990") och på samma gång rasar börsen.. så sitter du plötsligt med 100k på ditt konto och en lägenhet värd 300k istället för 600k och ett lån till banken på 600k. Och då får du räkna med att värdet på lägenheten (300k) kanske inte kan ses som 300 k då du måste skaffa en annan bostad när du flyttar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska ner till våran lokala bank närmaste dagarna tillsammans med päronen, där borde det va lättare..

 

förstår verkligen inte varför dom inte skulle tänka sig låna ut..

 

jag har ca 300 000kr i aktier o 50 000kr i pokerrulle

 

 

o så lånar dom ut 550 000kr till en lägenhet som kostar 600 000 (lägger 50k kontant)

 

då har dom ju alltid lägenheten som "säkerthet"

 

aktier är inte en säker pengakälla känner dem antagligen.? sen vet jag inte om det är högrisk, fonder eller vad du nu investerat i.

 

Sen kan ju lägenheterna gå ner i pris. det finns faktiskt en möjlighet. (återkopplar till "The sky is the Limit. 1990") och på samma gång rasar börsen.. så sitter du plötsligt med 100k på ditt konto och en lägenhet värd 300k istället för 600k och ett lån till banken på 600k. Och då får du räkna med att värdet på lägenheten (300k) kanske inte kan ses som 300 k då du måste skaffa en annan bostad när du flyttar?

 

mm, kan ju hända

 

men om månadsavgiften är låg på lägenheten och man lägger lånet på 40-50 år, då blir ju bara månadsavgiften några tusenlappar..

 

att jag inte skulle kunna klara denna månadsavgift när jag under 12-14 månader fått ut mellan 15 o 50 000kr på pokern och dessutom har kontanter/aktier ser jag som extremt liten

 

isf borde dom inte låna ut till någon..

 

även om nån haft fast anställning i 1 år finns det ju chans att han/hon får sparken eller företaget går i konkurs osv.. detta i kombination med att räntorna går upp och bostadspriserna faller

 

kan ju också hända, men ändå lånar dom ut till "vanliga" personer, så dom borde ju även låna ut till mig, dom tjänar ju massor av pengar på att låna ut..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

men om månadsavgiften är låg på lägenheten och man lägger lånet på 40-50 år, då blir ju bara månadsavgiften några tusenlappar..

 

att jag inte skulle kunna klara denna månadsavgift när jag under 12-14 månader fått ut mellan 15 o 50 000kr på pokern och dessutom har kontanter/aktier ser jag som extremt liten

 

kan ju också hända, men ändå lånar dom ut till "vanliga" personer, så dom borde ju även låna ut till mig, dom tjänar ju massor av pengar på att låna ut..

 

:shock: Med risk för att låta taskig: jag tycker du ska lägga ner låneplanerna ett tag och ta en funderare på de olika tidsperspektiv du slänger dig mellan i raderna ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

men om månadsavgiften är låg på lägenheten och man lägger lånet på 40-50 år, då blir ju bara månadsavgiften några tusenlappar..

 

att jag inte skulle kunna klara denna månadsavgift när jag under 12-14 månader fått ut mellan 15 o 50 000kr på pokern och dessutom har kontanter/aktier ser jag som extremt liten

 

kan ju också hända, men ändå lånar dom ut till "vanliga" personer, så dom borde ju även låna ut till mig, dom tjänar ju massor av pengar på att låna ut..

 

:shock: Med risk för att låta taskig: jag tycker du ska lägga ner låneplanerna ett tag och ta en funderare på de olika tidsperspektiv du slänger dig mellan i raderna ovan.

 

 

även om man har ett lån på 40år så betyder det ju inte att man ska sitta där och spela poker 40 år :)

 

man kanske tröttnar efter ett år, säljer lägenheten, flyttar, köper något nytt och börjar plugga för att 3-5 år senare ha ett vanligt jobb..

 

4-500k utslängt på 40-50 år är inte så mycket i extra månadskostnad, sen när man äger lägenheten blir ju själva avgiften mycket lägre, totalt sett blir det ungefär som en hyres lägenhet

 

lägenheten en invenstering, man förlorar ju inte pengarna man lägger ut

 

 

bara räntan som är jobbig, men den väger ju upp det billigare boendet man får

 

 

om jag fått lån skulle min plan va att betala av lånet så fort som möjligt med pokerpengar allt eftersom man vinner, märker man att det absolut inte kommer funka så får man komma på något annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

lägenheten en invenstering, man förlorar ju inte pengarna man lägger ut

 

 

Var inte så säker på det. Har en kompis som köpte en lägenhet. Efter några år så visade det sig att ordföranden för föreningen hade svindlat en massa pengar från föreningen.

Avgiften fördubblades och tack vare det så rasade priserna med några hundra tusen.

Så nu sitter hon där med en lägenhet som inte ens täcker upp lånet och en väldigt hög avgift.

 

Fast det händer kanske inte så ofta, men riktigt surt när det händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

lägenheten en invenstering, man förlorar ju inte pengarna man lägger ut

 

 

Var inte så säker på det. Har en kompis som köpte en lägenhet. Efter några år så visade det sig att ordföranden för föreningen hade svindlat en massa pengar från föreningen.

Avgiften fördubblades och tack vare det så rasade priserna med några hundra tusen.

Så nu sitter hon där med en lägenhet som inte ens täcker upp lånet och en väldigt hög avgift.

 

Fast det händer kanske inte så ofta, men riktigt surt när det händer.

 

oj, det var riktigt tråkigt att höra, att något sånt ska hända är en väldigt liten chans, sen när man kollar på bostadsrätten så är det ju bra man tar en titt i förenings ekonomi

 

det är farligt att leva, går inte gardera sig mot ALLT :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Orkar inte läsa alla svar. Jag fick låna 300k när jag köpte en lägenhet för 390k och då sa jag bara att jag skulle plugga o jobba extra på farsans företag. Jag la 90K kontant då slapp jag topplånet också. Trodde att morsan skulle behöva gå i borgen men de behövde hon inte när jag betalade 90k kontant.

 

Vet dock inte om det hjälper dig så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att inse: bankerna vill låna ut pengar. Så länge de har lägenheten som säkerhet är deras risk begränsad.

 

Jag trodde också att det skulle bli svårt att låna, då jag hade inkomster från skattefria stipendier, tidsbegränsade dessutom. Men det var bara att lägga in lite kontanter och sälja in sitt värde på arbetsmarknaden. Jag tror också att det underlättade att jag sedan länge var kund hos banken.

 

Plussar du 50k i månaden kan det ju inte vara några problem att lägga en rejäl handpenning ...

 

Och sen det här att priserna snart rasar. Det har man hört i flera år. Känner flera personer som sitter i sunkiga hyrestvåor och väntar på raset. Under tiden har marknaden stigit 25% eller mer. Men dom kommer säkert in billigt innan dom dör. ;)

 

Och ni som tycker att Stockholm el Götet är dyrt, jämför med Paris el London!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man långsiktig är det givetvis inga problem att göra en investering i en lägenhet i någon av Sveriges största städer, men man bör ändå förhålla sig något försiktig när priserna är på den nivå som vi idag ser. Göteborg är en unken småstad, medan London är en synnerligen populär världsstad.

Många tar dock rätt korta positioner vid sina lägenhetsköp... för hur många 25-åringar planerar att bo i en etta i 20 år?

 

Många upphaussade marknader har kraschat å det grövsta. Var försiktig, var långsiktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att inse: bankerna vill låna ut pengar. Så länge de har lägenheten som säkerhet är deras risk begränsad.

 

Jag trodde också att det skulle bli svårt att låna, då jag hade inkomster från skattefria stipendier, tidsbegränsade dessutom. Men det var bara att lägga in lite kontanter och sälja in sitt värde på arbetsmarknaden. Jag tror också att det underlättade att jag sedan länge var kund hos banken.

 

Plussar du 50k i månaden kan det ju inte vara några problem att lägga en rejäl handpenning ...

 

Och sen det här att priserna snart rasar. Det har man hört i flera år. Känner flera personer som sitter i sunkiga hyrestvåor och väntar på raset. Under tiden har marknaden stigit 25% eller mer. Men dom kommer säkert in billigt innan dom dör. ;)

 

Och ni som tycker att Stockholm el Götet är dyrt, jämför med Paris el London!

 

på fsb får man inte "objekt-belåna", dvs ha lägenheten som enda säkerthet..

 

om jag ska köpa en lägenhet som kostar 1 miljon och jag lägger 900 000 kontant, dvs 100 000kr i lån, kommer dom säga nej om jag inte har ett fast jobb

 

regeln dom går efter är att man efter ränta & hyra ska ha minst 7000kr kvar att leva på.. har man ingen fast inkomst kan dom inte göra denna kalkyl, och det blir inget lån även om man tjänar 1 000 0000 kr i månaden på pokern och vill låna 100 000kr

 

 

vet dock inte om dom räknar in amortering på topplånet där också, antar det, men vi säger att man lägger 15% kontant som är det smartaste så man slipper den högre räntan på topplånet

 

 

bostadsrätt: 2 miljoner kr, kontant 300 000kr, ränta 3%, hyra 3000kr

 

då måste man efters skatt minst tjäna:

 

(1 700 000 * 0,03 ) / 12 +3000 + 7000 = 14 250

 

nu kommer jag inte ihåg om de räknar räntan så som den är eller efter man fått "kvitta" den mot inkomster. isf blir det: 12975kr

 

 

 

finns nog mer moderna banker än fsb där man lättare får lån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man långsiktig är det givetvis inga problem att göra en investering i en lägenhet i någon av Sveriges största städer, men man bör ändå förhålla sig något försiktig när priserna är på den nivå som vi idag ser. Göteborg är en unken småstad, medan London är en synnerligen populär världsstad.

Många tar dock rätt korta positioner vid sina lägenhetsköp... för hur många 25-åringar planerar att bo i en etta i 20 år?

 

Många upphaussade marknader har kraschat å det grövsta. Var försiktig, var långsiktig.

 

jag köpte en ganska prisvärd 2:a i jönköping för 400 000kr, ska renovera upp den för ca 100 000... tror du det är en "smart" investering?

 

 

sen så måste jag säga att göteborg är fin fin stad, har svårt att se priserna falla allt för mkt, t.ex lägenheterna i vasastan kommer ju alltid va sjukligt eftertraktade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...