Gå till innehåll

Får man ta bostadslån som pokerproffs?


Zyr

Recommended Posts

Hej, jag har sen ett år tillbaka plussat ganska stabilt på pokern mellan 20 och 50 000 i månaden.

 

Har nu ungefär ca 300 000 i aktier/kontanter.

 

 

Frågan är om någon skulle ge mig bostadslån om jag t.ex vill köpa en bostadsrätt för 1-2 miljoner?

 

hittade denna infon på en sida angående om man är student..

jag studerar dessutom samtidigt som jag spelar, så csn räknas väl lite som en inkomst också?

 

6. Kan jag ta bolån som student?

 

Generellt sett är det svårt då man som studerande inte har en "stadigvarande arbetsinkomst". Här beror det naturligtvis på hur situationen ser ut. Lägger man en hög kontantinsats eller har en stor förmögenhet kan man få lån även som studerande. De flesta sitter ju inte i den situationen, men en del brukar lösa det med att man söker lån tillsammans med sina föräldrar (eller någon annan). Det fungerar ungefär som borgen fast föräldrarna är med som "riktiga" låntagare. Att de bara går in och borgar räcker inte eftersom din egen ekonomi måste "bära" själv. Däremot är det ingen större skillnad, ansvarsmässigt, för den som går in och hjälper dig utan närmast en fördel eftersom de som är medlåntagare får dra av räntekostnaden i sin deklaration om de betalar hela eller delar av räntan. Eventuella räntekostnader är inte avdragsgilla för en borgensman. Betalningsansvariga för lånet blir de i båda fallen utifall du inte klarar att betala själv.

 

 

tror ni detta kommer gå att lösa? någon som har erfarenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 175
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nej, din ditt studielån räknas inte som inkomst, däremot bidragsdelen räknas som inkomst.

Väldigt tveksamt att du skulle få låna som student, du kanske har en väldigt låg inkomst i form av bidrag, men denna är under en begränsad period. Du har väl inte planerat att plugga hela livet?

 

Deklarerar du och betalar skatt för dina vinster i sverige?

Det hade hjälpt dig en hel del.

 

Givetvis kan du besöka din bank och prata med dem om din situation, förklara vad du pluggar för något, dra till med arbetsmarknadsanalyser och att du med all säkerhet får ett jobb efter avslutad utbilding etc.

 

T.ex: Du vill köpa en lägenhet för 1Mkr - banken väljer att låna ut 70% av totalsumman eftersom du har tillgångar på 300K. Vilken säkerhet kan du lämna till banken då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, din ditt studielån räknas inte som inkomst, däremot bidragsdelen räknas som inkomst.

Väldigt tveksamt att du skulle få låna som student, du kanske har en väldigt låg inkomst i form av bidrag, men denna är under en begränsad period. Du har väl inte planerat att plugga hela livet?

 

Deklarerar du och betalar skatt för dina vinster i sverige?

Det hade hjälpt dig en hel del.

 

Givetvis kan du besöka din bank och prata med dem om din situation, förklara vad du pluggar för något, dra till med arbetsmarknadsanalyser och att du med all säkerhet får ett jobb efter avslutad utbilding etc.

 

det är sant, studiebidraget är knappt nått

 

nej, jag deklarerar inte mina vinster pga. jag inte ska det enligt lag

men vinster från aktierna och ränta deklareras..

 

tack för tipset om banken, men dock så vill jag nog kommande åren mest sattsa på enbart pokern, tror ni banken förstår att man kan ha stabil inkomst från pokern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bluestep.se

 

Där är det ganska enkelt med lägenheten som säkerhet...typ...ring o snacka med dom...

 

intressant sida, speciellt det där med "Självintygad inkomst"

 

men deras räntesatser är inte att leka med, sen även 1-2% extra om man måste använda "Självintygad inkomst"

 

tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de mer traditionella bankerna såsom FSB, SEB etc. har svårt att se poker som en fast och säker inkomst. Pratar vi internetbanker aka GE, Finax osv (+30% ränta) så är det förmodligen lättare, och dessa banker älskar att locka till sig dem "utsatta" i samhället som inte kan få lån någonannanstans. DU tillhör definitivt inte den kategorin.

 

Kanske bluestep.se som någon rekommenderade är något annat valbart, inte insatt i dem så jag kan ej uttala mig.

 

Mina tips:

 

*Låna definitivt inte från internetbanker - du förlorar stort på lång sikt.

 

*Kan du ordna med borgensman som har fast inkomst så är det ganska givet att du får lånet.

 

*Eftersom du tjänar mellan 20-50K månatligen så kanske du ska tänka efter om du inte borde lägga undan mer pengar i aktier, fonder etc. och låta dem växa under en tid och sedan kan du själv stå för bostad utan lån.

 

Hade jag varit du så hade jag aldrig köpt bostad i denna tid, priserna toppar mer än någonsin, jag hade väntat iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de mer traditionella bankerna såsom FSB, SEB etc. har svårt att se poker som en fast och säker inkomst. Pratar vi internetbanker aka GE, Finax osv (+30% ränta) så är det förmodligen lättare, och dessa banker älskar att locka till sig dem "utsatta" i samhället som inte kan få lån någonannanstans. DU tillhör definitivt inte den kategorin.

 

Kanske bluestep.se som någon rekommenderade är något annat valbart, inte insatt i dem så jag kan ej uttala mig.

 

Mina tips:

 

*Låna definitivt inte från internetbanker - du förlorar stort på lång sikt.

 

*Kan du ordna med borgensman som har fast inkomst så är det ganska givet att du får lånet.

 

*Eftersom du tjänar mellan 20-50K månatligen så kanske du ska tänka efter om du inte borde lägga undan mer pengar i aktier, fonder etc. och låta dem växa under en tid och sedan kan du själv stå för bostad utan lån.

 

Hade jag varit du så hade jag aldrig köpt bostad i denna tid, priserna toppar mer än någonsin, jag hade väntat iaf.

 

jao, borgensman går väl nog och fixa, mina föräldrar har ju fast inkomst, men dom har dock redan massa bolån , spelar sånt roll?

 

 

ja, spara ihop borde va det bästa, men jag vill hellst köpa en bra lägenhet direkt för nån miljon eller så för jag bor i studentlägenhet och där är kravet att man måste plugga för att få bo kvar^^

 

priserna verkar va ganska höga nu, men tänk om dom fortsätter upp eller först börja gå ner om flera år?

 

inte direkt så att det är nån panik för mig att jag måste flytta snart, fick bara idén hur skönt det skulle va att ha något eget :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om du lånar pengar...(och som pokerspelare kommer du aldrig kunna låna till lägsta räntan så du får va glad om du får låna nånstans alls) så kommer det kosta lite...MEN.... när väl lånet är bärgat...då är det enklare att omförhandla själva räntan mm (om du inte låst allt).... för dom du lånar av är alltid intresserade av att få tillbaka sina pengar....och du är intresserad av att betala så lite som möjligt.... då kan man börja förhandla med andra banker, och om andra räntor...m.m (dom andra bankerna ser inte att du måste bevisa att du kan betala lånet, utan dom förutsätter det oftast då du redan fått det av en annan bank)

 

I värsta fall...har du ett lånsom kostar lite (men en sjysst lägenhet) och har du bara dyr ränta så tryck så mkt lån du kan per månad... så kommer inte räntan att kosta dig alls så mkt som du först trodde...

 

(du trycker alltså ett lån på ex 25års tid, på 5-10års tid istället...om du kan..)

 

Kohandeln kan börja!!!

 

Trust me... ;)

 

 

 

Observera att nåra 30% ränta kommer det aldrig att va tal om vid ett bolån..... aldrig... Skulle bli väldigt förvånad om nåt av bolagen ens har över 10% i ränta vid bolån... och handpenning på 10-20% har du ju redan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zyr skrev:

 

tack för tipset om banken, men dock så vill jag nog kommande åren mest sattsa på enbart pokern, tror ni banken förstår att man kan ha stabil inkomst från pokern?

 

Nej, banken kommer inte förstå att det är en stabil inkomst, vilket jag inte heller skulle kalla det.

 

om man under 14 månader kan visa att man gjort uttag flera gånger i månaden på flera tusen varje gång..så skulle iaf. jag anse det som "säker" inkomst,

 

sen har man ju ett kapital sen innan och i värsta fall kan man väl sälja bostaden, för banken borde jag ju va ett säkrare kort än vanliga människor som jobbar, vanliga människor kan ju få sparken, företaget kan gå i konkurs osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mest en fråga om att övertyga din bankman/kvinna om att du fixar att betala.... Stabil inkomst är ju ganska svårt att uppvisa nuförtiden när fastanställningar knappt finns längre...

 

Testa själv, gör en seriös kalkyl och prata med 2 olika internetbanker och gå in på 2-3 olika bankkontor så ska du se att minst 2-3 av dom kommer vara mkt intresserade.... och resten kommer inte bry sig alls om dig... Bara att gilla läget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mest en fråga om att övertyga din bankman/kvinna om att du fixar att betala.... Stabil inkomst är ju ganska svårt att uppvisa nuförtiden när fastanställningar knappt finns längre...

 

Testa själv, gör en seriös kalkyl och prata med 2 olika internetbanker och gå in på 2-3 olika bankkontor så ska du se att minst 2-3 av dom kommer vara mkt intresserade.... och resten kommer inte bry sig alls om dig... Bara att gilla läget...

 

japp, får göra en plan sen när det kanske blir aktuellt..

 

någon bank borde ju snart sticka ut och va lite skjyssta mot oss pokerspelare, den som gör det först har mkt att vinna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

någon bank borde ju snart sticka ut och va lite skjyssta mot oss pokerspelare, den som gör det först har mkt att vinna

 

haha det tror du va....

 

"Alla pokerspelare, vi erbjuder er nu bostadslån på upp till 2 miljoner med enda säkerheten att du kan visa att du har konto hos ladbrokes eller annan pokersite"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här borde vara något för Pokerförbundet att ta tag i. Kanske inte din specifika situation, men åtminstone principen. Hör av dig till dom och se om dom kan komma med några tips.

 

Själv har jag både bil-, hus-, och studielån. Alla kom dock till innan jag började spela poker så mycket som jag gör nu. Nu för tiden vet banken vad jag jobbar med och det verkar inte vara några problem så länge pengarna sitter på kontot vid utsatt tid.

 

Jag tror personligen att det här är en individuell grej, kan du skaffa en bra kontakt med din bankman borde det inte vara omöjligt. Men borgen från föräldrarna är nog det lättaste alternativet.

 

Några visdomsord dock: 20000-50000 i månaden under ett års tid är så klart fantastiskt bra. Men just för det här ändamålet tycker jag inte att det är bra nog. Du behöver en längre vinstperiod och du behöver kanske till och med vinna ännu lite mer. Vad du framför allt behöver (om du ska dra på dig stora lån) är en absurt stor bankrulle. Det kommer att komma torrperioder och har man inte täcking bakåt kan det tära rejält hårt både på ditt eget psyke och på dom som står dej närmast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här borde vara något för Pokerförbundet att ta tag i. Kanske inte din specifika situation, men åtminstone principen. Hör av dig till dom och se om dom kan komma med några tips.

 

Själv har jag både bil-, hus-, och studielån. Alla kom dock till innan jag började spela poker så mycket som jag gör nu. Nu för tiden vet banken vad jag jobbar med och det verkar inte vara några problem så länge pengarna sitter på kontot vid utsatt tid.

 

Jag tror personligen att det här är en individuell grej, kan du skaffa en bra kontakt med din bankman borde det inte vara omöjligt. Men borgen från föräldrarna är nog det lättaste alternativet.

 

Några visdomsord dock: 20000-50000 i månaden under ett års tid är så klart fantastiskt bra. Men just för det här ändamålet tycker jag inte att det är bra nog. Du behöver en längre vinstperiod och du behöver kanske till och med vinna ännu lite mer. Vad du framför allt behöver (om du ska dra på dig stora lån) är en absurt stor bankrulle. Det kommer att komma torrperioder och har man inte täcking bakåt kan det tära rejält hårt både på ditt eget psyke och på dom som står dej närmast.

 

det är sant, därför man hela tiden måste ha en ganska stor buffert ifa det värsta som kan hända händer..

 

ett års tid är för mig väldigt många händer, vissa månader har jag lirat upp emot 40-50 000 händer, så känns inte som jag behöver längre tid på mig att bevisa nått, men hade jag bara spelat 5000-10000 händer i månaden hade ett år inte vart så jättemycket att gå efter

 

sen om man börjar förlora kan man alltid gå ner i nivå^^

 

men det är en bra punkt, aldrig att jag skulle sätta mig i en sån knipa att denna månaden måste jag vinna si o så mkt annars kan jag ej betala

 

jao, kanske skickar iväg ett mail till pokerförbundet senare, tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

någon bank borde ju snart sticka ut och va lite skjyssta mot oss pokerspelare, den som gör det först har mkt att vinna

 

haha det tror du va....

 

"Alla pokerspelare, vi erbjuder er nu bostadslån på upp till 2 miljoner med enda säkerheten att du kan visa att du har konto hos ladbrokes eller annan pokersite"

 

nej, alltså dom måste ju fortfarande ha koll, banken måste ju va insatt i hur poker fungerar..något slags bra system borde dom ju kunna fixa, annars är dom kassa

 

sen skulle det också va trevligt om nån bank tog insiativet och började samarbeta med pokersajterna så man slapp 40% växlingskurs, långa sega väntetider, oklara skatteregler osv..

 

finns ganska många pokerspelare som har mycket pengar och det vore ju guldläge för banken att inrikta sig på dessa

 

nu känns det som dom spyr ut reklam som ska locka en medelsvennson till att placera 50kr i månaden i nån konstig fond som går 100 gånger sämre än index..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jao, borgensman går väl nog och fixa, mina föräldrar har ju fast inkomst, men dom har dock redan massa bolån , spelar sånt roll?

 

Det borde inte spela någon roll eftersom banken har lägenheten som säkerhet. Detta är förmodligen bästa vägen framåt.

 

ja, tror jag med, gäller att inte köpa en lägenhet för dyrt då, hur vet man egentligen vad en lägenhet är värd? man vill ju inte bli lurad :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mkt text

 

Jag tror inte du har en sportslig. Bara med tanke på att du tjänat minst två mille och bara har en trehundring kvar är ju garanterat en indikation på varningsignaler för en banktjänsteman. Annars hade det kanske gått med en bankgaranti som säkerhet för toplånen.

 

Vad får du 2 mille ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mkt text

 

Jag tror inte du har en sportslig. Bara med tanke på att du tjänat minst två mille och bara har en trehundring kvar är ju garanterat en indikation på varningsignaler för en banktjänsteman. Annars hade det kanske gått med en bankgaranti som säkerhet för toplånen.

 

ja, det hade vart ganska brutalt att gå från 2 mille ner till 300 000

 

men nej, det har jag inte gjort,2 mille måste du läst fel, jag spelar mest NL200 och där kan man grinda ganska säkert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mkt text

 

Jag tror inte du har en sportslig. Bara med tanke på att du tjänat minst två mille och bara har en trehundring kvar är ju garanterat en indikation på varningsignaler för en banktjänsteman. Annars hade det kanske gått med en bankgaranti som säkerhet för toplånen.

 

Vad får du 2 mille ifrån?

 

Jag tänker alltid i dollares när det har med pokern att göra. My mistake.

 

Men vad jag tror kvarstår. Om du kan visa på tre års stabil inkomst så kanske, banker brukar vara ganska konservativa.

 

Men det finns ju inget att förlora av att försöka. Du kan ju alltid köpa en hyresrätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...