Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det är såhär att jag mönstrade för några månader sen. Var då jättesugen på att gå lumpen och så. Så sugen att jag inte berättade att jag hade brutit handen rätt nyss och att jag har pollen och gräsallergi (har nästan gått över).

Men den senaste tiden har jag trappat intresset för det totalt och är inte alls sugen längre.

Idag på beskedet, jag blev intagen som stridsfordonsplutonbefäl i Skövde :?

Funderade på vilka möjligheter jag har att slippa gå lumpen. Nån som vet om man t.ex kan säga att man ljög om att man inte hade allergi, eller blir det rättsilga åtgärder då?

Hjälp!

Postad

Jag kan nästan garantera att det inte kan bli några rättsliga påföljder. Men jag tror inte att det räcker med att ringa och säga att du plötsligt minns din allergi, det ska nog till en läkarundersökning för att fastställa att du inte är lämpad. Fast om du har riktig otur då så flyttas du bara till en annan sämre tjänst istället för att slippa undan.

Postad

Har själv varit inom försvarsmakten som truppförande befäl. Var inte för säker på att det inte blir rättsligt efterspel. Två killar under min lumpartid åkte i finkan.

För övrigt har du fått en bra tjänst och även om allt är ovant och konstigt i början så kommer man snabbt in i det. Jag brukar säga att lumpen är både det tråkigaste och roligaste jag har gjort. Du kommer att hata det när du sitter i ett kallt, blött hål i skogen en regning novembernatt men du kommer att älska det när ni sitter inne på luckan och käkar pizza och garvar åt alla galna grejer som kommer att inträffa! :D

Postad

Jag fick kallelsen till mönstringen två veckor innan det var dags att åka dit. I kallelsen stod det även att om man hade läkarintyg som visade på att man var allergisk mot diverse saker, eller hade medicinska anledningar att inte göra värnplikten, var man tvungen att meddela detta minst en månad innan det var dags för mönstringen.

Jag åkte motvilligt dit för att mönstra och när jag väl anlände dumförklarade dom mig för att jag ens satt mig på bussen. På papprena de hade på datan från landstinget stod det klart och tydligt att jag inte ens skulle blivit kallad på grund av medicinska orsaker. Å andra sidan var jag väldigt atletisk och hade mycket väl kunna genomföra den tyngsta av utbildningar, men trots det fick jag inte ens genomföra hela mönstringen på grund av att de inte hade tid för såna som mig :lol:

Jag tyckte att det var helt ok och drog på en pub för att dricka mig redlös till toner av Iron Maiden istället :D

Postad

Ångrar att jag inte satsade och försökte komma till FJS när jag mönstrade. Hade varit en stor utmaning vilket jag gillar!

Nu blev det S3 i Boden istället, meningslös utbildning men ganska roligt för övrigt.

Detta var dock länge sedan (-86) eftersom jag är oerhört gammal och vis! :lol:

ATP-varning... 8-)

Postad

Gick bra för mig på mönstringen med alla test som gjordes, förutom hos psykdoktorn som man fick träffa andra dagen.

Gick väl iofs bra där men hon frågade om jag hade problem med lärarna i skolan tidigare i livet och iom att man inte var någon mönsterelev så svarade jag ja. Folk som har problem med lärarna i skolan får ofta problem även i lumpen sa hon och gav mig frisedel, något som jag varken bett om eller förväntat mig att få.

Edit::

Kom på att jag skulle mönstra Mån/Tis den veckan men försov mig och missade andra dagen, fick komma tillbaka veckan efter för att avsluta själva mönstringen. Kan ju ha något med saken att göra, dom kanske inte ville ha in en slacker till.

Postad

Om man vill slippa lumpen så är absolut bästa sättet att säga till inskrivnings officern (eller vad han heter)att man iinte vill göra lumpen. Dom har för lite pengar för att vilja ta in någon som inte vill vara där.

När jag gjorde lumpen(k4 jägare)så var det lite lättare att slippa undan. För att dom ville inte ha några latmaskar där. Men på ett lök regemente så måste du nog vara exeptionelt lat och värdelös för att bli hemskickad. Möjligheten finns ju att du får dela ut post i stället för att bli hemskickad.

Postad

Tänkte skriva något i stil med att när jag var där så hade jag inte kännt av någon allergi på hela sommaren så jag tänkte inte på att berätta det. Men efter några veckor så blev den så jobbig så att jag knappt kunde va utomhus. Sen så bifogar jag intyg på min pollen och gräsallergi.

Tycker det borde kunna gå, lr vad tror ni?

Postad
Har själv varit inom försvarsmakten som truppförande befäl. Var inte för säker på att det inte blir rättsligt efterspel. Två killar under min lumpartid åkte i finkan.

Fast de åkte väl knappast i finkan för att de hade glömt att berätta om sin allergi.

Postad

Fast de åkte väl knappast i finkan för att de hade glömt att berätta om sin allergi.

Tror inte jag heller. Armén verkar för övrigt vara väldigt känslig för just folk med allergier, klasskamrater som hade läkarintyg på diverse småskumma allergier fick i princip vända i dörren på deras mönstringar.

Postad

Skicka ett brev till mönstringsförläggaren eller vad det heter. Berätta att du har pollenallergi och ont i handleden och att du är rädd att förvärra dina åkommor om du gör lumpen.

Jag gjorde en likande grej när jag kom på att jag inte ville utföra kroppsarbete i ett år.

Postad

Nej, de åkte inte i finkan pga allergi. Den ena åkte hem över helgen och kom helt enkelt inte tillbaka och den andre rymde från en övning. Han lämnade puffran i tältet och drog. Två timmar senare kom han tillbaka i polisbil. :D

Postad

Ja, nu går jag kanske lite OT här i tråden då den verkar handla om hur man ska göra för att slippa lumpen.

Jag hade sambandstjänst i Marinkommando Syd (karlskrona) i 15 månader och det finns nog ingenting med denna tid som jag skulle vilja ha ogjort. Jag tror att det var jäkligt nyttigt för mig att komma hemifrån och "prövas" i en rätt strikt miljö, träffa nya människor (både vettiga och idioter) och växa som människa. Jag ska inte säga något om huruvida en enskild individs militärtjänstgöring är en viktig insats för sveriges välmående (då jag själv inte tror på det) men det som är viktigt, ur min egen synpunkt, är vad lumpen gav mig som person.

Känner du verkligen att lumpen inte är något för dig, så visst, gör vad du kan för att slippa, kanske till o med din allergi räcker... Men tänk över ditt beslut en extra gång! Varför vill du inte göra lumpen? Är det för att du missar mkt tid framför pokerborden? ;)

Nåja, jag lär ju inte vara ensam om att ha gjort lumpen här. Vad säger ni andra? Gav det er något? Var det värdelöst?

/TF

Postad
Skicka ett brev till mönstringsförläggaren eller vad det heter. Berätta att du har pollenallergi och ont i handleden och att du är rädd att förvärra dina åkommor om du gör lumpen.

Jag gjorde en likande grej när jag kom på att jag inte ville utföra kroppsarbete i ett år.

DÅ finnns det hoppa då :D Men hur gjorde du då?

Postad

Nåja, jag lär ju inte vara ensam om att ha gjort lumpen här. Vad säger ni andra? Gav det er något? Var det värdelöst?

Jag ser det som ett socialt accepterat sätt skjuta upp inträdet i ekorrhjulet ytterligare ett eller två år. Så här i efterhand hade jag nog hellre gjort ett par skidsäsonger eller pluggat nåt språk utomlands.