Gå till innehåll

NLT - Höja el. syna med drag?

Recommended Posts

Precis satt mig. Inga reads bla bla.

***** Hand History for Game 2929499490 *****

$50 NL Texas Hold'em - Tuesday, October 25, 13:42:42 EDT 2005

Table Table 64722 (6 max) (Real Money)

Seat 1 is the button

Total number of players : 5

Seat 1: weaktight0 ( $51.40 )

Seat 2: shaporkhan ( $85.25 )

Seat 3: drawindead78 ( $49.70 )

Seat 4: grubsta ( $49.50 )

Seat 5: FHI0308 ( $31.63 )

shaporkhan posts small blind [$0.25].

drawindead78 posts big blind [$0.50].

** Dealing down cards **

Dealt to weaktight0 [ As 8s ]

grubsta calls [$0.50].

FHI0308 calls [$0.50].

weaktight0 calls [$0.50].

qwert62 has joined the table.

shaporkhan calls [$0.25].

drawindead78 checks.

** Dealing Flop ** [ 9d, 6s, Js ]

shaporkhan checks.

drawindead78 checks.

grubsta bets [$2].

FHI0308 folds.

weaktight0 calls [$2].

shaporkhan folds.

drawindead78 folds.

Med färgdrag synar jag ibland, höjer ibland. Beror på stunden.

** Dealing Turn ** [ 7d ]

rubsta bets [$2].

Här hittar jag ett ännu starkare drag som man kanske vill höja med, men här får jag väl direkta pottodds att bara syna. I såna fall är det väl bättre att syna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittar jag ett ännu starkare drag som man kanske vill höja med, men här får jag väl direkta pottodds att bara syna. I såna fall är det väl bättre att syna?

Beror på hur mycket FE du förväntar dig ha om du höjer och hur ofta han kommer betala av dig när du träffar.

Om du inte höjer på floppen tycker jag iallafall att du bör höja på turn när du får fler outs och han bettar svagt samtidigt som du är i position.

Länk till kommentar

Tycker det är en ganska solklar höjning på turn. Fi's bet känns inte särskilt stark och du har mellan 7 och 21 (!) (skulle dock tippa på att du har 18) outs om du ligger under.

Plus att det finns ett gäng bra bluffkort på rivern som kan komma, finns ju kvar en del pengar att beta, om du missar och fi visar svaghet igen. Alla ruter, parningar (utom J) och en massa farliga kort som kan gett dig stege.

Lägg en hel del fold-equity till detta och en höjning runt pott känns rätt given.

Länk till kommentar

jag lutar åt synen.

motivering:

Han betar som att han oxå är på drag. Och eftersom du har nötdraget så kan du få mkt deg om ni båda träffar.

Jag tycker man bör ha en bättre read än ingen read alls om man ska sätta honom på ett drag där, men så är de ju NL50 också. Om han är en typiskt NL50 spelare lutar jag mer åt en syn för att stacka honom om han träffar en ickenötfärg på river. Är han en spelare som försöker spela väl så gillar jag en reraise här, dels för att vinna potten omedelbart och dels för att definera fis hand en smula om han synar.

Om du bara synar och inte träffar så vad gör du om han bettar $2 igen? Jag skulle iallafall vara sugen på att försöka köpa den eftersom han visat så mycket svaghet, men på NL50 vet man aldrig hur folk tänker om man inte sett dem förut. Vissa spelar ju sina starka händer såhär för att de "inte vill stoppa in mycket pengar innan de vet att de inte kan bli utdragna".

Länk till kommentar

Detta förutsätter ju att fi sitter på ett drag iofs.

Om fi sitter på drag så betar man ju bara bort den sämre handen på rivern, se det var inte det jag menade. Bör väl finnas rätt hyffsat med händer som tycker det är jobbigt med ett bet på rivern när det kommer Q-K, litet kort paras eller man bara smackar på för sakens skull.

Länk till kommentar

Detta förutsätter ju att fi sitter på ett drag iofs.

Om fi sitter på drag så betar man ju bara bort den sämre handen på rivern, se det var inte det jag menade. Bör väl finnas rätt hyffsat med händer som tycker det är jobbigt med ett bet på rivern när det kommer Q-K, litet kort paras eller man bara smackar på för sakens skull.

Men då bör ju fi även vara beredd att släppa sin hand om man träffar sitt eget drag, och synen gör man ju mestadels för att man vill bli avbetalad när man väl träffar även om man räknar med en del FE från mediokra händer de gånger man missar river.

EDIT: stavning och en bortglömd konjunktion.

Länk till kommentar

Dessutom vet man ju inte om esset är levande heller.

Men som sagt, att reraisa kan skrämma bort en hel del händer som kunde betalat av ganska bra på river så jag skulle inte göra det.

Och som sagt, MASSOR av kort är scarekort för honom...

Är inte detta lite av en motsägelse? Att fi skulle betala av bra när man träffar sitt drag men lägga sig för de scarekort som inte träffar ens hand?

Om potten är större (pga en reraise på turn) kan en typisk NL50 spelare även övertyga sig själv om att syna ner ett till bet oavsett riverkort.

Länk till kommentar

Man kan ju se det så här också:

Motståndaren har en omslagshand - Då är det sjukt illa att bluffa eftersom man inte bara tappar sin pottandel utan ett helt jäkla bet också.

Motståndaren har en foldhand som är starkare än ens egen - Då är det väl lite bättre att slå om, men man har ju fortfarande bluffequity på river.

Motståndaren har en synhand - Här är det väl ungefär hugget som stucket, bluffarna kostar ungefär lika mycket (om man inte CR-bluffar rivern) och man får sitt drag oavsett.

Motståndaren har en draghand - Då bör synen vara rätt mycket bättre, särskilt om man ändå tänker bluffa en del på rivern och man dessutom kan vinna på gratis showdown samt förstås att motståndaren kan pricka näst bästa handen och bli stackad.

Länk till kommentar

jag lutar åt synen.

motivering:

Han betar som att han oxå är på drag. Och eftersom du har nötdraget så kan du få mkt deg om ni båda träffar.

Håller med vad Djens och Hjort skrivit. I tillägg tycker jag dock att du ska höja pre-flop med den där handen i position med två limpare i potten. Lite måste du väl jobba på en juste image också, eller hur? :)

Länk till kommentar