Champion Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 I följande hand ställdes jag inför ett av mina svåraste beslut någonsin. Ett beslut som kommer leda till antingen min största nettovinst eller min största nettoförlust på en enskild hand. Dyker samma situation upp igen, vet jag fortfarande inte var jag skulle göra. Hoppas ni kan hjälpa mig, så jag vet vad jag ska göra om en snarlik situation dyker upp igen. $100 NL Texas Hold'em (6max) Blinds $0,5/$1 Seat 5 is the button Total number of players : 6 Seat 2: Schooler05 ( $25.95 ) Seat 3: Hero ( $205.27 ) Seat 5: kaaitar ( $184.93 ) Seat 6: foxATX ( $308.17 ) Seat 1: rodo1 ( $100.70 ) Seat 4: buddha371240 ( $0 ) foxATX posts small blind [$0.50]. rodo1 posts big blind [$1]. ** Dealing down cards ** Dealt to Hero [ 4h 4d ] Schooler05 folds. Hero calls [$1]. Jag synar mitt låga par kaaitar raises [$4]. En tight spelare som spelar aggressivt både innan och efter floppen foxATX calls [$3.50]. En semilös spelare som spelar passivt innan floppen och aggressivt efter floppen rodo1 calls [$3]. Hero calls [$3]. Jag väljer att syna igen i syfte att träffa ett fint set ** Dealing Flop ** [ Ks, 4c, Qh ] foxATX checks. rodo1 checks. Hero bets [$13]. I potten ligger $16 och jag betar ut ganska kraftigt med mitt set och hoppas på att någon annan träffat och höjer med möjligtvis AK eller KQ kaaitar calls [$13]. foxATX raises [$26]. rodo1 folds. Hero calls [$13]. Väljer här att slowspela trots att risken finns för att någon kan sitta på en hålstege eller öppen stege i form av 10 J, men sätter fortfarande dem på AK, KQ eller också AA. kaaitar is all-In. foxATX calls [$154.93]. Hero is all-In. Fan tänker jag, någon kan mycket väl sitta med QQ eller KK, men väldigt oproffesionellt resonerar jag så här: Jag kan leva med $205 i förlust, men inte med att jag skulle vunnit potten om jag lagt mig. Så jag kör in degen. Spänningen är total och hjärtat bankar hårt, denna potten kommer antingen bli min största nettovinst eller störta nettoförlust på en enskild hand. foxATX calls [$20.34]. Skulle ni ha synat, eller foldat? Anser själv i efterhand att detta är ett väldigt svårt beslut. Om jag haft mer tid än 30 sek på mig så är det möjligt att det lutat mer åt en fold än åt en syn. Det ska också tilläggas att när denna hand inträffade var jag inne i en downswing och tilten låg och knackade på dörren, därav mitt oproffesionella resonemang vid min slutgiltiga syn. PS! Detta är första gången jag postar något i Poker Handanalys så ha översikt med om jag inte lyckas formatera hand historiken bra. DS Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stoneburg Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Formligen skriker KK om kaaitar. Är han tight raisar han inte KQ, och inte spelar han AK/AA såhär. Någon borde ha dig slagen så du drar till en out. Förstår dock att du synar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Constantinos Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Jag håller med om att det är ett väldigt svårt beslut. Om det var kaaitar som enligt dig är TAG-spelare som gick all-in, så skulle jag nog foldat för att det finns stor chans att han träffade set i kungar eller damer. Jag tror att foxATX sitter på KQ eller JT (dvs. fet semi-bluff som han sen måste calla när du ställer han all-in) , med andra ord skulle jag också ha callat och hoppats på det bästa. OJ! Såg inte att båda gick all-in, jag skulle folda. Men jag tror fortfarande att du vann med dina 44, annars skulle du inte ha styrkan att skriva detta inlägg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
zorro_aik Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Fold, förutsatt att din read stämmer. Om Kaitar är tajt som du säger, så måste han se din styrka när du limp/callar och sen leder in i honom på floppen. Jag skulle nog spelat som du ifall det bara gällde 100bb. Nu är det djupa stackar, och jag har väldigt svårt att se att Kaitar degar in mot 2 motståndare utan att ha dig slagen här. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Adapa Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Tycker faktiskt det är en solklar fold. Med mkt preflopaction av tightnisse och sen att båda degar in 150BB var på floppen som nästan garanterar att du är översettad är det bara att lägga. Bottensettet står nästan aldrig där mot motståndare som inte är helt puckade. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
the_dafvud Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Hade helt klart foldat, tycker det är ganska uppenbart att kaaitar har KK/QQ med tanke på att han raisar preflop, han synar bara din bet (med AA/AK hade han antagligen reraisat) men sedan när han får reraise mot sig så förstår han att de andra 2 i handen har bra händer/draghänder så han går all in. sedan tror jag att foxATX har antingen KQ eller även han set Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pokertomte Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Jag vill veta hur det slutade! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fhaugen Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Folda SUGER! Jag hade lätt synat där. AK och QK hade i många fall agerat likadant som dina motståndare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Champion Postad 14 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Mycket snabb och intressant analys. Måste kommentera första svaret. Anser att en tight spelare mycket väl kan höja med KQ på knappen innan floppen. Ska också ger er mer exackta siffror om mina motståndare (Jag borde naturligtvis redan gjort detta) foxATX ser 38% av flopparna och preflopraise är på 5% kaaitar ser 25% av flopparna och preflopraise är på 12% Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fek02cth Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Syn varje dag i veckan, iaf på den nivån. Men det är vad som gäller för mig. Lite OT kanske, men om vi nu ska ha en standardmall för hur man postar HHs så tycker jag att den kanske viktigaste infon glöms bort. Nämligen hur du själv spelar och vad moståndarna har för read på dig. Jag spelar som en galning, och ser till att alla vid bordet har den readen på mig, vilket gör att motståndare kan ställa in med allt möjligt mot mig i detta läget. Om den här tight-aggressiva spelaren har reads på er båda som tomtar så kan han säkert trycka in med AK och AQ. Dock är en syn kanske helt uppåt väggarna för dig om du inte har en extremt lös-aggro spelstil och därmed uppfattas som en tomte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Champion Postad 14 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Jag ser på ca 18% av flopparna Raisar ca 7% innan flopp Är ganska aggresiv efter floppen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ezekiel Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 tycker det lutar åt en fold när det finns risk att du kommer möta KK/QQ men jag kan också säga att jag förmodligen skulle stoppat in slantarna där och betalat av dom... sen om någon av dom skulle sitta med stegdrag och sätta det så är det ju bara tråkigt... men jag skulle som du ha gått all in också... kalla mig kass om ni vill men det var en stor pott och ett set är (nästan) alltid fint! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
therussian Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Jag tror inte det är ovanligt med 6-max lirare på NL100 som spelar KQ för hela sin stack i det läget. Problemet är väl att de förmodligen inte har KQ bägge två och jag tror minst en av dem har dig slagen och hade muckat handen. Intressant HH! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fek02cth Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 Jag ser på ca 18% av flopparnaRaisar ca 7% innan flopp Är ganska aggresiv efter floppen tight som attan alltså. ok. Då blir det svårare att syna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dionysos Postad 14 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2005 att det är ett jobbigt läge har ju uppenbarligen fler konstaterat. men amatör som man är så kär jag hårt på ditt resonemang. man kan ta förlusten (kan alltid gnälla hos nån om trissen mot trissen) men en utebliven vinst känns jävligt tomt. samma resnonemang som jag själv skulle ha när det gäller en all in preflop sits med AA i första given på WSOP mot 9 tidigare all ins. Man grämer sig nåt sjukt om man lägger en hand som till slut skulle ha vunnit. Jag hade kort sagt tryckt in degen och låtit pulsen stiga till 400 klapp per minut o hoppats på det bästa. Inte heller en proffisionell analys men va fan. Det är ju trotts allt hobbynivå Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Champion Postad 15 Oktober , 2005 Författare Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Att det är en svår situation är uppenbar, även om majoriteten anser att det är en fold. Jag kommer presentera resultatet om någon timme. Vill ge alla bakfulla forumsurfare en chans att kommentera också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Baloos Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 En sak att tänka på är att om det nu skulle vara så att du har drömscenariot, set mot tvåpar och färgdrag så är det väl så att färgdraget har typ 1/3 potequity, tvåparet har 4 outs och du bara 1 re-draw till turn och kanske bara 5 till River. Jag har inte kollat men jag tror inte du har sådär jättebra pott equity som man först kan tro, klart att du leder men om man väger det mot hur mycket du riskerar om du har fel så, tyvärr fold. Jag tycker TAG:en dessutom spelar lite märkligt när han kallsynar om han nu skulle sitta med tvåparet men jag tycker inte du behöver vara rädd för han för att han är tight, för det är han inte, 12% raise ger utrymme för rätt många händer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
babyface10 Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 var inte så tight så du sätter honom på ett högre set, betala av, det hade du velat att han gjorde om du floppa högre set - fold är tråkigt, in med degen och köp fyrtal, men avslöja vad dom hade, jag ahr vart vaken hela natten och är jättebakis och har väntat en timme på resultatet nu - POSTA!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staahla Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 En sak att tänka på är att om det nu skulle vara så att du har drömscenariot, set mot tvåpar och färgdrag så är det väl så att färgdraget har typ 1/3 potequity, tvåparet har 4 outs och du bara 1 re-draw till turn och kanske bara 5 till River. Jag har inte kollat men jag tror inte du har sådär jättebra pott equity som man först kan tro, klart att du leder men om man väger det mot hur mycket du riskerar om du har fel så, tyvärr fold. Följer man det resonemangen så tycker jag snarare det är en blixtsyn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Machista Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Jag har vissa principiella invändningar mot att folda floppat set. Jag vägrar i största allmänhet... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rille Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Tror du kommer vinna mer än var tredjegång så jag tycker du ska syna. Oftast lär du förlora men du har enligt mig +EV på call. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinden Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 En tight snubbe med uppåt 200bb höjer preflop och ytterligare en spelare med nära 200bb synar. Du väljer att syna med dina 44 med förhoppningen att träffa setet. Sen när du träffar funderar du på att folda? Är du inte beredd att spela för hela din stack på floppen så ska du inte överhuvudtaget spela 44 preflop mot en höjning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Baloos Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Följer man det resonemangen så tycker jag snarare det är en blixtsyn. Du får gärna utveckla. Kanske inte var så genomtänkt eller klart det jag skrev men jag menade bara att hans re-draw möjligheter är låsta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
iller Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 Jag har vissa principiella invändningar mot att folda floppat set. Jag vägrar i största allmänhet... Samma här, iallafall nu när det inte ligger någon möjlig färdig färg eller stege på bordet, annars kan man hitta slink. Att resonera kring att vika set i texas är lite farligt i allmänhet, ungefär som att fundera på att folda KK preflop i cashgame. Det kan ge en för tight approach (kanske finns något bättre svenskt ord) till spelet, speciellt för en (semi-)nybörjare . Var ju en tråd i förrgår tror jag där en kille la botten-set i en turnering bara för att stirra in i top par och överpar när alla korten var ute. Jag hade kvidsynat. Rubriken är lite felstavad förresten... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
PxT Postad 15 Oktober , 2005 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2005 En tight snubbe med uppåt 200bb höjer preflop och ytterligare en spelare med nära 200bb synar. Du väljer att syna med dina 44 med förhoppningen att träffa setet. Sen när du träffar funderar du på att folda? Är du inte beredd att spela för hela din stack på floppen så ska du inte överhuvudtaget spela 44 preflop mot en höjning. Mycket bra skrivet. Det skulle inte förvåna mig om du leder där, exempelvis mot KQ och AA (alla vet ju hur svårt det är att lägga AA trots sjukt mycket action). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts