Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed) converter

Svårt med PP idag.

Preflop: morberg is BB with Ts, Td.

UTG raises, MP 3-bets, 1 fold, SB calls, morberg caps, UTG calls, MP calls, SB calls.

TT känns för bra att kasta bort trots bra action tidigare, särskilt mot tre motspelare. Är det för aggro att cappa PF?

Flop: (16 SB) 2d, As, 4s (4 players)

SB checks, morberg checks, UTG bets, MP calls, SB calls, morberg raises, UTG 3-bets, MP folds, SB calls, morberg folds.

Skit att ett A landar. Jag hade hoppats att jag var uppe mot två AK och en AQ eller nåt. Här tänker jag från början att jag ska prova på en bluff-CR och försöka komma åt den stora potten, men jag blir ledsen när UTG trebettar och SB fortfarande är kvar i handen. Lägger ner. Notera (vilket syns senare) att UTG snart kommer att vara all-in, skulle det påverkat mitt beslut?

Turn: (12.50 BB) 3h (2 players)

SB checks, UTG bets, SB calls.

River: (14.50 BB) Jd (2 players)

SB bets, UTG calls $7 (All-In), SB calls.

Final Pot: 16.83 BB

Det här var inte bra. Det känns som om cappen PF var OK, men att CR på floppen var för mycket. Samtidigt hade en check-fold känts trist. Vad göra?

Postad

Jag skulle nog varit lite lugnare med TT pre, även om jag inte direkt tror att det gör nåong jätteskillnad i EV.

När floppen kommer så skulle jag ge upp möjligheten att stjäla när tre personer lagt in ett bet var på en A-hög flopp med färgdrag i en flopp som cappats preflopp. Däremot skulle jag fundera lite på möjligheten att dra ut, eftersom det är 19:1 i det läget och du bör kunna få in hyffsat med bet om du träffar tian på turn (plus att du kan få en rr-färg också).

Postad

Nu blir jag besviken på dig Morberg. Den där folden du gör på floppen är nog bland det sämsta jag sett dig göra (I dina HH's) på mycket länge.

Så som du spelar handen så har du ju 25-1 och stänger bettandet och har självklart odds att ta en titt på turn för att se om du settar. (Föredrar dock Hjorts variant att checksyna med 19-1 i odds).

/Bjorn

Postad

Faktum är att i mitt tycke är den största anledningen att cappa preflopp just att det ofta köper dig ett kort till att setta. (Vilket ger dig en 1 mot 5½ chans istället för 1 mot 7½ om min matte stämmer?).

Postad
Nu blir jag besviken på dig Morberg. Den där folden du gör på floppen är nog bland det sämsta jag sett dig göra (I dina HH's) på mycket länge.

Det är sånt som händer när jag spelar tre bord SH. Lite svinn får man räkna med. Och sen är det sällan de händer jag är stolt över som hamnar i PHH :)

Så som du spelar handen så har du ju 25-1 och stänger bettandet och har självklart odds att ta en titt på turn för att se om du settar. (Föredrar dock Hjorts variant att checksyna med 19-1 i odds).

Jo, såhär i efterhand håller jag med om att det känns det rätt uppenbart givet höjningen PF. Med syn PF hade oddsen varit sämre för att fortsätta.

Faktum är att i mitt tycke är den största anledningen att cappa preflopp just att det ofta köper dig ett kort till att setta. (Vilket ger dig en 1 mot 5½ chans istället för 1 mot 7½ om min matte stämmer?).

Vad menar du med detta? Jag hänger inte riktigt med på resonemanget.

Postad

Vad menar du med detta? Jag hänger inte riktigt med på resonemanget.

Altså du stoppar in en extra bet preflop som betalar sig 3-1 när du förmodligen är hyffsat nära 25% equity (ibland lite mer, ibland lite mindre) och alltså är rätt så värdeneutral.

Dock gör den högre pottsizen att du relativt ofta får chansen att göra en (med implied odds) lönsam syn på floppen som du inte hade kunnat göra om floppen är mindre.

Visserligen ger du också dom bättre odds de gånger floppen gör dina tior till ett överpar men ärligt talat tror jag du har svårt att få bort någon på en sådan flop vare sig potten är 12 eller 16 bets.

/Bjorn

Postad

Jag skulle försökt limpa med så billigt som möjligt preflop-därför anser jag att cappen är fel.

TT är väldigt skakig pocket.Aggresivt spelad får den bara med sig de riktigt höga parade/oparade pockets.Varför ta ett skott rakt in i tjock dimma INNAN den avgörande hand-definieringen(floppen)?Det är vid träff på flopp man skall trycka med TT,inte innan.

Raisa emot A på brädan?

Vad syftar det till?

Antingen får man svar från bättre hand(AA högst troligt i detta fall)-eller också får man fold till liten potvinst.

Det är f-n inte värt det!

Postad

Som du själv säger så är ju UTG shortstackad och sådana har en tendens att spela rätt vilt. Därför tycker jag inte att du ska lägga dig förrän nån annan än UTG visar aggressivitet. MP har ju foldat och SB kan sitta på en draghand.

Skulle nog själv bara callat pf och lett floppen och hoppats på att UTG höjt så att det blev HU.

Sen undrar jag varför alla FLSH-händer döps till FLT???