Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ang. NL-skolan, jag kan tänka mig att hjälpa till som nån sidekick, har inte tid att rodda det själv. Eller lust för den delen. Skicka ett PM om det är intressant.

Tanken var ju mest att tillhandahålla ett index som pekar ut bra koncept i NL. Och att sedan låta andra som kan mer (och mindre) diskutera varje koncept för sig. Jag kanske har varit lite otydlig i min förklaring?

 

Jag antar att du inte missat SSNL Master Sticky på 2+2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du inte missat SSNL Master Sticky på 2+2?

Nejdå, den har jag sett. (Kanonbra material f.ö.) Men jag hade tänkt mig en indexstruktur som är uppställd i den ordning en hand utspelar sig. Snart gör jag det säkert själv så att det blir tydligare vad jag menar :).

 

Gick förresten ner till NL100 nu för att försöka komma fram till att jag inte suger och fick direkt ett kvitto på att variansen kan ställa till det rätt bra när jag lyckas få in rubbet på en QTx-flop med mina QQ mot fis TT. Turn T. Jag blev mest glad över att det inte hände på NL200.

 

Nu ska jag snart bara få tillräckligt med självinsikt för att förstå att jag inte är guds gåva till pokern så ska det nog ordna sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag snart bara få tillräckligt med självinsikt för att förstå att jag inte är guds gåva till pokern så ska det nog ordna sig.

Varför skulle du nånsin vilja inse det?

Annars har jag inga svagheter att jobba på. Däremot finns det inget som hindrar att jag blir guds gåva till pokern, men där är jag inte idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu känner jag mig vilsen igen. Få händer spelade mot fi - han har inte stuckit ut än. Jag har ganska nyligen backat ett halvt inköp vid bordet och fyllt på igen.

 

Full Tilt Poker, No Limit Holdem Ring game

Blinds: $0.50/$1, 6 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $98.50

morberg: $100

CO: $141.65

Button: $133.60

SB: $178.50

BB: $40.05

 

Pre-flop: (6 players) morberg is UTG+1 with K:diamond: J:diamond:

UTG folds, morberg raises to $3, 2 folds, SB raises to $9, BB folds, morberg calls $6 (pot was $12.5).

 

KJs först in höjer jag upp till 3xBB (min standardhöjning). Återhöjs nu lite klent av SB och jag synar $6 till.

 

Flop: 8:diamond: 9:spade: 5:diamond: ($19, 2 players)

SB bets $10, morberg raises to $49

 

Träffar inget, men har ett bra drag. Fi bettar halvpot och jag tycker att den känns skum. Lutar åt han kan ha en missad AK-AQ, men vad vet jag? Jag väljer att höja pott. Lagom eller för stort bet? Något annat i handen att fundera på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag tycker att SB:s trebet är särskilt klen, tre gånger originalhöjningen är väl rätt standard. Jag skulle ju luta mer åt att han har JJ-AA än AQ-AK även om de händerna inte är otroliga på något sätt.

 

Med AK eller AQ vore ju standardspelet för fi att satsa omkring pott och därmed ta hem potten eller lägga mot omslag. Att betta halvpott i det här läget bör oftast vara ett induceringsbet med set, högt par eller nötfärgdrag. Att betta litet med hopp om att fi lägger sig för en billig kostnad lämpar sig ju bäst för situationer där ingen har visat någon styrka; med vilken svag/oträffad hand skulle man plötsligt sakta ned på den här floppen efter att ha trebettat pre?

 

Om nu fi skulle spela AK/AQ på det här mystiska viset tycker jag att det borde räcka med att trippla hans bet för att han ska lägga så länge han inte sitter på två eller kanske en ruter. Annars spelar han hur som helst extremt konstigt. :P Å andra sidan är vi ju inte jätterädda för att hamna all in med vår hand så det kanske är lika bra att fläska på och kanske till på köpet få TT-QQ att fundera på en fold. Men oftast tror jag som sagt att du är upp mot antingen nötfärgdraget, ett överpar eller ett set här och att dessa händer i regel kommer ställa -> du får oftast en knapp coinflip.

 

Ett annat spel värt att ta i beaktande kan vara att bara syna betten. Nu måste SB bekänna färg på turn och du har tillgång till lite mer info. Du kan överväga en fold om fi bettar en hyfsad summa och du har missat, samtidigt som du ofta kan sno potten billigt från en missad AK/AQ. Halvpottbetten på flop är ju lite ett försök av fi att både äta kakan och ha den kvar och om vi synar får han varken äta den eller behålla den. Det tillsammans med att fi är ur position gör att vi sätter honom i en klurig sits oavsett vilken hand han har och vilket kort som kommer på turn, vilket är det jag gillar med en syn. Men jag vet inte om det väger upp att vi kanske inte kan knuffa honom från lika många händer, att vi kan tvingas lägga på turn när vi skulle ha träffat färgen på river, att vi kanske inte får betalt om vi träffar färgen etc. Jag skulle nog gillat synlinjen bättre om vi hade ett öppet stegdrag som inte är lika uppenbart.

 

Nej, nån mer kompetent får helt enkelt avgöra vad som är bästa spelet, för jag kan inte få riktig rätsida på det. I mina ögon finns det tre huvudsakliga vägar att gå - 1. all in/rejäl reraise (ditt spel), 2. höjning till runt $30, 3. syn och nyorientering på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nån mer kompetent får helt enkelt avgöra vad som är bästa spelet, för jag kan inte få riktig rätsida på det. I mina ögon finns det tre huvudsakliga vägar att gå - 1. all in/rejäl reraise (ditt spel), 2. höjning till runt $30, 3. syn och nyorientering på turn.

Tack för att du delade med dig av dina tankar i alla fall. Det känns inte helt enkelt. Jag är rädd att jag är färgad av hur handen gick i min egen analys, men lutar åt att synen nog inte är så dum - ditt alternativ 3 mao.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, hur illa är detta? Inga reads eller stats på fi, men värt att notera att han har djup stack.

 

Full Tilt Poker

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $0.50/$1

5 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $357.80

CO: $98.50

Button: $98

SB: $37

morberg: $147.55

 

Pre-flop: (5 players) morberg is BB with A:heart: K:diamond:

UTG raises to $4, 3 folds, morberg calls $3 (pot was $5.5).

 

Flop: K:heart: Q:heart: J:heart: ($8.5, 2 players)

morberg checks, UTG bets $6, morberg raises to $26.5, UTG raises to $76, morberg raises all-in $143.55, UTG calls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör en psatiw och postar ett par händer samtidigt. Vi kan väl kalla denna KQ-handen för att undvika missförstånd. Helt ny vid bordet, inga stats sedan tidigare (har installerat om min maskin och inte fått igång PT än).

 

Full Tilt Poker

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $0.50/$1

6 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $56

morberg: $94

CO: $42.60

Button: $39.20

SB: $173.40

BB: $42

 

Pre-flop: (6 players) morberg is UTG+1 with K:diamond: Q:spade:

UTG folds, morberg raises to $3, CO calls, 3 folds.

 

Flop: K:spade: J:spade: 6:club: ($7.5, 2 players)

morberg bets $6, CO raises to $12, morberg raises all-in $91, CO calls all-in $27.6.

Uncalled bets: $51.4 returned to morberg.

 

Kan det vara rätt med tanke på stackdjupet, eller ska jag hitta på något annat på floppen? Jag blir alltid misstänksam mot min-höjningar och tror att han vill se river billigt med en draghand (kanske en FL-skada att göra den tolkningen?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statsen: AF ser rätt hög ut? Särskilt på flop. CB:ar du "alltid"? Höjer du eller slänger "alltid" mot ett CB?

 

Många gånger kan det ju vara vettigt att ta en syn på floppen, speciellt förstås i position.

 

Jag tolkar dina preflopstats som att du nästan alltid höjer när du spelar en hand. Då kan det vara värt att fundera på att mixa upp flopspelet med lite checkar och inte CB:a jämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statsen: AF ser rätt hög ut? Särskilt på flop. CB:ar du "alltid"? Höjer du eller slänger "alltid" mot ett CB?

 

Många gånger kan det ju vara vettigt att ta en syn på floppen, speciellt förstås i position.

 

Jag tolkar dina preflopstats som att du nästan alltid höjer när du spelar en hand. Då kan det vara värt att fundera på att mixa upp flopspelet med lite checkar och inte CB:a jämt.

Om du tycker AF är hög nu skulle du se hur den såg ut i början :). Jag har lugnat mig lite, men visst är det ofta jag slänger ur mig ett CB på floppen (är jag HU gör jag det i princip alltid). Har börjat göra det lite mindre på halv- och helläskiga brädor utan träff mot 2+ motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns bra att träffa hårt. Ingen hand som behöver kommenteras (kanske finns det ett beslut på om jag ska/inte ska beta ut flop - jag valde inte eftersom jag har en spelare efter PFR som kan komma att syna, men som inte säkert hade synat om jag betat ut och PFR hade höjt).

 

Glöm inte händerna på förra sidan om ni letar efter något att verkligen ge kommentarer på.

 

Full Tilt Poker

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $0.50/$1

6 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $164.70

UTG+1: $90.10

CO: $73.15

Button: $129.60

morberg: $99.85

BB: $60.35

 

Pre-flop: (6 players) morberg is SB with 8:club: 8:diamond:

UTG raises to $5, UTG+1 folds, CO calls, Button folds, morberg calls $4.5 (pot was $11.5), BB folds.

 

Flop: 8:spade: 3:diamond: 6:club: ($16, 3 players)

morberg checks, UTG checks, CO checks.

 

Turn: A:club: ($16, 3 players)

morberg bets $10, UTG calls, CO calls.

 

River: 3:club: ($46, 3 players)

morberg bets $40, UTG raises all-in $149.7, CO calls all-in $58.15, morberg calls all-in $44.85.

Uncalled bets: $64.85 returned to UTG.

 

Results:

Final pot: $247.15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bytt till Stars nu för ett tag. Har undrat över hur spelet är där och när de nu har en $150-bonus kunde jag passa på. Spelar NL100 6-max.

 

Jag tycker att FT-klienten känns "renare", men det är säkert bara en vanesak. Jag har simple-utseendet, eller vad det nu heter på Stars, men det känns ändå kladdigt på något vis. Saknar också knappen för pott-bet från FT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hata Stars. Har KK och får in stacken pre mot AK. Förlorar (70-30 i min favör). Har 88 och träffar toppset på enfärgad bräda. Trycker in och får syn av QQ som träffar färgen (65-35). Och sen tappade jag några inköp till som hyfsad favorit.

 

Sessionen slutade på 7 inköp back, vilket är rekord. Bläh.

 

Nämnde jag att jag hatar Stars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker Stars

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $0.50/$1

6 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $137.15

UTG+1: $95.50

morberg: $96.50

Button: $117

SB: $99

BB: $320.95

 

Pre-flop: (6 players) morberg is CO with A:heart: A:spade:

2 folds, morberg raises to $3, Button calls, SB folds, BB calls.

 

Flop: 6:club: Q:heart: T:spade: ($9.5, 3 players)

BB checks, morberg bets $8, Button calls, BB folds.

 

Turn: K:club: ($25.5, 2 players)

morberg bets $15, Button calls.

 

River: Q:spade: ($55.5, 2 players)

morberg checks, Button bets $32, morberg betalar av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg precis betyget på min dagbok. "Medel". Det var det värsta. Men jag kan ta en hint. Lägger ner den här tillsvidare.

 

Absolut inte medel. Förstår din frustration över dagen, bra med break.

Ett theme som jag brukar använda på stars är Hyper Simple theme.

 

I lobbyn menyn View->Themes. Väldigt rent och snyggt.

Glöm inte att testa FL spelet.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett theme som jag brukar använda på stars är Hyper Simple theme.

 

I lobbyn menyn View->Themes. Väldigt rent och snyggt.

Glöm inte att testa FL spelet.

Jo, jag kör Hyper Simple. Och när man slog av bilder på spelare blev det helt ok. Inspirerad av dig kommer jag ha ett litet rullebyggarprojekt på Stars. Planen är följande:

 

- Jag kommer att spela fyra bord FL 6-max

- Jag börjar på 0,5/1

- Jag går upp i nivå när jag har 200BB på nivån ovanför

- Jag går ner i nivå när jag har 150BB

- Jag börjar med $250

- Målet är att nå $1,000

- Frågan är: hur många händer tar det?

 

För fega BR-krav för upp- och nedgång?

 

Gav dig 5 stjärnor! :heart:

Jag får tacka. Du lyckades höja snittet på dagboken till fyra stjärnor, så nu känns det kul igen :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, första och andra sittningen FL avklarade. Första gjorde jag innan jag redovisade $250 i Stars-rullen och då backade jag en del. Plussade $100 på andra sittningen och är totalt $66 upp efter 922 händer FL.

 

734_2114_medium.png

 

Nuvarande Stars-rulle: $354

Nuvarande nivå: FL 0,5/1

Kvar till nästa nivå: $46

Kvar till slutmål: $646

Händer spelade: 922

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klonk, en 5a till.

 

GL med FL igen då!

 

Tack. Kommer att blanda FL och NL. FL för att hålla igång spelet och bygga rulle på Stars, NL för att fortsätta lära mig. Om jag nu bara kunde begripa hur man byter rubrik på tråden - det räcker inte att ändra på första inlägget för mig...

 

Kört en session FL till då jag hade sex bord uppe. Det blev lite för plottrigt och det var rätt skönt att återgå till fullstora bord vilket det nog blir framöver.

 

Nuvarande Stars-rulle: $334, -$20

Nuvarande nivå: FL 0,5/1

Kvar till nästa nivå: $66

Kvar till slutmål: $666 :evil:

Händer spelade: 1.357, +435

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...