Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

Tänkte först skriva ett svar i Jessicas såhär-kassa-är-spelarna-på-30/60-tråd ang. bet-fold vs. check-call på river , men kör en luring och delar med mig av mina tankar till de som läser min dagbok. Vi får se om jackbalsam hittar hit.

 

Det är ganska beroende på hur motståndaren spelar och vilken HD man sätter honom på. I allmänhet går det att säga att om du lägger ner bästa handen på river är det ett riktigt dåligt beslut. Riktigt dåligt. Det betyder att du behöver vara väldigt säker (beror på pottstorlek, men du behöver vara upp mot 90% säker) på att fi inte är kapabel att bluff-höja dig för att du ska kunna bet-folda. Samma gäller naturligtvis för check-fold på river, men i det fallet är potten två BB mindre, så du behöver inte vara riktigt lika säker.

 

Denna artikeln går igenom olika riveralternativ på ett bra sätt, rekommenderad läsning. I exakt samma hand blir check-call och bet-fold (tillsammans med check-fold) det bästa alternativet beroende på vad motståndaren är för spelartyp och vad han kan tänkas ha för händer.

 

För att bli generell igen har jag upplevt det som ganska vanligt att folk gärna bluffar river med händer de inte hade synat ett bet på river med (typiskt missade drag) och därfår går det ofta att få mer värde ut med en check-call.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

angående FTR converter: Tar du HHn från PT eller från mailen? För när jag försöker konvertera HHn man får i mailen så funkar det ej :?

Jag tar det direkt från klienten när jag spelat klart handen (vilket borde vara samma som på HD/i PT.). Har en notepad öppen där jag klistrar in händer som kan vara av intresse under en session.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående FTR converter: Tar du HHn från PT eller från mailen? För när jag försöker konvertera HHn man får i mailen så funkar det ej :?

Jag tar det direkt från klienten när jag spelat klart handen (vilket borde vara samma som på HD/i PT.). Har en notepad öppen där jag klistrar in händer som kan vara av intresse under en session.

 

 

men hur tar man det direkt från klienten? Går ju inte högerklicka o ta kopiera allafall..

 

EDIT; märkte man kunde ta ctrl c :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen är det min dagbok, men det känns som om det är väldigt få som läser den. Hur är det med intresset? Inget vettigt att säga själva, men tittar till den då och då kanske (typ som jag själv gör med Othellos).

 

Inga reads på motståndarna. Ska jag lägga AA på turn?

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is MP with A :diamond: , A :heart: .

UTG calls, morberg raises, CO calls, 1 fold, BB calls, UTG calls.

 

Flop: (8.40 SB) K :diamond: , 8 :heart: , 8 :spade:(5 players)

BB checks, UTG checks, morberg bets, CO calls, BB calls, UTG calls.

 

Turn: (6.20 BB) K :heart:(5 players)

BB checks, UTG bets, morberg ?

 

Samma bord, några händer senare:

 

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is SB with K :heart: , K :club: .

1 fold, MP raises, Button calls, morberg 3-bets, BB calls, MP calls, Button calls.

 

Flop: (12 SB) K :diamond: , 5 :spade: , 2 :spade:(4 players)

morberg bets, BB calls, MP calls, Button calls.

 

Turn: (8 BB) 8 :spade:(4 players)

morberg bets, BB calls, MP folds, Button raises, morberg ?

 

Gjuten syn, eller borde jag höja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är rätt dålig fart på hela PF ang FL just nu, inte bara i din dagbok. Att Hjort har slutat posta ligger nog bekom en del och själv tycker jag inte det är lika "kul" att surfa runt här då det ger mindre och mindre tyärr.

 

Har PF.nu blivit för stört för sitt eget bästa?

 

HH nr 1: Fold. Mot så många spela så är du slagen väldigt och och det kan bli dyrt att hänga med till SD.

 

HH nr 2: Färg, 55 eller 22 är frågan? Möjligtvis 88 också om han pealar floppen löst. Tycker det luktar färg då ett sett rimligtvis hade velat stoppa in mer pengar på floppen? Visserligen har du lite overlay med BB i potten som verkar vara en riktig tomte. Jag hade bara synat turn, kanske är vekt men när knappen vaknar till liv här när du har 3-bettat pre, bettat flopp och turn så skojar han inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har PF.nu blivit för stört för sitt eget bästa?

En så kallad Freudiansk felsägning ;)

 

Om du nu menade stort så tror jag inte att det i sig behöver vara ett problem. Se på 2+2, det är ett bra mycket större forum än detta och funkar väl rätt bra.

 

Får hoppas att den nya moderatorerna tar i med hårdhanskarna och sållar bort all OT. Jag läser din dagbok Morberg, dock är jag ingen bra kommentator till den, men brukar läsa din och Heltoks. Ett och annat snappar man upp.

 

Keep it up!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag följer med glädje alla FL-dagböcker på pf.nu, speciellt din, Heltoks och Gyres (Gyres nerlagd?). Tyckte att det var bra drag på FL-dagböckerna bara för ett par månader sedan, men nu verkar det vara SnG och NL som dominerar igen. Jag tycker iaf att det vore väldigt synd om du lade ner dagboken. Jag lär mig mycket av er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Crillux, Heltok och Miami i blandad utsträckning.

 

Trogen läsare av FL-dagböckerna här på forumet, men har valt att inte kommentera tidigare av diverse anledningar. Känner mig inte hemma på SH och då väljer jag hellre att hålla käften (är ju lagd lite åt fullringshållet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser också alla FL-dagböcker. Tyvärr så verkar de duktiga spelarna fösvinna härifrån. Hjort (han måste tillbaka, ingen som känner honom som kan tjata lite på honom ;) ), Rambler, jessica, heltok har trappat ner lite som han sa, Gyre och du är inte så aktiva i dagböckerna(?).

Just nu är det väl bara miami, bzkt, jag, a_o_s, enhetsmatris och crillux som är hyffsat aktiva i dagböckerna känns det som, även om vi kan bli bättre på att skriva i andras dagböcker. Jag tror många känner som crillux att de är "för dåliga" för att skriva i dagböckerna men jag tycker att det Gyre sa var bra. Alla kan ju se situationer på olika sätt och om även "de sämre" spelarna ger sin syn på det kanske det kan bli lite diskussion om händerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser emellanåt. Tycker dock det är få inlägg överlag i huvudforumet/dagboksdelen som ger utrymme till intressanta analyser där man känner att man får något utbyte. a_o_s kommer med lite nytt fräsht blod genom lite skoj statistik, men de flesta posterna känns som "idag har jag plussat/idag har jag backat" vilket för mig är ganska ointressant. Saknar ofta information när det kommer till handanalyser som gör att det känns fattigt att försöka sig på en sådan. Baserar i princip alla spel på stats och "känslan" av Fi. vid situationen i fråga, varför iaf. jag skulle vilja ha sådana saker nedskrivna när folk postar sina HH:s.

 

 

Förändringar till det bättre i mina ögon: Mer diskussioner kring handintervaller som lämpar sig att isolera med preflop givet en viss typ av stats på Fi.

 

Vart går gränsen för när man får värde gentemot ger bort värde om man möter en extrem LAG/maniac, vilka händer bör man spela dessa och hur.

 

Donkbets - i vilka lägen, mot vilka Fi.

 

för att ge några exempel på saker som diskuteras för lite imo.

 

Ta inte detta som personlig kritik morberg, men skriver det här då du har en av dagböckerna som flest FL-spelare följer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Känns som "Sätta fart på FL-diskussionerna"-diskussionen skulle ha en egen tråd (moderator hjälp?)

2. Känns som att alla är relativt överens om att vi vill ha mer diskussion, både sett till upplägg och inriktning.

 

Själv ser jag gärna lite djupare diskussioner (t.ex. inom de områden omduvoresomjag nämnde) och är inte rädd för att göra bort mig genom att ställa dumma frågor och liknande, det viktiga är att jag lär mig inte vad någon annan tycker om mig. :)

 

För att gå tillbaks till ursprungsfrågan: jo, morberg, din dagbok läses av många :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag foldar mina AA utan att vända mig om.

 

I KK-handen synar jag turn och checkar river när fjärde spader landar. Fi 1 betar, fi 2 höjer och jag har en enkel läggning. Fi 1 trebettar och visar upp Axo med A:spade: när Fi 2 synat med K9o och K:spade:.

 

Jag ledde alltså på turn, men hade aldrig kunnat bli av med dem ändå.

 

En fråga att fundera på (svara gärna, jag har verkligen funderat på frågan): när är en downswing över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...