Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

Pokermässigt håller jag på att värma upp med lite 2/4, återkommer när jag har kommit igång lite mer.

Lite drygt 400 händer spelade med två samtidiga bord, är inte varm i kläderna än och har inte hittat något självförtroende. Kör ett par sessioner till på 2/4 innan jag ger mig på något högre.

 

Förresten, är det någon som har tips på ett par bra datorhögtalare? Helst vanliga stereohögtalare utan subwoofer.

 

kolla någon av dessa http://www.logitech.com/index.cfm/products/productlist/SE/SV,crid=2171

längre ner på sidan finns de utan sub.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

kolla någon av dessa http://www.logitech.com/index.cfm/products/productlist/SE/SV,crid=2171

längre ner på sidan finns de utan sub.

Tack för tipset, men jag letar efter ett par som är riktigt bra - säg mellan 500-1000 SEK. De på sidan verkade lite plastiga. Har läst en del recensioner och tyvärr verkar det som om 2.1-systemen ger mycket bättre ljud för pengarna. (Har tittat på Klipschs datorhögtalare som verkar rätt ok, men sen såg jag någon recension som sågade dem och då backade jag igen.)

 

V.g. pokern har jag snart kravlat mig ur en 50BB-grop efter drygt 1000 spelade händer på 2/4. Fått igång ett tredje bord nu och spelet börjar kännas mer bekvämt. Retade upp mig på en del utdragningar jag åkte på tills jag själv drog ut och kom ihåg att det är en del av spelet.

 

Dagens mest minnesvärda hand kommer när jag har skräp i BB (max 7-hög) och en kille limpar in. Jag missar floppen och checkar, han checkar. Turn: check-check. River ger ingenting och jag checkar igen varpå hjälten foldar!? Grattis till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upp ur en 50BB-grop, ner i en annan. Livet på 2/4 fortsätter tills jag har visat upp åtminstone några BB i vinst på nivån för syns skull. Spelet känns bra, men har haft ganska få drag som har gått in och då backar jag. Ligger på 1.500 händer nu (låg +-0 efter 1.200, och -40BB nu).

 

Återkommer med någon intressant hand efter nästa session.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta nyfikenehet , men vart lirar du ? orkade inte skumma

Spelar på Party. Gillar mjukvaran och det ständigt stora utbudet dåliga motståndare (på alla nivåer verkar det som). Ogillar just nu doomswitchen och monstret. Nickar AndrewBeal om någon undrar.

 

Ibland startar jag upp WorldPX-klienten och spelar några händer, men sen blir jag nerkopplad mitt i en hand och då tröttnar jag och byter tillbaks till Party.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta nyfikenehet , men vart lirar du ? orkade inte skumma

Spelar på Party. Gillar mjukvaran och det ständigt stora utbudet dåliga motståndare (på alla nivåer verkar det som). Ogillar just nu doomswitchen och monstret. Nickar AndrewBeal om någon undrar.

 

Ibland startar jag upp WorldPX-klienten och spelar några händer, men sen blir jag nerkopplad mitt i en hand och då tröttnar jag och byter tillbaks till Party.

 

testa stars morberg har alddrig mött så mpnga 3:dje pars ssynare. + mindre rake än party. Några riktiga 3 (outare på river utsugningar)händer men det är de värt. Man får faktiskt syn med typ KK mot 95 på brädan j85 hela vägen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

typ.................

 

PokerStars Game #6393705790: Hold'em Limit ($5/$10) - 2006/09/23 - 18:17:31 (ET)

Table 'Setebos II' 6-max Seat #2 is the button

Seat 1: asikking ($262.50 in chips)

Seat 2: Hajen007 ($566 in chips)

Seat 3: jak71 ($488.50 in chips)

Seat 4: jedward ($200 in chips)

Seat 6: Halley006 ($240 in chips)

jak71: posts small blind $2

jedward: posts big blind $5

boc4life: sits out

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hajen007 [9c 9s]

Halley006: calls $5

asikking: folds

Hajen007: raises $5 to $10

jak71: calls $8

jedward: folds

Halley006: calls $5

*** FLOP *** [6d Ad 3c]

jak71: checks

Halley006: checks

Hajen007: bets $5

jak71: folds

Halley006: calls $5

*** TURN *** [6d Ad 3c] [2h]

Halley006: checks

Hajen007: bets $10

Halley006: calls $10

*** RIVER *** [6d Ad 3c 2h] [Qd]

Halley006: checks

Hajen007: checks

*** SHOW DOWN ***

Halley006: shows [Tc Kd] (high card Ace)

Hajen007: shows [9c 9s] (a pair of Nines)

Hajen007 collected $63 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot $65 | Rake $2

Board [6d Ad 3c 2h Qd]

Seat 1: asikking folded before Flop (didn't bet)

Seat 2: Hajen007 (button) showed [9c 9s] and won ($63) with a pair of Nines

Seat 3: jak71 (small blind) folded on the Flop

Seat 4: jedward (big blind) folded before Flop

Seat 6: Halley006 showed [Tc Kd] and lost with high card Ace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du rulle så sluta genast spela 2/4. Jag är alldeles övertygad om att du i längden klarar 5/10 (och även 10/20) utan några problem. Har småkikat i din dagbok lite då och då och tycker du verkar ha ganska vettiga idéer om FL.

 

Som rambler skrev för några sidor sen har du lite svårigheter med timingen på aggressionen, men det är du ju medveten om och arbetar med. Samt tycker jag att du spelat lite halvdåligt från sb (som sagt har jag bara småkikat, får väl läsa igenom noggrannare och hitta exempel.. inte nu dock)

 

Hur som helst känns det som du är miltals bättre än random motståndare på 5/10. Har inte spelat 5/10 på Party på väldigt länge iofs, men väldigt mycket 10/20+ och jag antar att spelet inte skiljer sig nämnvärt.

 

Så.. upp på 5/10-sadeln igen!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moberg!

 

i JJ handen så tycker jag att du ibland kan checka turn när K faller då man inte riktigt gillar att bli CR där men samtidigt är det inget fel med att spela som du gjorde. En intressant sak som jag har grubblat på den senaste tiden är det här med att anpassa sitt spel efter hur bordet ser på en, vinner man eller förlorar man? Har man tur eller otur? Så sammanfattningsvis så hade jag förmodligen betat turn när jag var inne i en positiv cirkel och kanske checkal lite oftare då jag har dåligt flow.

 

QQ handen är spelat perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

QQ handen är spelat perfekt.

 

Meh. Vet inte om det går att säga det sådär på rak arm. Hatar väl inte direkt spelet men gillar inte trebetten på flopp heller. Du vinner samma antal bets om du check-callar ner om du är uppe mot 99-JJ, men losar ett extra bet om du är uppe mot AA-KK eller åttan, för du kommer bli tvåbettad nånstans på vägen då. Men den kanske är perfekt spelad mot just den motståndaren, jag vet inte.

 

i JJ handen så tycker jag att du ibland kan checka turn när K faller då man inte riktigt gillar att bli CR där men samtidigt är det inget fel med att spela som du gjorde.

 

I agwee, men lutar massor mer åt check. (Nu har jag promotat den passivare linjen två ggr... känner mig lite weak).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du rulle så sluta genast spela 2/4.

...

Så.. upp på 5/10-sadeln igen!

Tack för en välbehövlig spark i ändalykten. Smakade på 5/10 igen nu och hittade bättre bord (dvs. sämre motståndare) än tidigare på 2/4. Som tidigare utlovat kommer här ett par händer som jag skulle vilja ha synpunkter på.

 

Knappen har 45/23/1,8 efter knappt 400 händer och höjer alltså ganska friskt före floppen för att lugna ner sig en aning sen. Jag känner mig helt vilse i handen och vet inte riktigt vad jag skulle gjort. Jag har lite svårt för att låta folk trycka bort mig från potter när jag mycket väl kan ha bäst hand.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is BB with 6 :diamond: , A :club: .

2 folds, CO calls, Button raises, 1 fold, morberg calls, CO calls.

 

Ser inte att jag kan slänga A6o i BB mot en så pass lös spelare, eller? CO känns ju stabil som limpar först in.

 

Flop: (6.40 SB) 5 :diamond: , Q :heart: , Q :diamond:(3 players)

morberg checks, CO checks, Button bets, morberg calls, CO folds.

 

Knappen följer upp med ett naturligt cb. Gjuten syn?

 

Turn: (4.20 BB) 7 :heart:(2 players)

morberg checks, Button bets, morberg calls.

 

Nu börjar det kännas lite jobbigare. Jag kan ha bäst hand, men jag kan också ligga efter rätt mycket. Dags att ge upp potten?

 

River: (6.20 BB) 4 :heart:(2 players)

morberg bets, Button raises, morberg folds.

 

Hjärterkortet kanske skrämmer honom och jag tar en rövare. Han verkar inte bry sig och jag har inget att visa upp.

 

Final Pot: 9.20 BB

 

Ingen vidare hand, eller? PF och flopp känns ok tycker jag, men turn och river är lite värre.

 

Vidare till nästa som kanske är mer intressant. Här är jag mer nöjd med spelet. MP är samma kille som spelade knappen i förra handen och BB har 38/8/1 efter 70 händer.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is SB with J :spade: , 2 :spade: .

1 fold, MP calls, Button calls, morberg completes, BB raises, MP calls, Button calls, morberg calls.

 

Hyfsade pottodds från SB och baserat på vad Krishan på 2+2 sagt är 7:1 vad som behövs för att syna med vilka två suited som helst. Nu får jag 17:3 = 5,7:1 så jag borde kanske inte synat. På 2/4 med SB på 1/2 BB hade potten gett mig 7:1, men inte här. Borde jag slängt? När det kommer tillbaks till mig efter BB:s höjning har jag däremot 7:1.

 

Flop: (8 SB) K :spade: , 6 :heart: , 5 :spade:(4 players)

morberg checks, BB bets, MP calls, Button calls, morberg calls.

 

Ok. Ibland betar jag ut färgdrag, men mest mot få motståndare. Här vill jag inte att BB ska höja bort fältet om jag inte kan få loss A:spade: på det viset. Tror ändå att check-syn borde vara ok.

 

Turn: (6 BB) 7 :spade:(4 players)

morberg checks, BB bets, MP raises, Button folds, morberg calls, BB calls.

 

Nu blir det intressant. Färgen går in och jag vill återigen låta BB beta in i det stora fältet snarare än att själv donka och skrämma upp motståndarna. MP höjer (vår vän från knappen i förra handen, ni minns) och jag kan inte lägga ner handen. Jag tror att BB har träffat något efter bet både på flopp och turn, sannolikt toppar med bra kicker, sannolikt inte något mer (eftersom K :spade: ligger ute).

 

Om jag återhöjer kommer jag nog att tvinga bort BB om han har en sämre hand, samtidigt som jag riskerar en trebet från MP om han har en högre färg. Genom att bara syna kan jag få in lika många bet i potten, men riskerar inte lika mycket själv. När jag synar gör även BB det. Skulle även river komma en :spade: kan jag börja bli orolig, men det är hyfsat sannolikt att jag har bäst hand.

 

River: (12 BB) K :diamond:(3 players)

morberg bets, BB calls, MP raises, morberg calls, BB calls.

 

Parad bräda, men tror inte att den har gett BB någon kåk. Ingen :spade: gör mig lite lugnare. Eftersom MP har visat styrka tror jag att han kan översyna, något jag inte är lika säker på att BB gör om jag checkar river. Betar därför ut och får in syn från BB. När MP har höjt känner jag mig lite orolig och synar ner.

 

Final Pot: 18 BB

 

Båda händerna ger exempel på en betydligt mer tyglad aggression. Jag tycker den första handen är dåligt spelad, men känner mig nöjd med den andra.

 

Ordet är fritt, avancerad pokerskribent eller inte ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Check/fold turn i första. Du säger själv att FI lugnar ner sig efter flop. Du har ett dåligt ess ur position i en ganska liten pott och han skjuter igen - kall syn. Riverdonken gillar jag inte alls, då han typ aldrig lägger några händer du har slagen, ska du investera ett bet är check/call bättre linje - hur passiv den nu må vara. Ska du donka, så donka turn.

 

Andra handen hade jag nog trebettat turn för att leda river, men din linje funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Check/fold turn i första.

Låter klokt.

Du säger själv att FI lugnar ner sig efter flop.

Det är bara min tolkning av hans stats, jag har inte spelat något mot honom tidigare.

Andra handen hade jag nog trebettat turn för att leda river, men din linje funkar.

Även om du därmed tvingar BB att syna två bets på turn och riskerar att trycka bort honom från handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om att höja flop i hand 1? Visst kommer han troligtvis bara vika sämre händer men det känns ändå bättre än att syna ner för 2BB ifall han har bättre A/Q/PP. Samtidigt kan du få CO att vika ett lågt PP t.ex. Sen tycker jag din riverbet är dålig. Jag kan inte se hur du ska få en bättre hand att vika river men om du checkar kan han försöka få bort dig med en JT/T9 osv. Du blir ju ändå nersynad av alla par och troligtvis alla A så det känns som du bara förlorar på din riverbet.

 

Hand 2: Tycker checken är rätt på flop men är inte c/r ett spel också med tanke på att så många är med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1: ser inte c/r som ett alternativ på flop då brädan är ypperlig för just en c/r med ingentingalls. Som någorlunda tänkande Fi. hade jag inte tvekat att skjuta tillbaks alternativt syna ned med ett naket A med hyffsat kicker just för att sannolikheten för att morberg ska ha träffat något bör vara ganska liten. Blir en liten penismätartävling i detta fall som är väldigt vanligt förekommande på lite högre nivåer, men som är mycket rolig imo.

 

Jag hade, beroende på humör, antingen check-callat ner hela vägen eller checkfoldat turn. Beror lite på hur många gånger han försökt köra över dig tidigare osv. Den tagna riverlinjen är jättedålig.

 

Hand 2: Flopspelet gillar jag den tagna linjen. En donk kan innebära isolering gentemot BB och det vill vi, precis som du skriver, inte. c/r ser jag inte heller när vi inte har position med den enkla utgångspunkten att det blir jobbigt på turn om vi inte träffar. Däremot vill jag här ha in en trebett på turn. Att låta BB beta in i fältet är inget fel, synar du bara så får du en extra bb av just BB om vi räknar med att han synar. Trebettar du och BB foldar så får du ändå in denna extra bb från MP. Att syna två kallt där känns som att vända upp korten och säga vad du har. Sen gillar jag generellt sett inte att sätta Fi på den starkaste handen hela tiden. Samtidigt som vi kan argumentera för att vi sparar Big bets så bör man se över oddsen för hur ofta man är översettad/överflushad etc, och även prata om de Big Bets vi förlorar på att inte ta en mer aggressiv linje. Cappar MP däremot får man fundera på river beroende på vad som faller där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot vill jag här ha in en trebett på turn. Att låta BB beta in i fältet är inget fel, synar du bara så får du en extra bb av just BB om vi räknar med att han synar. Trebettar du och BB foldar så får du ändå in denna extra bb från MP.

Med A-hög färg är det ett självklart spel, men här riskerar jag att BB viker och MP cappar med en bättre färg. Nu kan jag hålla kvar BB i handen och få ut minst ett extra bet (två visade sig) från honom på river.

 

Sen gillar jag generellt sett inte att sätta Fi på den starkaste handen hela tiden. Samtidigt som vi kan argumentera för att vi sparar Big bets så bör man se över oddsen för hur ofta man är översettad/överflushad etc, och även prata om de Big Bets vi förlorar på att inte ta en mer aggressiv linje.

Här handlar det inte så mycket om att vara rädd för en bättre hand utan att behålla två spelare i potten som ger lika mycket (om inte fler) bets än en mer aggressiv linje, samtidigt som jag själv inte behöver stoppa in lika många.

 

Säg att en trebet på turn får BB att vika och MP cappar, då kommer jag check-syna river för en pott på 6 (sen tidigare) + 1 (BB på turn) + 5 (MP cappad river + riverbet) + 5 (från mig) = 17 BB varav jag stoppat in 5 på turn och senare.

 

Min linje ger i sannolikt fall 6 + turn (2 från BB, 2 från MP, 2 från mig) och river (1 från mig, 1 från BB och 1 från MP) = 15 BB varav jag stoppat in 3. Och som handen tillslut utspelade sig blev det 18 BB varav jag svarade för 4.

 

Borde väl haft med alternativet att BB synar min trebet på turn, men hinner inte just nu. Om någon orkar får ni gärna göra det. Svara gärna också på hur många sämre händer synar han en höjning och trebet med?

 

Ruterkung: CR på floppen i hand 1 kan vara ok, särskilt som han verkar vara lite passiv post-flopp och en trebett därmed skriker träff. Tyvärr hade jag nog inte klarat att slänga handen ändå. Gör dock hellre det draget mot spelare jag har lite bättre read på.

 

CR på flopp i hand 2 hade jag gjort med A-högt färgdrag, men mesade ur lite nu med J-högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite funderingar på följande hand. Knappen verkar lösaggro pre, har försökt stjäla de senaste två varven, men jag har också sett honom lägga ner någon hand före SD postflopp. För få händer för att kunna säga någonting vettigt om honom egentligen. SB har 57/3/1,9 (90) och jag har inte några spelobservationer.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is BB with Q :heart: , T :spade: .

3 folds, Button raises, SB calls, morberg calls.

 

Flop: (6 SB) J :heart: , 9 :club: , 7 :heart:(3 players)

SB checks, morberg checks, Button bets, SB calls, morberg raises, Button calls, SB calls.

 

Får in ett öppet stegdrag och CR knappen när han som väntat cont.betar. Båda följer med till turn...

 

Turn: (6 BB) 5 :heart:(3 players)

SB checks, morberg bets, Button calls, SB folds.

 

..där jag hade hoppats att femman skulle vara ett skrämselkort för de båda. SB ryggar tillbaks, men inte knappen.

 

River: (8 BB) 5 :spade:(2 players)

morberg ?

 

En andra femma kommer och parar brädan. Vad göra? Vad skulle jag gjort annorlunda tidigare i handen? Och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från flushhanden innan:

 

Även om du därmed tvingar BB att syna två bets på turn och riskerar att trycka bort honom från handen?

 

Tror det lönar sig att trebetta turn här. Randomspelaren på Party 5/10 släpper inte en K här med en bet inne (iaf inte med en spaderkicker). Låt han betala. Blir det cap från knappen så bet/calla blank river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ordet är fritt, avancerad pokerskribent eller inte ;).

 

Schysst.

 

I första handen bör du fundera på om en raise pf inte är att föredra. Som spelat kan du göra på många sätt. Check-callar gärna ner en aggrotomte, eller donkbettar (betfoldar) turn på alla diamonds. Av det lilla jag vet om denna motståndare så ser check-call flop och check-fold turn ut som det bästa alternativet (givet att du inte träffar eller en diamond kommer).

 

Den andra handen tycker jag du spelade exemplariskt bra, för att inte säga perfekt. Preflop kan man väl kanske säga en del om. På 3/6 en lätt fold, på 2/4 en lätt syn. På 5/10, well...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör en snabb hand från SB. Knappen har typ 30/15/2 i stats efter lite drygt hundra händer. Han borde ha någon koll på vad han håller på med.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (4 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is SB with A :heart: , T :heart: .

1 fold, Button raises, morberg 3-bets, BB calls, Button calls.

 

Flop: (9 SB) Q :heart: , 7 :heart: , 6 :spade:(3 players)

morberg bets, BB folds, Button calls.

 

Turn: (5.50 BB) 7 :diamond:(2 players)

morberg checks, Button bets, morberg calls.

 

River: (7.50 BB) 6 :club:(2 players)

morberg checks, Button bets, morberg calls.

 

Final Pot: 9.50 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör en snabb hand från SB. Knappen har typ 30/15/2 i stats efter lite drygt hundra händer. Han borde ha någon koll på vad han håller på med.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (4 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is SB with A :heart: , T :heart: .

1 fold, Button raises, morberg 3-bets, BB calls, Button calls.

 

Flop: (9 SB) Q :heart: , 7 :heart: , 6 :spade:(3 players)

morberg bets, BB folds, Button calls.

 

Turn: (5.50 BB) 7 :diamond:(2 players)

morberg checks, Button bets, morberg calls.

 

River: (7.50 BB) 6 :club:(2 players)

morberg checks, Button bets, morberg calls.

 

Final Pot: 9.50 BB

 

Skulle definitivt betta turn här. Hatar inte din linje men gillar den inte heller.

 

Bet är bättre här därför att det inte är tillräckligt hemskt att bli tvåbettad på denna bräda av JJ-88, dam och sjua (KK och AA kan vi nog ta bort ur mixen), för vi ofta har 15 outs. Alltså, mot en tillräckligt aggro spelare att tvåbetta JJ-88 skulle jag fortfarande betta ut här. Med säg A2hh istället (eller ATo) är en check-call bättre mot en sån spelare. Och det inte bara för att han straffar dig för hårt för ofta, utan att han ofta bettar händer som K high å annat när du checkar.

 

Jag kan alltså inte se att nån read på motståndare gör en check lämplig här, däremot skulle jag kunna förstå det om du hade nån av ovan föreslagna händer mot en aggroit. Eller om floppen hade cappats. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...