Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

k9-handen är bet mot passiva och checkraise mot aggresiva...

Hur ofta check-raisar ni river när ni har initiativet efter turn? Det är något jag i princip aldrig gör även om det borde dyka upp en hel del situationer där det kan vara värt att försöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just när man spelar en hand från SB i en ohöjd pott kommer man relativt ofta hamna i ett läge där man spelar en halvbra hand ur position genom att leda ut på flop och turn för att sedan tvingas checksyna eller checkfolda rivern.

 

I bägge fallen är det nästan alltid till ens fördel om fi också checkar bakom hyffsat ofta. Därför brukar jag i just dessa fall ofta spela så att om jag förbättrat till tvåpar eller har en annan mycket stark hand väljer att checkhöja river.

 

Vill helt enkelt att fi skall veta att det inte är ett "frislag" att beta om jag väljer att checka river efter sekvensen bet-call flop, bet-call river. Vill få ner hans positionsfördel helt enkelt.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

******* Hand 4 ********

 

Pre-flop: (5 players) morberg is CO with T:spade: J:spade:

UTG folds, morberg raises, 2 folds, BB calls.

 

Flop: 4:club: 9:club: 2:heart: (4.4SB, 2 players)

BB bets, morberg calls (5.4:1).

 

Turn: 7:spade: (3.2BB, 2 players)

BB bets, morberg folds.

Uncalled bets: 1BB returned to BB.

 

Results:

Final pot: 3.2BB

 

Tycker att det ofta finns goda skäl att höja floppen, speciellt om fi är en sådan spelare som är kababel att donkbluffa här. Dels finns det en liten chans att du kan ta potten direkt och dels får du ofta chans att ta gratiskort på turn.

 

 

Sådär, kan det ha varit mer intressant? Nästa övning blir förmodligen att posta händer där jag lägger SB mot steal. Jag gör det nog för ofta (nästan upp mot 90%).

 

Har för mig att jag ligger på runt 65% och det känns som der funkar rätt bra. Men jag kör ju en blandad strategi på försvar från SB, kör man ren raise or fold ska man antagligen ligga lite högre. Vore hur som helst intressanta händer att studera. Enligt mig är SB den svåraste positionen att spela riktigt bra.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sammanfattar kommentarerna såhär långt:

 

Hand 1: Skulle kunna bet-folda river. Jag skulle vilja spara det draget till jag har en bättre read. Min tanke på river är check-syn, inte check-fold. Det finns en del som gillar att bluffa att draget gått in.

 

Hand 2: Check-höj river om aggro motståndare. Känns också helt rätt.

 

Hand 4: Syn på turn alt. höj floppen. Här gillar jag Bjorn_s förslag bäst att höja floppen. Om vi nu planerar att spela handen vidare, är det inte lika bra att försöka få ett frikort på turn genom höjningen på floppen? Vi är trots allt HU och BB visade inte någon aggression PF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag ligger på runt 65% och det känns som der funkar rätt bra.

Mitt SB-spel har jag satt under mitt spel på 3/6 där SB är 1/3 av BB. Mao kan du spela ganska tight därifrån. Nu på 5/10 är SB $2 och BB $5, vilket rimligen borde betyda att jag ska öppna upp en aningens aning givet att jag spelade korrekt på 3/6.

 

Sen återstår också möjligheten att blanda in kallsyn från SB med en del händer och inte bara trebettar. Känns som något att jobba lite på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och här kommer då en hög SB-händer. Alla från samma bord. Inga reads/siffror att tala om. Visar resultaten av händerna så att ni kan börja bygga en bild över spelarna.

 

 

******* Hand 1 ********

 

Party Poker Limit Holdem Ring game Limit: $5/$10

5 players Converter

 

Pre-flop: (5 players) morberg is SB with 7:diamond: 6:spade:

2 folds, Button raises, morberg folds, BB calls.

 

Flop: 3:spade: 6:heart: 7:heart: (4.4SB, 2 players)

BB checks, Button bets, BB folds.

Uncalled bets: 1SB returned to Button.

 

Results:

Final pot: 2.2BB

 

******* Hand 2 ********

 

Pre-flop: (5 players) morberg is SB with 2:club: 4:spade:

3 folds, morberg folds, morberg folds.

Uncalled bets: 1 returned to BB.

 

Results:

Final pot: 0.4SB

 

******* Hand 3 ********

 

Pre-flop: (5 players) morberg is SB with T:spade: 3:diamond:

UTG calls, CO calls, Button calls, morberg folds, morberg folds, BB checks.

 

Flop: 4:club: 5:spade: 4:spade: (4.4SB, 4 players)

BB checks, UTG checks, CO checks, Button bets, BB folds, UTG calls, CO folds.

 

Turn: 7:club: (3.2BB, 2 players)

UTG bets, Button raises, UTG calls.

 

River: K:heart: (7.2BB, 2 players)

UTG bets, Button raises, UTG calls.

 

Results:

Final pot: 11.2BB

Button shows 8h 6s

UTG doesn't show 7d 6d

 

******* Hand 4 ********

 

Pre-flop: (6 players) morberg is SB with 9:club: 5:heart:

UTG raises, 2 folds, Button calls, morberg folds, BB folds.

 

Flop: 9:heart: 8:heart: 4:club: (5.4SB, 2 players)

UTG bets, Button calls.

 

Turn: T:heart: (3.7BB, 2 players)

UTG bets, Button folds.

Uncalled bets: 1BB returned to UTG.

 

Results:

Final pot: 3.7BB

 

******* Hand 5 ********

 

Pre-flop: (6 players) morberg is SB with 7:heart: K:spade:

UTG calls, 2 folds, Button raises, morberg folds, BB folds, UTG calls.

 

Flop: 7:spade: 9:club: 8:diamond: (5.4SB, 2 players)

UTG checks, Button bets, UTG calls.

 

Turn: 8:spade: (3.7BB, 2 players)

UTG checks, Button bets, UTG calls.

 

River: 5:heart: (5.7BB, 2 players)

UTG checks, Button bets, UTG calls.

 

Results:

Final pot: 7.7BB

Button shows 6s 4s

UTG doesn't show Jc 2c

 

Knappen höjer en UTG-limpare med 64s. Och stjäl mycket. Hur justera mitt spel från SB?

 

******* Hand 6 ********

Pre-flop: (6 players) morberg is SB with 6:heart: T:heart:

3 folds, Button raises, morberg folds, BB calls.

 

Flop: 2:spade: T:club: Q:spade: (4.4SB, 2 players)

BB checks, Button bets, BB calls.

 

Turn: 6:club: (3.2BB, 2 players)

BB checks, Button bets, BB calls.

 

River: 9:diamond: (5.2BB, 2 players)

BB checks, Button bets, BB calls.

 

Results:

Final pot: 7.2BB

Button shows 9s Qc

BB doesn't show 3s 3d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sammanfattar kommentarerna såhär långt:

 

Hand 1: Skulle kunna bet-folda river. Jag skulle vilja spara det draget till jag har en bättre read. Min tanke på river är check-syn, inte check-fold. Det finns en del som gillar att bluffa att draget gått in.

 

Ni har säkert läst om position HU på river i wtpo-boken.

Jag har börjat köra det tänket ganska rakt igenom och har avsevärt förbättrat mina siffror för värde på river. För er som inte läst så handlar det om att uppskatta sina % att leda. Basic. Det som jag tog till mig var när man bedömmer det som 50/50.

Har du position och får en check till dig checkar du. Betar du och får syn är du oftare slagen, dvs du får EV- på riverbeten. Sitter du ur position betar du, för att ta värde när du leder samt tvinga bort marginella händer som du kanske ligger lite efter.

Det finns en längre matematisk uträkning för detta.

 

SÅ: därför skulle jag beta river denna hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sammanfattar kommentarerna såhär långt:

 

Hand 1: Skulle kunna bet-folda river. Jag skulle vilja spara det draget till jag har en bättre read. Min tanke på river är check-syn, inte check-fold. Det finns en del som gillar att bluffa att draget gått in.

 

Jag brukar värdera precis tvärtom. Det är när jag börjar få read som checktanken kan infinna sig, mot random-Fi. vill jag inte ge bort värde, då får han först bevisa att han är värd lite cred.

 

Har du position och får en check till dig checkar du. Betar du och får syn är du oftare slagen, dvs du får EV- på riverbeten.

 

Vet inte hur pass långt du följer detta, men personligen tror jag du förlorar massa värde genom ovanstående spel. Tror inte du gör så med nötterna etc, men som tusen och åter tusen folk skrivit: Limit handlar om att göra värdebets, och ofta väldigt tunna sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du position och får en check till dig checkar du. Betar du och får syn är du oftare slagen, dvs du får EV- på riverbeten.

 

Vet inte hur pass långt du följer detta, men personligen tror jag du förlorar massa värde genom ovanstående spel. Tror inte du gör så med nötterna etc, men som tusen och åter tusen folk skrivit: Limit handlar om att göra värdebets, och ofta väldigt tunna sådana.

 

Nope, det funkar faktiskt teoretiskt (och praktiskt om man kan läsa % rätt) Detta gäller i uppskattade 50/50-situationer. Jag kan kolla sidan det står på när jag kommer hem. Det är faktiskt väldigt tänkvärt mycket av det han skriver. Nästan bästa boken tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte höra med dig morberg som har grindat dig hela vägen upp om du anser att det e nån vesäntlig skillnad emellan 2/4 och 3/6? E så sugen på att spela 3/6 men jag har lovat mig själv att ha 1000 big bets innan jag kliver upp... har idag 800 och funderar på att skita i min 1000 big bets regel.. (iallafall på dessa låga nivåer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte höra med dig morberg som har grindat dig hela vägen upp om du anser att det e nån vesäntlig skillnad emellan 2/4 och 3/6? E så sugen på att spela 3/6 men jag har lovat mig själv att ha 1000 big bets innan jag kliver upp... har idag 800 och funderar på att skita i min 1000 big bets regel.. (iallafall på dessa låga nivåer)

Att vänta tills du har 1000BB på 3/6 är totalt meningslöst om du inte verkligen är sjukt rädd om dina pengar. 3/6 är ingen svår nivå om man har hyffsad table-selection och att stanna kvar på 2/4 tills du har 1000BB är ur ekonimisk synpunk dumt. Gå upp och testa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte höra med dig morberg som har grindat dig hela vägen upp om du anser att det e nån vesäntlig skillnad emellan 2/4 och 3/6? E så sugen på att spela 3/6 men jag har lovat mig själv att ha 1000 big bets innan jag kliver upp... har idag 800 och funderar på att skita i min 1000 big bets regel.. (iallafall på dessa låga nivåer)

Att vänta tills du har 1000BB på 3/6 är totalt meningslöst om du inte verkligen är sjukt rädd om dina pengar. 3/6 är ingen svår nivå om man har hyffsad table-selection och att stanna kvar på 2/4 tills du har 1000BB är ur ekonimisk synpunk dumt. Gå upp och testa!

 

Det här med table selection på Party. Vad tittas det på ? Jag menar avergage pot är ju det enda som finns och hands/hour.

Vad får man ut av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PT och PAHUD i kombination med datamining så får du stats på alla spelare på din nivå efter några veckor. Du väljer sedan bord efter detta. Personligen går jag mer efter min väl tilltagna kompislista, då jag värdesätter mitt "vetande" angående kompisarnas spelstil mest.

Bara för att du inte har lika många dataminade händer som jag :)

 

Kompislistan är också väldigt bra, just av anledningen som omduvoresomjag sa, att man brukar ha lite koll på hur sina favvotomtar spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är klara folds rätt igenom. Även om BTN i sista händerna uppenbarligen gillar att snatta mörkar så är T6s OOP inget kul.

Vad är det för händer som blir kul från SB när knappen stjäl mycket?

AKs och höga par? :)

 

Handlar givetvis om knappens förmåga postflopp. Jag har stött på flertalet "TAGs" på 5/10 som gillar att stjäla men blir väldigt veka postflopp om SB/BB 3-bettar dem preflopp. Om så är fallet kan man ju 3-betta rätt liberalt. Är de där emot duktiga postflopp så tvingas man ju spela rätt tight iaf eftersom man sitter ur position.

 

Är BB en lös liten tomte som knappt släppper sin blind över huvud taget kan jag tänka mig att se en flopp med ett par fina connectors som 87s-QJs utan att 3-betta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde att jag hade mage för 5/10, men efter att ha backat lite drygt 60BB på 180 händer kändes det inte bra (vilket storleksmässigt inte är någon exceptionell motgång även om det gick ovanligt fort). Går ner till 3/6 och spelar in månadens Partybonus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är klara folds rätt igenom. Även om BTN i sista händerna uppenbarligen gillar att snatta mörkar så är T6s OOP inget kul.

Vad är det för händer som blir kul från SB när knappen stjäl mycket?

 

De flesta händer om han också spelar för vekt på floppen. En av mina absoluta favoritfisksorter är spelare som stjäl för mycket från sen position preflop men inte förstår vad det innebär för hur man måste spela postflop utan ger upp på floppen alldeles för lätt...

 

Annars är ju par, starka ess och höga suited connectors inte fel.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens tomte som det gjorde ont att förlora till. Tyvärr hann jag inte få tillbaks mina pengar. Trist att bara läsa om bad beats, så efter pausen kommer något roligare.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is CO with K :club: , K :heart: .

2 folds, morberg raises, 1 fold, SB calls, 1 fold.

 

Flop: (5 SB) T :heart: , Q :heart: , Q :spade:(2 players)

SB checks, morberg bets, SB calls.

 

Turn: (3.50 BB) 2 :club:(2 players)

SB checks, morberg bets, SB calls.

 

River: (5.50 BB) 2 :heart:(2 players)

SB bets, morberg calls.

 

Final Pot: 7.50 BB

 

SB has 2s 3s (full house, twos full of queens).

morberg has Kc Kh (two pair, kings and queens).

 

Det roliga då? Jag lyckades undvika tilt (tror jag), fyllde på vid bordet och fortsatte spela. Körde fyra bord samtidigt utan att det kändes särskilt hektiskt. Tack till Auto-Hotkey-scripten som gör det möjligt att spela med tangentbord. Har även installerat PokerStarter så att jag slipper klicka en massa när jag ska påbörja en session.

 

Bara 280 händer kvar att spela in på bonusen. Om det fortfarande känns bra då blir det nog 5/10 igen efter det. Vi får se.

 

Idag slutade jag f.ö. att redovisa decimaler i mitt poker-excelark. De behövdes i början när jag spelade 5c/10c, men nu känns det som om det kvittar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bonusen klar på 3/6, körde mellan 3 och 4 bord. Gick ungefär +-0 på den till slut och det får väl betraktas som ok. Gick tillbaks till 5/10 och tänkte prova på fullring.

 

Gäsp.

 

Orkade spela två händer, sedan startade jag upp två 6-max bord bredvid och satt klart varvet ut. FR var väldigt tight, åtminstone det bordet jag hamnade vid. Det var i princip bara spel om mörkarna (och knappt det) under de 10 händer jag satt ner.

 

Riktigt kort-kort session på 5/10 6-max, mest för att känna på insatserna igen efter 3/6. Kändes som vanligt. Fortsätter här ett tag till med två samtidiga bord, dock inte mer idag.

 

Projekt "hur-spela-SB" kommer att fortsätta, nästa gång med ett urval händer vilket förhoppningsvis ska kunna bli lite mer intressant än förra vändan. Eller är det någon annan aspekt som skulle vara mer spännande att detaljstudera? Jag har funderat lite på turnspelet, för att vara mer exakt när det är läge att ge upp en hand och check-folda. Kanske kan vara något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är något helt magiskt med svängningarna i poker. Spelade två bord samtidigt, backade 25BB på det ena, men plussade ännu mer på det andra. Jag undrar vad som krävs för att inte förvånas över sånt.

 

Om ni tycker att ni behöver mer tid att spela poker kan ni förbättra er skoknytningsteknik. Ett litet tips såhär från sidan.

 

Och så dagens intressanta (tyckte jag när jag spelade) händer. Har haft fokus på att välja ut händer från SB.

 

** Hand 1 **

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is SB with J :diamond: , 9 :heart: .

UTG calls, 2 folds, morberg ?

 

** Hand 2 ** (4 handed) UTG har 40/0/0,5

Preflop: morberg is SB with 2 :heart: , Q :spade: .

UTG calls, 1 folds, morberg ?

 

** Hand 3 ** (4 handed) Samma UTG som i hand 2.

Preflop: morberg is SB with 7 :spade: , A :heart: .

UTG calls, 1 fold, morberg ?

 

** Hand 4 ** (6 handed)

Preflop: morberg is SB with 7 :heart: , Q :heart: .

1 fold, MP calls, 2 folds, morberg ?

 

Slutligen en liten bonusfråga (de andra händerna borde inte ta tokmycket tid att analysera). UTG är en 50/1/1-spelare.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

 

Preflop: morberg is MP with J :club: , Q :heart: .

UTG calls, morberg raises, 2 folds, BB calls, UTG calls.

 

För löst mot en löspassiv mjukis? Femhänt, så jag är egentligen CO.

 

Flop: (6.40 SB) 2 :heart: , 5 :club: , 5 :diamond:(3 players)

BB checks, UTG checks, morberg bets, BB calls, UTG calls.

 

Turn: (4.70 BB) 3 :heart:(3 players)

BB checks, UTG checks, morberg checks.

 

River: (4.70 BB) A :diamond:(3 players)

BB checks, UTG checks, morberg ?

 

Och så knäckfrågan: bluffa river eller inte mot två motståndare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...