Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet

morberg

Recommended Posts

** Hand 1 **

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

Preflop: morberg is SB with J :diamond: , 9 :heart: .

UTG calls, 2 folds, morberg ?

Givet att BB inte är en sådan som gärna höjer här så synar jag normalt sett. Är SB ett udda värde får man ju ta det i beaktande oxå. Vet inte riktigt vad party har för policy för sådant, på crypto (där jag spelar) är alltid SB >= ½BB vilket kanske gjort mig färgad.

** Hand 2 ** (4 handed) UTG har 40/0/0,5

Preflop: morberg is SB with 2 :heart: , Q :spade: .

UTG calls, 1 folds, morberg ?

Givet att inte både UTG och BB är veka på floppen så är det en automatisk fold för mig. (Är däremot både UTG och BB veka på floppen kan man spela klart skräpigare händer än så tills de fattar gallopen.)

** Hand 3 ** (4 handed) Samma UTG som i hand 2.

Preflop: morberg is SB with 7 :spade: , A :heart: .

UTG calls, 1 fold, morberg ?

Raise om BB är vek preflop, syn plus bet vid minsta lilla träff på flop om BB är vek på floppen. Mot tuff (dvs motsatsen till vek) BB så syn och sedan har man ett jobbigt beslut på floppen beroende på träff.

BB skall dock vara extremt jobbig för att jag ska överväga fold preflop här, typ byta bord/plats jobbig.

** Hand 4 ** (6 handed)

Preflop: morberg is SB with 7 :heart: , Q :heart: .

1 fold, MP calls, 2 folds, morberg ?

Har du inte en väldigt stark read som får dig att höja är det väl en ganska trivial syn?

Slutligen en liten bonusfråga (de andra händerna borde inte ta tokmycket tid att analysera). UTG är en 50/1/1-spelare.

Party Poker 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

Preflop: morberg is MP with J :club: , Q :heart: .

UTG calls, morberg raises, 2 folds, BB calls, UTG calls.

För löst mot en löspassiv mjukis? Femhänt, så jag är egentligen CO.

Flop: (6.40 SB) 2 :heart: , 5 :club: , 5 :diamond:(3 players)

BB checks, UTG checks, morberg bets, BB calls, UTG calls.

Turn: (4.70 BB) 3 :heart:(3 players)

BB checks, UTG checks, morberg checks.

River: (4.70 BB) A :diamond:(3 players)

BB checks, UTG checks, morberg ?

Och så knäckfrågan: bluffa river eller inte mot två motståndare?

Ähhh, va? Känns som ett mycket taskigt läge att bluffa. Inte nog med att jag inte tror att du får bort starkare händer tillräckligt ofta, det är dessutom givet att turn checkades igenom ett läge där du blir sårbar för en checkraise bluff från en sämre hand.

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ähhh, va? Känns som ett mycket taskigt läge att bluffa. Inte nog med att jag inte tror att du får bort starkare händer tillräckligt ofta

K-hög borde väl lägga sig och kanske också något litet par. Det är inte direkt omöjligt att min hand innehåller ett A som den är spelad.

det är dessutom givet att turn checkades igenom ett läge där du blir sårbar för en checkraise bluff från en sämre hand.

Det där begrep jag inte.

Länk till kommentar

det är dessutom givet att turn checkades igenom ett läge där du blir sårbar för en checkraise bluff från en sämre hand.

Det där begrep jag inte.

Det jag menar är att det är ett bra läge (för t.ex. BB om han är tom) att CR-bluffa mot en aggresiv spelare i sistaposition som visat svaghet/oro på turn genom att checka bakom.

Nu är förmodligen (förhoppningsvis) inte dina motståndare så trixiga men varför ta risken?

/Bjorn

Länk till kommentar

Ähhh, va? Känns som ett mycket taskigt läge att bluffa. Inte nog med att jag inte tror att du får bort starkare händer tillräckligt ofta

K-hög borde väl lägga sig och kanske också något litet par. Det är inte direkt omöjligt att min hand innehåller ett A som den är spelad.

Inte omöjligt men rejält osannolikt givet att du inte bettade igen på turn. Känns som ett ganska självklart läge att semibluffa/continuationbetta med två överkort plus gutshot plus AHGK.

/Bjorn

Länk till kommentar

Ok, har funderat mer på nya mål och har kommit fram till "betala $1,000 i rake per månad". Det är dels kopplat till hur många händer jag spelar, dels vilken nivå. Mao blir x händer på 5/10 bättre för detta målet än x händer på 3/6, men även händerna på 3/6 kommer att räknas. Nu kör vi.

Rake betald under juli:

$0_______________$1.000

|====$670===_______|

Om någon kan komma fram med ett snyggare sätt att redovisa vägen mot målet än ovanstående tar jag tacksamt emot förslag.

(Jag valde f.ö. att beta när A kom. Kanske var det ett värdebet snarare än bluff; båda lade sig.)

Länk till kommentar

Poker är dyrt, mycket dyrt nöje. Du spelar på PartyPoker va? Tur dom har ett fint system med PartyPoints och fina re-loads för regulars ;)

Jo, visst är det dyrt men det är trots allt en fri marknad. Som det ser ut nu är jag villig att ge Party en andel av min vinst mot att de tillhandahåller pokertjänsten och genom sin marknadsföring fyller upp borden med fiskar.

Det finns ju rake-fria alternativ, men även där får du ungefär vad du betalar för.

Länk till kommentar

Det tar sig, ligger på 84% av månadens mål nu. Vet fortfarande inte hur jag ska kunna redovisa det någorlunda vettigt. Nåja.

Har inte hänt sådär väldigt mycket intressant vid bordet. Har försökt fokusera mer på spelarna än enbart mina kort, men jag är inte säker på att det är anledningen till att det gått lite bättre på sista tiden.

Min VPIP har börjat krypa upp en del och ligger nu på 28%, utan att jag aktivt försökt att få upp den. PFR på 21 och agg. på 2,6. Jag tänkte posta mer kompletta stats när jag nått upp till 5k händer from 1 juli (och då blir det bara på de 5k händerna). Har nu 2,400 spelade.

Länk till kommentar

Tycker det verkar som om dina resultat blivit bättre och bättre med tiden, hur ser det ut för all-time på 5/10?

Mellan 50 och 100 BB plus efter knappt 20k händer. Inte särskilt fantastiskt, men jag hade en rätt tuff inledning på nivån så jag är ändå nöjd.

Länk till kommentar

Det var ett tag sedan vi tittade på händer. Jag har varit dålig på att hitta en linje att analysera, men har sedan tidigare sagt att turnspelet skulle vara intressant att kika på. Nu blev det river istället, även om turn kanske kan tarva en kommentar.

Fi är okänd.

Preflop: morberg is BB with 6 :diamond: , K :diamond: .

UTG raises, 3 folds, morberg calls.

Flop: (4.40 SB) 6 :spade: , 5 :spade: , K :heart:(2 players)

morberg checks, UTG bets, morberg raises, UTG calls.

Turn: (4.20 BB) Q :spade:(2 players)

morberg bets, UTG raises, morberg calls.

Eftersom det är HU är frågan om jag ska trebetta eller syna. Fold finns inte med tvåpar i detta läget.

River: (8.20 BB) 6 :heart:(2 players)

Sådär, nu handlar det bara om att få maximalt betalt. Är det läge för en CR, eller ska jag bara beta ut?

Länk till kommentar

Visserligen skulle han kunna göra sitt turnspel med en hand som AT eller AJ med A:spade: men jag får kännslan av att han sitter med en färdig hand. Alltså säger jag c/r! Skulle du får en 3-bett rätt i ansiktet vetifan om jag hade cappat.

jag betar nog hellre på, ökar chansen att man får trebetta. 2broadway, 3 i färgen.

cappar han turn så kan man ju checkraisa river, annars bara beta på.

Länk till kommentar

beta ut och hoppas att fi raisar och att du kan få in en 3 bet

Om du inte är uppe mot en lag eller någon som har dig slagen med en högre kåk så blir vinsten 1 eller 3 bets genom att leda ut medans du med cr får in 0 eller 2 bets.

Han kan ju ha semibluffat turn med tex As+D och tänker sig en free showdown.

Om han sitter på färg så lär han raisa inte omöjligt att så även sker med K,D eller A,K och han lär betala av en 3 bet.

Om du går för cr så lär du aldrig av en någorlunda ok spelare bli 3 bettad av 2 pars kombona.

Jag hade foldat pre.

Länk till kommentar

beta ut och hoppas att fi raisar och att du kan få in en 3 bet

Det var precis detta jag kom fram till efter att ha funderat ett varv till.

Jag hade foldat pre.

Jo, möjligen. Var går din (och naturligvtis andras) gräns att syna med K6s från BB: en höjning från BTN, CO eller MP?

Länk till kommentar

Tänkte höra med dig om du har några tips på hur man anpassar sitt spel till 5 manna som Svenska Spel har. Är det samma princip men att öppna med MP-krav UTG eller vad anser du som har lite koll på spelet. Jag är fortfarande ganska ny på spelet.

Tjena, såg att du hade ställt samma fråga hos heltok. Hans svar räcker bra. (För den förmodligen extremt lilla skara som läser min och inte hans dagbok är svaret "ja".)

Länk till kommentar

Jo, möjligen. Var går din (och naturligvtis andras) gräns att syna med K6s från BB: en höjning från BTN, CO eller MP?

Nu spelar jag inte så högt (1/2) och har inte spelat FLT SH så länge, men när jag synar med K6s från BB så vill jag att fi som höjer är relativt lös och har svårt att släppa sina händer. Annars är det oftast fold om det inte är CO eller senare som höjer.

Länk till kommentar

Nu spelar jag inte så högt (1/2) och har inte spelat FLT SH så länge, men när jag synar med K6s från BB så vill jag att fi som höjer är relativt lös och har svårt att släppa sina händer. Annars är det oftast fold om det inte är CO eller senare som höjer.

Jag tänker precis tvärtom, för att spela K6s vill jag ha en fi som relativt tight och är ovillig att ta A-top eller ett lågt par till showdown så att man kan ta hem potten hyffsat ofta då man träffar en semibluffhand.

Är spelaren som höjt kapabel att folda mot en donk (och i viss mån en dubbeldonk så synar jag (obs HU) ut till typ 3-4 steg från knappen. Mot en lösare fi vill jag nog ha fi på knappen eller möjligtvis cutoff.

Men det är mycket "it depends" när vi snackar mörkförsvar.

/Bjorn

Länk till kommentar

Jag tänker precis tvärtom, för att spela K6s vill jag ha en fi som relativt tight och är ovillig att ta A-top eller ett lågt par till showdown så att man kan ta hem potten hyffsat ofta då man träffar en semibluffhand.

Undrar om ni inte pratar om olika sorters tighthet: pre-flop och post-flop. Stor skillnad.

Länk till kommentar