Gå till innehåll

Allt om Dan Glimne!


Nidson

Recommended Posts

Efter att ha blivit smått involverad i denna tråd har hjärnan fått en del att bita i.

 

Analys pokerhandboken:

Till att börja med bläddrade jag igenom Sklanskys bok hos en kompis och kunde konstatera det var tämligen ganska rakt översatt.

 

Kändes först lite "besviket" att han gjort så men efter lite funderande kom jag underfund med att:

 

a) det är bra exempel att lyfta fram, varför ändra ett vinnande koncept

b) jag är ute efter kunskapen, inte att hitta fel på skribenten

c) allt "kringsnack" är Glimnes personliga stil och gör boken till hans, vilket för mig lyfter boken till "trevlig läsning"

 

Summa: Jag köper hans skrivande. Inget fel i det.

 

Analys kommentator

Eftersom jag inte hade sett honom i TV-rutan var det till att bänka sig framför tv:n igår och kika på pokermiljonen. Småkul men ingen lysande poker. Kameravinkar och in/utzoomningar var ok. Programledaren var medioker. Dan Glimne var kass.

Dans röst är nog något man måste vänja sig vid. Den är inte tv-anpassad. Sedan såg han ut som "Bosse bildoktorn" i kostym, så även om han sa rätt saker upplevde jag det som komiskt.

 

Summa: Jag ser nog igen på programmet men kommer nog att reta mig på herrarna som kommenterar, men det får jag leva med. Går ju att byta kanal faktiskt ;)

 

Nu är det lunch!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 169
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

a) det är bra exempel att lyfta fram, varför ändra ett vinnande koncept

Du inser väl att det är skillnad på att skriva t.ex "I ToP presenterar David Sklansky följande exempel..." och diskutera vidare med egna tankar kring det och att göra en Glimne och helt enkelt skriva om exemplet lite och framställa det som att han kommit på allt själv?

 

Om man resonerar som du är det ju helt ok att köpa en roman som inte ännu översatts till svenska, översätta den rakt av, ge ut den i eget namn, och ta åt sig äran och pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjuka tomtar...

Kan ni inte förstå att boken är mkt bra för sin målgrupp. Dvs de som aldrig har spelat poker tidigare och vill lära sig grunderna. Dessa spelare har kanske ingen större lust att investera både tid och pengar i diverse sklanskyböcker och studera mer avancerade koncept, utan vill bara lära sig grunderna. Sedan är det också så att för de flesta så är det mkt lättare att läsa en bok på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pokerplayer, inte för att ta udden av din poäng men diskussionen har ju inte riktigt legat åt det hållet. Visst, Pokerhandboken är jättebra läsning för nybörjare osv osv men vad som diskuterats här är ju huruvida det är rätt och riktigt gjort av Glimne att kopiera stycken, tämligen ordagrant, ur ex. Sklansky... Även om boken, som sådan, för gott med sig så tycker jag att det är ruttet gjort...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målet helgar medlen kanske

Var för visso några år sedan jag läste pokerhandboken, men att Glimne har kopierat stycken ordagrant kan jag inte minnas, men sammanställt ja, och plockat russin. Och det är väl inget fel med det

 

Om du läser hela tråden så får du ett exempel på något som är mer än "russin".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå trådkapning, finns det inte en specifik tråd för Pokerhandboken?

 

Edit: Jag menade att Totalfarkers "men vad som diskuterats här är ju huruvida det är rätt och riktigt gjort av Glimne att kopiera stycken" inte riktigt stämmer med trådrubriken.

 

Finns en hel grupp där man kan diskutera böcker osv... Sen har ju inte du heller fört diskussionen framåt med dina inlägg avseende trådrubriken ;)

 

/TF - dax för bröllopsfest!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det visar ganska bra på den snea uppfattningen allmänheten har av Glimne.

 

Nu är jag inte med alls... Menar du att citatrt från chatten visar på att allmänheten har en sne uppfattning om Glimne?? Vad är det för uppfattning? Att han är en tomte? Att han är bättre än Ken? Att han har skrivit Poker Handboken?

 

Att Ken påstår sig vara bättre pokerspelare än Glimne tror jag inte står i strid med något som allmänheten tror på. Tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjuka tomtar...

Kan ni inte förstå att boken är mkt bra för sin målgrupp. Dvs de som aldrig har spelat poker tidigare och vill lära sig grunderna. Dessa spelare har kanske ingen större lust att investera både tid och pengar i diverse sklanskyböcker och studera mer avancerade koncept, utan vill bara lära sig grunderna. Sedan är det också så att för de flesta så är det mkt lättare att läsa en bok på svenska.

 

Tycker inte pokerhandboken är någon direkt nybörjarbok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det visar ganska bra på den snea uppfattningen allmänheten har av Glimne.

 

Att Ken påstår sig vara bättre pokerspelare än Glimne tror jag inte står i strid med något som allmänheten tror på. Tror du?

 

Eftersom frågan om Ken är bätter än Dan dök upp i chatten måste det ju innebära att det finns pokerintresserade människor i Sverige som funderar/har funderat på detta.

Och som vi alla vet spelar Ken i en helt annan division än Dan, detta är tydligen inte lika uppenbart för den pokerintresserade svenska massan som pga Dans avdelning på Aftonblaskan och divs program på TV tror att Dan är ett pokerproffs, vilket han inte är.

 

Alltså är uppfattningen av Dan som pokerspelar sne, då han inte är så bra som många icke insatta pokerintresserade människor tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tycker inte pokerhandboken är någon direkt nybörjarbok

 

Inte? Tycker den är en utmärkt nybörjarbok.

 

Har inte läst Theory of poker men skiter fullständigt i om vissa delar/stora delar/hela boken är kopierad från den boken.

Struntar du även i om folk stjäl, om du får köpa stöldgodset billigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen håller jag med om att Glimne inte alltid har så slipade kommentarer m.m. Men that's it, hur länge orkar man sitta och överanalysera vad han har sagt o.s.v. Hans ord är ju inte lag, ingen har påstått det. Skulle va intressant om någon kunde avsölja exakt vad det är Glimne har plagierat. Har en massa polare som snackar om att Glimne har kopierat andras texter rakt av, vilket han kanske också har gjort, men när man frågar är det ingen av dem som egentligen vet något. Har snarare blivit en trend att gå omkring och tycka illa om Glimne skulle jag våga påstå. Många som hakar på utan att ifrågasätta och det tycker jag ändå visar på en viss typ av mentalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen håller jag med om att Glimne inte alltid har så slipade kommentarer m.m. Men that's it, hur länge orkar man sitta och överanalysera vad han har sagt o.s.v. Hans ord är ju inte lag, ingen har påstått det. Skulle va intressant om någon kunde avsölja exakt vad det är Glimne har plagierat. Har en massa polare som snackar om att Glimne har kopierat andras texter rakt av, vilket han kanske också har gjort, men när man frågar är det ingen av dem som egentligen vet något. Har snarare blivit en trend att gå omkring och tycka illa om Glimne skulle jag våga påstå. Många som hakar på utan att ifrågasätta och det tycker jag ändå visar på en viss typ av mentalitet.

 

Läs inlägget av Barry Seven på sidan sex i den här tråden så får du ett exempel på plagiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...