Zindar Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Hej Tyvärr har jag ingen ingen aning hur man får ut en HH ur pacific (om det ens går) så jag beskriver handen. Jag spelar på NL$50 och ligger back $9. Jag förlorade $23 på QQ vs KK och har sedan kämpat mig upp igen genom att spela aggresivt. Spelet på bordet är lite slaskigt som det jämt är på pacific. Men folk är heller inte rädda för att lägga sig. De bara går in med skit. Fi nedan är rätt ny så jag har inget speciellt read. UTG limpar in Fi på UTG+1 limpar Jag sitter före knappen och har Q J och höjjer till $2. blindsen och UTG lägger sig, Fi callar. River är 3 8 J Fi checkar Jag har alltså högsta par med Q kicker och höjjer pot (ca $4.50) Fi callar Turn 9 Fi checkar Jag tror inte att han har något så jag höjjer igen och förväntar mig en läggning. Höjjer $7. Fi callar Nu blir jag lite orolig och tänker att han kanske har ett set eller något och försöker fånga mig. River 10 Fi går all-in (sätter mig all-in också) Jag har alltså damen som gör att jag har stegen. Sitter han på ett set så är han slagen, men sitter han på AK så är jag slagen. Call eller inte call? Berätta gärna om jag gjorde något annat jättefel i denna pot. /Erik Citera
jna Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Det är ju helt sjukt om han slår dig! Han KAN väl inte ha synat din potthöjning med bara två överkort (och runner-runner stege/färg)? han har väl MÖJLIGEN 10 9 eller set. Jag skulle ha synat! Citera
pnyxtr Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Det här handlar egentligen bara om din read på fi. Synar du är du för att du tror att han bluffar, du vill inte lägga in 30$ för att hoppas på split (om han nu inte är väldigt tomtig och har 2par eller en 7a). Mycket möjligt att han synar me KQ på flopp o turn. På floppen för att han har två överkort, på turn för att han dessutom plockade upp en inside str8-draw. Så jag skulle bara synat om jag miistänkte bluff. Och det beror ju på min och hans tableimage, om jag tror han bluffar eller inte. Utan read skulle jag säga 15% att du vinner vid syn, 50% att du splittar och 35% att du förlorar. Citera
busen Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Solklar syn, hade velat beta hårdare på turn dock. Citera
Trolldeg Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Är det fullbord eller sh? Att raisa QJs när två pers har limpat kan ju diskuteras. Det är aldrig rolig att vara dominerad. På rivern är det bara KQ som slår dig så det är bara att blunda och syna. Sluta se monster överallt. Citera
parre Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Lägger du där så skulle jag rekommendera att du går över till FL där du bara behöver syna en fast summa på rivern... Citera
psatiw Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Visst kan han ha spelat KQd liknande, även om jag tycker han spelar den kass (han spelar hela handen kass, oavsett vad han har). Men visst är det en given syn. Du har ju nästnöten, och han kan lika gärna sitta på missat flushdrag eller typ 79 eller JT är min erfarenhet från den här nivån. Alltså alldeles för många händer du slår för att du ska kunna lägga dig. Citera
Nidson Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Rivertian är ett fett scarecard, vilket fi antagligen har koll på. Därför är bluffen trolig eftersom du får svårt att syna med sämre än en dam. Dessutom finns det ingen speciell anledning för fi att sätta dig på en dam. Given syn mao. Citera
Ruterkung Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Hade också synat. Jag tycker också du skulle betat mer på turn ca $9-$10 tycker jag är lagom. Har han KQ nu så är det ju tråkigt men det är bara att syna ändå. Citera
Stoneburg Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Toklätt syn. Han kan ha QQ för en split (om han är extremt passiv) men bara KQ slår dig och har han suttit och synat med först två overcards sen en guttis då kan du bjuda på det, han lär i så fall garanterat ge tillbaka pengarna rätt så snabbt. Däremot tycker jag din HH är undermålig. Hur djupa stackar? Hur många vid bordet? Hur mycket i potten på de olika gatorna? Sen det här: Jag tror inte att han har något så jag höjjer igen och förväntar mig en läggning. Okej... varför tror du han "inte har något"? Vad synade han floppen med? Nu tror jag naturligtvis att han har KQ här i och med att du i så fall skulle ha rätt när du säger att du inte tror han har något på turn, och sedan synade du såklart river och fick stryk av nötterna och vill nu höra att du inte spelade handen fel. Med andra ord är det en bad beat historia. Men visst, förutom raisen preflop spelade du inte fel. Det enda som går att diskutera är betet på turn, du hade kunnat checka bakom där för att hålla nere pottstorleken eftersom du blev synad på en hyfsat dragfri flop. Citera
Zindar Postad 1 September , 2005 Författare Rapport Postad 1 September , 2005 Hade också synat. Jag tycker också du skulle betat mer på turn ca $9-$10 tycker jag är lagom. Har han KQ nu så är det ju tråkigt men det är bara att syna ändå. Ska jag vara helt ärlig är jag inte säker på hur mycket jag satsade på turn. Jag åtterskapade summorna ur huvudet (korten hade jag dock skrivit ner, men glömde siffrorna). Oh.. kollade nu. Jag satsade $8.50 så det var iaf närmare det du tycker. /Erik Citera
Zindar Postad 1 September , 2005 Författare Rapport Postad 1 September , 2005 Är det fullbord eller sh? Att raisa QJs när två pers har limpat kan ju diskuteras. Det är aldrig rolig att vara dominerad. På rivern är det bara KQ som slår dig så det är bara att blunda och syna. Sluta se monster överallt. Fullbord.. Men, jag set raisen som en informationsgivare. Om jag blir höjd eller callad så har jag mer info än om jag också limpar. Det som hände gång på gång på detta bord är att folk limpade in med två låga kort och hittade av två par. Genom att raisea så fick jag kontinuerligt bort folk med rags och kan lita mer på mitt högsta par (även om jag inte kan lita på kickern). Jag fick ju bort några pre-flopp här. Tänker jag helt fel här? /Erik Citera
busen Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Jag åtterskapade summorna ur huvudet (korten hade jag dock skrivit ner, men glömde siffrorna). Oh.. kollade nu. Jag satsade $8.50 så det var iaf närmare det du tycker. Är det fullbord eller sh? Edit: spelar det någon roll om det är full eller sh när dem ändå bara är fem spelare? Citera
Stoneburg Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Är det fullbord eller sh? Att raisa QJs när två pers har limpat kan ju diskuteras. Det är aldrig rolig att vara dominerad. På rivern är det bara KQ som slår dig så det är bara att blunda och syna. Sluta se monster överallt. Fullbord.. Men, jag set raisen som en informationsgivare. Om jag blir höjd eller callad så har jag mer info än om jag också limpar. Det som hände gång på gång på detta bord är att folk limpade in med två låga kort och hittade av två par. Genom att raisea så fick jag kontinuerligt bort folk med rags och kan lita mer på mitt högsta par (även om jag inte kan lita på kickern). Jag fick ju bort några pre-flopp här. Tänker jag helt fel här? /Erik Jag tycker du tänker helt fel här. Dit resonemang stämmer om du har en premium hand, ett högt PP eller AK/AQ alltså. Med QJ vill du se en billig flop. Vadå "få bort folk med rags", du HAR ju i stort sett rags. Då menar jag att du inte vill träffa top par (det vill man med AK/AQ) utan ett drag eller tvåpar. Du kommer bara att förlora pengar med QJ och top par i långa loppet eftersom du kommer att hamna mot folk med bättre kicker (AQ/AJ/KQ/KJ) oftare än mot folk med sämre (JT,QT). "Men, jag set raisen som en informationsgivare. Om jag blir höjd eller callad så har jag mer info än om jag också limpar." Nej, du ska se den här raisen som en bluff. Du borde hoppas att ingen synar. Jag tror inte att du kan försvara ditt resonemang om "informationsgivare" utan det är bra en ursäkt. Du hade väl inte tänkt SYNA om du blir re-raisad? Så vad för information får du om någon limp/synar eller kallsynar? Citera
psatiw Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Håller med Stoneburg här ovan. Alltså, vad är det för information du ska få genom att raisa QJ där? Visst, jag skulle kanske också kunna raisa dom där, men inte för att få information. Alltså, om du bara limpar den t.e.x, då kan du ju t.e.x vara ganska säker på att ingen annan sitter på typ AQ eller KQs, medans, om du höjer, du kommer få syn av just dom händerna. Jag kan höja den som bluff typ om det är en ensam sen limper (typ pos precis innan dig), som kommer lägga eller som du åtminstone har chans att få spela heads-up emot med position. Allt annat är bara dumt. Citera
Zindar Postad 1 September , 2005 Författare Rapport Postad 1 September , 2005 Håller med Stoneburg här ovan. Alltså, vad är det för information du ska få genom att raisa QJ där? Visst, jag skulle kanske också kunna raisa dom där, men inte för att få information. Alltså, om du bara limpar den t.e.x, då kan du ju t.e.x vara ganska säker på att ingen annan sitter på typ AQ eller KQs, medans, om du höjer, du kommer få syn av just dom händerna. Jag kan höja den som bluff typ om det är en ensam sen limper (typ pos precis innan dig), som kommer lägga eller som du åtminstone har chans att få spela heads-up emot med position. Allt annat är bara dumt. Ok, tack till er bägge två. Jag tror att jag har kommit fram till att jag höjjer ofta för att få information. Kanske gör det för ofta. Du har helt rätt i heads-up med position och det var faktiskt också en av tankarna i bakhuvudet. Det lyckades och jag hade faktiskt bästa handen till river. (som ni nu förstår så hade han AK ) Jag lär mig fortfarande! Nästa fråga dock. Om jag limpade för $0.50 och någon höjde till $2, visst måste jag ändå syna med den här handen? /Erik Citera
cheunce Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 som ni nu förstår så hade han AK AK gör ju inte att han får en högre steg. Antingen menar du att han hade KQ elller så har du skrivit fel på vilka kort som låg på floppen. Citera
Stoneburg Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Nästa fråga dock. Om jag limpade för $0.50 och någon höjde till $2, visst måste jag ändå syna med den här handen? /Erik Vilken typ av händer är de vanligaste att folk raisar med? Hur står sig QJ mot dem? Personligen är jag mycket mer benägen att syna en raise med 76 än med QJ. Kan du lista ut varför? Citera
LazarusS Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 Nästa fråga dock. Om jag limpade för $0.50 och någon höjde till $2, visst måste jag ändå syna med den här handen? /Erik Vilken typ av händer är de vanligaste att folk raisar med? Hur står sig QJ mot dem? Personligen är jag mycket mer benägen att syna en raise med 76 än med QJ. Kan du lista ut varför? Hej. Jag är ju inte inblandad i denna diskution alls men den här frågan är mycket intressant (då jag själv är rookie) och skulle gärna försöka mig på ett svar. Jag kollar dock vad Zindar skriver så får jag se om jag tänker rätt. Om du inte knäcker den nöten Zindar kan väl jag få dra mitt svar? Ha´t bra//P Citera
psatiw Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 Nästa fråga dock. Om jag limpade för $0.50 och någon höjde till $2, visst måste jag ändå syna med den här handen? Om den är sooooted, kan det göras. Jag gör det absolut inte automatiskt. Det ska vara ett bra läge och mot rätt spelare isåfall. Men rent generellt är svaret: nej. QJ är verkligen inte en hand man synar en raise med, om inte situationen på nåt sätt är mycket gynnsam. Detsamma gäller händer som KQo, AJ etc. Synar gör du generellt bäst med PP's och SC's (helst "riktiga" och men även med gaps ibland), och SC's allra helst i position. Och BARA om höjaren (och du) har djupa stackar. Citera
Nidson Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 som ni nu förstår så hade han AK AK gör ju inte att han får en högre steg. Antingen menar du att han hade KQ elller så har du skrivit fel på vilka kort som låg på floppen. Eftersom han två gånger pratat om AK tror jag att det är de gemensamma korten som är fel. Detta kan betyda att handhistorien som den är beskriven nu inte liknar den verkliga händelsen för fem öre. Citera
ampixo Postad 2 September , 2005 Rapport Postad 2 September , 2005 Jag har alltså damen som gör att jag har stegen. Sitter han på ett set så är han slagen, men sitter han på AK så är jag slagen. Du slår iofs AK! men har han KQ är det lite sämre. Frågan är väl varför han skulle behållt sin KQ till river? Troligtvis har han en hand lik din, typ QJ han också? Jag skulle gjort en crying call om jag inte hade en riktigt fin read på snubben. Citera
Zindar Postad 2 September , 2005 Författare Rapport Postad 2 September , 2005 som ni nu förstår så hade han AK AK gör ju inte att han får en högre steg. Antingen menar du att han hade KQ elller så har du skrivit fel på vilka kort som låg på floppen. Självklart menar jag KQ... lite förvirrad Citera
Zindar Postad 2 September , 2005 Författare Rapport Postad 2 September , 2005 som ni nu förstår så hade han AK AK gör ju inte att han får en högre steg. Antingen menar du att han hade KQ elller så har du skrivit fel på vilka kort som låg på floppen. Eftersom han två gånger pratat om AK tror jag att det är de gemensamma korten som är fel. Detta kan betyda att handhistorien som den är beskriven nu inte liknar den verkliga händelsen för fem öre. Nejdå.. jag skriver AK när jag menar KQ. Resten är rätt. Jag fick en stege med Q hög.. han med K hög.... Citera
Zindar Postad 2 September , 2005 Författare Rapport Postad 2 September , 2005 Nästa fråga dock. Om jag limpade för $0.50 och någon höjde till $2, visst måste jag ändå syna med den här handen? /Erik Vilken typ av händer är de vanligaste att folk raisar med? Hur står sig QJ mot dem? Personligen är jag mycket mer benägen att syna en raise med 76 än med QJ. Kan du lista ut varför? För att folk gärna raisar med AQ, AJ och liknande vilket gör att man ofta blir dominerad. Detta gör att det man är ute efter är en stege och inte ett topp-par. 76 är förmodligen lättare att dra till stegen med och den är knappast något man spelar för topp-par. Rätt? /Erik Citera
Recommended Posts