Folke Rosvall Postad 9 Juli Författare Rapport Postad 9 Juli (redigerade) Jag har undersökt det hela närmare och kommit fram till följande: Oxen låg vid Oxtorgsgränd och hade inget med poker att göra. Där fanns enarmade banditer (slots), roulette och Black Jack. Kortoxen var en pokerklubb, men om dom också hade andra spel vet jag inte. Den låg på Kungsholmen i närheten av S:t Eriksgatan. Här finns en berättelse om Kortoxen: En ovanligt sann Kortoxenhistoria… | Peter Eichhardt Här finns mer info om Björn Erikssons påstådda besök på Kortoxen: ”Så ska en riktig svartklubb se ut” 7 timmar sedan, säger Ola Brandborn : Lol nej, så gammal är jag inte Ok, men Kortoxen har du kanske besökt. Har ni förresten observerat att spelklubbar ofta får namn efter platsen där dom finns. Oxen låg vid Oxtorgsgränd, Krukan ligger vid Krukmakargatan och Oden finns nära Odengatan. Redigerad 9 Juli av Folke Rosvall Citera
Folke Rosvall Postad 10 Juli Författare Rapport Postad 10 Juli Berättelsen om Björn Eriksson var alltså en bluff. Men hur är det med den här anekdoten: En ovanligt sann Kortoxenhistoria… | Peter Eichhardt Det påstås alltså att man hade skjutit med gevär från andra sidan genom vattnet på båten som senare sjönk. Är det möjligt att sänka en båt så här? Kulan har under större delen av färden gått genom luften men sedan en ganska lång bit under vattnet. Vattnet borde ha bromsat farten en hel del. Räckte kraften för att göra hål i båten? Och hålen måste ha varit mycket små. Det borde ha varit enkelt att täta inifrån. Vad tror ni? Är det möjligt att sänka en båt som det beskrivs? Kanske, jag vet inte. Kommentarer efterlyses. Citera
StoffeRemy Postad 10 Juli Rapport Postad 10 Juli 40 minuter sedan, säger Folke Rosvall : Berättelsen om Björn Eriksson var alltså en bluff. Men hur är det med den här anekdoten: En ovanligt sann Kortoxenhistoria… | Peter Eichhardt Det påstås alltså att man hade skjutit med gevär från andra sidan genom vattnet på båten som senare sjönk. Är det möjligt att sänka en båt så här? Kulan har under större delen av färden gått genom luften men sedan en ganska lång bit under vattnet. Vattnet borde ha bromsat farten en hel del. Räckte kraften för att göra hål i båten? Och hålen måste ha varit mycket små. Det borde ha varit enkelt att täta inifrån. Vad tror ni? Är det möjligt att sänka en båt som det beskrivs? Kanske, jag vet inte. Kommentarer efterlyses. Nej. Någon gubbe från Lidingö som aldrig ens hållt i ett vapen tror det fungerar som på film. Om det skjutits som beskrivet hade kulan inte ens brutit vattenytan utan antagligen bara studsat vidare. Finns nog minst 10tal andra anledningar till varför det inte skulle funka heller. Det enda som eventuellt oroar mig är att en pokerspelare som Peter kan vara såpass naiv att han tror på mytomanTurken, om den personen nu ens existerar förutom i Peters huvud. Min lokala 160cm turk-pizzabagare berättade för mig att han slog ner minst 7st afrikaner med pizzaspaden en gång när dom försökte knivråna honom. Den historian är mer trovärdig. Citera
Folke Rosvall Postad 10 Juli Författare Rapport Postad 10 Juli 1 timme sedan, säger StoffeRemy : Om det skjutits som beskrivet hade kulan inte ens brutit vattenytan utan antagligen bara studsat vidare. Du har nog rätt. Det tänkte jag inte på. Det är nog som när man i ungdomen "kastade macka". Vi tävlade om vem som kunde få en flat sten att hoppa flest gånger. 1 timme sedan, säger StoffeRemy : Min lokala 160cm turk-pizzabagare berättade för mig att han slog ner minst 7st afrikaner med pizzaspaden en gång när dom försökte knivråna honom. Den historian är mer trovärdig. Haha! Men finns det invandrare på Island? Jag besökte Reykjavik 1997 och jag såg bara människor med nordiskt utseende. Citera
Ola Brandborn Postad 10 Juli Rapport Postad 10 Juli Sant är att båten sjönk, det vet jag eftersom jag bodde 100 meter från den. Hur det gick till vet jag inte. Det finns ju 100-tals möjliga förklaringar. Citera
Folke Rosvall Postad 10 Juli Författare Rapport Postad 10 Juli 1 timme sedan, säger Ola Brandborn : Sant är att båten sjönk, det vet jag eftersom jag bodde 100 meter från den. Hur det gick till vet jag inte. Det finns ju 100-tals möjliga förklaringar. Det enklaste hade kanske varit att be en dykare borra ett hål i botten. Det hade nog kunnat göras ganska ljudlöst. Citera
Ola Brandborn Postad 10 Juli Rapport Postad 10 Juli 1 timme sedan, säger Folke Rosvall : Det enklaste hade kanske varit att be en dykare borra ett hål i botten. Det hade nog kunnat göras ganska ljudlöst. Om man nu har ett våldskapital i ryggen så är det väl enklare att ta ett "förstärkt samtal" med småbuset? Citera
Folke Rosvall Postad 11 Juli Författare Rapport Postad 11 Juli Vi kan nog dra följande slutsatser: 1) Det har verkligen funnits en båt. 2) Så länge båten fanns kvar fick pokerspelarna inte ha sina bilar i fred. 3) När båten försvann upphörde problemen. Men hur båten försvann är oklart. Slurp. Citera
Cyklop Postad 17 Juli Rapport Postad 17 Juli Den 2025-07-10 kl 13:53, säger Folke Rosvall : Berättelsen om Björn Eriksson var alltså en bluff. Men hur är det med den här anekdoten: En ovanligt sann Kortoxenhistoria… | Peter Eichhardt Det påstås alltså att man hade skjutit med gevär från andra sidan genom vattnet på båten som senare sjönk. Är det möjligt att sänka en båt så här? Kulan har under större delen av färden gått genom luften men sedan en ganska lång bit under vattnet. Vattnet borde ha bromsat farten en hel del. Räckte kraften för att göra hål i båten? Och hålen måste ha varit mycket små. Det borde ha varit enkelt att täta inifrån. Vad tror ni? Är det möjligt att sänka en båt som det beskrivs? Kanske, jag vet inte. Kommentarer efterlyses. Om man skjuter ett par hål precis ovanför vattenlinjen kommer nog vågor och båtens gungning göra att det börjar läcka in vatten. Sedan kommer det bara eskalera när den tagit in så mycket vatten att hålen hamnat under vattenlinjen. När det gäller hur kulor påverkas av vatten finns det en del intressanta dokumentärer angående ämnet: Debunking Bullet Proof Water! | MythBusters | Season 2 Episode 21 Bouncing Bullets off Water in Ultra Slow Motion - The Slow Mo Guys https://mythresults.com/episode34: Citat Hiding underwater can stop bullets from hitting you. partly confirmed All supersonic bullets (up to .50-caliber) disintegrated in less than 3 feet (90 cm) of water, but slower velocity bullets, like pistol rounds, need up to 8 feet (2.4 m) of water to slow to non-lethal speeds. Shotgun slugs require even more depth (the exact depth couldn’t be determined because their one test broke the rig). However, as most water-bound shots are fired from an angle, less actual depth is needed to create the necessary separation. Märkligt nog går långsammare kulor längre genom vattnet än höghastighetskulor som splittras nästan direkt efter att de träffat vattnet. Citera
Folke Rosvall Postad 17 Juli Författare Rapport Postad 17 Juli (redigerade) Tack för intressant information. 1 timme sedan, säger Cyklop : Om man skjuter ett par hål precis ovanför vattenlinjen kommer nog vågor och båtens gungning göra att det börjar läcka in vatten. Sedan kommer det bara eskalera när den tagit in så mycket vatten att hålen hamnat under vattenlinjen. Nja, jag är inte säker på det. Vågor och båtens gungning räcker nog inte. 1 timme sedan, säger Cyklop : När det gäller hur kulor påverkas av vatten finns det en del intressanta dokumentärer angående ämnet: Debunking Bullet Proof Water! | MythBusters | Season 2 Episode 21 Bouncing Bullets off Water in Ultra Slow Motion - The Slow Mo Guys https://mythresults.com/episode34: Det här var intressant. Vid liten vinkel mot vattnet studsar kulan och försvinner i luften. Vid brantare vinkel går kulan ner i vattnet, men vattnet bromsar farten mycket snabbt. Även när kulans hastighet var långt över ljudhastigheten bromsades kulan snabbt och splittrades. Det blir nog inget hål i båten. Vi får nog dra slutsatsen att Peter Eichhardts historia inte stämmer med verkligheten. Sedan är frågan hur båten försvann. Ola Brandborn påstår att båten sjönk. Såg han det? Det kan ju tänkas att ägarna flyttade båten så att det var därför den försvann. Redigerad 17 Juli av Folke Rosvall Citera
Folke Rosvall Postad 17 Juli Författare Rapport Postad 17 Juli 2 timmar sedan, säger Cyklop : Om man skjuter ett par hål precis ovanför vattenlinjen kommer nog vågor och båtens gungning göra att det börjar läcka in vatten. Sedan kommer det bara eskalera när den tagit in så mycket vatten att hålen hamnat under vattenlinjen. Ok, om ingen finns i båten kanske den sjunker förr eller senare. Men det borde gå att täta läckorna med ganska enkla medel. Citera
Recommended Posts