Folke Rosvall Postad Torsdag kl 08:34 Rapport Postad Torsdag kl 08:34 (redigerade) Efter V85-premiären ställde jag en lite provocerande fråga: Den 2025-10-26 kl 10:31, säger Folke Rosvall : Hästsporten är väl alltid ren? Man undrar ju ibland. Det händer att en väl betrodd kusk gömmer sin häst invändigt och sitter fast med alla krafter kvar över mållinjen. Vad har ni för funderingar? Är hästsporten alltid ren? Redigerad Torsdag kl 08:41 av Folke Rosvall Citera
Lobo Postad Torsdag kl 13:13 Rapport Postad Torsdag kl 13:13 4 timmar sedan, säger Folke Rosvall : Efter V85-premiären ställde jag en lite provocerande fråga: Man undrar ju ibland. Det händer att en väl betrodd kusk gömmer sin häst invändigt och sitter fast med alla krafter kvar över mållinjen. Vad har ni för funderingar? Är hästsporten alltid ren? På det stora hela tycker jag att det ser rent ut, men vad som pågår bakom kulisserna vet bara tränare, körsvenner och hästägare. Ibland blir det ju snack som: "Nu har hästen fått två tuffa lopp i rad, så den här gången ger vi den ett snällt lopp." De allra flesta kuskar gör sitt bästa hela tiden, trots att de kör väldigt många lopp, men de måste också väga in hästens form, tränarens instruktioner och långsiktiga mål. Citera
Folke Rosvall Postad Torsdag kl 17:26 Rapport Postad Torsdag kl 17:26 4 timmar sedan, säger Lobo : På det stora hela tycker jag att det ser rent ut, men vad som pågår bakom kulisserna vet bara tränare, körsvenner och hästägare. Ibland blir det ju snack som: "Nu har hästen fått två tuffa lopp i rad, så den här gången ger vi den ett snällt lopp." De allra flesta kuskar gör sitt bästa hela tiden, trots att de kör väldigt många lopp, men de måste också väga in hästens form, tränarens instruktioner och långsiktiga mål. Jag hoppas att du har rätt. Citera
Markus8000 Postad 14 timmar sedan Författare Rapport Postad 14 timmar sedan Den 2025-10-29 kl 17:40, säger Lobo : Du pekar direkt på det som gör V75 komplext. Tiden mellan de större streckspelen är inte till spelarens fördel, så även om ditt system ser bra ut EV-mässigt kan man inte med säkerhet säga att du kommer visa vinst efter 5–10 år. Folke har rätt i att mycket pengar försvinner när det inte blir någon utdelning på de lägre vinstgrupperna, vilket gör det svårt även när man letar hästar med högre sannolikheter. Någonstans får man göra avvägningar – systemet måste ju ändå ha potential. Här kommer reducering in i bilden. De gånger jag spelar använder jag ofta villkoret, minst 1 A och max 1 C. B-hästarna rör jag inte, och D-hästarna är spikar. Även om många använder den här metoden tycker jag den är bra – man vet i alla fall vad man gör. De hästar du spikade är normalt C-hästar för mig (lägre än 5 %), men eftersom värdet var så bra hade jag flyttat upp dem till B-gruppen. Om du exempelvis har tre A-hästar med omkring 15 % chans vardera, så sitter det villkoret ungefär 4 gånger av 10. Däremot sjunker sannolikheten drastiskt till omkring 5 % om minst två ska vinna. Det är därför det oftast räcker med max 1 när det gäller C-hästar. Låt säga att dina C-hästar har 5 % chans vardera i fem avdelningar – att två då ska vinna är det bara omkring 2 % chans till. Verkar rimligt, men jag ska ställa min fråga bättre. Hur hög behöver totala vinstchansen vara på ditt drag för att det ska vara lämpligt att spika? Exempel: - Du bedömer att en häst har 10 % vinstchans, men är spelad till 0,1% - Du bedömer att en häst har 60 % vinstchans men den är spelad till 59 % - Du bedömer att en häst har 25 % vinstchans men den är spelad till 20 % — Vad gäller reduceringsstrategi förordar en del duktiga att reducera med poäng och då har man möjligheten att verkligen utgå från ovanstående skattning i hela sitt system. Med utgångar och ABC blir det skarpare grupperingar. Med poäng kan du verkligen nyansera. Mitt problem med poängen är att det ställer höga krav på din skicklighet i att värdera total vinstchans och där är inte min fördel som spelare. Tror dessutom man vinner på att vara mer ödmjuk än så. Citera
Folke Rosvall Postad 3 timmar sedan Rapport Postad 3 timmar sedan Omsättningen på premiärdagen för V85 blev 145 miljoner (ok det var jackpot), men gången efter sjönk den till 96 miljoner. På gamla V75 var den runt 90 miljoner för det mesta. Vi får nog räkna med att V85 normalt inte leder till någon större omsättningsökning. Citera
Recommended Posts