Gå till innehåll

SAJT: Paf.com - Officiell diskussionstråd


Recommended Posts

5 minuter sedan, säger YoloDon :

När man ändå har dig här och får lite vettiga svar slänger jag ut 2 frågor, ingen aning om du kan svara på dem. men provar.

 

 1 - Kommer Fantasy Sport tillbaka till den svenska delen? Samt varför följer det inte spellag som det är just nu enligt er?

2 - Hur kommer ni göra med Esport i framtiden, just nu har ni tagit bort det helt. ÄR det kört?

 

 

Jag har ingen aning.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, säger YoloDon :

När man ändå har dig här och får lite vettiga svar slänger jag ut 2 frågor, ingen aning om du kan svara på dem. men provar.

 

 1 - Kommer Fantasy Sport tillbaka till den svenska delen? Samt varför följer det inte spellag som det är just nu enligt er?

2 - Hur kommer ni göra med Esport i framtiden, just nu har ni tagit bort det helt. ÄR det kört?

 

 

1. Ja, det kommer komma tillbaks. Orsaken till att det är borttaget just nu är den idiotiska regeln att spel ska ske i svenska kronor, eller i alla fall "indikeras" i svenska kronor. Tydligen klarar inte svenska folket av, enligt Spelinspektionen, att multiplicera 1€ med "cirka 10" och då komma fram till "cirka 10 kr". Medan leverantören programmerar om en valutaomräknare så är produkten nedplockad för svenskar. Vi gissar "ganska snart" tekniskt sett, men sedan ska det prioriteras också, och ärligt talat så är det kanske inte den produkten som är mest kritisk att få upp igen, om man kollar på omsättningen ;-)

2. Här är det rädslan över att erbjuda spel på matcher där "majoriteten av spelarna är under 18 år" som spökar. Man vill inte gärna åka på böter i mångmiljonklassen för något sådant. Har ingen aning vad som kommer ske i framtiden. Återigen ett problem som kommer från spelregleringen.

Redigerad av Ola Brandborn
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2019-09-02 kl 13:37, säger Ola Brandborn :

1. Ja, det kommer komma tillbaks. Orsaken till att det är borttaget just nu är den idiotiska regeln att spel ska ske i svenska kronor, eller i alla fall "indikeras" i svenska kronor. Tydligen klarar inte svenska folket av, enligt Spelinspektionen, att multiplicera 1€ med "cirka 10" och då komma fram till "cirka 10 kr". Medan leverantören programmerar om en valutaomräknare så är produkten nedplockad för svenskar. Vi gissar "ganska snart" tekniskt sett, men sedan ska det prioriteras också, och ärligt talat så är det kanske inte den produkten som är mest kritisk att få upp igen, om man kollar på omsättningen ;-)

2. Här är det rädslan över att erbjuda spel på matcher där "majoriteten av spelarna är under 18 år" som spökar. Man vill inte gärna åka på böter i mångmiljonklassen för något sådant. Har ingen aning vad som kommer ske i framtiden. Återigen ett problem som kommer från spelregleringen.


Härligt!!

Känns som att spellagen har träffat helt rätt! Försämra för bolagen så de får syssla med massor av meningslöst (Som att skapa konverterare mellan € och SEK) nu är ju € nästan 11 kronor och då får du förstå det blir svårt för oss blåsta spelare att multiplicera 1 med ungefär 11 och då komma fram till ungefär 11.

Vi får heller inte längre spela på Esport (Där prissumorna är skyhöga och risken för matchfixning borde vara mycket lägre än typ challanger i TENNIS där en match är värd €1000 ibland.)
Plus en av de sporter som växer mest. Nä varför skulle vi vilja spela på det?

Dessutom så blev vi ju av med MGA (som iofs var skit) nu får vi istället vända oss till ARN om vi får problem, som då kan rekommendera bolagen att göra rätt för sig. 


Älskar licensen .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk sedan att varenda land har sina hittepålagar.

I Sverige får man exempelvis inte spela mörkpoker live (så Mörkpoker-SM måste gå utomlands oavsett).

I Lettland får man inte arrangera frirullar (okej, det kan jag förstå) (*), eller ha onlinekval till livetävlingar (varför denna idiotiska regel???). Varje sådant dumt hittepå av herr eller fru byråkrat bara för att man har fått för sig någonting gör att sajterna och/eller nätverken måste lägga tid på att utveckla speciallösningar för detta land, tid som kunde läggas på annan intressant utveckling.

(den tekniska lösningen blir då såklart att dra ett cent från kontot för varje frirulle, även om kontot är på noll, så att man hamnar på minus ;-) Two can play this game)

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT  såklart, men kanske inte gör något i ett ganska dött forum :).


Varför får man inte spela mörk live? Räknas det inte som skicklighetsspel eller vad är det frågan om?


Ytterligare en dumhet enligt mig är ju att spelinspektionen inte bryr sig om enskilda ärenden utan då hänvisar till ARN?!
Vad man än tycker om Malta så vänder jag mig hellre till MGA än ARN (Som har som starkaste kort att uppmuntra någon att betala...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, säger YoloDon :

OT  såklart, men kanske inte gör något i ett ganska dött forum :).


Varför får man inte spela mörk live? Räknas det inte som skicklighetsspel eller vad är det frågan om?


Ytterligare en dumhet enligt mig är ju att spelinspektionen inte bryr sig om enskilda ärenden utan då hänvisar till ARN?!
Vad man än tycker om Malta så vänder jag mig hellre till MGA än ARN (Som har som starkaste kort att uppmuntra någon att betala...)

Spelen måste ha både gemensamma och privata kort (så Sviten skulle vara laglig). 7stöt har ett gemensamt kort kanske en gång på 10.000 givar = laglig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Ola Brandborn :

 Spelen måste ha både gemensamma och privata kort (så Sviten skulle vara laglig). 7stöt har ett gemensamt kort kanske en gång på 10.000 givar = laglig

Går att lösa om man är lite kreativ utan att ändra spelets natur för mycket, exempelvis kan man innan showdown (men efter bettingrundorna) lägga upp 5 gemensamma kort och ge alla spelare som är kvar i handen valet att spela de gemensamma korten eller sin egen hand, finns säkerligen bättre workarounds som inte riskerar att påverka spelet alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2019-09-02 kl 09:30, säger Ola Brandborn :

den där förbannade svenska spelregleringen

 

Den 2019-09-02 kl 09:30, säger Ola Brandborn :

en fånig popupruta efter en timme om "vill du fortsätta spela"

Det tråkiga är att man sätter omsorgen om dom 2% som har spelproblem främst, även om det innebär att vi andra 98% som inte har några spelproblem (ok, det finns folk som inte spelar alls men ändå) drabbas av en massa krångel och dumheter alldeles i onödan. Även spelbolagen drabbas som Ola påpekar.

Visst är det olyckligt att det finns spelare som inte klarar av att spela förnuftigt, men spelregleringen har gått alldeles för långt med sina pekpinnar. Vår "spelupplevelse" har blivit betydligt sämre med den nya spelregleringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

 

Det tråkiga är att man sätter omsorgen om dom 2% som har spelproblem främst, även om det innebär att vi andra 98% som inte har några spelproblem (ok, det finns folk som inte spelar alls men ändå) drabbas av en massa krångel och dumheter alldeles i onödan. Även spelbolagen drabbas som Ola påpekar.

Visst är det olyckligt att det finns spelare som inte klarar av att spela förnuftigt, men spelregleringen har gått alldeles för långt med sina pekpinnar. Vår "spelupplevelse" har blivit betydligt sämre med den nya spelregleringen.

Jag håller inte med.

Att Sverige tar seriösare på att stoppa och hjälpa problemspelare är viktigt och bra. Precis som andra delar av samhället lägger man mer resurser på de som behöver mer hjälp än för de som inte behöver hjälp och stöd, så det är naturligt att de få som har problem får gå före de som inte har problem (Men såklart ska det vara balanserat). Det är ett sunt samhälle i mina ögon. Dessutom är 2% en löjligt låg siffra, den är mycket högre än så.

 

 Spelpaus och andra verktyg som har kommit har hjälp många i min närhet. Tidigare spärrtjänster var ett skämt. Dessutom är det bra att spelinspektionen försöker stoppa matchfixning, och  jag grundtanken att förbjuda spel där utövarna är under 18. (Varför utsätta barn för onödig press och risk om hot osv)

Däremot håller jag med om att mycket är ett jävla skämt och lagen bara har nått en liten liten bit och skapat massor av jävla förödelse av spelbranschen på vägen :).


Bland annat det här dumma tidigare att de måste finnas valutakonverter osv, men allt vad det gäller "säkert spel" är jag för (Nästan)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger YoloDon :

2% en löjligt låg siffra, den är mycket högre än så

Enligt forskningen har 0.5% av svenska folket stora spelproblem och 1.5% små spelproblem.

3 timmar sedan, säger YoloDon :

Dessutom är det bra att spelinspektionen försöker stoppa matchfixning

Det håller jag helt med om.

3 timmar sedan, säger YoloDon :

Att Sverige tar seriösare på att stoppa och hjälpa problemspelare är viktigt och bra.

Ja, men det görs på fel sätt. Hjälpen ska vara ett erbjudande som man ska kunna tacka ja eller nej till. Varför ska den som inte har några spelproblem behöva drabbas av att en gång i timmen behöva klicka bort en skylt som frågar om man vill sluta spela? Det stör ju spelet. Till råga på allt ställs ingen kontrollfråga (vill du verkligen...?). Det har hänt att folk har klickat fel och åkt ur turneringar av misstag. Hela insatsen har gått förlorad.

Varje spelare som inte vill ha skylten ska kunna klicka bort den en gång för alla. Den som anser sej behöva denna påminnelse kan sedan välja att låta skylten dyka upp en gång i timmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger YoloDon :

Jag håller inte med.

Att Sverige tar seriösare på att stoppa och hjälpa problemspelare är viktigt och bra. Precis som andra delar av samhället lägger man mer resurser på de som behöver mer hjälp än för de som inte behöver hjälp och stöd, så det är naturligt att de få som har problem får gå före de som inte har problem (Men såklart ska det vara balanserat). Det är ett sunt samhälle i mina ögon. Dessutom är 2% en löjligt låg siffra, den är mycket högre än så.

 

 Spelpaus och andra verktyg som har kommit har hjälp många i min närhet. Tidigare spärrtjänster var ett skämt. Dessutom är det bra att spelinspektionen försöker stoppa matchfixning, och  jag grundtanken att förbjuda spel där utövarna är under 18. (Varför utsätta barn för onödig press och risk om hot osv)

Däremot håller jag med om att mycket är ett jävla skämt och lagen bara har nått en liten liten bit och skapat massor av jävla förödelse av spelbranschen på vägen :).


Bland annat det här dumma tidigare att de måste finnas valutakonverter osv, men allt vad det gäller "säkert spel" är jag för (Nästan)

Jag håller i mångt och mycket med dig. Man tänker rätt i stora delar, men ibland tänker man fel. Spelpaus är ett bra system, men givetvis så skulle den jobba på två parametrar till:

* Möjlighet att stänga av bara enskilda spelkategorier - det finns jättemånga vinnande betting/pokerspelare som har spelmissbruksproblem på slots, och vill stänga av det spelet enbart. På Paf kan man stänga av enbart en spelkategori, men detta ska såklart ske på nationell nivå.
* Frivilligt att ange en förlustgräns (eller insättningsgräns = lättare att programmera) per dag/månad/år som gäller för samtliga anslutna spelbolag. Nu anger man detta på spelbolagsnivå, det är ju såklart hål i huvudet, en spelare som tiltar på sajt X kan ju fortsätta på sajt Y och Z.

Ex: Jag vill enbart kunna spela poker och vadslagning, och jag vill max kunna sätta in en lax om dagen. Det hade varit ett riktigt bra system!

Jättebra att de försöker stoppa matchfixning, men här har man feltänket att ha regeln "man får inte erbjuda spel där majoriteten av deltagarna är under 18 år". Spelbolagen får då jätteproblem att veta om/hur de kan ha spel på ligan, då matchuppställningen etc kan ändras. Rätt väg är såklart i stället att säg att "Man får inte erbjuda spel på U19-matcher eller spel på division 4 och lägre" - enkla tydliga regler som alla lätt kan följa. För jag ser ingen direkt skillnad att ge odds på en tennismatch med exakt 50% underåriga spelare (som SvS gjorde) respektive ha ett specialspel om en 17-åring skulle göra mål eller ej i fotboll. Ungdomen är exakt lika utsatt i båda fallen. Men SvS går fria...

Andra saker som är så konstigt feltänkt, ex rakeback: Vad är skillnaden att ta 2.5% i rake (SvS) eller 5% och ge tillbaks hälften (resten av industrin)?

 

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, säger Folke Rosvall :

Enligt forskningen har 0.5% av svenska folket stora spelproblem och 1.5% små spelproblem.

Det håller jag helt med om.

Ja, men det görs på fel sätt. Hjälpen ska vara ett erbjudande som man ska kunna tacka ja eller nej till. Varför ska den som inte har några spelproblem behöva drabbas av att en gång i timmen behöva klicka bort en skylt som frågar om man vill sluta spela? Det stör ju spelet. Till råga på allt ställs ingen kontrollfråga (vill du verkligen...?). Det har hänt att folk har klickat fel och åkt ur turneringar av misstag. Hela insatsen har gått förlorad.

Varje spelare som inte vill ha skylten ska kunna klicka bort den en gång för alla. Den som anser sej behöva denna påminnelse kan sedan välja att låta skylten dyka upp en gång i timmen.

Menar inte att ifrågasätta dig, men vilken forskning då? Menar man hela svenska folket så är ju forskningen "felgjord" då det intressant borde vara att se hur många % av spelarna som har spelproblem. Jag är övertygad om att mer än %1.5 har små spelproblem. 

Däremot det där om skylten håller jag fullständigt med om, vidrig är den. Har loggats ut från pokerklient när jag tryckt fel och sedan har mobil bank id strulat (Hatar Partypoker!!!) så jag kunde inte logga in. Gött!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
31 minuter sedan, säger Ratchenko :

Hur går det med pokerklienten Ola och kommer PAF att kunna erbjuda någon typ av återbäring för oss svenskar?

Den är på G, hoppeligen före sommarsemestern. Om det nu blir några sommarsemestrar i år...

Och nix, rakeback klassas ju som bonusar, så det blir det inget av, mvh en Spelinspektion nära dig.

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Testade precis och på min jobbdator (med lite exta sökväga) så hamnar de unde:

C / Users / xxxxxx / AppData / Local / Paf.se Poker / data / MittPokerAlias / History / Data

Här finns det Tables (Cashgame) och Tournaments (ja gissa)

 

Kolla så inte någon av foldrarna är dolda.

 

 

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...